Toelichting bij COM(2024)486 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)486 - .
bron COM(2024)486
datum 22-10-2024
1. ONDERWERP VAN HET VOORSTEL

Dit voorstel betreft een besluit tot vaststelling van het namens de EU in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (WP.29) in te nemen standpunt inzake de vaststelling van wijzigingen van bestaande reglementen van de Verenigde Naties (VN-Reglementen).

2. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

2.1. De herziene overeenkomst van 1958 en de parallelle overeenkomst

Om geharmoniseerde voorschriften te ontwikkelen om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen tussen de overeenkomstsluitende partijen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) op te heffen en ervoor te zorgen dat motorvoertuigen een hoog niveau van veiligheids- en milieubescherming bieden, zijn twee belangrijke overeenkomsten gesloten. Dit zijn:

- de VN/ECE-overeenkomst betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (de “herziene overeenkomst van 1958”), en

- de overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (de “parallelle overeenkomst”).

De overeenkomsten zijn voor de EU op respectievelijk 24 maart 1998 en 15 februari 2000 in werking getreden. Werkzaamheden in verband met deze overeenkomsten staan onder toezicht van WP.29.

2.2. Het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties

WP.29 biedt een uniek kader voor wereldwijd geharmoniseerde voorschriften voor voertuigen. WP.29 is een permanente werkgroep in het institutionele kader van de Verenigde Naties met een specifiek mandaat en een specifiek reglement. Deze werkgroep functioneert als een mondiaal forum voor open discussies over voorschriften voor motorvoertuigen en over de uitvoering van de herziene overeenkomst van 1958 en de parallelle overeenkomst. Elke lidstaat van de Verenigde Naties en elke door VN-lidstaten opgerichte regionale organisatie voor economische integratie kan volledig deelnemen aan de werkzaamheden van WP.29 en partij worden bij de overeenkomsten betreffende voertuigen waarop door WP.29 toezicht wordt gehouden. De EU is partij bij deze overeenkomsten1.

WP.29 van de VN/ECE vergadert driemaal per jaar, in maart, juni en november. In het licht van de technische vooruitgang kan WP.29 tijdens elke vergadering de volgende zaken aannemen:

nieuwe VN-reglementen;

nieuwe VN-resoluties;

nieuwe mondiale technische reglementen van de VN;

1.

wijzigingen van VN-reglementen en -resoluties in het kader van de herziene overeenkomst van 1958, en


wijzigingen van mondiale technische reglementen van de VN en van VN-resoluties in het kader van de parallelle overeenkomst.

Vóór elke vergadering van WP.29 bespreken specifieke ondersteunende organen van WP.29 deze wijzigingen op technisch niveau.

Vervolgens kan WP.29 voorstellen aannemen:

2.

met gekwalificeerde meerderheid van de aanwezige overeenkomstsluitende partijen die stemmen voor voorstellen in het kader van de herziene overeenkomst van 1958, of


bij consensus van de aanwezige overeenkomstsluitende partijen die stemmen voor voorstellen in het kader van de parallelle overeenkomst.

Vóór elke zitting van WP.29 wordt bij een besluit van de Raad overeenkomstig artikel 218, lid 9, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) het standpunt vastgesteld dat namens de EU moet worden ingenomen over:

3.

nieuwe VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties, en


wijzigingen, aanvullingen en rectificaties van VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN‑resoluties.

2.3. De beoogde handeling van WP.29

Tijdens zijn 194e zitting van 12 tot en met 15 november 2024 kan WP.29 de volgende zaken aannemen:

voorstellen tot wijziging van de VN-Reglementen nrs. 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 32, 33, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 en 171;

voorstellen voor een nieuw VN-reglement betreffende de installatie van veiligheidsgordels, beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix-kinderbeveiligingssystemen en i-Size-kinderbeveiligingssystemen, een nieuw VN-reglement betreffende veiligheidsgordelverklikkers, een nieuw VN-reglement betreffende uniforme bepalingen inzake de goedkeuring van de acceleratieregelsystemen voor pedaalfouten, en een nieuw VN-reglement betreffende ondersteuning van het gezichtsveld;

voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 6, 7 en 14 van de VN;

een voorstel tot wijziging van de geconsolideerde Resolutie betreffende de gemeenschappelijke specificatie van lichtbroncategorieën;

4.

een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN, en


een voorstel voor een taakomschrijving van de informele werkgroep inzake periodieke technische controles.


3. NAMENS DE UNIE IN TE NEMEN STANDPUNT

Het WP.29-systeem versterkt de internationale harmonisatie van voertuignormen. De herziene overeenkomst van 1958 speelt een sleutelrol bij de verwezenlijking van deze doelstelling. EU-fabrikanten kunnen gebruikmaken van een gemeenschappelijke reeks typegoedkeuringsreglementen in de wetenschap dat de overeenkomstsluitende partijen hun producten zullen erkennen als zijnde in overeenstemming met hun nationale wetgeving.

Daardoor konden bij Verordening (EG) nr. 661/2009 betreffende de algemene veiligheid van motorvoertuigen meer dan 50 E‑richtlijnen worden ingetrokken en vervangen door de overeenkomstige reglementen die in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 zijn opgesteld.

Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad1 volgt een soortgelijke benadering. Deze bevat administratieve bepalingen en technische voorschriften voor typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen.

Zodra WP.29 een voorstel voor een nieuw VN-reglement of voor wijzigingen van een bestaand VN-reglement heeft aangenomen, stelt de uitvoerend secretaris van de VN/ECE de overeenkomstsluitende partijen in kennis van de desbetreffende handeling. Tenzij een blokkerende minderheid van verdragsluitende partijen binnen 6 maanden bezwaar maakt, treedt de handeling in werking. Vervolgens kan elke verdragsluitende partij de handeling omzetten in haar toepasselijke nationale regels. In de EU vormt de bekendmaking van de handeling in het Publicatieblad van de EU de voltooiing van het omzettingsproces.

Het standpunt van de EU moet worden bepaald met betrekking tot de volgende handelingen:

- voorstellen tot wijziging van de VN-Reglementen nrs. 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 en 171 met het oog op het bijwerken van bepalingen inzake:
- internationale typegoedkeuring van gehele voertuigen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om nieuwe overgangsbepalingen in te voeren;
- elektromagnetische compatibiliteit — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om nieuwe overgangsbepalingen in te voeren voor tests op stralingsimmuniteit. Daarnaast is het voorstel bedoeld om het minimumaantal stationaire bedrijfsomstandigheden van voortstuwingssystemen van voertuigen te verduidelijken waarmee in het testplan rekening moet worden gehouden. In het voorstel wordt ook voorgesteld het frequentiebereik van de test op elektromagnetische immuniteit uit te breiden. Het voorstel voert ook nieuwe emissiewaarden in voor voertuigen die alleen in niet-residentiële omgevingen worden opgeladen;
- remsystemen van zware voertuigen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de samenhang in de interpretatie van de voorschriften van bijlage 18 te verbeteren, de tekst van VN‑Reglement nr. 13 in overeenstemming te brengen met die van bijlage 6 bij VN‑Reglement nr. 79 en dezelfde beoordelingsprocedures voor zowel elektronische als complexe elektronische controlesystemen te vereisen. De voorgestelde wijzigingen zijn ook bedoeld om nieuwe overgangsbepalingen in te voeren. De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te verduidelijken dat, in voorkomend geval, de test van type II moet worden toegepast met het oog op alternatieve remvoeringen;
- remsystemen van personenauto’s — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om het gebruik van remsystemen toe te staan die uitsluitend gebruikmaken van opgeslagen elektrische energie, gecontroleerd door de bestuurder, om te voorzien in de in dit reglement voorgeschreven bedrijfsremwerking. Het voorstel weerspiegelt, in voorkomend geval, de voor VN-Reglement nr. 13 voorgestelde wijzigingen en bevat aanvullende bepalingen die vereisen dat het energiebeheersysteem aan het begin van een gebruikscyclus een waarschuwing toont;
- gordelverankeringspunten — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H‑puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- veiligheidsgordels — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om specifieke voorschriften, waaronder overgangsbepalingen, bij te werken en het goedkeuringsproces enkel voor veiligheidsgordels en beveiligingssystemen bij te werken, nadat is besloten de voorschriften voor de installatie van veiligheidsgordels en beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix-kinderbeveiligingssystemen en i-Size-kinderbeveiligingssystemen en veiligheidsgordelverklikkers naar twee nieuwe VN-reglementen over te hevelen. De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H‑puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- sterkte van stoelen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- binnenuitrusting — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H‑puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- hoofdsteunen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- cabines van bedrijfsvoertuigen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- veiligheidsbeglazing — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- voorzieningen voor indirect zicht — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. Daarnaast is het voorstel bedoeld om de vereisten voor camera-beeldschermsystemen te verduidelijken en biedt het een oplossing voor voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren en die zijn uitgerust met een functie om de stroomvoorziening van de elektrische circuits te kunnen onderbreken;
- installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen voor bromfietsen — de voorgestelde wijzigingen beogen nieuwe voorschriften in te voeren met betrekking tot de installatie van facultatieve richtingaanwijzers op fietsen, met inbegrip van voertuigen met een door het ontwerp bepaalde maximumsnelheid van 25 km/h;
- sterkte van stoelen en verankeringen ervan (bussen) — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen voor landbouwtrekkers — de voorgestelde wijzigingen beogen technische verduidelijkingen en redactionele correcties aan te brengen met betrekking tot de geometrische zichtbaarheid van lichten, met inbegrip van het aantal en de plaats ervan;
- bescherming tegen frontale botsingen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- bescherming tegen zijdelingse botsingen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H‑puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- elektrisch aangedreven voertuigen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om het toepassingsgebied van het reglement uit te breiden tot voertuigen van categorie O (aanhangwagens/opleggers);
- voertuigen die rijden op gecomprimeerd aardgas en vloeibaar aardgas — de voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement van toepassing is op één onderdeel, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 110 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158;
- airbagmodule voor een vervangingsairbagsysteem — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- diefstalbeveiligings- en alarmsystemen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de verwijzing naar alarmsystemen voor voertuigen die zijn goedgekeurd overeenkomstig de bepalingen van VN-Reglement nr. 163, die per vergissing zijn weggelaten na de opsplitsing van VN-Reglement nr. 116 in de VN-Reglementen nrs. 162, 161 en 163, opnieuw op te nemen;
- brandwerendheid van materialen voor binneninrichting — de voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 118 worden afgestemd op de VN‑Reglementen nrs. 67, 107 en 158;
- gezichtsveld naar voren van bestuurders — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. De overgangsbepalingen zijn afgestemd op de inwerkingtreding van het nieuwe VN-reglement en de specifieke eisen inzake ondersteuning van het gezichtsveld;
- voetgangersveiligheid — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te verduidelijken hoe de derden van het testoppervlak van de voorruit moeten worden bepaald;
- betere kinderbeveiligingssystemen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om een inconsistentie te corrigeren, zodat alle verankeringen voldoen aan de vereiste voor twee naast elkaar gelegen posities van kinderbeveiligingssystemen. De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om overgangsbepalingen vast te stellen voor de aanvaarding van typegoedkeuringen die zijn verleend overeenkomstig eerdere versies van het reglement, en om bijlage 27 bij te werken om deze in overeenstemming te brengen met de meest recente versie van wijzigingenreeks 03;
- motorvoertuigen op waterstof en brandstofcellen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften met betrekking tot de thermisch geactiveerde overdrukvoorziening en de vereiste voedingskabels te verduidelijken;
- zijdelingse paalbotsingen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- frontale botsingen met bijzondere aandacht voor beveiligingssystemen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. Daarnaast beoogt het voorstel de vereiste voor het thoraxdrukcriterium van de vrouwelijke dummy van het 5e percentiel te wijzigen voor voertuigen van categorie N1;
- Isofix-verankeringssystemen, Isofix-toptetherverankeringen en i-Size — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- mechanische koppelingen voor landbouwvoertuigen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de mogelijkheid te schrappen dat typegoedkeuringsinstanties verschillende technische voorschriften toepassen wanneer mechanische koppelingen voor landbouwvoertuigen met een maximumsnelheid van meer dan 60 km/h voor typegoedkeuringstests worden aangeboden. Het voorstel beoogt ook de voorschriften in overeenstemming te brengen met de EU-goedkeuringen van typen die technisch correct zijn ontworpen en veilig kunnen worden gebruikt bij alle snelheden;
- lichtsignaalinrichtingen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften met betrekking tot lichtsterkten voor dagrijlichten te verduidelijken;
- voorzieningen voor wegverlichting — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de methode voor het meten van de lineariteit in te voeren om in alle laboratoria vergelijkbare meetresultaten te verkrijgen;
- de integriteit van het brandstofsysteem en de veiligheid van de elektrische aandrijflijn bij een kop-staartbotsing — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. Daarnaast is het voorstel bedoeld om de voorschriften inzake elektrische veiligheid na een botsing bij te werken om ze in overeenstemming te brengen met andere reglementen inzake veiligheid na een botsing;
- geautomatiseerde systemen voor rijstrookassistentie — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te verduidelijken dat magnetische of elektrische velden geen nadelige invloed mogen hebben op de doeltreffendheid van het systeem, zowel wanneer het systeem voor rijstrookassistentie operationeel is als wanneer het gedeactiveerd is;
- achteruitrijbeweging — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- kwetsbare weggebruikers in de nabijheid van de voor- of zijkant van een voertuig — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- direct zicht van kwetsbare weggebruikers — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. Bovendien beoogt het voorstel de voorschriften inzake het zichtbare volume aan de voorkant van het voertuig technologieneutraal te maken en verbetert het het directe zicht direct vóór het voertuig; en
- rijassistentiesystemen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om aanvullende redactionele correcties en verduidelijkingen aan te brengen;
- voorstellen voor:

- een nieuw VN‑reglement betreffende de installatie van veiligheidsgordels, beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix‑kinderbeveiligingssystemen en i‑Size‑kinderbeveiligingssystemen — dit voorstel voor een nieuw reglement beoogt specifieke voorschriften en een goedkeuringsprocedure in te voeren voor een voertuigtype wat de installatie van veiligheidsgordels en kinderbeveiligingssystemen betreft, op basis van de voorschriften van VN‑Reglement nr. 16;
- een nieuw VN‑reglement betreffende veiligheidsgordelverklikkers — dit voorstel voor een nieuw reglement beoogt specifieke voorschriften en goedkeuringsprocedure in te voeren voor een voertuigtype wat de veiligheidsgordelverklikkers ervan betreft, op basis van de voorschriften van VN‑Reglement nr. 16;
- een nieuw VN-reglement betreffende uniforme bepalingen voor de goedkeuring van acceleratieregelsystemen voor pedaalfouten — dit voorstel voor een nieuw reglement is bedoeld om nieuwe voorschriften in te voeren die het effect beperken van het intrappen van het gaspedaal door de bestuurder om botsingen als gevolg van onbedoelde acceleratie te voorkomen, en
- een nieuw VN-reglement betreffende ondersteuning van het gezichtsveld — dit voorstel voor een nieuw reglement is bedoeld om nieuwe voorschriften in te voeren die ervoor zorgen dat de ondersteuning van het gezichtsveld de bestuurder bijstaat bij het uitvoeren van de rijtaak en tegelijkertijd de zichtbelemmering en de mogelijke afleiding die deze kan veroorzaken, beperkt, en
- voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 6, 7 en 14 van de VN met het oog op de bijwerking van bepalingen betreffende:
- veiligheidsbeglazing — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de specificaties van de driedimensionale H-puntmachine bij te werken en over te hevelen naar M.R.1. Er is een kalibratieprocedure toegevoegd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert;
- hoofdsteunen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de specificaties van de driedimensionale H-puntmachine bij te werken en over te hevelen naar M.R.1. Er is een kalibratieprocedure toegevoegd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN‑reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert, en
- zijdelingse paalbotsingen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de specificaties van de driedimensionale H‑puntmachine bij te werken en over te hevelen naar M.R.1. Er is een kalibratieprocedure toegevoegd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H‑puntmachine die voor alle tests in VN­reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert.

WP.29 is voornemens over deze voorstellen te stemmen tijdens zijn vergadering van 12 tot en met 15 november 2024.

Daarnaast moet het standpunt van de EU worden bepaald inzake:

- een voorstel tot wijziging van de geconsolideerde resolutie over de gemeenschappelijke specificatie van lichtbroncategorieën — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om een alternatieve configuratie in te voeren voor de lichtbroncategorie H11 ter vervanging van lichtdioden, op basis van het beginsel van “intelligente equivalentie”;
- een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om bepalingen in te voeren voor de specificaties en kalibratieprocedure van de driedimensionale H-puntmachine en de procedure voor het bepalen van het H‑punt en de werkelijke romphoek voor zitplaatsen in motorvoertuigen, die moeten worden gebruikt in alle VN‑reglementen en mondiale technische reglementen waarnaar wordt verwezen, en
- een voorstel voor een taakomschrijving van de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties — het voorstel is bedoeld om het reglement van orde te wijzigen zodat het mandaat van de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties kan worden verlengd, waarbij, in het licht van de aanvalsoorlog van de Russische Federatie tegen Oekraïne, de positie van Russische medevoorzitter wordt geschrapt en één voorzitter van de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties uit Finland wordt benoemd. Het Finse voorstel, dat de twee andere voorstellen voor een taakomschrijving van de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties en van de Russische Federatie vervangt, zal de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties in staat stellen de werkzaamheden met betrekking tot de conformiteit van voertuigen gedurende de gehele levensduur voort te zetten. WP.29 zal een stemming organiseren over drie voorstellen voor een taakomschrijving2 van de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties. Op grond van het besluit van de Raad kan de Europese Commissie stemmen namens zeven EU-lidstaten (goed voor zeven stemmen) die partij zijn bij de overeenkomst betreffende het aannemen van eenvormige voorwaarden voor periodieke technische keuringen van motorvoertuigen en de wederzijdse erkenning van dergelijke keuringen (“de overeenkomst van 1997”).

De EU moet de bovengenoemde handelingen ondersteunen, aangezien zij in overeenstemming zijn met haar internemarktbeleid voor de automobielindustrie op het gebied van veiligheid, automatisering en emissies, alsook met haar beleid op het gebied van geopolitiek, vervoer, klimaat en energie.

Al deze handelingen hebben een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielindustrie in de EU en op de internationale handel. Door voor deze handelingen te stemmen zal technologische vooruitgang worden bevorderd, zullen schaalvoordelen worden geboden, zal versnippering van de interne markt worden voorkomen en zullen gelijke normen voor auto’s in de hele EU worden gewaarborgd.

Externe expertise is voor dit voorstel niet relevant. Het technisch comité motorvoertuigen heeft dit voorstel echter geëvalueerd.

4. RECHTSGRONDSLAG

4.1. Procedurele rechtsgrondslag

4.1.1. Beginselen

Artikel 218, lid 9, VWEU voorziet in de vaststelling door de Raad van besluiten tot bepaling van “de standpunten die namens de Unie worden ingenomen in een krachtens een overeenkomst opgericht lichaam, wanneer dit lichaam handelingen met rechtsgevolgen vaststelt, met uitzondering van handelingen tot aanvulling of wijziging van het institutionele kader van de overeenkomst”.

Het begrip “handelingen met rechtsgevolgen” omvat tevens handelingen die rechtsgevolgen hebben uit hoofde van de op het betrokken lichaam toepasselijke volkenrechtelijke bepalingen. Onder het begrip “handelingen met rechtsgevolgen” vallen ook instrumenten die volkenrechtelijk niet bindend zijn, maar die een “beslissende invloed [kunnen hebben] op de inhoud van de regelgeving die de wetgever van de Unie vaststelt”1.

4.1.2. Toepassing op het onderhavige geval

WP.29 is een orgaan waarin de overeenkomstsluitende partijen van de VN/ECE de uitvoering van de herziene overeenkomst van 1958 en de parallelle overeenkomst bespreken.

De door WP.29 vast te stellen handelingen zijn handelingen met rechtsgevolgen.

De VN‑reglementen in de beoogde handeling zullen voor de EU bindend zijn. Samen met de VN‑resolutie en de mondiale technische reglementen van de VN zullen zij een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van de EU‑wetgeving op het gebied van typegoedkeuring van voertuigen.

De beoogde handelingen strekken niet tot aanvulling of wijziging van het institutionele kader van de overeenkomst.

De procedurele rechtsgrondslag voor het voorgestelde besluit is derhalve artikel 218, lid 9, VWEU.

4.2. Materiële rechtsgrondslag

4.2.1. Beginselen

De materiële rechtsgrondslag voor een overeenkomstig artikel 218, lid 9, VWEU te nemen besluit wordt in de eerste plaats bepaald door de doelstelling en de inhoud van de beoogde handeling ten aanzien waarvan namens de Unie een standpunt wordt ingenomen.

Een beoogde handeling kan een tweeledige doelstelling hebben of bestaan uit twee componenten, waarvan er een kan worden gezien als hoofddoelstelling of hoofdcomponent, terwijl de andere doelstelling of de andere component slechts ondergeschikt is. In dit geval moet het op grond van artikel 218, lid 9, VWEU genomen besluit op één materiële rechtsgrondslag worden gebaseerd, namelijk op die grondslag die het hoofddoel of de overwegende doelstelling of component betreft.

4.2.2. Toepassing op het onderhavige geval

De doelstelling en inhoud van de beoogde handeling bestaan in de eerste plaats in de onderlinge aanpassing van wettelijke bepalingen. De materiële rechtsgrondslag van het voorgestelde besluit is derhalve artikel 114 VWEU.

4.3. Conclusie

De rechtsgrondslag voor het voorgestelde besluit is artikel 114 VWEU, in samenhang met artikel 218, lid 9, VWEU.