Overwegingen bij COM(2021)422 - Bij geldovermakingen van geld en van bepaalde cryptoactiva te voegen informatie (herschikking)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
 nieuw

(1)Verordening (EU) 2015/847 van het Europees Parlement en de Raad 37 is ingrijpend gewijzigd 38 . Aangezien nieuwe wijzigingen nodig zijn, dient ter wille van de duidelijkheid tot herschikking van die verordening te worden overgegaan.

(2)Verordening (EU) 2015/847 werd vastgesteld om te waarborgen dat de vereisten van de Financial Action Task Force (“FATF”) inzake aanbieders van elektronische-overmakingsdiensten, en met name de verplichting voor aanbieders van betalingsdiensten om bij geldovermakingen informatie over de betaler en de begunstigde te verstrekken, in de gehele Unie op eenvormige wijze ten uitvoer worden gelegd. De recentste, in juni 2019 ingevoerde, wijzigingen aan de FATF-normen over nieuwe technologieën, bedoeld om zogenoemde virtuele activa en aanbieders van virtueleactivadiensten te reguleren, hebben nieuwe en soortgelijke verplichtingen ingevoerd voor aanbieders van virtueleactivadiensten, om zo de traceerbaarheid van overmakingen van virtuele activa te faciliteren. Volgens deze nieuwe vereisten moeten aanbieders van virtueleactivadiensten bij overmakingen van virtuele activa informatie over hun initiators en begunstigden verstrekken, die zij moeten verkrijgen, in bezit hebben, delen met hun tegenhanger aan de “overkant” van de overmaking van virtuele activa, en op verzoek beschikbaar stellen aan de bevoegde autoriteiten.

(3)Aangezien Verordening (EU) 2015/847 momenteel enkel van toepassing is op overmakingen van geldmiddelen in de zin van bankbiljetten en munten, giraal geld en elektronisch geld als gedefinieerd in artikel 2, punt 2, van Richtlijn 2009/110/EG, moet het toepassingsgebied worden aangepast zodat ook overmakingen van virtuele activa eronder vallen.


 2015/847 overweging 1 (aangepast)

 nieuw

(4)Stromen illegaal geld door middel van geldovermakingen en overmakingen van cryptoactiva   kunnen de integriteit, de stabiliteit en de reputatie van de financiële sector aantasten en een gevaar betekenen voor de interne markt van de Unie, alsook voor internationale ontwikkeling. Het witwassen van geld, terrorismefinanciering en de georganiseerde misdaad blijven aanzienlijke problemen die op het niveau van de Unie moeten worden aangepakt. De soliditeit, integriteit en stabiliteit van het stelsel van geldovermakingen en overmakingen van cryptoactiva en   evenals  het vertrouwen in het financiële stelsel in zijn geheel kunnen ernstig in gevaar worden gebracht door pogingen van criminelen en hun medeplichtigen om de herkomst van opbrengsten van misdrijven te verhullen of om geld of cryptoactiva over te maken voor criminele activiteiten of terroristische doeleinden.


 2015/847 overweging 2 (aangepast)

 nieuw

(5)Om hun criminele activiteiten te vergemakkelijken zullen witwassers en financiers van terrorisme wellicht misbruik maken van het vrije verkeer van kapitaal in de geïntegreerde financiële ruimte van de Unie, tenzij op het niveau van de Unie een aantal coördinerende maatregelen wordt genomen. De internationale samenwerking in het kader van de Financial Action Task Force (hierna de „FATF” genoemd) en de wereldwijde tenuitvoerlegging van de aanbevelingen van deze groep zijn gericht op het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering bij geldovermakingen of overmakingen van cryptoactiva .


 2015/847 overweging 3 (aangepast)

 nieuw

(6)Omwille van de omvang van de actie die moet worden ondernomen, moet de Unie ervoor zorgen dat de op 16 februari 2012 en vervolgens op 21 juni 2019 door de FATF vastgestelde International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism and Proliferation (hierna de “herziene FATF-aanbevelingen” genoemd), en in het bijzonder aanbeveling 15 van de FATF betreffende nieuwe technologieën (“aanbeveling 15 van de FATF”),  aanbeveling 16 van de FATF betreffende elektronische geldovermakingen (“aanbeveling 16 van de FATF”) en de herziene interpretatieve nota’s over deze aanbevelingen nota voor de uitvoering ervan, in de gehele Europese Unie op eenvormige wijze worden   toegepast   ten uitvoer gelegd, en dat er met name geen discriminatie of discrepantie bestaat tussen enerzijds binnenlandse betalingen of overmakingen van cryptoactiva in een lidstaat en anderzijds grensoverschrijdende betalingen of overmakingen van cryptoactiva tussen lidstaten. Ongecoördineerd optreden door individuele lidstaten op het gebied van grensoverschrijdende geldovermakingen en overmakingen van cryptoactiva kan ernstige gevolgen hebben voor het goed functioneren van betalingssystemen en diensten in verband met het overmaken van cryptoactiva op het niveau van de Unie en aldus schade berokkenen aan de interne markt voor financiële diensten.


 2015/847 overweging 4 (aangepast)

(7)Met het oog op een coherente internationale aanpak en een grotere doeltreffendheid van de strijd tegen witwassen en terrorismefinanciering moet voor het verdere optreden van de Unie rekening worden gehouden met ontwikkelingen op internationaal gebied, namelijk  met name de herziene FATF-aanbevelingen.


 nieuw

(8)Richtlijn (EU) 2018/843 van het Europees Parlement en de Raad 39 voerde een definitie in van virtuele valuta en bepaalde dat aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta alsook aanbieders van bewaarportemonnees entiteiten zijn die onderworpen zijn aan de vereisten inzake de bestrijding van witwassen en de financiering van terrorisme in het rechtskader van de Unie. Gezien de recente internationale ontwikkelingen, met name binnen de FATF, bestaat nu ook de noodzaak om bijkomende categorieën van aanbieders van virtuele activadiensten te reguleren en de huidige definitie van virtuele valuta uit te breiden.

(9)Er zij op gewezen dat de definitie van cryptoactiva in Verordening 40 [gelieve referentie in te voegen — voorstel voor een Verordening betreffende markten in cryptoactiva en tot wijziging van Richtlijn (EU) 2019/1937 -COM/2020/593 final] overeenstemt met de definitie van virtuele activa als bepaald in de aanbevelingen van de FATF, en dat de lijst van cryptoactivadiensten en aanbieders van cryptoactivadiensten die onder die verordening vallen, ook de aanbieders van virtuele activadiensten omvatten die als zodanig zijn aangemerkt door de FATF en die worden geacht aanleiding te kunnen geven tot bezorgdheid over het witwassen van geld. Teneinde de samenhang van het rechtskader van de Unie te waarborgen, moet in dit voorstel naar die definities van cryptoactiva en aanbieders van cryptoactivadiensten worden verwezen.


 2015/847 overweging 5 (aangepast)

(10)De tenuitvoerlegging en handhaving van deze verordening, met inbegrip van aanbeveling 16 van de FATF, zijn relevante en doeltreffende middelen om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen en te bestrijden.


 2015/847 overweging 6

 nieuw

(11)Het is niet de bedoeling om met deze verordening onnodige lasten of kosten op te leggen aan betalingsdienstaanbieders , aanbieders van cryptoactivadiensten of personen die gebruikmaken van hun diensten. In dat opzicht moet de preventieve aanpak gericht, proportioneel en volledig in overeenstemming met het in de gehele Unie gewaarborgde vrije verkeer van kapitaal zijn.


 2015/847 overweging 7

(12)In de herziene strategie van de Unie inzake financiering van terrorisme van 17 juli 2008 (de “herziene strategie”) werd erop gewezen dat blijvende inspanningen moeten worden geleverd om terrorismefinanciering te voorkomen en het gebruik van eigen financiële middelen door vermoedelijke terroristen te controleren. Het wordt erkend dat de FATF voortdurend zijn aanbevelingen tracht te verbeteren en streeft naar een consensus over de manier waarop ze moeten worden geïmplementeerd. Volgens de herziene strategie wordt de tenuitvoerlegging van de herziene FATF-aanbevelingen door alle FATF-leden en leden van de door FATF geïnspireerde regionale instanties regelmatig geëvalueerd en is een gemeenschappelijke aanpak in de uitvoering door de lidstaten daarom belangrijk.


 nieuw

(13)Daarnaast werden in het actieplan van de Commissie van 7 mei 2020 voor een alomvattend EU-beleid voor de preventie van witwassen en financieren van terrorisme 41 zes prioritaire gebieden aangewezen waarop dringend actie moet worden ondernomen om de EU-wet- en regelgeving ter bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering te verbeteren, waaronder de invoering van een coherent regelgevingskader voor die regeling in de Unie om te komen tot meer gedetailleerde en geharmoniseerde regels, met name om de gevolgen van technologische innovatie en ontwikkelingen in internationale normen aan te pakken en te voorkomen dat de bestaande regels op uiteenlopende wijze worden toegepast. Uit internationaal werk blijkt dat het noodzakelijk is meer sectoren of entiteiten onder de antiwitwas- en terrorismefinancieringsregels te laten vallen en te beoordelen hoe die regels moeten worden toegepast op aanbieders van virtueleactivadiensten die tot dusver niet onder de regels vallen.


 2015/847 overweging 8 (aangepast)

 nieuw

(14)Ter voorkoming van terrorismefinanciering zijn maatregelen genomen om de financiële en economische middelen van bepaalde personen, groepen en entiteiten te bevriezen, waaronder de Verordeningen (EG) nr. 2580/2001 42 , (EG) nr. 881/2002 43 ] en (EU) nr. 356/2010 44 van de Raad. Met hetzelfde doel voor ogen zijn ook maatregelen genomen om het financiële stelsel te beschermen tegen het doorsluizen van financiële en economische middelen voor terroristische doeleinden. Richtlijn (EU) 2015/849 van het Europees Parlement en de Raad 45  [gelieve referentie in te voegen – voorstel voor een richtlijn tot vaststelling van de mechanismen die de lidstaten moeten invoeren om het gebruik van het financiële stelsel voor witwassen of terrorismefinanciering te voorkomen en tot intrekking van Richtlijn (EU) 2015/849]   en Verordening [gelieve referentie in te voegen – voorstel voor een verordening tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor witwassen of terrorismefinanciering en tot intrekking van Richtlijn (EU) 2015/849]  bevatten een aantal van deze maatregelen. Deze maatregelen kunnen echter niet volledig verhinderen dat terroristen of andere criminelen zich toegang verschaffen tot betalingssystemen om hun geld over te maken.


 2015/847 overweging 9 (aangepast)

 nieuw

(15)De volledige traceerbaarheid van geldovermakingen van geld   en cryptoactiva  kan een bijzonder belangrijk en nuttig hulpmiddel zijn om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen, op te sporen en te onderzoeken, en om beperkende maatregelen uit te voeren, met name die welke worden opgelegd bij de Verordeningen (EG) nr. 2580/2001, (EG) nr. 881/2002 en (EU) nr. 356/2010, en met volledige inachtneming van verordeningen van de Unie waarbij dergelijke maatregelen ten uitvoer worden gelegd. Om te verzekeren dat de informatie in de loop van de gehele betalingsketen  keten van betalingen of overmaking van cryptoactiva wordt doorgegeven, moet derhalve worden voorzien in een systeem dat betalingsdienstaanbieders en aanbieders van cryptoactivadiensten ertoe verplicht bij geldovermakingen informatie over de betaler en de begunstigde of, bij overmakingen van cryptoactiva informatie, over de initiator en de begunstigde te voegen.


 2015/847 overweging 10

(16)Deze verordening moet worden toegepast onverminderd de beperkende maatregelen die worden opgelegd bij op artikel 215 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) gebaseerde verordeningen, zoals de Verordeningen (EG) nr. 2580/2001, (EG) nr. 881/2002 en (EU) nr. 356/2010, waarbij kan worden voorgeschreven dat betalingsdienstaanbieders van betalers en van begunstigden, alsook intermediaire betalingsdienstaanbieders passende maatregelen nemen om bepaalde middelen te bevriezen of dat zij zich in verband met bepaalde geldovermakingen aan specifieke beperkingen houden.


 2015/847 overweging 11 (aangepast)

 nieuw

(17)Deze verordening moet ook van toepassing zijn onverminderd  Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad 46   nationale wetgeving ter omzetting van Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad 47 . Persoonsgegevens die verzameld zijn om aan deze verordening te voldoen, mogen bijvoorbeeld niet verder worden verwerkt op een manier die in strijd is met Richtlijn 95/46/EG. Met name de vVerdere verwerking van persoonsgegevens voor commerciële doeleinden moet streng verboden zijn. De bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering wordt door alle lidstaten erkend als een zwaarwegend algemeen belang. Daarom moet bBij de toepassing van deze verordening moet de doorgifte van persoonsgegevens naar een derde land dat geen passend beschermingsniveau biedt overeenkomstig artikel 25 van Richtlijn 95/46/EG, worden toegestaan   worden uitgevoerd  overeenkomstig artikel 26 van die richtlijn  hoofdstuk V van Verordening (EU) 2016/679  . Het is belangrijk dat betalingsdienstaanbieders en aanbieders van cryptoactivadiensten die in meerdere rechtsgebieden actief zijn met buiten de Unie gesitueerde bijkantoren of dochterondernemingen, niet wordt belet gegevens door te geven over verdachte transacties binnen dezelfde organisatie, mits zij passende waarborgen toepassen. De aanbieders van cryptoactivadiensten van de initiator en van de begunstigde, de  betalingsdienstaanbieders van de betaler en van de begunstigde en de intermediaire betalingsdienstaanbieders moeten daarnaast beschikken over passende technische en organisatorische maatregelen voor de bescherming van persoonsgegevens tegen incidenteel verlies, wijziging, ongeoorloofde verspreiding of toegang.


 2015/847 overweging 12 (aangepast)

(18)Personen die alleen maar papieren documenten in elektronische gegevens omzetten en die handelen krachtens een overeenkomst met een betalingsdienstaanbieder, en personen die betalingsdienstaanbieders alleen maar een berichtensysteem of andere ondersteuningssystemen voor de overdracht van geldmiddelen of clearing- en afwikkelingssystemen aanbieden, vallen  zouden  niet onder het toepassingsgebied van deze verordening  moeten vallen  .


 2015/847 overweging 13

(19)Geldovermakingen die overeenstemmen met de in artikel 3, punten a) tot en met m), en o), van Richtlijn (EU) 2015/23662007/64/EG van het Europees Parlement en de Raad 48 49 bedoelde diensten vallen niet onder het toepassingsgebied van deze verordening. Het is ook passend geldovermakingen die een klein risico op witwassen of terrorismefinanciering inhouden, van het toepassingsgebied van deze verordening uit te sluiten. Dergelijke uitsluiting dient van toepassing te zijn op betaalkaarten, elektronischgeldinstrumenten, mobiele telefoons of andere digitale of informatietechnologische (IT) vooruit- of achteraf betaalde toestellen met soortgelijke kenmerken indien zij uitsluitend worden gebruikt voor de aankoop van goederen of diensten en alle transacties vergezeld gaan van het nummer van de kaart, het instrument of het toestel. Het gebruik van een betaalkaart, een elektronischgeldinstrument, een mobiele telefoon of een ander digitaal of informatietechnologisch vooruit- of achteraf betaald toestel met soortgelijke kenmerken om geldovermakingen tussen personen te verrichten, valt evenwel onder het toepassingsgebied van deze verordening. Voorts dienen opnames bij geldautomaten, betalingen van belastingen, boeten of andere heffingen, geldovermakingen door middel van uitwisseling van afbeeldingen van cheques, waaronder ingehouden cheques, of wissels, en geldovermakingen waarbij de betaler en de begunstigde beiden betalingsdienstaanbieders zijn die voor eigen rekening handelen, van het toepassingsgebied van deze verordening te worden uitgesloten.


 2015/847 overweging 14

 nieuw

(20)Om rekening te houden met de specifieke eigenschappen van de nationale betalingssystemen en de systemen voor de overmaking van cryptoactiva , en mits het altijd mogelijk is de betaler via de geldovermaking of de begunstigde via de overmaking van cryptoactiva te traceren, moeten de lidstaten bepaalde binnenlandse geldovermakingen van geringe waarde, waaronder elektronische girobetalingen of overmakingen van cryptoactiva van geringe waarde, voor de aankoop van goederen of diensten, van het toepassingsgebied van deze verordening kunnen uitsluiten.


 2015/847 overweging 15

 nieuw

(21)Betalingsdienstaanbieders en aanbieders van cryptoactivadiensten moeten ervoor zorgen dat de informatie over de betaler of initiator en de begunstigde niet geheel of gedeeltelijk ontbreekt.


 2015/847 overweging 16

 nieuw

(22)Om de doeltreffendheid van betalingssystemen en diensten voor de overmaking van cryptoactiva niet te ondermijnen en ter wille van het evenwicht tussen het risico dat transacties in de clandestiniteit worden gedrongen ten gevolge van al te strikte identificatieverplichtingen enerzijds, en de potentiële terroristische dreiging die van kleine geldovermakingen of overmakingen van cryptoactiva anderzijds, moet de verplichting om de juistheid van de informatie over de betaler of de begunstigde of, voor de overmaking van cryptoactiva, de initiator en de begunstigde te controleren in geval van geldovermakingen die nog niet geverifieerd zijn, alleen gelden voor individuele geldovermakingen of overmakingen van cryptoactiva die 1 000 EUR overschrijden, tenzij de overmaking verband lijkt te houden met andere geldovermakingen of overmakingen van cryptoactiva die tezamen meer dan 1 000 EUR zouden bedragen, de middelen of cryptoactiva dan wel in anoniem elektronisch geld zijn ontvangen of uitbetaald of als er goede redenen zijn om witwassen of terrorismefinanciering te vermoeden.


 2015/847 overweging 17

 nieuw

(23)Voor geldovermakingen of overmakingen van cryptoactiva die worden geacht te zijn geverifieerd, mogen de betalingsdienstaanbieders en de aanbieders van cryptoactivadiensten niet worden verplicht bij elke geldovermaking gevoegde informatie over de betaler of de begunstigde of bij elke overmaking van cryptoactiva gevoegde informatie over de initiator en de begunstigde, te controleren, mits de verplichtingen neergelegd in Richtlijn (EU) 2015/849 [gelieve referentie in te voegen – voorstel voor een richtlijn tot vaststelling van de mechanismen die de lidstaten moeten invoeren om het gebruik van het financiële stelsel voor witwassen of terrorismefinanciering te voorkomen en tot intrekking van Richtlijn (EU) 2015/849]]  en Verordening [gelieve referentie in te voegen – voorstel voor een verordening tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor witwassen of terrorismefinanciering en tot intrekking van Richtlijn (EU) 2015/849]  worden nagekomen.


 2015/847 overweging 18

 nieuw

(24)In de context van de wetgevingshandelingen van de Unie betreffende betalingsdiensten, met name Verordening (EG) nr. 924/2009 van het Europees Parlement en de Raad 50 , Verordening (EU) nr. 260/2012 van het Europees Parlement en de Raad 51 en (EU) 2015/2366Richtlijn 2007/64/EG, dient het voldoende te zijn te bepalen dat geldovermakingen binnen de Unie vergezeld gaan van alleen vereenvoudigde informatie, zoals de nummers van de betaalrekeningen of een unieke identificatiecode van de transactie , of, voor de overmaking van cryptoactiva, als de overmaking niet van of naar een rekening gebeurt, andere middelen waarmee de overmaking van cryptoactiva individueel kan worden geïdentificeerd en de identificatiemiddelen van initiator en begunstigde op de distributed ledger worden geregistreerd .


 2015/847 overweging 19 (aangepast)

 nieuw

(25)Teneinde de autoriteiten voor de bestrijding van witwassen of terrorismefinanciering in derde landen in staat te stellen de herkomst van de voor deze doeleinden gebruikte geldmiddelen of cryptoactiva te traceren, dient bij geldovermakingen of overmakingen van cryptoactiva vanuit de Unie naar buiten de Unie volledige informatie over de betaler en de begunstigde te worden gevoegd.  Volledige informatie over de betaler en de begunstigde bevat ook de identificatiecode voor juridische entiteiten (legal entity identifier — LEI) als deze informatie door de betaler aan zijn betalingsdienstverlener wordt verstrekt, aangezien zo de bij een geldovermaking betrokken partijen beter kunnen worden geïdentificeerd en die informatie makkelijk kan worden opgenomen in bestaande formaten voor betalingsberichten, waaronder het door de Internationale Organisatie voor normalisatie ontwikkelde formaat voor de uitwisseling van elektronische gegevens tussen financiële instellingen.  Aan deze   de  autoriteiten voor de bestrijding van witwassen of terrorismefinanciering in derde landen mag de toegang tot volledige informatie over de betaler en de begunstigde alleen worden verleend indien deze informatie moet dienen om witwassen of terrorismefinanciering te voorkomen, op te sporen en te onderzoeken.


 2015/847 overweging 20 (aangepast)

(26)De voor de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering bevoegde autoriteiten van de lidstaten, alsmede de bevoegde justitiële en wetshandhavingsorganen autoriteiten in de lidstaten en op het niveau van de Unie moeten intensiever samenwerken met elkaar en met de desbetreffende autoriteiten in derde landen, met inbegrip van de ontwikkelingslanden, teneinde de transparantie, het delen van informatie en beste praktijken verder te versterken.


 nieuw

(27)Wat de overmaking van cryptoactiva betreft, moeten de vereisten van deze verordening steeds van toepassing zijn op aanbieders van cryptoactivadiensten als hun transacties, hetzij in fiduciaire valuta hetzij in cryptoactiva, een traditionele elektronische overmaking of een overmaking van cryptoactiva waarbij een aanbieder van cryptoactivadiensten betrokken is, inhouden.

(28)Gezien het grensoverschrijdende karakter en de risico’s die verbonden zijn aan cryptoactiva-activiteiten en activiteiten van aanbieders van cryptoactivadiensten, moeten alle overmakingen van cryptoactiva worden beschouwd als grensoverschrijdende elektronische overmakingen, zonder een vereenvoudigde binnenlandse regeling voor elektronische overmakingen.

(29)De aanbieder van cryptoactivadiensten van de initiator moet ervoor zorgen dat overmakingen van cryptoactiva vergezeld gaan van de naam van de initiator, zijn rekeningnummer, als een dergelijke rekening bestaat en wordt gebruikt om de transactie te verwerken, en zijn adres, het nummer van zijn officieel persoonlijk document, zijn cliëntenidentificatienummer of plaats en datum van zijn geboorte. De aanbieder van cryptoactivadiensten van de initiator moet ervoor zorgen dat overmakingen van cryptoactiva vergezeld gaan van de naam van de begunstigde en diens rekeningnummer, als een dergelijke rekening bestaat en wordt gebruikt om de transactie te verwerken.


 2015/847 overweging 21

(30)Wat betreft geldovermakingen van een enkele betaler aan meerdere begunstigden die als blok worden verzonden waarin afzonderlijke geldovermakingen vanuit de Unie naar buiten de Unie zijn opgenomen, moet ervoor worden gezorgd dat bij deze afzonderlijke geldovermakingen alleen het betaalrekeningnummer van de betaler of de unieke identificatiecode van de transactie wordt gevoegd, alsook volledige informatie over de begunstigde, mits het batchbestand volledige informatie over de betaler bevat waarvan de juistheid is gecontroleerd, en volledige informatie over de begunstigde die volledig traceerbaar is.


 nieuw

(31)Wat de overmaking van cryptoactiva betreft, moet de indiening van informatie over de initiator en begunstigde in batches worden aanvaard, zolang de indiening onmiddellijk en veilig plaatsvindt. Er mag niet worden toegestaan dat de vereiste informatie na de overmaking wordt ingediend, aangezien de indiening moet plaatsvinden ten laatste op het moment dat de transactie wordt voltooid, en de aanbieders van cryptoactivadiensten of andere meldingsplichtige entiteiten moeten de vereiste informatie gelijktijdig met de overmaking van de batch cryptoactiva zelf indienen.


 2015/847 overweging 22 (aangepast)

 nieuw

(32)Om te controleren of de vereiste informatie over de betaler en de begunstigde bij de geldovermakingen is gevoegd en om verdachte transacties te helpen opsporen, dienen de betalingsdienstaanbieder van de begunstigde en de intermediaire betalingsdienstaanbieder te beschikken over doeltreffende procedures waarmee om het ontbreken van informatie over de betaler en de begunstigde kan worden vastgesteld   vast te stellen   . Die procedures dienen onder meer te bestaan in monitoring achteraf of desgevallend monitoring in realtime    na of tijdens de overmaking  . De bevoegde autoriteiten moeten ervoor zorgen dat betalingsdienstaanbieders de vereiste informatie over transacties in alle fasen van de betalingsketen bij de elektronische overmaking of het eraan gekoppelde bericht voegen.


 nieuw

(33)Wat de overdracht van cryptoactiva betreft, moet de aanbieder van cryptoactivadiensten van de begunstigde doeltreffende procedures toepassen om na te gaan of de informatie over de initiator ontbreekt of onvolledig is. Deze procedures moeten waar nodig monitoring na of tijdens de overmakingen omvatten, zodat kan worden nagegaan of de vereiste informatie over de initiator of de begunstigde ontbreekt. Er hoeft niet te worden vereist dat deze informatie rechtstreeks bij de overmaking van cryptoactiva wordt gevoegd, zolang zij maar onmiddellijk en veilig wordt ingediend en op verzoek beschikbaar is voor de bevoegde autoriteiten.


 2015/847 overweging 23

 nieuw

(34)Omdat anonieme geldovermakingen een potentiële dreiging van witwassen en terrorismefinanciering inhouden, moeten betalingsdienstaanbieders ertoe worden verplicht informatie over de betaler en de begunstigde op te vragen. Overeenkomstig de door de FATF ontwikkelde op risico gebaseerde aanpak moet worden bepaald welke gebieden hogere en welke gebieden lagere risico’s met zich brengen zodat op meer gerichte wijze kan worden opgetreden tegen risico's voor witwassen en terrorismefinanciering. Dienovereenkomstig moeten de aanbieder van cryptoactivadiensten van de begunstigde, de betalingsdienstaanbieder van de begunstigde en de intermediaire betalingsdienstaanbieder voor gevallen waarin de vereiste informatie over de betaler of de begunstigde niet bij de geldovermaking  of de vereiste informatie over de initiator of de begunstigde niet bij de overmaking van cryptoactiva   is gevoegd, beschikken over doeltreffende, op risico gebaseerde procedures teneinde hen toe te laten te beslissen of deze overmaking moet worden uitgevoerd, geweigerd of opgeschort en te bepalen welke passende vervolgactie moet worden ondernomen.


 2015/847 overweging 24 (aangepast)

 nieuw

(35)De betalingsdienstaanbieder van de begunstigde,en de intermediaire betalingsdienstaanbieder  en de aanbieder van cryptoactivadiensten van de begunstigde  moeten op basis van een risicobeoordeling bijzondere waakzaamheid aan de dag leggen wanneer zij tot de bevinding komen dat informatie over de betaler of de begunstigde of over de initiator of de begunstigde geheel of gedeeltelijk ontbreekt, en moeten verdachte transacties aan de bevoegde autoriteiten melden overeenkomstig de meldingsplicht als bedoeld in Verordening Richtlijn (EU) [...]2015/849 en overeenkomstig de nationale maatregelen ter omzetting van die richtlijn.


 2015/847 overweging 25 (aangepast)

 nieuw

(36)De bepalingen inzake geldovermakingen en overmakingen van cryptoactiva in geval van geheel of gedeeltelijk ontbrekende informatie over de betaler of initiator of de begunstigde zijn van toepassing onverminderd eventuele verplichtingen voor betalingsdienstaanbieders, en intermediaire betalingsdienstaanbieders  en aanbieders van cryptoactivadiensten om geldovermakingen op te schorten en/of te weigeren die een overtreding van een civiel-, bestuurs- of strafrechtelijke bepaling uitmaken.


 2015/847 overweging 26 (aangepast)

(37)Teneinde betalingsdienstaanbieders te helpen doeltreffende procedures in te voeren om gevallen op te sporen waarin zij geldovermakingen ontvangen met geheel of gedeeltelijk ontbrekende informatie over de betaler of de begunstigde, en om follow-upmaatregelen te nemen, dienen de Europese toezichthoudende autoriteiten Europese Bankautoriteit (European Banking Authority — “EBA”), opgericht bij Verordening (EU) nr. 1093/2010 van het Europees Parlement en de Raad 52 , Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen (European Insurance and Occupational Pensions Authority — “Eiopa”), opgericht bij Verordening (EU) nr. 1094/2010 van het Europees Parlement en de Raad 53 , en Europese Autoriteit voor effecten en markten (European Securities and Market Authority — “ESMA”), opgericht bij Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad 54 , richtsnoeren te publiceren.


 2015/847 overweging 27

 nieuw

(38)Om in het kader van de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering snel te kunnen optreden, moeten betalingsdienstaanbieders en aanbieders van cryptoactivadiensten onverwijld reageren wanneer de autoriteiten die bevoegd zijn voor de bestrijding van witwassen of terrorismefinanciering van de lidstaat waar die betalingsdienstaanbieders  en aanbieders van cryptoactivadiensten  gevestigd zijn, om informatie over de betaler of initiator en de begunstigde verzoeken.


 2015/847 overweging 28

 nieuw

(39)Het aantal werkdagen in de lidstaat van de betalingsdienstaanbieder van de betaler of van de aanbieders van cryptoactivadiensten van de begunstigde is bepalend voor het aantal dagen om te reageren op een verzoek om informatie over de betaler  of de initiator .


 2015/847 overweging 29

 nieuw

(40)Aangezien bij een strafrechtelijk onderzoek mogelijk pas maanden of zelfs jaren na de oorspronkelijke geldovermaking  of overmaking van cryptoactiva  kan worden uitgemaakt welke gegevens noodzakelijk zijn of welke personen bij de transactie betrokken zijn, en om toegang te kunnen verkrijgen tot belangrijk bewijsmateriaal voor het strafonderzoek, is het passend van betalingsdienstaanbieders  of aanbieders van cryptoactivadiensten  te verlangen dat ze informatie over de betaler  of initiator  en de begunstigde voor een bepaalde termijn bewaren met het oog op het voorkomen, het opsporen en het onderzoeken van witwassen en terrorismefinanciering. Die termijn moet beperkt blijven tot vijf jaar waarna alle persoonsgegevens moeten worden gewist tenzij anders bepaald in het nationale recht. Indien nodig om witwassen of terrorismefinanciering te voorkomen, op te sporen of te onderzoeken, en na een onderzoek naar de noodzaak en de evenredigheid van de maatregel, moeten de lidstaten de mogelijkheid hebben om de bewaring van de gegevens voor een bijkomende termijn van ten hoogste vijf jaren toe te laten of te verlangen, onverminderd de nationale strafrechtelijke bepalingen betreffende bewijsmateriaal die gelden voor lopende strafrechtelijke onderzoeken en gerechtelijke procedures.


 2015/847 overweging 30

(41)Met het oog op een betere naleving van de voorschriften in deze verordening, en overeenkomstig de Mededeling van de Commissie van 9 december 2010 “Het versterken van sanctieregelingen in de financiëledienstensector”, moeten de bevoegde autoriteiten ruimere bevoegdheden krijgen om toezichtmaatregelen te treffen en sancties op te leggen. De lidstaten moeten administratieve sancties en maatregelen invoeren, en, gezien het belang van de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering, moeten die sancties en maatregelen doeltreffend, evenredig en afschrikkend zijn. De lidstaten moeten de Commissie en het gemengd comité van EBA, Eiopa en ESMA (hierna gezamenlijk aangeduid als de “ESA’s” — European Supervisory Authorities daarvan in kennis stellen.


 2015/847 overweging 31

(42)Om eenvormige voorwaarden voor de uitvoering van hoofdstuk V van deze verordening te waarborgen, moeten aan de Commissie uitvoeringsbevoegdheden worden toegekend. Deze bevoegdheden moeten worden uitgeoefend overeenkomstig Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad 55 .


 2015/847 overweging 32

(43)Een aantal landen en gebieden die niet tot het grondgebied van de Unie behoren, hebben een monetaire unie met of maken deel uit van de valutazone van een lidstaat of hebben een monetaire overeenkomst ondertekend met de Unie, vertegenwoordigd door een lidstaat, en hebben betalingsdienstaanbieders die direct of indirect deelnemen aan de betalings- en afwikkelingssystemen van die lidstaat. Om te vermijden dat de toepassing van deze verordening op geldovermakingen tussen de betrokken lidstaten en deze landen of gebieden een aanzienlijk negatief effect zou hebben op de economie van deze landen en gebieden, moet worden voorzien in de mogelijkheid om dergelijke geldovermakingen als geldovermakingen binnen de betrokken lidstaten te behandelen.


 2015/847 overweging 33 (aangepast)

Gelet op het aantal wijzigingen dat ingevolge deze verordening zou moeten worden aangebracht in Verordening (EG) nr. 1781/2006 van het Europees Parlement en de Raad 56 , moet die verordening ter wille van de duidelijkheid worden ingetrokken.


 2015/847 overweging 34

 nieuw

(44)Aangezien de doelstellingen van deze verordening , namelijk de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering, onder meer door internationale normen toe te passen, door te zorgen dat basisinformatie over betalers en begunstigden van geldovermakingen en over de initiators en begunstigden van de overmakingen van cryptoactiva beschikbaar is, niet voldoende kunnen worden verwezenlijkt door de lidstaten en derhalve, vanwege de omvang of de effecten van de maatregel, beter op het niveau van de Unie kunnen worden verwezenlijkt, kan de Unie maatregelen treffen overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag van de Europese Unie (VEU) neergelegde subsidiariteitsbeginsel. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze verordening niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze verordening niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken.


 2015/847 overweging 35

 nieuw

(45)  Deze verordening is onderworpen aan Verordening (EU) 2016/679 en Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad 57 .   In deze verordening worden de grondrechten in acht genomen en de beginselen nageleefd die door het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie worden erkend, in het bijzonder de eerbiediging van het privéleven en van het familie- en gezinsleven (artikel 7), het recht op bescherming van persoonsgegevens (artikel 8), het recht op een doeltreffende voorziening in rechte en op een eerlijk proces (artikel 47) en het beginsel ne bis in idem.


 2015/847 overweging 36 (aangepast)

Met het oog op de soepele invoering van het regelgevingskader voor de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering, is het passend dat de datum van toepassing van deze verordening samenvalt met de termijn voor de omzetting van Richtlijn (EU) 2015/849.


 2015/847 overweging 37 (aangepast)

(46)De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming, die overeenkomstig artikel 4228, lid 12, van Verordening (EU) 2018/1725(EG) nr. 45/2001 van het Europees Parlement en de Raad 58 werd geraadpleegd, heeft op  […]  59  4 juli 2013 een advies uitgebracht 60 ,


 2015/847 (aangepast)

 nieuw