Toelichting bij COM(2013)120 - Beschikbaarstelling van middelen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (aanvraag EGF/2011/016 IT/Agile, Italië) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2013)120 - Beschikbaarstelling van middelen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (aanvraag EGF/2011/016 ... |
---|---|
bron | COM(2013)120 |
datum | 07-03-2013 |
De regels die van toepassing zijn op de bijdragen uit het EFG zijn vastgesteld in Verordening (EG) nr. 1927/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot oprichting van een Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering[2].
Op 30 december 2011 heeft Italië aanvraag EGF/2011/016 IT/Agile ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen bij Agile S.r.l., een onderneming uit de ICT-sector (informatie- en communicatietechnologie) in Italië.
Na de aanvraag grondig te hebben onderzocht, heeft de Commissie overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor een financiële bijdrage op grond van deze verordening wordt voldaan.
Belangrijkste gegevens:|
EGF-referentienummer| EGF/2011/016
Lidstaat| Italië
Artikel onder a)
Primaire onderneming| Agile S.r.l.
Leveranciers en downstreamproducenten| 0
Referentieperiode| 22.9.2011 – 22.12.2011
Startdatum voor de individuele dienstverlening| 15.3.2012
Datum van de aanvraag| 30.12.2011
Ontslagen tijdens de referentieperiode| 1 257
Ontslagen voor en na de referentieperiode| 0
Totaal aantal voor steun in aanmerking komende ontslagen| 1 257
Ontslagen werknemers die naar verwachting aan de maatregelen zullen deelnemen| 856
Uitgaven voor individuele dienstverlening (EUR)| 5 458 115
Uitgaven voor de implementatie van het EFG[3] (EUR)| 218 000
% van de uitgaven voor de implementatie van het EFG| 3,84
Totaal budget (EUR)| 5 676 115
EFG-bijdrage (65 %) (EUR)| 3 689 474
1. De aanvraag werd op 30 december 2011 bij de Commissie ingediend; aan de aanvraag werd aanvullende informatie tot en met 2 oktober 2012 toegevoegd.
2. De aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor steunverlening uit het EFG van artikel 2, onder a), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, en werd ingediend binnen de in artikel 5 van die verordening genoemde termijn van tien weken.
Verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering of de financiële en economische wereldcrisis
3. Als bewijs van het verband tussen de ontslagen en de financiële en economische wereldcrisis heeft Italië aangevoerd dat de financiële crisis volgens de beschikbare gegevens[4] vooral tijdens de periode 2008/2009 aanzienlijk tot de vertraging in de ICT-sector heeft bijgedragen. Tussen 2005 en 2008 groeide de ICT-markt in de EU met meer dan 3 % per jaar (in 2007 bedroeg de groei in vergelijking met het jaar daarvoor 6,8 %), maar in 2009 keerde de trend met een negatieve groei van 2,4 %. Deze neergaande trend (‑1 %) zette zich in 2010 door. De Italiaanse ICT-sector volgde een trend die vergelijkbaar was met die van de hele EU. De crisis had echter zware gevolgen voor de sector, en de negatieve groei bereikte ‑4,2 % in 2009 en ‑2,5 % in 2010, telkens in vergelijking met het voorgaande jaar.
4. De informatietechnologiemarkt in de EU werd bijzonder hard getroffen door de gevolgen van de wereldwijde financiële en economische crisis. In 2009 daalde het handelsvolume met 20 miljard EUR, wat neerkomt op een daling met 5,4 % in vergelijking met het voorgaande jaar. Daarmee kwam een einde aan de stijgende trend tijdens de periode 2005-2008, toen het handelsvolume constant groeide en in 2008 359 miljard EUR bereikte. De neergang van de IT-markt had niet alleen negatieve gevolgen voor de hardware en de technische bijstand, maar ook voor software en diensten. In 2009 kenden de subsectoren hardware en technische bijstand in vergelijking met 2008 een daling met 7,6 % op EU-niveau en met 10 % in Italië, terwijl de daling in de subsectoren software en diensten 4 % bedroeg in de EU en 5,6 % in Italië.
5. In haar beoordeling van aanvraag EGF/2010/012 ICT Noord-Holland[5] heeft de Commissie reeds gewag gemaakt van de gevolgen van de economische en financiële crisis voor de ondernemingen uit de ICT‑sector. Deze argumenten zijn nog steeds geldig.
6. De sterke neergang van de ICT-sector in Italië heeft Agile S.r.l., een Italiaanse aanbieder van IT-diensten, bijzonder hard getroffen. De gevolgen van de wereldwijde financiële en economische crisis lieten zich voelen op een moment dat Agile haar commerciële strategie aan het veranderen was en geïntegreerde IT‑diensten op multiregionaal niveau ging aanbieden in de plaats van callcenterdiensten op plaatselijk niveau. In de context van de neergang konden de groeidoelstellingen van Agile ondanks de inspanningen van de onderneming en de nodige investeringen niet worden gerealiseerd, wat zware verliezen en uiteindelijk insolventie en de daarmee gepaard gaande ontslagen tot gevolg had.
Bewijsstukken voor het aantal ontslagen en naleving van de criteria van artikel 2, onder a)
7. De aanvraag werd door Italië ingediend in het kader van het criterium voor steunverlening van artikel 2, onder a), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, op grond waarvan ten minste 500 gedwongen ontslagen moeten plaatsvinden binnen een periode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat, met inbegrip van de ontslagen bij leveranciers en downstreamproducenten.
8. In de aanvraag wordt melding gemaakt van 1 257 gedwongen ontslagen bij Agile S.r.l. tijdens de referentieperiode van 22 september 2011 tot en met 22 december 2011. Alle ontslagen werden in overeenstemming met artikel 2, tweede alinea, derde streepje, van Verordening (EG) nr. 1927/2006 berekend. De Commissie heeft de overeenkomstig artikel 2, tweede alinea, derde streepje, vereiste bevestiging ontvangen dat het hierbij om het werkelijke aantal ontslagen gaat.
Het onvoorziene karakter van deze ontslagen
9. Agile werd in januari 2004 opgericht binnen de Getronics-groep. De onderneming was gevestigd in Potenza (Basilicata), bood callcenterdiensten aan en telde ongeveer 170 werknemers.
10. Eutelia SpA werd in 2003 opgericht ingevolge de fusie van IT Plug SpA en Edisontel SpA. De corebusiness van deze nieuwe onderneming bestond in landlijn- en internetdiensten. In 2006 verwierf Eutelia SpA, die reeds één van de vijf grootste aanbieders van deze diensten in Italië was, Getronics Solutions Italia SpA (een dochteronderneming van Olivetti Sistemi met ongeveer 1 600 werknemers) en Bull Italia SpA (450 werknemers) in het kader van de strategie van de onderneming om haar activiteiten in de IT‑sector te diversifiëren en een aanbieder van geïntegreerde IT‑diensten (spraak, gegevens, internet, hardware en software) te worden. In het kader van de reallocatie van taken en personeel tussen de ondernemingen van de Eutelia-groep werden eind 2008 zowel de IT‑activiteiten als 1 922 werknemers getransfereerd naar Agile, dat sinds de verwerving van Getronics door Eutelia werd beheerd.
11. De Italiaanse autoriteiten voerden aan dat Agile zelfs in tijden van zware recessie vertrouwen had in de toekomst. De neergang van de IT-sector, die erger was dan verwacht, en de aanscherping van de kredietvoorwaarden die volgden op de economische en financiële crisis – omstandigheden die allebei moeilijk te voorzien waren – vormden echter een extra belasting voor de onderneming, die geen uitweg vond en in 2010 insolventie aanvroeg.
De bedrijven waar de ontslagen vallen, en de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd
12. De aanvraag heeft betrekking op 1 257 ontslagen bij Agile S.r.l.
13. Uitsplitsing van de ontslagen werknemers:
Categorie| Aantal| Percentage
Mannen| 70,72
Vrouwen| 29,28
EU-burgers| 1 99,76
Niet-EU-burgers| 0,24
15-24 jaar| 0,08
25-54 jaar| 75,97
55-64 jaar| 23,87
Ouder dan 64 jaar| 0,08
14. 43 werknemers hebben een langdurig gezondheidsprobleem of een handicap.
15. Uitsplitsing per beroepscategorie:
Categorie| Aantal| Percentage
Specialisten| 29,99
Technici en lagere functies| 36,36
Administratieve functies| 20,92
Dienstverlenende en commerciële functies| 12,73
16. Overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 heeft Italië bevestigd dat een beleid van gelijkheid van mannen en vrouwen en non-discriminatie is toegepast en ook verder zal worden toegepast in de verschillende stadia van de implementatie van het EFG, en in het bijzonder bij de toegang ertoe.
Beschrijving van het betrokken gebied, de autoriteiten ervan en andere belanghebbenden
17. De ontslagen bij Agile zijn over zowat heel Italië verspreid. 12 van de 19 Italiaanse regio's zijn betroffen: Piemonte, Lombardije, Veneto, Emilia-Romagna, Toscane, Umbrië, Lazio, Campania, Apulië, Basilicata, Calabrië en Sicilië.
18. De belangrijkste belanghebbenden zijn de regionale autoriteiten van de betroffen regio's[6], alsook de vakbonden Federazione Impiegati e Operai Metallurgici FIOM-CGIL, Federazione Italiana Metalmeccanici FIM-CILS, Unione Italiana Lavoratori Metalmeccanici UILM-UIL, Unione General dei Lavoratori Metalmeccanici UGL-Metalmeccanici en Unione Italiana Lavoratori communicazione UILCOM-UIL.
Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale werkgelegenheid
19. In drie jaar tijd (2008-2010) is de werkloosheid in Italië van 6,8 % tot 8,5 % gestegen. In acht van de twaalf betroffen regio's was de stijging echter 1,9 % tot 2,6 % hoger dan het nationale gemiddelde. In 2010 bleek uit de werkloosheidscijfers nogmaals de traditionele tweedeling tussen de regio's van Midden- en Noord-Italië enerzijds, waar de werkloosheidscijfers overeenstemmen met het nationale gemiddelde en tussen 5 % en 9 % liggen (bv. Lombardije 5,7 %, Emilia-Romagna en Veneto 5,8 %, Piemonte 7,7 % en Lazio 9,4 %), en de zuidelijke regio's anderzijds, waar de werkloosheidscijfers tot 6 % boven het nationale gemiddelde liggen (bv. Calabrië 12,1 %, Basilicata 13,1 %, Campania 14,2 % en Sicilië 14,8 %). De ontslagen bij Agile zullen de huidige kwetsbare werkgelegenheidssituatie verder verslechteren, met name in de zuidelijke regio's met minder goede kansen op economisch herstel.
Gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening waarvoor financiering wordt aangevraagd, gespecificeerde kostenraming en complementariteit met door de structuurfondsen gefinancierde acties
20. Al de hierna volgende maatregelen vormen samen een gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening met het oog op de re-integratie van de werknemers in het arbeidsproces:
– Loopbaanbegeleiding en evaluatie van vaardigheden: een reeks gestructureerde interviews en gerichte instrumenten zoals een analyse van de vaardigheden en inzetbaarheid op de arbeidsmarkt om de gebieden op te sporen waar werknemers hun vaardigheden kunnen verbeteren en kunnen worden ondersteund bij het vaststellen van hun loopbaandoelstellingen. De evaluatie van vaardigheden zal de werknemers inzicht helpen geven in hun eigen vaardigheden en in de mogelijkheden die hun interessen bieden, en hen erbij helpen een realistisch loopbaanplan op te stellen. De werknemer en de adviseur werken aan thema's zoals kansen, interessen, analyse van de motivaties en verwachtingen. Na deze evaluaties wordt een samenvatting opgesteld, met een overzicht van de vaardigheden van de werknemer, zijn/haar individuele project en een actieplan. Deze maatregel wordt aan alle werknemers aangeboden. Aangezien de regio's Sicilië en Piemonte voor de financiering van de kosten van deze maatregel andere dan EFG-middelen zullen aanwenden en teneinde geen vertekend beeld te geven van de gemiddelde kosten per werknemer, zijn de voormalige werknemers van Agile die in deze twee regio's wonen voor deze specifieke maatregel in de financiële tabel niet opgenomen onder de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd.
– Begeleidende diensten: de planning, uitvoering en follow-up van op maat gesneden ondersteuning, met inbegrip van coaching. De werknemers profiteren naargelang van hun specifieke behoeften van een mix van maatregelen in hun respectieve pakketten. De coaching garandeert dat de pakketten tijdens de uitvoering van de EFG-maatregelen zo nodig kunnen worden aangepast.
– Outplacement en hulp bij het zoeken naar werk: de ontwikkeling van een gepersonaliseerde strategie om zichzelf te promoten en actief een baan te zoeken, waaronder onderzoek van de plaatselijke en regionale kansen op werk. De werknemers worden geholpen bij sollicitaties bij geïnteresseerde bedrijven en worden gedurende de hele selectieprocedure bijgestaan. Om hen erbij te helpen werkaanbiedingen bij de desbetreffende bedrijven aan te nemen, krijgen de werknemers indien nodig specifieke opleiding.
– Beroepsopleiding en verbeteren van de vaardigheden: de ontslagen werknemers krijgen ofwel een waaier aan beroepsopleidingen aangeboden, ofwel een opleidingscheque van een gemiddelde waarde van 2 100 EUR die tijdens hun opleidingstraject moet worden besteed. De cheque kan in een gekwalificeerde opleidingsinstelling worden gebruikt, in een onderneming waar de ontslagen werknemer na in dienst te zijn genomen wordt herschoold, of in een onderneming die opleiding op de werkplek verstrekt. De werknemer beslist hoe hij de opleidingscheque, die strikt verband houdt met het individuele re-integratietraject van de werknemer, besteedt.
– Postdoctoraal onderwijs: werknemers die hun hogere opleiding met een postdoctorale cursus wensen aan te vullen, zullen een bijdrage van 6 000 EUR ontvangen waarmee zij het cursusgeld voor de postdoctorale cursus geheel of gedeeltelijk kunnen betalen.
– Bevordering van ondernemerschap: opleiding voor en/of coaching bij het plannen van nieuwe bedrijfsactiviteiten voor ontslagen werknemers met bedrijfsideeën. De specifieke opleidingsactiviteiten voor deze werknemers die hun eigen bedrijf wensen op te richten zullen planning, haalbaarheidsstudies, het opstellen van bedrijfsplannen en het vinden van financiering betreffen.
– Bijdrage in de kosten van het opstarten van een bedrijf: de werknemers die een eigen bedrijf oprichten, zullen 5 000 EUR ontvangen als bijdrage om de oprichtingskosten te dekken.
– Begeleiding door mentor na herintreding: om mogelijke problemen met de nieuwe baan te voorkomen en de werknemers te helpen hun baan te consolideren, zullen mentoren de heringetreden werknemers begeleiden.
– Premie voor het aanwerven van werknemers die steun van het EFG ontvangen: hierdoor wordt de re-integratie van ontslagen werknemers in een andere onderneming met een contract van bepaalde of onbepaalde duur vergemakkelijkt. De onderneming ontvangt 2 000 EUR per werknemer die zij met een contract van bepaalde duur van minstens 12 maanden aanwerft en maximaal 6 300 EUR per werknemer die zij met een contract van onbepaalde duur in dienst neemt. Het oorspronkelijke bedrag voor aanwerving met een contract van onbepaalde duur wordt met 3 000 EUR verhoogd wanneer de werknemer gehandicapt is.
– Bijdragen in speciale uitgaven: er zijn twee soorten bijdragen.
1) Bijdrage voor verzorgers van afhankelijke personen: werknemers die afhankelijke personen ten laste hebben (kinderen, ouderen of gehandicapten) kunnen tot 1 000 EUR ontvangen als bijdrage in de uitgaven voor verzorgers van afhankelijke personen wanneer zij aan de maatregelen deelnemen. Deze maatregel is bedoeld om te voorzien in de extra kosten waarmee de werknemers met zorgtaken te maken krijgen bij deelname aan opleiding of andere maatregelen.
2) Bijdrage in de reiskosten: werknemers die aan de maatregelen deelnemen krijgen hun reiskosten terugbetaald of ontvangen een eenmalig bedrag van 150 tot 1 000 EUR afhankelijk van de afgelegde afstand en het aantal dagen waarop zij aan de maatregelen hebben deelgenomen.
– Toelage voor het zoeken naar werk: de werknemers die actief aan de EFG-maatregelen deelnemen ontvangen een maandelijkse toelage voor het zoeken naar werk van gemiddeld 500 EUR. De toelage wordt berekend pro rata van het aantal dagen waarop de werknemer aan de maatregelen heeft deelgenomen.
– Bijdrage in verhuiskosten: werknemers die een baan accepteren waarvoor zij moeten verhuizen, zullen een bijdrage van maximaal 4 000 EUR voor de noodzakelijke uitgaven ontvangen. De bijdrage wordt in één keer uitbetaald bij overlegging van de bewijzen van de gemaakte kosten.
21. De in de aanvraag vermelde uitgaven voor de implementatie van het EFG overeenkomstig artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 dekken activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer en controle, alsook voorlichting en publiciteit.
22. De door de Italiaanse autoriteiten voorgestelde individuele dienstverlening omvat actieve arbeidsmarktmaatregelen die op grond van artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 voor financiering in aanmerking komen. De Italiaanse autoriteiten ramen de totale kosten van deze diensten op 5 676 115 EUR, te weten de uitgaven voor individuele dienstverlening op 5 458 115 EUR en de uitgaven voor de implementatie van het EFG op 218 000 EUR (3,84 % van het totale bedrag). Van het EFG wordt in totaal een bijdrage van 3 689 474 EUR (65 % van de totale kosten) gevraagd.
Acties| Geschat aantal werknemers voor wie steun wordt aangevraagd| Geschatte kosten per betrokken werknemer (EUR)*| Totale kosten (EFG en nationale medefinanciering) (EUR)**
Individuele dienstverlening (artikel 3, eerste alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006 )
Loopbaanbegeleiding en evaluatie van vaardigheden (Orientamento professonale e bilancio delle competence)| 288 232
Begeleidende diensten (Servizi di accompagnamento)| 98 982
Outplacement en hulp bij het zoeken naar werk (Outplacement e assistenza alla ricerca attiva)| 534 115
Beroepsopleiding en verbeteren van de vaardigheden (Voucher formativo / formazione professionalizzante )| 2 1 821 488
Postdoctoraal onderwijs (Voucher fruizione di master)| 6 90 000
Bevordering van ondernemerschap (Assistenza all'autoimprenditorialità)| 134 200
Bijdrage in de kosten van het opstarten van een bedrijf (Bonus per la creazione di impressa)| 5 85 000
Begeleiding door mentor na herintreding (accompagnamento al lavoro)| 74 448
Premie voor het aanwerven van werknemers die steun van het EFG ontvangen (Incentivo all'assunzione)| 5 704 000
Bijdragen in speciale uitgaven (Voucher di conciliazione)| 129 650
Toelage voor het zoeken naar werk (Indennità per la ricerca attiva)| 1 1 464 000
Bijdrage in verhuiskosten (Bonus per la mobilità territoriale)| 3 34 000
Subtotaal individuele dienstverlening|| 5 458 115
Uitgaven voor de implementatie van het EFG (artikel 3, derde alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006)
Voorbereidende activiteiten|| 21 800
Beheer|| 94 200
Voorlichting en publiciteit|| 30 000
Controle|| 72 000
Subtotaal uitgaven voor de implementatie van het EFG|| 218 000
Totale geschatte kosten|| 5 676 115
EFG-bijdrage (65 % van de totale kosten)|| 3 689 474
(*) Om decimale cijfers te vermijden, zijn de geschatte kosten per werknemer afgerond. De afronding heeft evenwel geen gevolgen voor de totale kosten van elke maatregel, die dezelfde blijven als die in de door Italië ingediende aanvraag. (**) Door het afronden kloppen de totalen niet exact.
23. Italië bevestigt dat de hierboven beschreven maatregelen complementair zijn met door de structuurfondsen gefinancierde acties en dat iedere vorm van dubbele financiering zal worden vermeden.
Datum/data waarop met individuele dienstverlening aan de getroffen werknemers is begonnen of waarop gepland is daarmee te beginnen
24. Op 15 maart 2012 heeft Italië ten behoeve van de getroffen werknemers een begin gemaakt met de individuele dienstverlening van het gecoördineerde pakket, waarvoor een financiële bijdrage van het EFG wordt aangevraagd. Deze datum geldt daarom als het begin van de periode waarin uitgaven voor een eventuele ondersteuning uit het EFG in aanmerking komen.
Wijze waarop de sociale partners zijn geraadpleegd
25. Zoals in de nationale wetgeving bepaald, heeft het in punt 18 vermelde overleg met de vakbonden over het beheer van de buitengewone beheersprocedure in het Ministerie van Economische Ontwikkeling plaatsgevonden.
26. In zijn functie van beheersautoriteit heeft het Ministerie van Arbeid de gebruikmaking van het EFG voor het versterken van de reeds bestaande actieve arbeidsmarktbeleidsmaatregelen gepromoot. Op 26 oktober 2011 en 24 november 2011 hebben presentaties plaatsgevonden over de criteria voor toegang tot EFG-steun en de mogelijkheden voor werknemers die voor EFG-maatregelen in aanmerking komen. Tijdens beide vergaderingen kreeg het idee om EFG-steun aan te vragen grote steun van de vakbonden. Om de ontslagen werknemers met op hun werkelijke behoeften toegesneden maatregelen te ondersteunen, bleek de betrokkenheid van de vakbonden, in het bijzonder op plaatselijk vlak, tijdens de planningsfase heel belangrijk te zijn. In dit verband werden op nationaal niveau twee vergaderingen gehouden op het Ministerie van Economische Ontwikkeling (21 januari 2012 en 29 mei 2012) en een technische vergadering op het Ministerie van Arbeid (12 april 2012).
27. De Italiaanse autoriteiten hebben bevestigd dat aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan.
Informatie over acties die volgens de nationale wetgeving of collectieve overeenkomsten verplicht zijn
28. In verband met de criteria van artikel 6 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 hebben de Italiaanse autoriteiten in de aanvraag:
· bevestigd dat de financiële bijdrage van het EFG niet in de plaats komt van maatregelen die krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten onder de verantwoordelijkheid van de ondernemingen vallen;
· aangetoond dat de maatregelen ten doel hebben steun te verlenen aan individuele werknemers en niet worden gebruikt om ondernemingen of sectoren te herstructureren;
· bevestigd dat voor de hierboven vermelde subsidiabele maatregelen geen steun uit andere EU-financieringsinstrumenten wordt ontvangen.
Beheers- en controlesystemen
29. Italië heeft de Commissie ervan in kennis gesteld dat de financiële bijdrage als volgt zal worden beheerd: het Ministerio del lavoro e delle politiche sociali – Direzione Generale per le Politiche attive e Passive del lavoro (MLPS – DG PAPL) is de beheersautoriteit, certificerende instantie en auditautoriteit (MLPS – DG PAPL Ufficio A is de beheersautoriteit; MLPS – DG PAPL Ufficio B is de certificerende instantie en MLPS – DG PAPL Ufficio C is de auditautoriteit). Acht regionale autoriteiten (t.w. Emilia-Romagna, Lazio, Lombardije, Piemonte, Toscane, Umbrië, Veneto en Sicilië) worden de bemiddelende instanties voor de beheersautoriteit.
Financiering
30. Op grond van de aanvraag van Italië bedraagt de voorgestelde bijdrage uit het EFG aan het gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening (met inbegrip van de uitgaven voor de implementatie van het EFG) 3 689 474 EUR (65 % van de totale kosten). De Commissie heeft haar voorstel voor een bijdrage uit het fonds gebaseerd op de informatie van Italië.
31. Gezien het beschikbare maximumbedrag aan bijdragen uit het EFG ingevolge artikel 10, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1927/2006, alsook de mogelijkheden tot herschikking van de kredieten, stelt de Commissie voor om uit het EFG het hierboven vermelde totale bedrag beschikbaar te stellen, dat zal worden toegewezen onder rubriek 1a van het financieel kader.
32. Het voorgestelde bedrag van de financiële bijdrage laat meer dan 25 % van het jaarlijkse maximumbedrag van het EFG beschikbaar voor toewijzingen tijdens de laatste vier maanden van het jaar, zoals voorgeschreven bij artikel 12, lid 6, van Verordening (EG) nr. 1927/2006.
33. Met haar voorstel om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, leidt de Commissie de vereenvoudigde trialoogprocedure in, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006, om van de twee takken van de begrotingsautoriteit de instemming te verkrijgen betreffende de noodzaak van het fonds gebruik te maken en betreffende het vereiste bedrag. De Commissie verzoekt de eerste tak van de begrotingsautoriteit die op het passende politieke niveau overeenstemming bereikt over het ontwerpvoorstel voor een beschikbaarstelling uit het fonds, de andere tak en de Commissie van zijn voornemens op de hoogte te brengen. Indien één van de twee takken van de begrotingsautoriteit het niet met het voorstel eens is, wordt een formele trialoogvergadering bijeengeroepen.
34. De Commissie zal apart een overschrijvingsverzoek indienen teneinde specifieke vastleggingskredieten in de begroting voor 2013 op te nemen, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006.
Herkomst van de betalingskredieten
35. Kredieten van het EFG-begrotingsonderdeel zullen worden gebruikt ter dekking van het voor deze aanvraag benodigde bedrag van 3 689 474 EUR.