Toelichting bij COM(2017)267 - Standpunt EU in de VN/ECE over wijziging van een reeks reglementen, een technisch reglement mbt de verdampingsemissietestprocedure, een besluit over gebruik term "UN GTR" - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2017)267 - Standpunt EU in de VN/ECE over wijziging van een reeks reglementen, een technisch reglement mbt de ... |
---|---|
bron | COM(2017)267 |
datum | 29-05-2017 |
• Motivering en doel van het voorstel
De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) ontwikkelt op internationaal niveau geharmoniseerde voorschriften om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen tussen de partijen bij de Herziene overeenkomst van 1958 op te heffen en ervoor te zorgen dat die voertuigen een hoog niveau van veiligheids- en milieubescherming bieden.
De Unie is overeenkomstig Besluit 97/836/EG van de Raad van 27 november 1997 toegetreden tot de overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen ("Herziene overeenkomst van 1958") en is overeenkomstig Besluit 2000/125/EG van de Raad van 31 januari 2000 betreffende de sluiting van de overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen ("parallelle overeenkomst") toegetreden tot de parallelle overeenkomst.
De zittingen van WP.29, het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen, worden elk kalenderjaar driemaal gehouden, namelijk in maart, juni en november. Bij elke zitting worden nieuwe VN/ECE-reglementen en wijzigingen van bestaande VN/ECE-reglementen of van mondiale technische reglementen van de VN aangenomen om rekening te houden met de technische vooruitgang. Vóór elke zitting van WP.29 worden die wijzigingen door een van de zes werkgroepen van WP.29 goedgekeurd.
Op voorwaarde dat het quorum is bereikt en er een gekwalificeerde meerderheid onder de overeenkomstsluitende partijen is, vindt daarna tijdens een zitting van WP.29 de eindstemming over de aanneming van de wijzigingen, supplementen en corrigenda plaats. De EU is partij bij twee overeenkomsten (de overeenkomst van 1958 en die van 1998) in het kader van WP.29. Elke keer wordt een besluit van de Raad, een zogeheten megabesluit, opgesteld dat de lijst met reglementen, wijzigingen, supplementen en corrigenda bevat en de Commissie machtigt bij elke zitting van WP.29 namens de Unie te stemmen.
Dit besluit van de Raad bepaalt het standpunt van de Unie voor de stemming over de reglementen, wijzigingen, supplementen en corrigenda die zijn ingediend voor stemming tijdens de junizitting van WP.29 voor 2017, die plaatsvindt van 19 tot en met 23 juni 2017.
• Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein
Dit voorstel vormt een aanvulling op en is volledig in overeenstemming met het internemarktbeleid van de Unie voor de automobielindustrie.
Het WP.29-systeem versterkt de internationale harmonisatie van voertuignormen. De overeenkomst van 1958 speelt hierbij een sleutelrol omdat EU-fabrikanten gemeenschappelijke typegoedkeuringsreglementen kunnen hanteren in de wetenschap dat hun producten door de overeenkomstsluitende partijen zullen worden erkend als zijnde in overeenstemming met hun nationale wetgeving. Deze regeling heeft het mogelijk gemaakt dat bij Verordening (EG) nr. 661/2009 betreffende de algemene veiligheid van motorvoertuigen meer dan 50 EU-richtlijnen zijn ingetrokken en vervangen door de overeenkomstige reglementen die in het kader van de overeenkomst van 1958 zijn opgesteld.
Een vergelijkbare aanpak is gevolgd in Richtlijn 2007/46/EG, waarbij de nationale goedkeuringssystemen van de lidstaten zijn vervangen door een goedkeuringsprocedure van de Unie en een geharmoniseerd kader is vastgesteld met bestuursrechtelijke bepalingen en algemene technische voorschriften voor alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en technische eenheden. Met die richtlijn zijn de VN/ECE-reglementen als voorschriften voor de typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen. Sinds de vaststelling van die richtlijn zijn VN/ECE-reglementen steeds meer opgenomen in de wetgeving van de Unie in het kader van de EU-typegoedkeuring.
• Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie
Het WP.29-systeem houdt verband met het beleid van de Unie voor het concurrentievermogen, waarop dit initiatief een positief effect heeft. Dit voorstel is ook in overeenstemming met het vervoers- en energiebeleid van de Unie, waarmee naar behoren rekening wordt gehouden bij de opstelling en vaststelling van VN/ECE-reglementen in het kader van de overeenkomst van 1958.
2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID
• Rechtsgrondslag
De rechtsgrondslag voor dit voorstel is artikel 114 in samenhang met artikel 218, lid 9, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
• Subsidiariteit
Het is alleen op het niveau van de Unie mogelijk voor internationale instrumenten, zoals voorstellen voor VN/ECE-reglementen of voorstellen tot wijziging van VN/ECE-reglementen en ontwerpen van mondiale technische reglementen, te stemmen en die instrumenten in het systeem van de Unie voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen op te nemen. Dit voorkomt niet alleen een versnippering van de interne markt, maar garandeert ook dezelfde milieu- en veiligheidsnormen in de hele Unie. Het biedt ook schaalvoordelen: producten kunnen voor de hele markt van de Unie en zelfs voor de internationale markt worden gemaakt in plaats van voor elke lidstaat te worden aangepast om nationale typegoedkeuring te verkrijgen.
Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.
• Evenredigheid
Dit besluit van de Raad machtigt de Commissie namens de Unie te stemmen en is het evenredige instrument, overeenkomstig artikel 5, lid 1, van Besluit 97/836/EG van de Raad, voor het bepalen van een gezamenlijk EU-standpunt binnen de VN/ECE met betrekking tot de stemming over de werkdocumenten die zijn voorgesteld op de agenda van de zitting van WP.29. Derhalve is het voorstel in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel omdat het niet verder gaat dan nodig is om de doelstellingen te verwezenlijken, namelijk een goede werking van de interne markt te waarborgen en tegelijkertijd een hoog niveau van openbare veiligheid en bescherming te bieden.
• Keuze van het instrument
Artikel 218, lid 9, VWEU schrijft voor dat voor de bepaling van de standpunten die namens de Unie worden ingenomen in een krachtens een internationale overeenkomst opgericht lichaam, een besluit van de Raad wordt gebruikt.
3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING
• Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan
Niet van toepassing.
• Raadpleging van belanghebbenden
Niet van toepassing.
• Bijeenbrengen en gebruik van expertise
Externe expertise is voor dit voorstel niet relevant. Het voorstel is wel door het technisch comité motorvoertuigen bestudeerd.
• Effectbeoordeling
Aangezien het voorstel niet wetgevend van aard is en er geen alternatieve beleidsopties voorhanden of mogelijk zijn, kan het niet worden onderworpen aan een effectbeoordeling.
• Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging
In termen van administratieve lasten heeft dit initiatief geen gevolgen, aangezien de in bijlage bij het megabesluit opgenomen referentiedocumenten met voorstellen tot wijziging geen nieuwe rapportage- of andere administratieve verplichtingen aan bedrijven, met inbegrip van kmo's, opleggen. Integendeel, er wordt gestreefd naar een vermindering van de administratieve lasten, doordat de toepassing van wereldwijd geharmoniseerde voorschriften het voor fabrikanten mogelijk maakt goedkeuringsdocumenten voor systemen en componenten niet enkel in de EU te doen gelden, maar ook op de exportmarkten van de partijen bij de overeenkomst van 1958 buiten de EU.
Het voorstel heeft een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielindustrie in de EU en op de internationale handel. De aanvaarding van internationaal geharmoniseerde voertuigreglementen door de handelspartners van de EU wordt erkend als de beste manier om non-tarifaire handelsbelemmeringen op te heffen en de markttoegang voor automobielbedrijven uit de EU te openen en verbreden.
• Grondrechten
Het voorstel heeft geen gevolgen voor de bescherming van de grondrechten.
4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING
Dit initiatief heeft geen gevolgen voor de begroting.
5. OVERIGE ELEMENTEN
• Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage
Niet van toepassing.
• Toelichtende stukken (bij richtlijnen)
Niet van toepassing.
• Artikelsgewijze toelichting
–de voorstellen tot wijzigingen van de VN/ECE-Reglementen nrs. 4, 6, 7, 14, 16, 19, 23, 30, 38, 48, 50, 51, 54, 55, 77, 80, 83, 87, 91, 98, 106, 112, 113, 119, 123, 129 en 143;
–de voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen (MTR) nrs. 1 en 15 van de VN;
–een voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN betreffende de verdampingsemissietestprocedure voor de wereldwijde geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen (WLTP EVAP);
–de herbevestiging van opname van de nummers 11, 12 en 13 in het compendium van mogelijke mondiale technische reglementen van de VN; en
–een consensus over het gebruik van de term "UN GTR" (mondiaal technisch reglement van de VN) in officiële documenten die onder de Overeenkomst van 1998 vallen.