Toelichting bij COM(2017)221 - Standpunt EU ten aanzien van bepaalde resoluties waarover moet worden gestemd in het kader van de Internationale Organisatie voor Wijnbouw en Wijnbereiding (OIV)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

De Internationale Organisatie voor Wijnbouw en Wijnbereiding (OIV – Organisation internationale de la vigne et du vin) is een intergouvernementele wetenschappelijke en technische organisatie die werkzaam is op het gebied van wijnbouw, wijn, dranken op basis van wijn, tafeldruiven, krenten en rozijnen en andere wijnbouwproducten. De doelstellingen van de OIV zijn (i) voorlichting geven over maatregelen waarbij rekening kan worden gehouden met de bezorgdheid van producenten, consumenten en andere spelers in de sector wijnbouwproducten, (ii) andere internationale organisaties die bij standaardiseringsactiviteiten betrokken zijn, bijstaan en (iii) bijdragen aan de internationale harmonisatie van bestaande praktijken en normen. Momenteel zijn 46 landen lid van de OIV, waaronder 20 lidstaten van de Unie. De Unie is geen lid van de OIV.

Op EU-niveau hebben bepaalde door de OIV vastgestelde en gepubliceerde resoluties krachtens Verordening (EU) nr. 1308/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende een gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten 1 (GMOverordening) gevolgen voor het EU-recht. In de GMOverordening wordt in de volgende bepalingen naar de OIV verwezen:

- de door de OIV vastgestelde en gepubliceerde oenologische procedés waarmee de Commissie rekening moet houden wanneer zij dergelijke procedés toestaat (artikel 80, lid 3, onder a), van de GMO-verordening);

- diezelfde oenologische procedés wanneer deze, voorafgaand aan de toestemming ervan uit hoofde van artikel 80, lid 3, van de GMO-verordening, voor de productie van wijnen in derde landen worden gebruikt (artikel 90, lid 2, van de GMOverordening);

- bepaalde specificaties met betrekking tot de zuiverheid en de identiteit van de bij oenologische procedés gebruikte stoffen, waardoor de door de OIV vastgestelde en gepubliceerde regels ipso facto ter zake bindend worden in de Unie (artikel 9 van Verordening (EG) nr. 606/2009 van de Commissie van 10 juli 2009 tot vaststelling van uitvoeringsbepalingen voor Verordening (EG) nr. 479/2008 van de Raad 2 , wat betreft de wijncategorieën, de oenologische procedés en de daarvoor geldende beperkingen);

- bepaalde door de OIV vastgestelde en gepubliceerde analysemethoden voor het bepalen van de samenstelling van de wijnbouwproducten, waarop de Commissie zich moet baseren tenzij zij ondoeltreffend of ongeschikt zouden zijn om de door de Unie nagestreefde doelstelling te verwezenlijken (artikel 80, lid 5, van de GMOverordening).


Daarnaast hebben bepaalde door de OIV vastgestelde en gepubliceerde resoluties krachtens Verordening (EG) nr. 2870/2000 van de Commissie van 19 december 2000 tot vaststelling van communautaire referentiemethoden voor de analyse van gedistilleerde dranken 3 gevolgen voor het EU-recht. In artikel 3 van Verordening (EG) nr. 2870/2000 wordt verwezen naar resoluties van de OIV wanneer voor de detectie en kwantificering van stoffen in een bepaalde gedistilleerde drank geen communautaire referentieanalysemethoden zijn vastgesteld.

Tot slot wordt in artikel 4 van Verordening (EU) nr. 251/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende de definitie, de aanduiding, de presentatie, de etikettering en de bescherming van geografische aanduidingen van gearomatiseerde wijnbouwproducten 4 ook naar de OIV verwezen. Overeenkomstig die bepaling moet de Commissie, om geautoriseerde productieprocessen vast te stellen, rekening houden met de productieprocessen die zijn aanbevolen en gepubliceerd door de OIV en moet zij analysemethoden vaststellen op basis van relevante methoden die zijn aanbevolen en gepubliceerd door de OIV, tenzij ze ondoeltreffend of ongeschikt zouden zijn om de door de Unie nagestreefde doelstelling te verwezenlijken.

In het licht van de besprekingen die zijn gevoerd in de groep van deskundigen die bijeengekomen is om de Algemene Vergadering van de OIV voor te bereiden, kan worden verwacht dat de onderstaande resoluties, die gevolgen hebben voor het recht van de Unie, ter goedkeuring op de agenda van de Algemene Vergadering zullen staan.

–Bij de ontwerpresoluties OENO-TECHNO 13-532, 13-533, 15-580, 15-582, 15-583, en 14-567B en OENO-MICRO 15-576A en 15-576B worden nieuwe oenologische procedés vastgesteld. Overeenkomstig artikel 80, lid 3, onder a), en artikel 90, lid 2, van Verordening (EU) nr. 1308/2013 zullen deze resoluties gevolgen hebben voor het recht van de Unie.

–Bij de ontwerpresoluties OENO-SPECIF 15-571, 15-572, 15-574, 15-578 en 16-605 worden specificaties met betrekking tot de zuiverheid en de identiteit van bij oenologische procedés gebruikte stoffen vastgesteld. Deze oenologische procedés zijn door de OIV gepubliceerd en aanbevolen op voorwaarde dat de specificaties van de gebruikte stof worden vastgesteld (Internationale Code van oenologische procedés van de OIV, § 2.1.20 en § 3.4.14). Overeenkomstig artikel 80, lid 3, onder a), en artikel 90, lid 2, van Verordening (EU) nr. 1308/2013, en artikel 9 van Verordening (EG) nr. 606/2009 van de Commissie zullen deze resoluties gevolgen hebben voor het recht van de Unie.

–Bij de ontwerpresoluties OENO-SCMA 11-479, 13-529, 15-587, 15-588, 15-589 en 15-590 worden analysemethoden vastgesteld. Overeenkomstig artikel 80, lid 3, onder a), en lid 5, van Verordening (EU) nr. 1308/2013 zullen deze resoluties gevolgen hebben voor het recht van de Unie.

Wetenschappelijke en technische deskundigen van de wijnsector hebben de bovengenoemde resoluties uitvoerig besproken. Deze resoluties dragen bij aan de internationale harmonisatie van de wijnnormen en zullen een kader bieden voor eerlijke concurrentie in de handel in wijnbouwproducten. Daarom moeten zij worden gesteund.

Net als in het verleden kan worden verwacht dat de agenda van de Algemene Vergadering van de OIV nog zal worden aangepast en dat daaraan nog andere resoluties zullen worden toegevoegd die gevolgen hebben voor het recht van de Unie. Om de efficiëntie van de werkzaamheden van de Algemene Vergadering te garanderen en tegelijk de bepalingen van de Verdragen na te leven, zal de Commissie dit voorstel tijdig aanvullen of wijzigen om de Raad in staat te stellen ook ten aanzien van die resoluties te bepalen welk standpunt moet worden ingenomen.