Bijlagen bij COM(1999)390 - Inleiding van de geschillenbeslechtingsprocedure ten aanzien van de Oekraïnse wet ter bevordering van de automobielproductie en aanverwante bepalingen in verband met de markt voor tweedehands automobielen door de benoeming van een bemiddelaar en houdende een voorstel aan de Samenwerkingsraad tot benoeming van een derde bemiddelaar overeenkomstig artikel 96, lid 3, van de partnerschapsovereenkomst tot goedkeuring van het ontwerp-mandaat van de bemiddelaars die worden aangewezen om het geschil te beslechten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE I

Ontwerp-schrijven van de Gemeenschap aan de Voorzitter van de Samenwerkingsraad met Oekrai'ne

Mijnheer de Voorzitter,

Op 23.12.98 heeft de Gemeenschap het geschil inzake de Oekrainse wet van oktober 1997 ter bevordering van de automobielproductie in Oekraine (nr. 535/97-VR) en de bepalingen in verband met de markt voor tweedehands automobielen in Oekraine (resolutie 146/98 van het kabinet van minister van februari 1998), en aanverwante wetgeving (wet 482/97 VR van juli 1997, wet 217/96 VR van mei 96) overeenkomstig artikel 96, lid 1, van de PSO naar de Samenwerkingsraad verwezen, zoals tijdens de bijeenkomst van de Samenwerkingsraad van 9 juni 1998 was overeengekomen. Tevens heeft zij de Samenwerkingsraad overeenkomstig artikel 96, lid 2, van de PSO een ontwerp-aanbeveling voorgelegd.

De Gemeenschap heeft herhaaldelijk erop gewezen dat deze wetten strijdig zijn met de PSO (artikel 10-meestbegunstigingsclausule, 15-non-discriminatie en 49 staatssteun), evenals met de desbetreffende bepalingen van de artikelen I en III van de GATT (vermeld of opgenomen in de artikelen 10 en 15 van de PSO). De bepalingen in verband met de markt voor tweedehands automobielen zijn strijdig met art. 14 van de PSO. De wet ter bevordering van de automobielproductie in Oekraine is niet alleen strijdig met de artikelen I en III van de GATT, doch ook met de WTO-Overeenkomst inzake de met de handel verband houdende investeringsmaatregelen (TRIM's). Deze wet moet namelijk worden beschouwd als een maatregel bedoeld in punt 1, a) van de enuntiatieve lijst in de bijlage bij de TRIM's-overeenkomst, die derhalve verboden is. Het verbod op de invoer van tweedehands automobielen is eveneens onverenigbaar met de WTO-regels en in het bijzonder met artikel XI van de GATT (Algemene afschaffing van kwantitatieve beperkingen). De minimum douanewaarde van 5.000 USD voor alle gebruikte automobielen is in strijd met artikel VII en de WTO-Overeenkomst inzake de toepassing van artikel VII (Douanewaarde).

In zijn antwoord van 29 januari 1999 reikt Oekraine weliswaar oplossingen aan voor bepaalde problemen die door de Gemeenschap tijdens eerder overleg aan de orde waren gesteld, namelijk de plaatselijk toegevoegde waarde, de vrijstelling van BTW op de verkoop en de vrijstelling van accijnzen op de verkoop, doch niet voor een aantal andere kwesties, zoals de vrijstelling van invoerrechten op ingevoerde inputs, de vrijstelling van BTW op ingevoerde inputs, het verbod op de invoer van tweedehands automobielen en andere belastingvrijstellingen (vrijstelling van grondbelasting, vrijstelling van winstbelasting, vrijstelling van de bijdrage aan het innovatiefonds van de staat).

De verbale nota van Oekraine van 24 april 1999 die na het nieuwe overleg van 19 maart 1999 werd ingediend, bevat geen enkel belangrijk nieuw element dat tot de regeling van het geschil zou kunnen bijdragen. Aangezien geen verdere vooruitgang is geboekt, heeft de Gemeenschap besloten, zoals zij tijdens de Samenwerkingsraad van 26 april had aangekondigd, de geschillenbeslechtingsprocedure in te leiden (overeenkomstig artikel 96 van de PSO) door het benoemen van een bemiddelaar overeenkomstig artikel 96, lid 3.

Ik heb derhalve de eer U mede te delen dat de Gemeenschap overeenkomstig het

vorengenoemde besluit de heer ............. als EG-bemiddelaar heeft benoemd ten

einde het geschil tot een oplossing te brengen. De EU gaat ervan uit dat Oekrai'ne binnen twee maanden een bemiddelaar zal aanstellen overeenkomstig artikel 96, lid 3, van de Partnerschaps- en Samenwerkingsovereenkomst.

Ik moge U verzoeken deze brief overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 van het Reglement van Orde aan de leden van de Samenwerkingsraad te doen toekomen, samen met het in bijlage opgenomen mandaat van de bemiddelaars, en de Gemeenschap een kennisgeving van ontvangst door Oekraine te doen toekomen.

Voor de Raad van de EU    Voor de Commissie

BIJLAGE II

Ontwerp-mandaat voor de bemiddelaars in de geschillenbeslechtingsprocedure

met betrekking tot de Oekrainse wet ter bevordering van de

automobielproductie en aanverwante bepalingen in verband met de markt voor

tweedehands automobielen in Oekraine

Doelstellingen en taken

1. De partijen adviseren omtrent de hierna volgende wetgeving en de overeenstemming daarvan met de regels van de PSO en de WTO :

- Wet “ter bevordering van de automobielproductie in Oekraine” (n. 535/97-VR), die op 19 September 1997 door het Oekrainse Parlement werd goedgekeurd en sedert 23 oktober 1997 van toepassing is,

- Wet betreffende “schuldamortisate van de open naamloze vennootschap avtoZAZ” (n. 482/97 VR) van 18 juli 1998,

- Wet “op de accijnzen en invoerrechten voor bepaalde voertuigen en banden voor deze voertuigen” (n. 217/96 VR van mei 96),

- verbod op de invoer van tweedehands automobielen van meer dan vijf jaar oud en opgelegde minimum douanewaarde van 5.000 USD voor alle gebruikte automobielen,

- resoluties van het kabinet van ministers ”betreffende wijzigingen van en aanvullingen op bepaalde resoluties van het kabinet van ministers van Oekraine" betreffende de invoer van tweedehands automobielen in Oekraine (146/98 van februari 1998).

In het bijzonder te onderzoeken of deze bepalingen verenigbaar zijn met:

- de PSO : art. 10-meestbegunstigingsclausule, art. 14, 15 non-discriminatie en 49-staatssteun,

- de GATT : artikelen I en III (vermeld of opgenomen in de artikelen 10 en 15 van de PSO), artikel VII, leden 1, 2, 3, 4, onder a, 4, onder b, 4 onder d, 5 (vermeld of opgenomen in artikel 16 van de PSO), artikel XI (algemene afschaffing van kwantitatieve beperkingen),

- de WTO : de TRIM's-Overeenkomst en de Overeenkomst inzake de toepassing van artikel VII van de GATT (douanewaarde).

2. Normatieve voorstellen formuleren voor de beslechting van dit handelsgeschil tussen Oekraine en de EG.

3. Een bijdrage leveren tot de oplossing van het geschil in samenwerking met de twee andere bemiddelaars.

Deze procedure mag niet meer dan twee maanden in beslag nemen.

11