Overwegingen bij COM(2024)428 - - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)428 - . |
---|---|
document | COM(2024)428 |
datum | 3 oktober 2024 |
(2) Krachtens artikel 39 van protocol nr. 4 bij de overeenkomst kan de bij artikel 67 van de overeenkomst ingestelde associatieraad (de associatieraad) besluiten bepalingen van dat protocol te wijzigen. Overeenkomstig artikel 69, lid 2, van de overeenkomst zijn de besluiten van de associatieraad bindend voor de partijen, die de nodige maatregelen treffen voor de uitvoering ervan.
(3) De associatieraad zal op de volgende vergadering of via briefwisseling een besluit vaststellen over de voorgestelde wijziging van protocol nr. 4 bij de overeenkomst.
(4) Het is passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie moet worden ingenomen in de associatieraad, aangezien het besluit van de associatieraad voor de Unie bindend zal zijn.
(5) De Regionale Conventie betreffende de pan-Euro-mediterrane preferentiële oorsprongsregels (“de conventie”) is door de Unie gesloten bij Besluit 2013/93/EU van de Raad2 en is voor de Unie in werking getreden op 1 mei 2012. Deze conventie bevat bepalingen over de oorsprong van goederen die op grond van de desbetreffende overeenkomsten tussen de partijen worden verhandeld en deze bepalingen zijn van toepassing onverminderd de beginselen in die overeenkomsten.
(6) In artikel 6 van de conventie is bepaald dat elke partij de nodige maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat de conventie daadwerkelijk wordt toegepast. Daartoe moet de associatieraad een besluit vaststellen waarbij in protocol nr. 4 bij de overeenkomst een dynamische verwijzing naar de conventie wordt opgenomen, zodat steeds wordt verwezen naar de recentste versie van de geldende conventie.
(7) De gesprekken over de wijziging van de conventie hebben ertoe geleid dat een nieuwe reeks gemoderniseerde en flexibelere oorsprongsregels is opgenomen in de conventie. De Unie en Israël hebben kenbaar gemaakt dat zij, in afwachting van het definitieve resultaat van het wijzigingsproces, de nieuwe regels zo spoedig mogelijk bilateraal willen toepassen als alternatief voor de huidige regels.
(8) Begin 2021 heeft de Unie een voorstel3 verzonden om deze nieuwe oorsprongsregels vast te stellen. Tijdens de 11e vergadering van het Subcomité douanesamenwerking en belastingen, die op 12 januari 2023 in Brussel werd gehouden, deelde Israël de Unie mee dat die regels werden aanvaard mits de “permeabiliteit” wordt gewaarborgd. In het licht van het Israëlische voorstel was het oorspronkelijke voorstel van de EU niet langer relevant. Daarom moet bij een besluit van de Raad het geactualiseerde standpunt van de Unie in de associatieraad EU – Israël worden vastgesteld.
(10) Tijdens de eerste technische vergadering over de overgangsregels van oorsprong die op 5 februari 2020 in Brussel plaatsvond, zijn de meeste partijen bij de conventie, waaronder de Unie en Israël, overeengekomen de herziene regels van de conventie (“de overgangsregels van oorsprong”) parallel aan de regels van de conventie uit te voeren, op een bilaterale overgangsbasis, in afwachting van de vaststelling van de herziene regels van de conventie.
(11) De toepassing van de overgangsregels van oorsprong zorgt ervoor dat de handelsstromen en douanepraktijken worden aangepast in afwachting van de inwerkingtreding van de herziene regels van de conventie, waarop de overgangsregels van oorsprong zijn gebaseerd, op 1 januari 2025.
(12) Sinds 1 september 2021 is tussen de partijen bij de conventie reeds een netwerk van bilaterale protocollen inzake oorsprongsregels in werking getreden, waardoor de overgangsregels van oorsprong van toepassing zijn geworden4. Het proces ter uitvoering van de overgangsregels van oorsprong met de overige partijen is lopende, en hangt af van de voltooiing door de partijen van de vaststellingsprocedures.
(13) Het doel van de overgangsregels van oorsprong is minder strenge regels in te voeren om de kwalificatie van preferentiële oorsprong voor goederen te vergemakkelijken. Aangezien de overgangsregels van oorsprong over het algemeen minder streng zijn dan die van de conventie, kunnen goederen die aan de oorsprongsregels van de conventie voldoen, ook worden aangemerkt als van oorsprong krachtens de overgangsregels van oorsprong, met uitzondering van sommige landbouwproducten die zijn ingedeeld onder de hoofdstukken 2, 4 tot en met 15, 16 (behalve verwerkte visserijproducten) en de hoofdstukken 17 tot en met 24.
(14) De overgangsregels van oorsprong zijn van toepassing naast de oorsprongsregels van de conventie, waardoor twee afzonderlijke zones van cumulatie ontstaan. Daarom is in artikel 8 van aanhangsel A van protocol nr. 4 de algemene toepassing van de permeabiliteit tussen de conventie en de overgangsregels van oorsprong ingevoerd.
(15) Het standpunt van de Unie in de associatieraad moet derhalve worden gebaseerd op het ontwerpbesluit.