Toelichting bij COM(2018)287 - Machtiging van Duitsland en Polen af te wijken van artikel 5 van de btw-richtlijn

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Overeenkomstig artikel 395 van Richtlijn 2006/112/EG van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde 1 (hierna 'de btw-richtlijn' genoemd) kan de Raad op voorstel van de Commissie met eenparigheid van stemmen elke lidstaat machtigen bijzondere, van de bepalingen van deze richtlijn afwijkende maatregelen te treffen, teneinde de belastinginning te vereenvoudigen of bepaalde vormen van belastingfraude of -ontwijking te voorkomen.

Bij brieven, ingekomen bij de Commissie op 9 januari 2018 respectievelijk 22 januari 2018, hebben Duitsland en Polen verzocht om te mogen afwijken van artikel 5 van de btw-richtlijn. Overeenkomstig artikel 395, lid 2, van de btw-richtlijn heeft de Commissie de overige lidstaten bij brief van 5 maart 2018 van het verzoek van Duitsland en Polen in kennis gesteld. Bij brieven van 6 maart 2018 heeft de Commissie Duitsland en Polen meegedeeld dat zij over alle gegevens beschikte die zij nodig achtte voor de beoordeling het verzoek.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Om het verkeer tussen beide landen te verbeteren, willen Duitsland en Polen een overeenkomst sluiten voor de bouw van een nieuwe brug tussen Küstrin-Kietz en Kostrzyn nad Odrą (hierna 'de overeenkomst' genoemd).

Volgens deze overeenkomst zullen zij gezamenlijk investeren om de bestaande grensbrug af te breken en een nieuwe brug te bouwen tussen Küstrin-Kietz en Kostrzyn nad Odrą. Artikel 9 van de overeenkomst bepaalt dat het grondgebied waar de investering wordt verricht, voor btw-doeleinden wordt aangemerkt als Pools grondgebied voor zover de goederenleveringen, diensten, intracommunautaire verwervingen en invoer van goederen bestemd zijn voor de uitvoering van de geplande investering.

In overeenstemming met het in de btw-richtlijn vastgelegde beginsel van territoriale toepassing moet worden bepaald waar goederen en diensten worden geleverd. Normaal gezien zou daarom ook voor elke goederenlevering, dienst, intracommunautaire verwerving en invoer van goederen die verband houdt met de uitvoering van de investering, moeten worden bepaald of dat in Polen dan wel in Duitsland gebeurt. Polen en Duitsland zijn van mening dat de toepassing van deze regel een en ander kan compliceren voor belastingplichtigen en belastingautoriteiten. Daarom denken zij dat de in de overeenkomst neergelegde fiscale bepalingen de belastingverplichtingen en de inning van de belasting zullen vereenvoudigen.

Gelet op het bovenstaande vragen Duitsland en Polen op basis van artikel 395 van de btw-richtlijn om te mogen afwijken van artikel 5 van de btw-richtlijn en te bepalen dat alle leveringen van goederen, diensten, intracommunautaire verwervingen en invoer van goederen ten behoeve van de uitvoering van de geplande investering voor btw-doeleinden op het grondgebied van Polen worden verricht en dus aan de Poolse btw onderworpen zijn.

Wat het onderhoud van grensbruggen tussen Duitsland en Polen betreft, is er door beide landen een overeenkomst ondertekend op 20 maart 1995.

De Raad heeft bij eerdere gelegenheden machtiging verleend om af te wijken van het territorialiteitsbeginsel, onder meer tussen Duitsland en Polen 2 , Tsjechië 3 en Zwitserland 4 en ook tussen Polen en Oekraïne 5 .

Aangezien alle prestaties die verband houden met de geplande investering, onderworpen zullen zijn aan de Poolse btw, zal de derogatiemaatregel geen negatieve gevolgen hebben voor de belastingheffing in het stadium van het eindverbruik en bijgevolg ook niet voor de eigen middelen van de Unie uit de btw.

Gelet op het bovenstaande wordt voorgesteld om machtiging voor de gevraagde derogatiemaatregel te verlenen.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 395 van de btw-richtlijn.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Gelet op de bepaling in de btw-richtlijn die de grondslag voor het voorstel vormt, is het subsidiariteitsbeginsel niet van toepassing.

Evenredigheid

Dit besluit betreft een machtiging die wordt verleend aan een lidstaat op diens eigen verzoek, en houdt geen enkele verplichting in.

Gezien de zeer beperkte werkingssfeer van de derogatie staat de bijzondere maatregel in verhouding tot het beoogde doel.

Keuze van het instrument

Voorgesteld instrument: uitvoeringsbesluit van de Raad.

Overeenkomstig artikel 395 van de btw-richtlijn kan slechts van de normale btw-regels worden afgeweken als de Raad een lidstaat daartoe op voorstel van de Commissie met eenparigheid van stemmen machtigt. Een uitvoeringsbesluit van de Raad is het aangewezen instrument, omdat het tot een individuele lidstaat kan worden gericht.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Raadpleging van belanghebbenden

Dit voorstel is gebaseerd op een verzoek van Duitsland en Polen en heeft uitsluitend betrekking op deze lidstaten.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling

Krachtens het voorstel voor een uitvoeringsbesluit van de Raad mogen Duitsland en Polen alle leveringen van goederen, diensten, intracommunautaire verwervingen en invoer van goederen ten behoeve van de afbraak en de bouw van de grensbrug tussen Küstrin-Kietz en Kostrzyn nad Odrą aanmerken als zijnde verricht in Polen en bijgevolg onderworpen aan de Poolse btw. Er wordt verwacht dat de maatregel de belastingverplichtingen van ondernemingen en de inning van de belasting door de belastingautoriteiten zal vereenvoudigen. Gezien de beperkte werkingssfeer van de derogatie zal het effect in ieder geval beperkt zijn.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

De derogatie heeft geen gevolgen voor de eigen middelen van de Unie uit de btw omdat alle leveringen van goederen, diensten, intracommunautaire verwervingen en invoer van goederen ten behoeve van de geplande investering onderworpen zullen zijn aan de Poolse btw.