Toelichting bij COM(2018)309 - Ondertekening van een Overeenkomst met de regering van China betreffende de veiligheid van de burgerluchtvaart - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2018)309 - Ondertekening van een Overeenkomst met de regering van China betreffende de veiligheid van de burgerluchtvaart. |
---|---|
bron | COM(2018)309 |
datum | 18-05-2018 |
·
Motivering en doel van het voorstel
Op 7 maart 2016 heeft de Raad de Commissie gemachtigd om met de regering van de Volksrepubliek China te onderhandelen over de veiligheid van de burgerluchtvaart, teneinde de handel en investeringen tussen de EU en China in luchtvaartproducten, onderdelen en uitrustingsstukken te bevorderen. Met het oog op de uitvoering van deze onderhandelingen heeft de Raad een reeks onderhandelingsrichtsnoeren tot de Commissie gericht en een bijzonder comité aangewezen dat tijdens de onderhandelingen moet worden geraadpleegd.
·Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein
De overeenkomst is een weergave van de bestaande bilaterale overeenkomsten inzake luchtvaartveiligheid tussen de Unie en derde landen (VS, Canada en Brazilië).
·Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie
De overeenkomst dient ook een fundamentele doelstelling van het externe luchtvaartbeleid van de Unie omdat ze de veiligheid van de burgerluchtvaart verbetert en de handel en investeringen in luchtvaartproducten bevordert.
2. Rechtsgrondslag, subsidiariteit en evenredigheid
·
Rechtsgrondslag
Het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2, in samenhang met artikel 218, lid 5,
·Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)
Niet van toepassing.
·
Evenredigheid
Niet van toepassing.
·
Keuze van instrument
De overeenkomst tussen de Unie en de Volksrepubliek China is het meest efficiënte instrument om een betere samenwerking tot stand te brengen op het gebied van certificering van en toezicht op luchtvaartproducten, onderdelen en uitrustingsstukken, toezicht op de productie en milieucertificering.
3. Evaluatie, raadpleging van belanghebbenden en effectbeoordeling
·Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan
Niet van toepassing.
·
Raadpleging van belanghebbenden
De Commissie heeft de onderhandelingen gevoerd in overleg met een bijzonder comité, overeenkomstig artikel 218, lid 4, VWEU. Ook de sector is tijdens de onderhandelingen geraadpleegd. Er is rekening gehouden met de opmerkingen die tijdens deze procedure zijn gemaakt.
·
Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid
Niet van toepassing.
·
Effectbeoordeling
Niet van toepassing.
·Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging
Niet van toepassing.
·Grondrechten
Niet van toepassing.
4. Gevolgen voor de begroting
Niet van toepassing.
5. Overige elementen
·Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage
Niet van toepassing.
·Toelichtende stukken (bij richtlijnen)
Niet van toepassing.
·
Artikelsgewijze toelichting
Na vier onderhandelingsronden tussen de Commissie (DG MOVE) en de burgerluchtvaartautoriteit van China (CAAC) hebben de twee onderhandelingsteams op 29 september 2017 overeenstemming bereikt over een ontwerptekst voor de overeenkomst en de bijlagen inzake luchtwaardigheid en milieucertificering. Deze tekst is op 8 december 2017 geparafeerd.
Zoals bij de bestaande bilaterale overeenkomsten inzake luchtvaartveiligheid is de overeenkomst gebaseerd op wederzijds vertrouwen in elkaars systeem en op de vergelijking van verschillen in de regelgeving. Vandaar dat deze overeenkomst verplichtingen tot en methoden voor samenwerking bevat tussen de autoriteiten en technische agenten, zodat laatstgenoemden hun eigen certificaat voor een luchtvaartproduct, onderdeel of uitrustingsstuk kunnen afgeven zonder de door de andere autoriteit gedane controles over te doen.
In het ontwerp is bepaald dat elke partij de bevindingen van overeenstemming op basis van de gespecificeerde procedures van de bevoegde autoriteit van de andere partij aanvaardt (artikel 4.1). De manier om dat te doen, d.w.z. de wijze waarop moet worden samengewerkt en waarop de certificeringsbevindingen van de ander op het gebied van luchtwaardigheid en milieucertificering moeten worden aanvaard (methoden, toepassingsgebied voor wat betreft producten of diensten, verschillen in regelgeving), zijn beschreven in de bijlagen bij de overeenkomst.
De ontwerpovereenkomst zorgt er ook voor dat het wederzijds vertrouwen behouden blijft dankzij een passend mechanisme van permanente samenwerking en overleg door middel van een intensieve samenwerking in het kader van audits, inspecties, tijdige kennisgevingen en overleg over alle onder de overeenkomst vallende aangelegenheden (artikel 4, lid 5, en de artikelen 7, 8 en 9).
De ontwerpovereenkomst biedt de partijen de gelegenheid mogelijkheden te onderzoeken om de werking van de overeenkomst te verbeteren en om aanbevelingen voor wijzigingen te doen, inclusief de toevoeging van nieuwe bijlagen bij de overeenkomst via het gezamenlijk comité (artikel 3).
Belangrijkste bepalingen van de overeenkomst
Het ontwerp van de overeenkomst heeft van in het begin betrekking op alle luchtvaartproducten. Met betrekking tot nieuwe Chinese producten die de EU-markt binnenkomen, zorgt een bepaling in bijlage 1 (punt 4.4.2.2) er echter voor dat het EASA tijdens de eerste validering van een bepaalde productcategorie bijzondere procedures toepast en een doorlichting uitvoert, waarna alle volgende valideringen gebeuren op basis van het beginsel van de 'mate van betrokkenheid'. Bijlage 1 (punt 4.4.2.1) bevat een gedetailleerde lijst van factoren om de 'mate van betrokkenheid' te bepalen.
Aan bijlage 1 is een aanhangsel toegevoegd waarin de voorwaarden voor de aanvaarding en validering van certificaten worden beschreven en gedefinieerd. Om rekening te houden met de verschillende niveaus van maturiteit van de regelgevingssystemen in de EU en in China , is in het aanhangsel vermeld dat de voorwaarden voor EU-certificaten en die voor certificaten die door de CAAC zijn afgegeven, verschillend zijn. Door de bepalingen van het aanhangsel wordt de betrokkenheid van de CAAC bij de validering van EASA-certificaten aanzienlijk beperkt; dit bespaart het Europese bedrijfsleven tijd en kosten. Wat CAAC-certificaten betreft, wordt het niveau van betrokkenheid van het EASA alleen beperkt voor kleine wijzigingen en reparaties (automatische aanvaarding) en voor bepaalde Technical Standard Orders.
Wat de Chinese productie van luchtvaartproducten voor uitvoer naar de EU betreft, werd voorts overeengekomen dat het EASA een lijst zal opstellen van houders van een Chinees productiecertificaat wier productie door de Europese Unie wordt aanvaard (bijlage, punt 4.5.9). Deze lijst wordt bekendgemaakt op de website van het EASA. De CAAC wordt niet formeel betrokken bij het opstellen en bijhouden van deze lijst; ze kan ook geen vetorecht uitoefenen met betrekking tot de inhoud van de lijst. Deze bepaling werd in de overeenkomst opgenomen naar aanleiding van de bevindingen die het EASA heeft gedaan tijdens het programma voor het opbouwen van wederzijds vertrouwen, welke tot een aantal opmerkingen hebben geleid.
Wat EU-productievestigingen in China betreft, is in de overeenkomst bepaald dat een EASA-productiecertificaat kan worden uitgebreid tot productievestigingen in China (bijlage, punt 4.5.4); dit is met name belangrijk voor EU-bedrijven met productievestigingen in China. Bestaande regelingen kunnen niet worden gewijzigd zonder de goedkeuring van beide partijen (bijlage, punt 4.5.5).
In vergelijking met de bestaande overeenkomsten inzake luchtvaartveiligheid, heeft artikel 3 (toepassingsgebied) al betrekking op een breed gamma aan samenwerkingsmogelijkheden, met inbegrip van bepaalde domeinen waarop samenwerking in de toekomst mogelijk is, met name personeelsvergunningen en -opleiding, vluchtuitvoering, luchtverkeersdiensten en luchtverkeersbeheer.
De overeenkomst creëert ook het kader voor regelgevende samenwerking, wederzijdse bijstand en samenwerking (artikel 7), en bevat bepalingen over de uitwisseling van veiligheidsinformatie (artikel 8). De overeenkomst bevat specifieke bepalingen om de bescherming van de vertrouwelijkheid en van vertrouwelijke gegevens en informatie (artikel 10 en punt 4.3 van de bijlage) te versterken, en voorziet in de mogelijkheid van deelname door derde landen (artikel 14, lid 2).
Ten slotte wordt bij de overeenkomst een gemengd comité opgericht met het oog op het beheer van de overeenkomst (artikel 11) en een eerste gemengd subcomité met betrekking tot luchtwaardigheid en milieucertificering (punt 3.1 van de bijlage).