Toelichting bij COM(2013)649 - Ondertekening protocol over de vangstmogelijkheden en financiële tegenprestaties zoals voorzien in de partnerschapsovereenkomst inzake visserij tussen de EU en Marokko

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Op basis van het mandaat van de Raad heeft de Europese Commissie met het Koninkrijk Marokko onderhandelingen geopend met het oog op de verlenging van het protocol bij de partnerschapsovereenkomst inzake visserij tussen de Europese Gemeenschap en het Koninkrijk Marokko. Ter afronding van deze onderhandelingen hebben de onderhandelaars op 24 juli 2013 een ontwerp van het nieuwe protocol geparafeerd. Het nieuwe protocol bestrijkt een periode van vier jaar vanaf de inwerkingtreding ervan.

Het voornaamste doel van het protocol bestaat erin vaartuigen van de Europese Unie in de wateren van het Koninkrijk Marokko vangstmogelijkheden te bieden binnen de grenzen van het beschikbare overschot. De Commissie heeft zich onder meer gebaseerd op de resultaten van een door externe deskundigen uitgevoerde ex-postevaluatie.

Het algemene doel bestaat erin om in het belang van beide partijen de samenwerking tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Marokko te verstevigen met het oog op de instelling van een partnerschapskader voor de ontwikkeling van een duurzaam visserijbeleid en de verantwoorde exploitatie van de visbestanden in de visserijzone van Marokko.

Meer in het bijzonder voorziet het protocol in vangstmogelijkheden voor de volgende visserijtakken:

– kleinschalige pelagische visserij in het noorden: 20 zegenvisserijvaartuigen;

– kleinschalige visserij in het noorden: 35 vaartuigen voor de visserij met de grondbeug;

– kleinschalige visserij in het zuiden: 10 vaartuigen (lijnvisserijvaartuigen en hengelvisserijvaartuigen);

– demersale visserij: 16 vaartuigen (vaartuigen voor de visserij met de grondbeug en bodemtrawlers);

– tonijnvisserij: 27 hengelvisserijvaartuigen;

– industriële pelagische visserij: 80 000 ton aan vangsten, 18 vaartuigen.

Het vorige protocol, dat voorlopig wordt toegepast sinds 28 februari 2011, verwierf geen instemming van het Parlement, dat van oordeel was dat de kosten-batenverhouding ervan te zwak was, dat het de duurzaamheid van de geëxploiteerde bestanden niet waarborgde en dat het, voor zover niet bewezen was dat de economische en sociale voordelen ervan aan de lokale bevolking ten goede komen, in strijd was met het internationaal recht.

Er is aan de bezwaren van het Parlement tegemoetgekomen, met name door:

- een spectaculaire verbetering van de kosten-batenverhouding van het nieuwe protocol, waarbij de vangstmogelijkheden zijn verhoogd ten opzichte van het vorige protocol en de financiële bijdrage van de Europese Unie is verlaagd;

- het duurzaamheidsbeginsel, dat op wetenschappelijke werkzaamheden berust en meermaals in de tekst wordt herhaald, op de voorgrond te plaatsen als essentiële voorwaarde voor de beoogde activiteit;

- aan Marokko de verplichting op te leggen om periodieke en uitvoerige verslagen over de aanwending van de voor sectorale steun bestemde financiële tegenprestatie uit te brengen, waarin de economische en sociale voordelen, met name uitgesplitst op geografische basis, worden vermeld. In het protocol is voorts voorzien in een mechanisme voor schorsing, onder meer in geval van schending van de mensenrechten en de democratische beginselen.

De Commissie stelt op grond hiervan voor dat de Raad toestemming geeft voor de ondertekening van dit nieuwe protocol.

1.

Resultaten van de raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



De belanghebbende partijen zijn geraadpleegd in het kader van de evaluatie van het protocol voor de periode 2007-2011. Ook zijn in het kader van technische vergaderingen de deskundigen uit de lidstaten geraadpleegd. Uit deze raadplegingen is gebleken dat een visserijprotocol met het Koninkrijk Marokko behouden moet blijven.

2.

Juridische elementen van het voorstel



De onderhavige procedure loopt parallel aan de procedure met betrekking tot het besluit van de Raad betreffende de sluiting van het protocol zelf en aan de procedure met betrekking tot de verordening van de Raad betreffende de verdeling van de vangstmogelijkheden over de EU-lidstaten.

3.

Gevolgen voor de begroting



De jaarlijkse financiële tegenprestatie van 30 000 000 EUR bestaat uit: a) een bedrag voor de toegang tot de Marokkaanse visserijzone van 16 000 000 EUR en b) steun voor de ontwikkeling van het sectorale visserijbeleid van het Koninkrijk Marokko ten bedrage van 14 000 000 EUR. Deze steun is in overeenstemming met de doelstellingen van het nationale visserijbeleid, en meer bepaald met de behoeften van het Koninkrijk Marokko op het gebied van de bestrijding van illegale visserij.