Overwegingen bij COM(2024)453 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
dossier COM(2024)453 - .
document COM(2024)453
datum 14 oktober 2024
 
(1) Het Verdrag inzake de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is op 17 maart 1958 in werking getreden.

(2) De IMO is een gespecialiseerd agentschap van de Verenigde Naties dat verantwoordelijk is voor de veiligheid en betrouwbaarheid van de scheepvaart en de preventie van verontreiniging van de zee en de lucht door schepen. Alle lidstaten van de Unie zijn lid van de IMO. De Unie is geen lid van de IMO.

(3) Ingevolge artikel 28, punt b), van het Verdrag inzake de IMO treft de Maritieme Veiligheidscommissie voorzieningen voor de uitvoering van de taken die haar overeenkomstig dat verdrag zijn toegewezen door de Algemene Vergadering of de raad van de IMO, of van de taken die haar binnen het toepassingsgebied van dat artikel kunnen zijn toegewezen in het kader van een ander internationaal instrument en die door de IMO zijn goedgekeurd.

(4) De Maritieme Veiligheidscommissie van de IMO zal tijdens haar 109de vergadering van 2 tot en met 6 december 2024 wijzigingen vaststellen van de Internationale Veiligheidscode voor schepen die gassen of andere brandstoffen met een laag vlampunt gebruiken (IGF-code). De wijzigingen hebben betrekking op diverse kwesties, waaronder bronzuigpompen, afvoer van de veiligheidsklep, brandstofvoorbereidingsruimten, structurele brandbeveiliging en gevaarlijke zones.

(5) Het is passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie moet worden ingenomen tijdens de 109de vergadering van de Maritieme Veiligheidscommissie van de IMO, aangezien de beoogde handelingen een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van het Unierecht, namelijk Richtlijn 2009/45/EG inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen3.

(6) De Unie moet de wijzigingen van de Internationale Veiligheidscode voor schepen die gassen of andere brandstoffen met een laag vlampunt gebruiken (IGF-code) steunen omdat ze de veiligheid aan boord van schepen, met inbegrip van passagiersschepen, die aardgas als brandstof gebruiken, zullen verbeteren. Deze wijzigingen bieden een gelijkwaardig beschermingsniveau voor het leidingsysteem en de tankinlaat vanaf de afvoerleidingen van de veiligheidsklep tijdens normaal bedrijf en in noodgevallen. Bovendien moet het bestaan van kleine putten in LNG-brandstoftanks worden erkend in de IGF-code. De goedkeuring van deze wijzigingen zal het gebruik van hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen bevorderen, met name gassen en andere brandstoffen met een laag vlampunt, zoals koolstofarme en koolstofvrije methanol, waterstof en ammoniak. Dit is in overeenstemming met de doelstellingen inzake decarbonisatie en sanering van het EU-wetgevingspakket van “Fit for 55”.

(7) Het standpunt van de Unie moet tot uiting worden gebracht door de lidstaten van de Unie die lid zijn van de IMO en door de Commissie, die gezamenlijk optreden.