Toelichting bij COM(2012)143 - Ondertekening van de overeenkomst met Canada betreffende samenwerking in douanezaken met betrekking tot de veiligheid van de toeleveringsketen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Achtergrond van het voorstel

De betrekkingen tussen de EU en Canada op het gebied van douane zijn gebaseerd op de overeenkomst betreffende samenwerking en wederzijdse bijstand in douanezaken (hierna 'CMAA' genoemd)[1], die op 1 januari 1998 in werking is getreden.

In december 2005 heeft het Canada Border Services Agency (CBSA) belangstelling geuit om de nauwe samenwerking tussen de EU en Canada verder te intensiveren op het gebied van de veiligheid van de toeleveringsketen. Na omstandig overleg hebben de Commissie en het CBSA overeenstemming bereikt over de mogelijke reikwijdte van de nieuwe overeenkomst die de samenwerking tussen de EU en Canada op het gebied van douane moet uitbreiden.

Op 26 november 2009 heeft de Raad de Commissie gemachtigd om onderhandelingen te openen met Canada. Deze onderhandelingen zijn in mei 2011 van start gegaan.

De onderhandelingen hebben hun beslag gekregen in de ontwerpovereenkomst tussen de Europese Unie en Canada betreffende samenwerking in douanezaken met betrekking tot de veiligheid van de toeleveringsketen ("de ontwerpovereenkomst"), die voortbouwt op de CMAA en deze uitbreidt. De ontwerpovereenkomst zal een rechtsgrondslag creëren voor de samenwerking tussen de EU en Canada in douanezaken die verband houden met de veiligheid van de toeleveringsketen en het risicobeheer – zo zal zij voorzien in: de versterking van de douanegerelateerde aspecten van de beveiliging van de logistieke keten in de internationale handel en tegelijkertijd in de facilitering van de legitieme handel; de vaststelling, voor zover praktisch mogelijk, van minimumnormen voor risicobeheertechnieken en daarmee samenhangende vereisten en programma's; het streven naar en, in voorkomend geval, de totstandbrenging van wederzijdse erkenning van risicobeheertechnieken, risiconormen, veiligheidscontroles, containerveiligheid en partnerschapsprogramma's met het bedrijfsleven, daaronder begrepen gelijkwaardige maatregelen voor handelsfacilitering; de uitwisseling van informatie ten behoeve van de veiligheid van de toeleveringsketen en het risicobeheer, met inachtneming van de vereisten inzake vertrouwelijkheid van informatie en bescherming van persoonsgegevens zoals vastgesteld in artikel 16 van de CMAA en de desbetreffende wetgeving van de overeenkomstsluitende partijen; de vaststelling van contactpunten voor deze uitwisseling van informatie; het opzetten, in voorkomend geval, van een interface voor de uitwisseling van gegevens, inclusief gegevens vóór aankomst of vóór vertrek; de ontwikkeling van een strategie die de douaneautoriteiten in staat stelt op het gebied van ladinginspecties een coöperatieve partnerrol te vervullen; samenwerking, voor zover praktisch mogelijk, in multilaterale fora waar problemen op het gebied van de veiligheid van de toeleveringsketen op passende wijze aan de orde kunnen worden gesteld en kunnen worden besproken.

De ontwerpovereenkomst is een uitbreiding van de CMAA overeenkomstig artikel 23 CMAA, waarin is bepaald dat de overeenkomstsluitende partijen de overeenkomst kunnen uitbreiden om het niveau van de douanesamenwerking te verhogen en deze aan te vullen door middel van overeenkomsten over specifieke sectoren of aangelegenheden. De CMAA blijft het overkoepelende instrument voor de douanesamenwerking tussen de overeenkomstsluitende partijen en er wordt voorgesteld om de ontwerpovereenkomst onder de institutionele opzet van de CMAA te brengen. In de praktijk betekent dit dat het bij artikel 20 CMAA ingestelde Gemengd Comité douanesamenwerking EU-Canada de beide overeenkomsten zal beheren en gemachtigd zal worden om overeenkomstig de respectieve nationale wetgeving van de overeenkomstsluitende partijen[2] de nodige uitvoeringsbesluiten vast te stellen, bijvoorbeeld inzake wederzijdse erkenning van risicobeheer­technieken, risiconormen, veiligheidscontroles en partnerschaps­programma's met het bedrijfsleven.

Resultaten van de raadpleging van de belanghebbende partijen en effectbeoordeling



De lidstaten werden geraadpleegd in het kader van de werkgroep Douane-unie van de Raad.

Er is geen behoefte aan een effectbeoordeling.

1.

Juridische elementen van het voorstel



De Raad wordt verzocht een besluit vast te stellen waarbij machtiging wordt verleend tot ondertekening van de ontwerpovereenkomst op grond van artikel 207, lid 4, eerste alinea, in samenhang met artikel 218, lid 5, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Het voorstel valt onder het gemeenschappelijke handelsbeleid, een exclusieve bevoegdheid van de Unie. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

2.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen budgettaire gevolgen voor de begroting van de Unie.

5. Overige

De ontwerpovereenkomst is in overeenstemming met de doelstellingen en acties die de Commissie voor de tenuitvoerlegging van de EU-interneveiligheidsstrategie[3] in kaart heeft gebracht.

Tezamen met dit voorstel voor een besluit van de Raad tot ondertekening, namens de Unie, van de ontwerpovereenkomst wordt ook een voorstel voor een besluit van de Raad houdende sluiting van de ontwerpovereenkomst voorgelegd.