Toelichting bij COM(2013)116 - Machtiging van Tsjechië en Polen voor bijzondere maatregelen die afwijken van artikel 5 van de btw-richtlijn

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel



Overeenkomstig artikel 395, lid 1, van Richtlijn 2006/112/EG van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde (hierna 'de btw-richtlijn' genoemd) kan de Raad op voorstel van de Commissie met eenparigheid van stemmen elke lidstaat machtigen bijzondere, van de bepalingen van deze richtlijn afwijkende maatregelen te treffen, teneinde de belastinginning te vereenvoudigen of bepaalde vormen van belastingfraude of -ontwijking te voorkomen.

Bij brieven, ingekomen bij de Commissie op 26 september 2011 en 8 juni 2012, hebben respectievelijk Tsjechië en Polen verzocht om maatregelen te mogen toepassen die afwijken van artikel 5 van de btw-richtlijn. Bij brief, ingekomen op 5 november 2012, heeft Tsjechië zijn oorspronkelijke verzoek aangevuld en zich akkoord verklaard met een aantal toevoegingen in het Poolse verzoek. Overeenkomstig artikel 395, lid 2, van de btw-richtlijn heeft de Commissie de overige lidstaten bij brief van 5 december 2012 van het verzoek van Tsjechië en Polen in kennis gesteld. Bij brief van 10 december 2012 heeft de Commissie Tsjechië en Polen meegedeeld dat zij over alle gegevens beschikte die zij nodig achtte voor de beoordeling van het verzoek.

Algemene context



Om het wegvervoer tussen beide landen te vergemakkelijken en de bouw en het onderhoud van de weginfrastructuur aan de Pools-Tsjechische staatsgrens te regelen, hebben Tsjechië en Polen besloten een overeenkomst te sluiten voor de bouw en het onderhoud van bruggen en voor het onderhoud van gemeenschappelijke weggedeelten aan de Pools-Tsjechische staatsgrens. Deze ontwerpovereenkomst bevat vereenvoudigingsmaatregelen die afwijken van het in de btw-richtlijn neergelegde territorialiteitsbeginsel.

Krachtens de ontwerpovereenkomst zullen Tsjechië en Polen elk verantwoordelijk worden voor het onderhoud van de grensbruggen en de gemeenschappelijke weggedeelten zoals bepaald in bijlage A bij de overeenkomst.

Tsjechië en Polen zullen ook elk de verantwoordelijkheid krijgen voor de bouw en het latere onderhoud van de grensbruggen zoals bepaald in bijlage B bij de overeenkomst.

De in de bijlagen A en B bij de overeenkomst genoemde grensbruggen en gemeenschappelijke weggedeelten alsook de desbetreffende bouwterreinen zullen, ter zake van de levering van goederen, diensten en intracommunautaire verwervingen van goederen die bestemd zijn voor de bouw of het onderhoud van deze bruggen en gemeenschappelijke weggedeelten, voor btw-doeleinden worden aangemerkt als zijnde gelegen op het grondgebied van de staat die verantwoordelijk is voor de bouw of het onderhoud zoals bepaald in de bijlagen A en B bij de overeenkomst.

Volgens de normale regels moeten leveringen van goederen, diensten en intracommunautaire verwervingen van goederen in Tsjechië op grond van het in de btw-richtlijn neergelegde territorialiteitsbeginsel aan Tsjechische btw worden onderworpen. Op dezelfde manier moeten leveringen van goederen, diensten en intracommunautaire verwervingen van goederen in Polen aan Poolse btw worden onderworpen. Om deze bepalingen te kunnen toepassen, zouden de genoemde handelingen moeten worden opgesplitst naar het grondgebied waarop de afzonderlijke werkzaamheden worden verricht.

Tsjechië en Polen menen dat de toepassing van deze regels zou leiden tot aanzienlijke fiscale complicaties voor de bedrijven die de werkzaamheden in kwestie uitvoeren. Zij zijn van oordeel dat de fiscale bepalingen in de ontwerpovereenkomst waarop dit derogatieverzoek ziet, gerechtvaardigd zijn om de administratieve lasten voor die bedrijven te verlagen. De Commissie is het ermee eens dat een uniforme belastingheffing van de bouw- en de onderhoudswerkzaamheden in dit geval een vereenvoudiging zou betekenen voor de betrokken bedrijven, die de belastingregels gemakkelijker zullen kunnen toepassen dan wanneer de normale regels zouden gelden.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



De Raad heeft al meermaals lidstaten gemachtigd om van het territorialiteitsbeginsel af te wijken als het vervoersinfrastructuurprojecten in grensregio's betreft.

1.

Resultaten van de raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Niet relevant.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling



Dit voorstel voor een besluit strekt ertoe de btw-heffing ter zake van de bouw en het onderhoud van bruggen en gemeenschappelijke weggedeelten tussen Tsjechië en Polen te vereenvoudigen en kan bijgevolg een positief economisch effect sorteren.

Gelet op de beperkte werkingssfeer van de derogatie zal het effect evenwel in ieder geval beperkt zijn.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Machtiging van Tsjechië en Polen om af te wijken van de territoriale toepassing van de btw ter zake van de bouw en het onderhoud van grensbruggen en gemeenschappelijke weggedeelten.

Rechtsgrondslag



Artikel 395 van de btw-richtlijn.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de EU-begroting.