Overwegingen bij COM(2020)569 - Gemeenschappelijke onderneming Europese high-performance computing - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2020)569 - Gemeenschappelijke onderneming Europese high-performance computing. |
---|---|
document | COM(2020)569 |
datum | 13 juli 2021 |
(1) Bij Verordening (EU) xxx van het Europees Parlement en de Raad is Horizon Europa, het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie (2021-2027), vastgesteld (hierna “Horizon Europa” genoemd) 15 . Onderdelen van Horizon Europa kunnen worden uitgevoerd door middel van Europese partnerschappen, met partners uit de particuliere en/of publieke sector, om een zo groot mogelijk effect van de financiering van de Unie te bereiken en zo doeltreffend mogelijk bij te dragen aan de beleidsdoelstellingen van de Unie.
(2) Overeenkomstig Verordening (EU) xxx van het Europees Parlement en de Raad en Besluit xxx van de Raad 16 kunnen in het kader van Horizon Europa opgerichte gemeenschappelijke ondernemingen worden ondersteund. Dergelijke partnerschappen mogen alleen worden uitgevoerd indien andere onderdelen van het programma Horizon Europa, inclusief andere vormen van Europese partnerschappen, de doelstellingen niet zouden verwezenlijken of niet de nodige verwachte impact zouden hebben, en indien die gerechtvaardigd worden door een langetermijnperspectief en een hoge mate van integratie. De voorwaarden waaronder dergelijke partnerschappen tot stand worden gebracht, worden in dat besluit nader omschreven.
(3) Bij Verordening (EU) xxx van het Europees Parlement en de Raad is het programma Digitaal Europa vastgesteld 17 . Het programma Digitaal Europa ondersteunt de uitvoering van projecten van gemeenschappelijk belang die gericht zijn op de verwerving, uitrol en exploitatie van een supercomputing-, kwantum- en data-infrastructuur van wereldklasse, federatie en interconnectie, de verbreding van het gebruik van supercomputerdiensten en de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden.
(4) Bij Verordening (EU) xxx van het Europees Parlement en de Raad is de Connecting Europe Facility 18 vastgesteld. De Connecting Europe Facility maakt het mogelijk dat projecten van gemeenschappelijk belang in het kader van het beleid voor de trans-Europese netwerken in de sectoren vervoer, telecommunicatie en energie worden voorbereid en uitgevoerd. De Connecting Europe Facility verleent steun voor de tenuitvoerlegging van deze projecten van gemeenschappelijk belang die zijn gericht op de ontwikkeling en aanleg van nieuwe infrastructuur en diensten of de modernisering van bestaande infrastructuur en diensten in de sectoren vervoer, telecommunicatie en energie. De Connecting Europe Facility draagt bij tot de ondersteuning van digitale-connectiviteitsinfrastructuurvoorzieningen van gemeenschappelijk belang die aanzienlijke maatschappelijke overloopeffecten opleveren.
(5) In de mededeling van de Commissie van 19 februari 2020 “Een Europese datastrategie” wordt de Europese strategie voor beleidsmaatregelen en investeringen ter ondersteuning van de data-economie in de komende vijf jaar uiteengezet. In de strategie wordt de nadruk gelegd op de totstandbrenging van gemeenschappelijke Europese publieke dataruimten die de groei stimuleren en waarde creëren. Door steun te bieden voor de totstandbrenging van dergelijke gemeenschappelijke Europese dataruimten en gefedereerde, beveiligde cloudinfrastructuurvoorzieningen zouden meer gegevens beschikbaar worden voor gebruik in de economie en de samenleving, terwijl bedrijven en individuen die de gegevens genereren de controle erover behouden. High-performance- en kwantumcomputing zijn essentieel voor het naadloos aanbieden van computingmogelijkheden met verschillende prestatiekenmerken die nodig zijn om de groei en het gebruik van gemeenschappelijke Europese publieke dataruimten en gefedereerde, beveiligde cloudinfrastructuurvoorzieningen voor publieke, industriële en wetenschappelijke toepassingen te maximaliseren.
(6) In de mededeling van de Commissie van 19 februari 2020 “De digitale toekomst van Europa vormgeven” wordt de digitale strategie van Europa gepresenteerd en wordt de nadruk gelegd op een aantal belangrijke doelstellingen om ervoor te zorgen dat digitale oplossingen Europa helpen zijn eigen weg te gaan naar een digitale transformatie die ten goede komt aan iedereen. Als belangrijke maatregel wordt onder meer voorgesteld om te investeren in de opbouw en uitrol van geavanceerde gezamenlijke digitale capaciteiten, waaronder supercomputing- en kwantumtechnologieën, en in de uitbreiding van de Europese supercomputercapaciteit voor de ontwikkeling van innovatieve oplossingen op het gebied van geneeskunde, vervoer en milieu.
(7) In de mededeling van de Commissie van 10 maart 2020 getiteld “Een nieuwe industriestrategie voor Europa” wordt een ambitieuze industriële strategie voor Europa uiteengezet om het voortouw te nemen bij de dubbele transitie naar klimaatneutraliteit en digitaal leiderschap. In de mededeling wordt onder meer de nadruk gelegd op steun voor de ontwikkeling van sleuteltechnologieën die van strategisch belang zijn voor de Europese industriële toekomst, waaronder high-performance computing- en kwantumtechnologieën.
(8) In de mededeling van de Commissie van 27 mei 2020 “Het moment van Europa: herstel en voorbereiding voor de volgende generatie” wordt aan aantal strategische digitale capaciteiten, waaronder high-performance computing- en kwantumtechnologieën, als prioriteit aangemerkt voor de faciliteit voor herstel en veerkracht, InvestEU en de strategische investeringsfaciliteit.
(9) De leidende rol in de data-economie, de wetenschappelijke excellentie en de industriële kracht van Europa hangen steeds meer af van de mate waarin Europa belangrijke high-performance computingtechnologieën kan ontwikkelen, toegang kan bieden tot supercomputers en data-infrastructuurvoorzieningen van wereldklasse en het huidige leiderschap op het gebied van high-performance computingtoepassingen kan handhaven. High-performance computing is een mainstreamtechnologie voor de digitale transformatie van de Europese economie, die veel traditionele industriesectoren in staat stelt te innoveren met hoogwaardigere producten en diensten. In combinatie met andere geavanceerde digitale technologieën zoals artificiële intelligentie, big data en cloudtechnologieën, effent high-performance computing voor Europa de weg naar innovatieve maatschappelijke en industriële toepassingen in kritieke gebieden zoals gepersonaliseerde geneeskunde, weersvoorspelling en klimaatverandering, slimme en groene ontwikkeling en vervoer, nieuwe materialen voor schone energie, ontwikkeling van geneesmiddelen en virtuele tests, duurzame landbouw, en techniek en productie.
(10) High-performance computing is een strategisch hulpmiddel voor beleidsvorming: het drijft toepassingen aan die het mogelijk maken om efficiënte oplossingen voor een groot aantal complexe mondiale uitdagingen en voor crisisbeheer te begrijpen en te ontwerpen. High-performance computing levert een bijdrage aan belangrijk beleid, zoals de Europese Green Deal waarbij het modellen en instrumenten aanreikt om het toenemende aantal complexe milieu-uitdagingen om te zetten in kansen voor sociale innovatie en economische groei. Een voorbeeld hiervan is het initiatief “Bestemming Aarde” dat werd aangekondigd in de mededelingen van de Commissie van 11 december 2019 over “De Europese Green Deal”, en van 19 februari 2020 over “Een Europese datastrategie” en “De digitale toekomst van Europa vormgeven”.
(11) Gebeurtenissen op wereldvlak, zoals de COVID-19-pandemie, hebben aangetoond hoe belangrijk het is te investeren in high-performance computing en gezondheidsgerelateerde modelleringsplatforms en -instrumenten, aangezien zij een sleutelrol spelen in de strijd tegen de pandemie, vaak in combinatie met andere digitale technologieën zoals big data en artificiële intelligentie. High-performance computing wordt gebruikt om sneller behandelingen te vinden en te produceren, de verspreiding van het virus te voorspellen, de verdeling van medische benodigdheden en hulpmiddelen te plannen en post-epidemische exitmaatregelen te simuleren voor de beoordeling van verschillende scenario’s. Modelleringsplatforms en -tools die gebruikmaken van high-performance computing zijn cruciaal in deze en toekomstige pandemieën en zullen een sleutelrol spelen in de gezondheidszorg en de gepersonaliseerde geneeskunde.
(12) Bij Verordening (EU) 2018/1488 van de Raad van 28 september 2018 werd de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC opgericht met als opdracht in de Unie een geïntegreerde supercomputer- en data-infrastructuur van wereldklasse te ontwikkelen, uit te rollen, uit te breiden en te onderhouden en een zeer concurrerend en innovatief high-performance computingecosysteem te ontwikkelen en te ondersteunen.
(13) Door de ontwikkelingen op het gebied van high-performance computing is het tijd de verordening te herzien om de voortzetting van het initiatief te waarborgen. De herziening van Verordening (EU) 2018/1488 van de Raad is nodig om een nieuwe opdracht en nieuwe doelstellingen voor de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC vast te stellen, rekening houdend met de analyse van de belangrijkste sociaaleconomische en technologische factoren die van invloed zijn op de toekomstige ontwikkeling van high-performance computing en data-infrastructuurvoorzieningen, -technologieën en -toepassingen in de EU en wereldwijd, en met de lessen die zijn getrokken uit de huidige activiteiten van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC. Deze worden belicht in het werkdocument van de diensten van de Commissie SWD (2020)xxx bij het voorstel van de Commissie voor een verordening van de Raad. De herziening maakt het ook mogelijk de regels van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC af te stemmen op het nieuwe rechtskader, met name op de verordening betreffende Horizon Europa en de verordeningen inzake het programma Digitaal Europa en de Connecting Europe Facility.
(14) Om te waarborgen dat de Unie over de computing-prestaties beschikt die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de industriële en onderzoekscapaciteit in de Unie tot de wereldtop blijft behoren, moeten de investeringen van de lidstaten in high-performance computing en kwantumcomputing worden gecoördineerd en moeten industriële en markttoepassingen van high-performance- en kwantumcomputingtechnologieën in de overheidssector en de particuliere sector worden bevorderd. De Unie moet effectiever worden wat betreft de omzetting van technologische ontwikkelingen in competitieve vraaggerichte en toepassingsgestuurde Europese high-performance- en kwantumcomputingsystemen van de hoogste kwaliteit, door middel van een doeltreffende koppeling tussen het technologieaanbod, gezamenlijk ontwerp met gebruikers en gezamenlijke verwerving van systemen van wereldklasse, en door de ontwikkeling van een ecosysteem van wereldklasse dat technologieën en toepassingen op het gebied van high-performance- en kwantumcomputing omvat. Tegelijkertijd moet de Unie haar toeleveringsbedrijven in staat stellen zulke investeringen aan te trekken, zodat ze kunnen worden besteed in grote en opkomende toepassingsgebieden zoals gepersonaliseerde geneeskunde, klimaatverandering, geconnecteerd en geautomatiseerd rijden of andere leidende markten die steunen op kunstmatige intelligentie, blockchaintechnologieën, edge computing of, meer in het algemeen, op de digitalisering van de Europese industrie.
(15) Om ervoor te zorgen dat de Unie en haar lidstaten technologisch autonoom worden met betrekking tot belangrijke digitale technologieën zoals high-performance computing en kwantumcomputing, moeten zij investeren in technologieën voor energiezuinige supercomputingtechnologieën van de volgende generatie, innovatieve software en geavanceerde supercomputersystemen voor exaschaal- en post-exaschaalcomputing en kwantumcomputing, en voor innovatieve supercomputing- en datatoepassingen voor geneeskunde, milieu, productie en engineering. Dit moet de Europese toeleveringsindustrie in staat stellen te floreren op een groot aantal belangrijke technologie- en toepassingsgebieden die verder reiken dan high-performance computing en kwantumcomputing en, op lange termijn, bredere ICT-markten van dergelijke technologieën te voorzien. Ook zouden op die manier de high-performance- en kwantumcomputingwetenschap en de verwerkende industrie worden ondersteund om een digitale transformatie te ondergaan en hun innovatiepotentieel te vergroten.
(16) Het nastreven van een gemeenschappelijke strategische EU-visie op high-performance- en kwantumcomputing is essentieel om de ambitie van de Unie en haar lidstaten te verwezenlijken: een leidende rol en strategische autonomie in de digitale economie waarborgen. Het doel zou zijn om in Europa een wereldwijd toonaangevend hypergeconnecteerd, gefedereerd en beveiligd ecosysteem van diensten en data-infrastructuur op het gebied van high-performance-- en kwantumcomputing tot stand te brengen en het mogelijk te maken innovatieve en concurrerende high-performance- en kwantumcomputingsystemen te produceren op basis van een toeleveringsketen die zorgt voor componenten, technologieën en kennis die het risico op verstoringen beperken.
(17) Een gemeenschappelijke onderneming is het beste instrument om uitvoering te geven aan de strategische visie van de EU op het gebied van high-performance- en kwantumcomputing en ervoor te zorgen dat de Unie beschikt over supercomputing-, kwantumcomputing- en datacapaciteiten van wereldklasse die tegemoetkomen aan haar economisch potentieel, inspelen op de behoeften van Europese gebruikers en zorgen voor de vereiste strategische autonomie op het gebied van kritieke high-performance- en kwantumcomputingtechnologieën. De gemeenschappelijke onderneming is het beste instrument om de huidige beperkingen, zoals beschreven in het werkdocument van de diensten van de Commissie bij deze verordening, weg te werken, maar heeft ook de grootste economische, maatschappelijke en ecologische impact en biedt de beste bescherming voor de belangen van de Unie op het gebied van high-performance- en kwantumcomputing. Er kunnen middelen in worden samengebracht van enerzijds de Unie, de lidstaten en de landen die geassocieerd zijn met het programma Horizon Europa, het programma Digitaal Europa en de Connecting Europe Facility en anderzijds de particuliere sector. De onderneming kan dienen voor de uitvoering van een aanbestedingskader en voor de exploitatie van high-performance- en kwantumcomputingsystemen van wereldklasse. Er kunnen onderzoeks- en innovatieprogramma’s worden opgezet voor de ontwikkeling van Europese technologieën en de verdere integratie ervan in supercomputingsystemen van wereldklasse.
(18) De gemeenschappelijke onderneming EuroHPC maakt deel uit van de portefeuille van geïnstitutionaliseerde partnerschappen in het kader van Horizon Europa, die bedoeld zijn om de wetenschappelijke capaciteit van de EU in een versterkte Europese onderzoeksruimte beter bestand te maken tegen nieuwe dreigingen en toekomstige uitdagingen; op duurzaamheid gerichte EU-waardeketens en strategische autonomie van de EU met betrekking tot belangrijke technologieën en industrieën veilig te stellen; en om het gebruik van innovatieve oplossingen voor klimaat-, milieu-, gezondheids- en andere mondiale maatschappelijke uitdagingen te bevorderen, in overeenstemming met de strategische prioriteiten van de Unie, onder meer teneinde de Unie tegen 2050 klimaatneutraal te maken.
(19) De gemeenschappelijke onderneming moet ten laatste begin 2021 en tot en met 31 december 2033 operationeel zijn om de Unie uit te rusten met een gefedereerde, beveiligde en hypergeconnecteerde supercomputinginfrastructuur van wereldklasse en om de nodige technologieën, toepassingen en vaardigheden te ontwikkelen voor het bereiken van exaschaalcapaciteiten rond 2022-2024 en post-exaschaalcapaciteiten rond 2025-2027, en tegelijkertijd de uitbouw van een Europees innovatief high-performance- en kwantumcomputing-ecosysteem van wereldklasse te bevorderen.
(20) Met het publiek-private partnerschap in de vorm van de gemeenschappelijke onderneming moeten de financiële en technische middelen samen worden gebracht die noodzakelijk zijn om opgewassen te zijn tegen de complexiteit van de steeds snellere innovatie op dit terrein. De leden van de gemeenschappelijke onderneming moeten derhalve de Unie, de lidstaten en de met Horizon Europa, Digitaal Europa of de Connecting Europe Facility geassocieerde landen zijn, die een gezamenlijk Europees initiatief inzake high-performance- en kwantumcomputing overeenkomen, alsmede verenigingen die hun samenstellende entiteiten vertegenwoordigen en andere organisaties die uitdrukkelijk en actief betrokken zijn bij het leveren van onderzoeks- en innovatieresultaten, het ontwikkelen en toepassen van high-performance- of kwantumcomputingcapaciteiten, of het helpen dichten van de vaardigheidskloof en het behoud van de knowhow op het gebied van high-performance- en kwantumcomputing in Europa. De gemeenschappelijke onderneming moet openstaan voor nieuwe leden.
(21) De Unie, de deelnemende staten en de particuliere leden van de gemeenschappelijke onderneming moeten elk een financiële bijdrage aan de administratieve kosten van de gemeenschappelijke onderneming leveren.
(22) Om opnieuw een leidende positie op het gebied van high-performance computingtechnologieën in te nemen en een volwaardig high-performance- en kwantumcomputing-ecosysteem ten behoeve van de Unie te ontwikkelen, hebben de uit het bedrijfsleven en de onderzoekswereld afkomstige belanghebbenden van de particuliere vereniging ETP4HPC (“European Technology Platform for High Performance Computing Value”) in 2014 een contractueel publiek-privaat partnerschap met de Unie opgezet. Dat partnerschap heeft als opdracht een mondiaal competitieve Europese waardeketen voor high-performance computingtechnologie van wereldklasse op te bouwen, waarbij synergie tussen de drie voornaamste onderdelen van het high-performance computingecosysteem, namelijk de ontwikkeling van technologieën, toepassingen en supercomputing-infrastructuur, wordt bevorderd. Gezien haar expertise en haar rol bij het samenbrengen van de relevante particuliere belanghebbenden op het gebied van high-performance computing, moet de particuliere vereniging ETP4HPC in aanmerking komen voor lidmaatschap van de gemeenschappelijke onderneming.
(23) Om de datawaardeketen te versterken, een hechtere gemeenschap op het gebied van data op te bouwen en de grondslagen voor een bloeiende data-economie in de Unie te leggen, hebben de uit het bedrijfsleven en de onderzoekswereld afkomstige belanghebbenden van de vereniging BDVA (“Big Data Value Association”) in 2014 een contractueel publiek-privaat partnerschap met de Unie opgezet. Gezien haar expertise en haar rol bij het samenbrengen van de relevante particuliere belanghebbenden op het gebied van big data, moet de vereniging BDVA in aanmerking komen voor lidmaatschap van de gemeenschappelijke onderneming.
(24) De particuliere verenigingen ETP4HPC en BDVA hebben zich schriftelijk bereid verklaard bij te dragen aan de technologische strategie van de gemeenschappelijke onderneming en hun expertise ter beschikking te stellen voor de verwezenlijking van de doelstellingen van de gemeenschappelijke onderneming. Het is zaak dat de particuliere verenigingen de in de bijlage bij deze verordening opgenomen statuten aanvaarden door middel van een verklaring van aanvaarding.
(25) De gemeenschappelijke onderneming moet zijn gericht op duidelijk gedefinieerde onderwerpen en de academische wereld en het Europese bedrijfsleven in het algemeen in staat stellen de meest innovatieve high-performance- en kwantumcomputingtechnologieën te ontwerpen, te ontwikkelen en te gebruiken, en in de hele Unie te zorgen voor een geïntegreerde, gefedereerde en beveiligde netwerkinfrastructuur met high-performance- en kwantumcomputingcapaciteiten van wereldklasse, snelle connectiviteit en leidende toepassingen en data- en softwarediensten ten behoeve van wetenschappers en andere leidende gebruikers uit het bedrijfsleven, met inbegrip van kmo's en de overheidssector. De gemeenschappelijke onderneming moet zich richten op de ontwikkeling en het gebruik van hoogwaardige technologieën en infrastructuurvoorzieningen, waarmee tegemoet wordt gekomen aan de hoge eisen van Europese wetenschappelijke, industriële en publieke gebruikers.
(26) De gemeenschappelijke onderneming moet een bijdrage leveren om de specifieke vaardigheidskloof in de Unie te dichten door middel van bewustmakingsmaatregelen en ondersteuning bij de ontwikkeling van nieuwe kennis en menselijk kapitaal.
(27) In overeenstemming met de doelstellingen van het externe beleid en de internationale verbintenissen van de Unie moet de gemeenschappelijke onderneming de samenwerking tussen de Unie en internationale actoren vergemakkelijken door een samenwerkingsstrategie vast te stellen, onder meer door gebieden voor samenwerking op het gebied van O&O en de ontwikkeling van vaardigheden vast te stellen en te bevorderen en maatregelen te nemen indien sprake is van wederzijds voordeel, en door te zorgen voor een beleid voor toegang tot de respectieve capaciteiten en toepassingen inzake high-performance- en kwantumcomputing, voornamelijk op basis van wederkerigheid.
(28) De gemeenschappelijke onderneming moet erop gericht zijn de exploitatie van alle daaruit voortvloeiende high-performance computingtechnologieën in de EU te bevorderen. De onderneming moet ook gericht zijn op het veiligstellen van de investeringen in de supercomputers die zij verwerft. Daarbij moet zij passende maatregelen nemen om te zorgen voor de beveiliging van de toeleveringsketen van verworven technologieën die de gehele levensduur van deze supercomputers moet bestrijken.
(29) De gemeenschappelijke onderneming moet het fundament voor een visie op langere termijn leggen en de eerste hybride high-performance computing-infrastructuur in Europa bouwen, waarbij klassieke computing-architectuur en kwantumcomputing-toestellen worden geïntegreerd. Gestructureerde en gecoördineerde financiële steun op Europees niveau is noodzakelijk om onderzoeksteams en Europese industrieën te helpen resultaten van wereldklasse te behalen teneinde in de hele Unie tot een spoedige en brede industriële toepassing van onderzoek en technologie uit Europa te komen en daardoor belangrijke overloopeffecten voor de samenleving te creëren, risico's te delen en krachten te bundelen door strategieën en investeringen op het gemeenschappelijke Europese belang te richten.
(30) De gemeenschappelijke onderneming moet, teneinde haar doelstelling betreffende het ontwerp, de ontwikkeling en het gebruik van de meest innovatieve high-performance- en kwantumcomputingtechnologieën te verwezenlijken, financiële steun verlenen, met name in de vorm van subsidies en aanbestedingen op basis van openbare vergelijkende oproepen tot het indienen van voorstellen en aanbestedingen op grond van jaarlijkse werkprogramma's. Deze financiële steun moet met name zijn gericht op gevallen waarin de ontwikkeling van het betrokken programma wordt belemmerd door aantoonbaar marktfalen, mag private financiering niet verdringen en moet een stimulerend effect hebben, in die zin dat het gedrag van de begunstigde erdoor wordt gewijzigd.
(31) Om de doelstelling inzake een groter innovatiepotentieel van het bedrijfsleven, en met name kmo's, te verwezenlijken, de specifieke vaardigheidskloof te helpen dichten, de ontwikkeling van kennis en menselijk kapitaal te bevorderen en de high-performance- en kwantumcomputingcapaciteit te vergroten, moet de gemeenschappelijke onderneming ertoe bijdragen in de hele Unie nationale kenniscentra betreffende high-performance computing op te zetten en in dit kader netwerken te creëren en te zorgen voor coördinatie. Deze centra moeten op verzoek high-performance- en kwantumcomputingdiensten aan het bedrijfsleven, de academische wereld en overheidsdiensten leveren. In de eerste plaats moeten zij toegang tot het innovatie-ecosysteem inzake high-performance computing- bevorderen en mogelijk maken, de toegang tot super- en kwantumcomputers faciliteren, de belangrijke tekorten aan gekwalificeerde technische experts aanpakken door bewustmakings-, opleidings- en voorlichtingsactiviteiten, en netwerkactiviteiten met belanghebbenden en andere kenniscentra opzetten ter bevordering van bredere innovaties, bijvoorbeeld door use cases van beste praktijken of toepassingservaringen uit te wisselen en te propageren, door opleidingsfaciliteiten en -ervaringen met anderen te delen, door de gezamenlijke ontwikkeling en uitwisseling van codes voor parallelle verwerking te faciliteren of door de uitwisseling van innovatieve toepassingen en instrumenten voor openbare en particuliere gebruikers, in het bijzonder kmo's, te ondersteunen.
(32) De gemeenschappelijke onderneming moet zorgen voor een vraaggericht en gebruikersgestuurd kader en een benadering inzake medeontwerp voor de verwerving van een geïntegreerde, gefedereerde, beveiligde en hypergeconnecteerde diensten- en data-infrastructuur voor super- en kwantumcomputing van wereldklasse in de Unie faciliteren, om de gebruikers toe te rusten met de strategische rekenmiddelen die zij nodig hebben om nieuwe, innovatieve oplossingen te ontwikkelen en uitdagingen op het gebied van de samenleving, het milieu, de economie en beveiliging aan te pakken. Daartoe moet de gemeenschappelijke onderneming bijdragen aan de verwerving van supercomputers van wereldklasse. De supercomputers van de gemeenschappelijke onderneming, inclusief kwantumcomputers, moeten worden geïnstalleerd in een deelnemende staat die een lidstaat is.
(33) De gemeenschappelijke onderneming moet alle supercomputers en data-infrastructuurvoorzieningen waarvan zij eigenaar of mede-eigenaar is, hyperconnecteren met geavanceerde netwerktechnologieën, zodat deze in de hele Unie op grote schaal toegankelijk zijn, en moet haar data-infrastructuur voor supercomputing en kwantumcomputing, alsmede nationale, regionale en andere computerinfrastructuurvoorzieningen met een gemeenschappelijk platform verbinden en federeren. De gemeenschappelijke onderneming moet er ook voor zorgen dat de gefedereerde, beveiligde diensten- en data-infrastructuurvoorzieningen voor super- en kwantumcomputing verbonden worden met de gemeenschappelijke Europese dataruimten en met de gefedereerde, beveiligde cloudinfrastructuurvoorzieningen die zijn aangekondigd in de mededeling van de Commissie van 19 februari 2020 “Een Europese strategie voor gegevens”, met het oog op naadloze dienstverlening aan een brede groep publieke en particuliere gebruikers in heel Europa.
(34) De programma’s Horizon Europa en Digitaal Europa moeten respectievelijk bijdragen aan het dichten van de kloof binnen de Unie op het gebied van onderzoek en innovatie en aan de opbouw van brede supercomputingcapaciteiten, door synergieën met de Europese structuur- en investeringsfondsen (ESIF's) te bevorderen. Derhalve moet de gemeenschappelijke onderneming streven naar een nauwe wisselwerking met de ESIF's die specifiek kunnen helpen om lokaal, regionaal en nationaal de onderzoeks- en innovatievermogens te versterken.
(35) De gemeenschappelijke onderneming moet deelnemende staten die lidstaten zijn een gunstig kader bieden om hun ESIF's te gebruiken voor de aankoop van high-performance- en kwantumcomputing- en data-infrastructuurvoorzieningen en de interconnectie ervan. Het gebruik van de ESIF's voor de activiteiten van de gemeenschappelijke onderneming is essentieel voor de ontwikkeling in de Unie van een geïntegreerde, gefedereerde, beveiligde en hypergeconnecteerde high-performance- en kwantumcomputing- en data-infrastructuur van wereldklasse, aangezien dergelijke infrastructuur niet alleen ten goede komt aan de gebruikers in de lidstaten. Indien lidstaten besluiten gebruik te maken van de ESIF's om bij te dragen in de aankoopkosten van de supercomputers en kwantumcomputers van de gemeenschappelijke onderneming, moet de gemeenschappelijke onderneming het aandeel van de Unie in de ESIF voor deze lidstaat in aanmerking nemen, terwijl alleen het nationale ESIF-aandeel wordt geteld als nationale bijdrage aan de begroting van de gemeenschappelijke onderneming.
(36) De bijdrage van de Unie uit de fondsen van het programma Digitaal Europa moet gedeeltelijk de aankoopkosten dekken van hoogwaardige supercomputers, kwantumcomputers, industriële supercomputers en midrange-supercomputers, om in overeenstemming te zijn met de doelstelling dat de gemeenschappelijke onderneming moet bijdragen aan de bundeling van middelen om de Unie uit te rusten met supercomputers en kwantumcomputers van topkwaliteit. De aanvullende kosten van deze supercomputers en kwantumcomputers moeten worden gedragen door de deelnemende staten of door de particuliere leden of consortia van particuliere partners. Het aandeel van de Unie in de toegangstijd tot deze supercomputers of kwantumcomputers moet rechtstreeks evenredig zijn met de financiële bijdrage van de Unie aan de aankoop van deze supercomputers en kwantumcomputers en mag niet meer bedragen dan 50 % van de totale toegangstijd tot deze supercomputers of kwantumcomputers.
(37) De gemeenschappelijke onderneming moet eigenaar zijn van de hoogwaardige supercomputers en kwantumcomputers die zij heeft verworven. De exploitatie van elke hoogwaardige supercomputer of kwantumcomputer moet aan een onderbrengende entiteit worden toevertrouwd. De onderbrengende entiteit moet één deelnemende staat die een lidstaat is, of een onderbrengend consortium van deelnemende staten, kunnen vertegenwoordigen. De onderbrengende entiteit moet in staat zijn een nauwkeurige raming van de exploitatiekosten van de supercomputer te verstrekken en die kosten te verifiëren, door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat een functionele en, voor zover mogelijk, fysieke scheiding wordt aangebracht tussen de hoogwaardige supercomputers of kwantumcomputers van de gemeenschappelijke onderneming en nationale of regionale computersystemen die zij exploiteert. De onderbrengende entiteit moet worden geselecteerd door de raad van bestuur van de gemeenschappelijke onderneming (hierna “raad van bestuur” genoemd) na een oproep tot het indienen van blijken van belangstelling die door onafhankelijke deskundigen wordt beoordeeld. Zodra een onderbrengende entiteit is geselecteerd, moet de deelnemende staat waar de onderbrengende entiteit is gevestigd of het onderbrengende consortium, kunnen besluiten andere deelnemende staten op te roepen om zich aan te sluiten en bij te dragen tot de financiering van de hoogwaardige supercomputer of kwantumcomputer die in de geselecteerde onderbrengende entiteit zal worden geïnstalleerd. Indien extra deelnemende staten toetreden tot het geselecteerde onderbrengende consortium, mag dit geen afbreuk doen aan de toegangstijd van de Unie tot de supercomputers. De bijdragen van de deelnemende staten in een onderbrengend consortium aan de supercomputer of kwantumcomputer moeten worden omgezet in aandelen in de toegangstijd tot die supercomputer of kwantumcomputer. De deelnemende staten moeten onderling overeenstemming bereiken over de verdeling van hun aandeel in de toegangstijd tot de supercomputer of kwantumcomputer.
(38) De gemeenschappelijke onderneming moet eigenaar blijven van de supercomputers of kwantumcomputers die zij verwerft, totdat deze zijn afgeschreven. De gemeenschappelijke onderneming moet de eigendom ervan kunnen overgedragen aan de onderbrengende entiteit met het oog op de buitengebruikstelling of de verwijdering ervan, of enig ander gebruik. Wanneer de eigendom aan de onderbrengende entiteit wordt overdragen, of wanneer de gemeenschappelijke onderneming wordt ontbonden, moet de onderbrengende entiteit de gemeenschappelijke onderneming de restwaarde van de supercomputer of kwantumcomputer vergoeden.
(39) De gemeenschappelijke onderneming moet samen met de deelnemende staten de midrange-supercomputers verwerven. De exploitatie van elke midrange-supercomputer moet aan een onderbrengende entiteit worden toevertrouwd. De onderbrengende entiteit moet één deelnemende staat die een lidstaat is, of een onderbrengend consortium van deelnemende staten, kunnen vertegenwoordigen. De gemeenschappelijke onderneming moet eigenaar zijn van het aandeel dat overeenstemt met het aandeel van de Unie in de financiële bijdrage aan de verwervingskosten uit de middelen van het programma Digitaal Europa. De onderbrengende entiteit moet worden geselecteerd door de raad van bestuur na een oproep tot het indienen van blijken van belangstelling die door onafhankelijke deskundigen wordt beoordeeld. Het aandeel van de toegangstijd van de Unie tot elke midrange-supercomputer is rechtstreeks evenredig met de financiële bijdrage van de Unie uit de middelen van het programma Digitaal Europa aan de verwervingskosten van die midrange-supercomputer. De gemeenschappelijke onderneming moet de eigendom ervan aan de onderbrengende entiteit kunnen overdragen en dit moet ook gebeuren indien de onderneming wordt ontbonden. De onderbrengende entiteit vergoedt de gemeenschappelijke onderneming de restwaarde van de supercomputer.
(40) De gemeenschappelijke onderneming moet samen met de particuliere leden of een consortium van particuliere partners industriële supercomputers kunnen verwerven. De exploitatie van elke dergelijke supercomputer moet aan een onderbrengende entiteit worden toevertrouwd. De onderbrengende entiteit moet zich kunnen aansluiten bij de particuliere leden of het consortium van particuliere partners voor de verwerving en exploitatie van een dergelijke supercomputer. De gemeenschappelijke onderneming moet eigenaar zijn van het aandeel dat overeenstemt met het aandeel van de Unie in de financiële bijdrage aan de verwervingskosten uit de middelen van het programma Digitaal Europa. De onderbrengende entiteit en haar particuliere leden of consortium van particuliere partners moeten worden geselecteerd door de raad van bestuur na een oproep tot het indienen van blijken van belangstelling die door onafhankelijke deskundigen worden beoordeeld. Het aandeel van de toegangstijd van de Unie tot een dergelijke supercomputer is rechtstreeks evenredig aan de financiële bijdrage van de Unie uit de middelen van het programma Digitaal Europa aan de verwervingskosten van die industriële supercomputer. De gemeenschappelijke onderneming moet met de particuliere leden of het consortium van particuliere partners een overeenkomst kunnen sluiten om een dergelijke supercomputer aan een andere entiteit te verkopen of deze buiten gebruik te stellen. De gemeenschappelijke onderneming moet als alternatief ook de eigendom van een dergelijke supercomputer kunnen overdragen aan de particuliere leden of het consortium van particuliere partners. In dat geval, of wanneer de gemeenschappelijke onderneming wordt ontbonden, moeten de particuliere leden of het consortium van particuliere partners de resterende waarde van het aandeel van de Unie in de supercomputer aan de gemeenschappelijke onderneming terugbetalen. Indien de gemeenschappelijke onderneming en de particuliere leden of het consortium van particuliere partners besluiten over te gaan tot de buitengebruikstelling van de supercomputer nadat de exploitatie ervan volledig is afgeschreven, moeten dergelijke kosten worden gedragen door de particuliere leden of het consortium van particuliere partners.
(41) Voor industriële supercomputers moet de gemeenschappelijke onderneming rekening houden met de specifieke behoeften van industriële gebruikers, bijvoorbeeld inzake toegangsprocedures, kwaliteit en soort diensten, gegevensbescherming, bescherming van industriële innovatie en intellectuele eigendom, bruikbaarheid, vertrouwen en andere vertrouwelijkheids- en beveiligingsvereisten.
(42) Bij het ontwerp en de exploitatie van de door de gemeenschappelijke onderneming ondersteunde supercomputers moet rekening worden gehouden met energie-efficiëntie en milieuduurzaamheid, bijvoorbeeld door gebruik te maken van energiezuinige technologie, dynamische energiebesparende technieken en hergebruikstechnieken zoals geavanceerde terugwinning van koeling en warmte.
(43) De supercomputers van de gemeenschappelijke onderneming moeten in de eerste plaats worden gebruikt voor civiele toepassingen ten behoeve van publieke en particuliere gebruikers die in een lidstaat of een met Digitaal Europa en Horizon Europa geassocieerd land verblijven, daar zijn gevestigd of zich daar bevinden. Gebruikers moeten toegangstijd krijgen overeenkomstig de door de raad van bestuur vastgestelde toegangsregels. Het gebruik van deze supercomputers moet ook in overeenstemming zijn met de door de Unie gesloten internationale overeenkomsten.
(44) De toewijzing van toegangstijd tot de supercomputers van de gemeenschappelijke onderneming moet gratis zijn voor publieke gebruikers. Het moet ook gratis zijn voor toepassingen van particuliere gebruikers in het kader van onderzoeks- en innovatieactiviteiten die uit de programma’s Horizon Europa of Digitaal Europa worden gefinancierd, alsook voor particuliere innovatieactiviteiten van kleine en middelgrote ondernemingen, indien van toepassing. Het verlenen van die toegangstijd aan gebruikers moet voornamelijk gebaseerd zijn op open oproepen tot het indienen van blijken van belangstelling die door de gemeenschappelijke onderneming worden uitgeschreven en door onafhankelijke deskundigen worden beoordeeld. Met uitzondering van gebruikers van kleine en middelgrote bedrijven die particuliere innovatieactiviteiten ontplooien, moeten alle gebruikers die genieten van een kosteloze toegangstijd tot de supercomputers van de gemeenschappelijke onderneming, een open wetenschappelijke benadering volgen en de via deze toegang verworven kennis verspreiden, in overeenstemming met de verordening betreffende Horizon Europa. De toegangstijd voor andere economische activiteiten dan particuliere innovatieactiviteiten van kleine en middelgrote ondernemingen (die met specifieke tekortkomingen van de markt worden geconfronteerd), moet worden toegekend tegen marktconforme prijzen op basis van gebruik. De toewijzing van toegangstijd voor dergelijke economische activiteiten moet worden toegestaan, maar in beperkte mate, en de hoogte van de te betalen vergoeding moet door de raad van bestuur worden vastgesteld. De toegangsrechten moeten op transparante wijze worden toegewezen. De raad van bestuur moet specifieke regels vaststellen om in voorkomend geval zonder oproep tot het indienen van blijken van belangstelling gratis toegangstijd te verlenen voor initiatieven die door de Unie of de raad van bestuur als strategisch worden beschouwd. Dit zijn enkele representatieve voorbeelden van strategische initiatieven van de Unie: Bestemming Aarde, het Human Brain Project Flagship, het initiatief “1+ Million Genomes”, de gemeenschappelijke Europese dataruimten die actief zijn op gebieden van openbaar belang, en met name de ruimte voor gezondheidsgegevens, de expertisecentra en -kenniscentra op het gebied van high-performance computing, de digitale-innovatiehubs enz. Op verzoek van de Unie moet de gemeenschappelijke onderneming op tijdelijke of permanente basis rechtstreekse toegangstijd verlenen voor strategische initiatieven en bestaande of toekomstige applicatieplatforms die de Unie essentieel acht voor het verlenen van gezondheidsgerelateerde of andere cruciale noodhulpdiensten van algemeen belang, en in nood- en crisissituaties of in gevallen die de Unie essentieel acht voor haar veiligheid en defensie. De gemeenschappelijke onderneming moet toestemming krijgen om een aantal beperkte economische activiteiten voor commerciële doeleinden uit te voeren. Er moet toegang worden verleend aan gebruikers die in een lidstaat of een met Digitaal Europa en Horizon Europa geassocieerd land verblijven, daar zijn gevestigd of zich daar bevinden. De toegangsrechten moeten voor alle gebruikers billijk zijn en op transparante wijze worden toegewezen. De raad van bestuur moet voor elke supercomputer de toegangsrechten voor het aandeel van de Unie in de toegangstijd vaststellen en er toezicht op houden.
(45) Gebruikers die zijn gevestigd in de Unie of een met Horizon 2020 geassocieerd land, moeten toegang blijven krijgen tot het aandeel van de Unie in de toegangstijd tot de voorlopers van exaschaal- en petaschaalsupercomputers die zijn verworven door de gemeenschappelijke onderneming die is opgericht bij Verordening (EU) 2018/1488 van de Raad.
(46) De supercomputers van de gemeenschappelijke onderneming moet worden geëxploiteerd en gebruikt in overeenstemming met Verordening (EU) 2016/679 19 , Richtlijn 2002/58/EG 20 en Richtlijn (EU) 2016/943 21 .
(47) De governance van de gemeenschappelijke onderneming moet worden gewaarborgd door twee organen: een raad van bestuur en een industrieel en wetenschappelijk adviescomité. De raad van bestuur moet bestaan uit vertegenwoordigers van de Unie en de deelnemende staten. De raad van bestuur moet verantwoordelijk zijn voor de strategische beleidsvorming en de financieringsbesluiten in verband met de activiteiten van de gemeenschappelijke onderneming, onder meer met betrekking tot alle activiteiten betreffende openbare aanbestedingen. Het industrieel en wetenschappelijk adviescomité moet bestaan uit vertegenwoordigers van de academische wereld en het bedrijfsleven in hun rol van gebruikers en uit leveranciers van technologie. Het adviescomité moet de raad van bestuur onafhankelijk advies verstrekken over de strategische onderzoeks- en innovatieagenda, de aankoop en exploitatie van de supercomputers die eigendom zijn van de gemeenschappelijke onderneming, het programma met activiteiten inzake capaciteitsopbouw en -verbreding en het programma voor federatie, connectiviteit en internationale samenwerking.
(48) Voor de algemene bestuurlijke taken van de gemeenschappelijke onderneming moeten de stemrechten van de deelnemende staten gelijkelijk over hen worden verdeeld. Voor de taken die samenhangen met het opstellen van het werkprogramma voor de aankoop van de supercomputers en kwantumcomputers, de selectie van de onderbrengende entiteit en de federatie- en innovatieactiviteiten van de gemeenschappelijke onderneming, moeten de stemrechten van de deelnemende staten die lidstaten zijn, gebaseerd zijn op het beginsel van gekwalificeerde meerderheid. De landen die geassocieerd zijn met het programma Horizon Europa, het programma Digitaal Europa en de Connecting Europe Facility, moeten ook stemrecht hebben voor de respectieve activiteiten die met begrotingsmiddelen uit elk van deze programma’s worden ondersteund. Voor de taken die verband houden met de verwerving en exploitatie van de super- en kwantumcomputers mogen alleen de Unie en de deelnemende staten die voor deze taken middelen ter beschikking stellen stemrecht hebben.
(49) De financiële bijdrage van de Unie moet worden beheerd overeenkomstig het beginsel van goed financieel beheer en de relevante regels voor indirect beheer zoals vastgesteld bij Verordening (EU, Euratom) 2018/1046. Regels waaraan de gemeenschappelijke onderneming zich moet houden bij openbare aanbestedingen moeten in haar financiële regels worden vastgesteld.
(50) Ter bevordering van een innovatief en competitief Europees high-performance- en kwantumcomputing-ecosysteem met een erkende excellentie moet de gemeenschappelijke onderneming gepast gebruikmaken van aanbestedings- en subsidie-instrumenten, waaronder gezamenlijke aanbesteding, precommerciële aanbesteding en openbare aanbesteding van innovatieve oplossingen.
(51) Bij de beoordeling van de algemene impact van de gemeenschappelijke onderneming moet rekening worden gehouden met investeringen door de particuliere leden in acties onder contract, in de vorm van bijdragen in natura bestaande uit de in aanmerking komende kosten die zij hebben gemaakt bij de uitvoering van acties minus de bijdragen door de gemeenschappelijke onderneming, de deelnemende staten of elke andere Uniebijdrage tot die kosten. Bij de beoordeling van de algemene impact van de gemeenschappelijke onderneming moet rekening worden gehouden met investeringen door de particuliere leden in acties onder contract, in de vorm van bijdragen in natura bestaande uit de in aanmerking komende kosten die zij hebben gemaakt bij de uitvoering van acties verminderd met de bijdragen door de gemeenschappelijke onderneming, de deelnemende staten of elke andere Uniebijdrage tot die kosten.
(52) Om gelijke concurrentievoorwaarden voor alle ondernemingen op de interne markt te handhaven, moet de subsidiëring door de kaderprogramma's van de Unie samenhangen met de beginselen inzake staatssteun om de doeltreffendheid van de overheidsinvesteringen te waarborgen en marktverstoringen, zoals het verdringen van private financiering, het creëren van ineffectieve marktstructuren, het in stand houden van inefficiënte bedrijven of het tot stand brengen van een op subsidies steunende cultuur, te voorkomen.
(53) Deelname aan acties onder contract die worden gefinancierd door de gemeenschappelijke onderneming moet voldoen aan Verordening (EU) xxx tot vaststelling van Horizon Europa. De gemeenschappelijke onderneming moet er bovendien op toezien dat die regels consequent worden toegepast, op basis van de desbetreffende maatregelen die de Commissie heeft vastgesteld. Met het oog op een passende medefinanciering van acties onder contract door de deelnemende lidstaten, in overeenstemming met Verordening (EU) xxx tot vaststelling van Horizon Europa, moeten de deelnemende staten een bijdrage leveren die ten minste gelijk is aan de vergoeding door de gemeenschappelijke onderneming van de in aanmerking komende kosten die de begunstigden in het kader van de acties hebben gemaakt. Te dien einde moeten de in het jaarlijkse werkprogramma van de gemeenschappelijke onderneming bepaalde maximale financieringspercentages in overeenstemming met artikel 30 van Verordening (EU) xxx tot vaststelling van Horizon Europa dienovereenkomstig worden vastgesteld.
(54) Financiële steun voor activiteiten in het kader van het programma Digitaal Europa moet voldoen aan de voorschriften van Verordening (EU) xxx tot vaststelling van het programma Digitaal Europa.
(55) Financiële steun voor activiteiten in het kader van de Connecting Europe Facility moet voldoen aan de voorschriften van Verordening (EU) xxx tot vaststelling van de Connecting Europe Facility.
(56) De financiële belangen van de Unie en van de andere deelnemers aan de gemeenschappelijke onderneming moeten gedurende de gehele uitgavencyclus worden beschermd door proportionele maatregelen, waaronder de preventie en de opsporing van en het onderzoek naar onregelmatigheden, de terugvordering van ten onrechte betaalde of onjuist bestede middelen en, indien nodig, de tenuitvoerlegging van administratieve en financiële sancties overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) 2018/1046.
(57) De gemeenschappelijke onderneming moet op een open en transparante manier functioneren door alle relevante informatie tijdig ter beschikking te stellen en haar activiteiten, waaronder informatie- en verspreidingsactiviteiten, bij het bredere publiek te bevorderen. Het reglement van orde van de organen van de gemeenschappelijke onderneming moet openbaar worden gemaakt.
(58) Ten behoeve van de vereenvoudiging moeten de administratieve lasten voor alle betrokken partijen worden verminderd. Dubbele audits en onevenredige documentatie en verslaglegging moeten worden vermeden.
(59) In overeenstemming met de verordening betreffende Horizon Europa moeten de deelnemende staten het beheer van hun bijdragen aan hun nationale deelnemers aan acties onder contract toevertrouwen aan de gemeenschappelijke onderneming. De begunstigden ondertekenen een enkele subsidieovereenkomst met de gemeenschappelijke onderneming overeenkomstig de regels van Horizon Europa, Digitaal Europa of de Connecting Europe Facility, met inbegrip van het respectieve kader voor intellectuele-eigendomsrechten, afhankelijk van het programma van de Unie dat de betrokken subsidie-activiteit ondersteunt. De gemeenschappelijke onderneming moet de kostendeclaraties verwerken en de betalingen aan de begunstigden uitvoeren.
(60) Aangezien de deelnemende staten zich aan strikte nationale begrotingsregels moeten houden, moet hiermee rekening worden gehouden bij het beheer door de gemeenschappelijke onderneming van hun bijdragen aan hun nationale deelnemers aan acties onder contract. In dit verband moeten de deelnemende staten en de gemeenschappelijke onderneming juridisch bindende overeenkomsten sluiten waarin de deelnemende staten zich ertoe verbinden gedurende de looptijd van het initiatief het volledige bedrag van hun bijdrage aan acties onder contract te zullen betalen. Dergelijke overeenkomsten moeten worden gesloten in het kader van de jaarlijkse begrotingsprocedure en de programmering van de gemeenschappelijke onderneming. De raad van bestuur moet het jaarlijkse werkprogramma vaststellen en daarbij terdege rekening te houden met deze overeenkomsten. De ordonnateur dient pas daarna, en in overeenstemming met de financiële regels van de gemeenschappelijke onderneming, de budgettaire en juridische verbintenissen voor die acties onder contract aan te gaan.
(61) De intern controleur van de Commissie moet ten aanzien van de gemeenschappelijke onderneming dezelfde bevoegdheden uitoefenen als die welke hij met betrekking tot de Commissie uitoefent.
(62) De Commissie, de gemeenschappelijke onderneming, de Rekenkamer en het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) en het Europees Openbaar Ministerie (EOM) moeten toegang krijgen tot alle nodige informatie en de locaties om audits en onderzoeken uit te voeren met betrekking tot de subsidies, contracten en overeenkomsten die door de gemeenschappelijke onderneming zijn ondertekend.
(63) Alle oproepen tot het indienen van voorstellen overeenkomstig deze verordening moeten in voorkomend geval de looptijd van Horizon Europa, Digitaal Europa en de Connecting Europe Facility in acht nemen, behalve in terdege gemotiveerde gevallen. Alle aanbestedingsprocedures voor de verwerving van de supercomputers en kwantumcomputers van de gemeenschappelijke onderneming moeten de toepasselijke bepalingen van het programma Digitaal Europa volgen.
(64) De Commissie moet met de hulp van onafhankelijke deskundigen een tussentijdse en een eindevaluatie van de gemeenschappelijke onderneming uitvoeren. Met het oog op transparantie moet het desbetreffende door onafhankelijke deskundigen uitgebrachte verslag ter beschikking van het publiek worden gesteld, met inachtneming van de toepasselijke regels.
(65) Aangezien de doelstelling van deze verordening, met name het versterken van onderzoeks- en innovatiecapaciteit, de ontwikkeling van activiteiten inzake capaciteitsopbouw en -verbreding wat betreft supercomputing, de federatie, connectiviteit en internationale samenwerking, de verwerving van supercomputers van wereldklasse, en toegang tot high-performance-, kwantumcomputing- en data-infrastructuur in de hele Unie door middel van een gemeenschappelijke onderneming, niet voldoende door de lidstaten kan worden verwezenlijkt, maar met het oog op het vermijden van onnodige duplicering, het behouden van de kritische massa en het waarborgen van een optimale benutting van de overheidsmiddelen, beter op het niveau van de Unie kan worden verwezenlijkt, kan de Unie, overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU) neergelegde subsidiariteitsbeginsel, maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze verordening niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken.