Toelichting bij COM(2017)426 - Machtiging van Roemenië af te wijken van artikel 287 van de btw-richtlijn

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Overeenkomstig artikel 395, lid 1, van Richtlijn 2006/112/EG van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde 1 (hierna 'de btw-richtlijn' genoemd) kan de Raad op voorstel van de Commissie met eenparigheid van stemmen elke lidstaat machtigen bijzondere, van de bepalingen van deze richtlijn afwijkende maatregelen te treffen, teneinde de belastinginning te vereenvoudigen of bepaalde vormen van belastingfraude of -ontwijking te voorkomen.

Bij brief, ingekomen bij de Commissie op 26 april 2017, heeft Roemenië verzocht om een maatregel te mogen blijven toepassen die afwijkt van artikel 287 van de btw-richtlijn, zodat het belastingplichtigen met een jaaromzet onder een bepaalde drempel van de btw kan vrijstellen. Tegelijkertijd vroeg Roemenië om de drempel voor de vrijstelling te verhogen, namelijk van de tegenwaarde van 65 000 EUR in de nationale munteenheid tot de tegenwaarde van 88 500 EUR in de nationale munteenheid.

Overeenkomstig artikel 395, lid 2, van de btw-richtlijn heeft de Commissie de overige lidstaten bij brief van 9 juni 2017 van het verzoek van Roemenië in kennis gesteld. Bij brief van 12 juni 2017 heeft de Commissie Roemenië meegedeeld dat zij over alle gegevens beschikte die zij nodig achtte voor de beoordeling van het verzoek.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Overeenkomstig hoofdstuk 1 van titel XII van de btw-richtlijn kunnen de lidstaten een bijzondere regeling voor kleine ondernemingen toepassen, waarbij zij onder meer de mogelijkheid hebben om belastingplichtigen van wie de jaaromzet onder een bepaalde drempel blijft, van de btw vrij te stellen. Deze vrijstelling houdt in dat de belastingplichtige geen btw in rekening hoeft te brengen over zijn prestaties, maar bijgevolg ook geen voorbelasting kan aftrekken.

Volgens punt 18 van artikel 287 van de btw-richtlijn mag Roemenië vrijstelling van btw verlenen aan belastingplichtigen met een jaaromzet die ten hoogste gelijk is aan de tegenwaarde van 35 000 EUR in de nationale munteenheid tegen de op de dag van zijn toetreding geldende omrekeningskoers. Bij Uitvoeringsbesluit 2012/181/EU 2 van de Raad werd Roemenië gemachtigd om een hogere drempel toe te passen en vrijstelling van btw te verlenen aan belastingplichtigen met een jaaromzet van niet meer dan 65 000 EUR. Deze maatregel werd verlengd bij Uitvoeringsbesluit 2014/931/EU 3 van de Raad, dat op 31 december 2017 verstrijkt. Roemenië heeft verzocht om de maatregel nog eens gedurende een beperkte periode te mogen verlengen en daarbij ook de vrijstellingsdrempel te verhogen tot 88 500 EUR.

Er wordt verwacht dat de verhoging van de drempel de btw-gerelateerde verplichtingen voor een aantal kleine ondernemingen met een beperkte economische bedrijvigheid zal doen dalen en de bedrijvigheid van deze kleine ondernemingen zal stimuleren, aangezien zij niet langer aan een aantal fiscale verplichtingen zullen moeten voldoen, zoals het indienen van btw-aangiften of het voeren van een btw-administratie. Er wordt ook verwacht dat de verhoging van de drempel de druk bij de belastingautoriteiten zal doen dalen doordat bij een groter aantal kleine ondernemingen niet langer zal moeten worden toegezien op de inning van minder omvangrijke sommen.

Volgens Roemenië zal de hogere drempel geen noemenswaardige invloed hebben op de overheidsinkomsten. Roemenië schat dat de verhoging van de drempel zal leiden tot een daling van de begrotingsinkomsten van ongeveer 0,60 % van de totale begrotingsinkomsten van de staat.

Belastingplichtigen van wie de omzet niet hoger is dan de drempel, zullen nog altijd de mogelijkheid hebben om voor de btw geïdentificeerd te worden.

Samenhang met de huidige bepalingen op dit beleidsgebied

Aan andere lidstaten zijn reeds soortgelijke derogaties toegestaan. België 4 mag een drempel toepassen van 25 000 EUR, Luxemburg 5 een drempel van 30 000 EUR, Polen 6 en Estland 7 een drempel van 40 000 EUR, Litouwen 8 een drempel van 45 000 EUR, Letland 9 en Slovenië 10 een drempel van 50 000 EUR, en Italië 11 een drempel van 65 000 EUR.

Derogaties van de btw-richtlijn moeten steeds in de tijd worden beperkt, zodat de gevolgen ervan kunnen worden beoordeeld. Bovendien worden de bepalingen van de artikelen 281 tot en met 294 van de btw-richtlijn betreffende de bijzondere regeling voor kleine ondernemingen momenteel geëvalueerd. Zoals in het btw-actieplan 12 en het werkprogramma van de Commissie voor 2017 13 werd aangekondigd, is het de bedoeling het voorstel van de Commissie uiterlijk eind 2017 te presenteren in de vorm van een breed pakket vereenvoudigingsmaatregelen.

Daarom wordt voorgesteld Roemenië toe te staan de drempel te verhogen tot de tegenwaarde van 88 500 EUR in de nationale munteenheid vanaf 1 januari 2018 tot en met 31 december 2020 of tot de datum van inwerkingtreding van een richtlijn houdende wijziging van de bepalingen van de btw-richtlijn betreffende de bijzondere regeling voor kleine ondernemingen.

Samenhang met andere beleidsgebieden van de Unie

Hoewel de drempel relatief hoog is in vergelijking met de drempel die aan andere lidstaten werd toegestaan, is de maatregel in overeenstemming met de EU-doelstellingen voor kleine bedrijven zoals die zijn uiteengezet in de mededeling van de Commissie 'Denk eerst klein' — Een 'Small Business Act' voor Europa" 14 , waarin de lidstaten worden opgeroepen om bij de opstelling van wetgeving rekening te houden met de bijzondere kenmerken van midden- en kleinbedrijven en het bestaande regelgevingskader te vereenvoudigen.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 395 van de btw-richtlijn.

Subsidiariteit (voor niet-exclusieve bevoegdheden)

Gelet op de bepaling in de btw-richtlijn die de grondslag voor het voorstel vormt, is het subsidiariteitsbeginsel niet van toepassing.

Evenredigheid

Dit besluit betreft een machtiging die wordt verleend aan een lidstaat op diens eigen verzoek, en houdt geen enkele verplichting in.

Gezien de beperkte werkingssfeer van de derogatie staat de bijzondere maatregel in verhouding tot het beoogde doel, namelijk een vereenvoudiging voor een extra aantal kleine belastingplichtigen en voor de belastingdienst.

Keuze van het instrument

Voorgesteld instrument: uitvoeringsbesluit van de Raad.

Overeenkomstig artikel 395 van Richtlijn 2006/112/EG van de Raad kan slechts van de normale btw-regels worden afgeweken indien de Raad een lidstaat daartoe op voorstel van de Commissie met eenparigheid van stemmen machtigt. Een uitvoeringsbesluit van de Raad is het aangewezen instrument, omdat het tot een individuele lidstaat kan worden gericht.

3. RESULTATEN VAN EX-POSTEVALUATIES, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Raadpleging van belanghebbenden

Dit voorstel is gebaseerd op een verzoek van Roemenië en heeft uitsluitend betrekking op deze lidstaat.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling

Het voorstel voor een uitvoeringsbesluit van de Raad voorziet in een verhoging van de drempel van de jaaromzet waaronder belastingplichtigen van de btw kunnen worden vrijgesteld. Het breidt daarmee het toepassingsgebied van de vereenvoudigingsmaatregel uit, die ondernemingen met een jaaromzet van niet meer dan de tegenwaarde van 88 500 EUR in de nationale munteenheid van vele btw-verplichtingen ontheft.

Belastingplichtigen van wie de belastbare omzet onder de drempel blijft, zullen zich niet voor de btw moeten identificeren en geen btw-administratie moeten voeren of een btw-aangifte moeten indienen. Dankzij de maatregel zullen zij dus te maken hebben met minder administratieve lasten. Ook de werkdruk bij de belastingautoriteiten zal dalen doordat zij bij een extra aantal kleine ondernemingen niet langer zullen moeten toezien op de inning van minder omvangrijke sommen.

De budgettaire gevolgen van de verhoging van de drempel voor de btw-inkomsten van Roemenië worden geraamd op circa 0,60 % van de totale btw-inkomsten.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de EU-begroting omdat Roemenië een compensatieberekening zal verrichten overeenkomstig artikel 6 van Verordening (EEG, Euratom) nr. 1553/89 van de Raad.