Toelichting bij COM(2017)64 - Standpunt EU over wijzigingen van bijlage III bij Besluit nr. 2/2000 van de Gezamenlijke Raad EG-Mexico over "producten van oorsprong" en administratieve samenwerking

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Op 8 december 1997 werd in Brussel de Overeenkomst inzake economisch partnerschap, politieke coördinatie en samenwerking tussen de Europese Gemeenschap en haar lidstaten, enerzijds, en de Verenigde Mexicaanse Staten, anderzijds, ondertekend. Bij Besluit nr. 2/2000 van de bij deze overeenkomst opgerichte Gezamenlijke Raad EG-Mexico (hierna 'Besluit nr. 2/2000' genoemd) werden de bepalingen inzake de liberalisering van het handelsverkeer vastgesteld.

Bijlage III bij Besluit nr. 2/2000 betreffende de definitie van het begrip 'producten van oorsprong' en methoden van administratieve samenwerking bevat de oorsprongsregels voor de producten van oorsprong uit het grondgebied van de partijen bij de overeenkomst.

Er bestaat een douane-unie tussen de Europese Unie en het Vorstendom Andorra voor de producten die onder de hoofdstukken 25 tot en met 97 van het geharmoniseerd systeem (GS) zijn ingedeeld, en tussen de Europese Unie en de Republiek San Marino voor alle producten. Door deze douane-unie komen goederen uit Mexico op grond van de overeenkomst tussen de EU en Mexico in aanmerking voor een preferentiële behandeling wanneer zij in Andorra en San Marino worden ingevoerd.

Er is overeengekomen dat ook Mexico voortaan producten die zijn ingedeeld onder de hoofdstukken 25 tot en met 97 van het geharmoniseerd systeem van oorsprong uit het Vorstendom Andorra, en producten van oorsprong uit de Republiek San Marino zal aanvaarden als producten van oorsprong uit de EU in de zin van bijlage III bij Besluit nr. 2/2000.

Er is met Mexico overeengekomen dat Besluit nr. 1/2017 van de Gemengde Commissie EU-Mexico moet worden gewijzigd om de in dat besluit opgenomen productspecifieke regels voor chemische producten van de posten 2914 en 2915 van het geharmoniseerd systeem permanent te maken. Dit strookt met de werkwijze die wordt gevolgd bij de huidige actualisering van de overeenkomst EU-Mexico wat productspecifieke oorsprongsregels betreft.

Samenhang met de huidige bepalingen op dit beleidsgebied

In vrijhandelsovereenkomsten tussen de Europese Unie en derde landen geldt wederkerigheid voor Andorra en San Marino, waardoor producten van oorsprong uit deze landen kunnen worden behandeld alsof zij van oorsprong zijn uit de Europese Unie. Deze wederkerigheid wordt nu uitgebreid naar Mexico.

Samenhang met andere beleidsgebieden van de Unie

Niet van toepassing.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Aangezien het voorstel betrekking heeft op het handelsbeleid van de Europese Unie, is artikel 207, lid 4, eerste alinea, in samenhang met artikel 218, lid 9, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie de passende rechtsgrondslag.

Subsidiariteit (voor niet-exclusieve bevoegdheden)

Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheid

Het voorstel gaat niet verder dan wat nodig of passend is om de verwachte resultaten te verwezenlijken.

3. RESULTATEN VAN EX-POSTEVALUATIES, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Raadpleging van belanghebbenden

Niet relevant. Dit voorstel behelst wijzigingen die ertoe strekken een eerdere tekst bij te werken.

Effectbeoordeling

Dit voorstel betreft wijzigingen van een bestaande bilaterale handelsovereenkomst. Er zijn geen andere opties die moeten worden onderzocht.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Dit voorstel kan leiden tot een inkomstenderving voor de begroting als gevolg van een daling van de eigen middelen uit douanerechten ten belope van ongeveer 5 miljoen EUR per jaar.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Geen.