Toelichting bij COM(2012)551 - Wijziging van voorstel COM(2011) 628 definitief/2 van de Commissie voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN VAN DE RAAD inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Kroatië treedt in principe op 1 juli 2013 toe tot de EU. Hoewel de Akte van Toetreding[1] nog niet door alle lidstaten is geratificeerd, heeft de Commissie haar voorstellen voor een meerjarig financieel kader[2] onlangs bijgewerkt met het oog op de toetreding van Kroatië. Een soortgelijke aanpassingsexercitie is nodig voor de GLB-hervormingsvoorstellen zodat deze, na de goedkeuring ervan, ook volledig betrekking hebben op Kroatië als nieuwe lidstaat.

Op 19 oktober 2011 heeft de Commissie goedkeuring gehecht aan haar voorstel COM(2011) 628 definitief/2 voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid. Volgens overweging (70) van dat voorstel moet de Commissie, voordat nieuwe voorschriften voor de bekendmaking van informatie over de begunstigden van de Europese landbouwfondsen worden vastgesteld waarin rekening wordt gehouden met het arrest van het Hof van Justitie in de gevoegde zaken C-92/09 en C-93/09[3], eerst diepgaand analyseren en beoordelen hoe het recht van de begunstigden op bescherming van hun persoonsgegevens het best kan worden verzoend met de behoefte aan transparantie. In afwachting van de resultaten van deze analyse en beoordeling zou volgens die overweging moeten worden vastgehouden aan de bestaande transparantievoorschriften voor de landbouwsector. Inmiddels is deze analyse en beoordeling verricht en kan de Commissie met een voorstel voor nieuwe bepalingen ter zake komen.

1.

Resultaten van de raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



In het geval van Kroatië is het niet nodig geweest de belanghebbenden te raadplegen of een effectbeoordeling te verrichten omdat de aanpassingen in kwestie voortvloeien uit de Akte van Toetreding.

In september 2011 hebben de diensten van de Commissie een raadpleging van belanghebbenden, bestaande uit vertegenwoordigers van landbouw- en handelsorganisaties, uit de voedingsmiddelenindustrie en van werknemers uit deze industrie, en uit het maatschappelijk middenveld en de Unie-instellingen georganiseerd. In het kader daarvan zijn diverse mogelijke opties voor de bekendmaking van gegevens over natuurlijke personen die steun uit de landbouwfondsen van de EU hebben ontvangen, en voor de inachtneming van het evenredigheidsbeginsel bij de openbaarmaking van de betrokken informatie naar voren gebracht. Op de conferentie van belanghebbenden is gebleken dat de bekendmaking van de naam van de natuurlijke personen een noodzakelijk middel is om tot een betere bescherming van de financiële belangen van de Unie te komen, de transparantie te vergroten en te wijzen op de prestaties van de begunstigden bij de levering van collectieve goederen, zonder daarbij verder te gaan dan hetgeen nodig is om deze legitieme doelen te bereiken.

2.

Juridische aspecten van het voorstel



De aanpassing vindt plaats middels een wijziging van voorstel COM(2011) 628 definitief/2 voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid. Daarbij zijn de volgende elementen in het voorstel opgenomen:

1. De al in het Toetredingsverdrag voor Kroatië vastgelegde randvoorwaardenbepalingen. Met name zijn in het gewijzigde voorstel bepalingen opgenomen inzake:

- de datum van toepassing van de sancties in Kroatië;

- de instandhouding van blijvend grasland in Kroatië.

2. Nieuwe voorschriften voor de bekendmaking van informatie over alle begunstigden van de Europese landbouwfondsen waarin rekening wordt gehouden met de bezwaren die het Hof van Justitie in de gevoegde zaken C-92/09 en C-93/09 heeft geuit tegen de vroegere voorschriften voor zover deze van toepassing waren op natuurlijke personen. De nieuwe voorschriften wijken op de volgende punten af van die welke het Hof in deze gevoegde zaken ongeldig heeft verklaard:

- op basis van een herziene nadere motivering staat nu als uitgangspunt centraal dat het publiek met het oog op de bescherming van de financiële belangen van de Unie controle moet kunnen uitoefenen op de besteding van de middelen uit de Europese landbouwfondsen;

- er zal meer informatie moeten worden verstrekt over het type maatregelen waarvoor de middelen worden uitgekeerd, en de maatregelen zelf moeten in dit verband uitvoeriger worden omschreven;

- er komt een de-minimisdrempel: de naam van de begunstigde wordt alleen bekendgemaakt als deze drempel wordt overschreden.

3.

Gevolgen voor de begroting



Deze wijziging heeft geen gevolgen voor de begroting, afgezien van die welke al zijn vermeld in de toelichting op de bijgewerkte voorstellen voor het meerjarig financieel kader.