Toelichting bij SEC(2005)1269 - Nota van wijzigingen nr. 1 bij het voorontwerp van begroting 2006 - Algemene staat van ontvangsten - Staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling Afdeling III - Commissie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

In LEIDING

Deze nota van wijzigingen heeft betrekking op de volgende elementen:

- de vrijmaking van nieuwe middelen voor een bedrag van 40 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 21,2 miljoen EUR aan betalingskredieten, ter ondersteuning van de begeleidende maatregelen voor de onder het suikerprotocol vallende landen die de gevolgen zullen ondervinden van de hervorming van de suikerregeling in 2006.

1.

Achtergrond



De hervorming van de suikersector in de EU kan, met de daarmee samenhangende prijsverlagingen, aanzienlijke gevolgen hebben en aanpassingen nodig maken, met ingrijpende sociaal-economische consequenties in de ACS-landen die het suikerprotocol hebben ondertekend en die, in de meeste gevallen al sinds 1975, afhankelijk zijn van de preferentiële suikerexport naar de EU. Daarom heeft de Commissie zich ertoe verbonden zowel handelsmaatregelen als ontwikkelingsbijstand aan te bieden om de landen van het suikerprotocol te helpen bij de aanpassingen. De handelsmaatregelen worden opgezet in het kader van onderhandelingen over economische partnerschapsovereenkomsten. De ontwikkelingsbijstand was het onderwerp van het voorstel van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad voor een verordening tot instelling van begeleidende maatregelen voor landen van het suikerprotocol die getroffen zijn door de hervorming van de suikerregeling van de EU i.

Die verordening is de rechtsgrond voor de verstrekking van bijstand in het jaar 2006. Voor een maximale kans op een succesvol overgangsproces is het essentieel om ervoor te zorgen dat de landen van het suikerprotocol hun mogelijkheden kunnen benutten om zo veel mogelijk te anticiperen op de gevolgen van de hervorming van de suikersector, die al in juli 2006 haar beslag moet krijgen. Door herstructurering en omschakeling kunnen de waarschijnlijke gevolgen van de hervorming het best worden verzacht, wanneer ernstige verstoringen van het peil van economische activiteit daardoor kunnen worden voorkomen . Ook moeten ter voorbereiding op de aanzienlijke veranderingen voor zover mogelijk sociale maatregelen worden doorgevoerd, zoals stimulering van de arbeidsmobiliteit.

Gezien de complexiteit van de herstructurerings- en diversifiëringsprocessen die in de landen van het suikerprotocol moeten worden ondernomen, moet de bijstandsregeling betrekking hebben op een relatief lange periode. De Commissie stelt hiervoor acht jaar voor. Acties in het kader van de verordening zullen zich bijgevolg uitstrekken tot na 2006 en onder het instrument voor ontwikkelingssamenwerking en economische samenwerking vallen. Mocht dit instrument niet op 1 januari 2007 in werking treden, dan zal worden gestreefd naar verlenging van de verordening.

De onder de regeling vallende landen zijn de achttien ACS-landen die het suikerprotocol hebben ondertekend en die momenteel suiker naar de EU exporteren. Gezien de onderlinge verschillen tussen de landen, waar het gaat om problemen en mogelijke oplossingen daarvoor, moet een breed spectrum van ondersteuningsmogelijkheden worden geboden, zodat aanpassing aan elke specifieke situatie mogelijk is. Het spectrum van steungebieden moet beantwoorden aan de behoeften van landen die streven naar versterking van het concurrentievermogen van hun suikersector, maar ook van landen die in het kader van het aanpassingsproces moeten diversifiëren naar alternatieve economische activiteiten rondom of buiten de suikersector. Gezien de multifunctionele rol van de suikersector, met name in bepaalde gebieden, moeten deze begeleidende maatregelen zo nodig ook bredere sociale, economische en milieuconsequenties van de hervorming dekken.

Het proces van de uitwerking van een nationale strategie is in een aantal landen van het suikerprotocol al aan de gang. Landen echter die in 2006 nog geen geschikte aanpassingsstrategie hebben opgezet, moeten in dat jaar in aanmerking komen voor financiële steun ten behoeve van de uitwerking van zo’n strategie.

Op begrotingsgebied creëert de hervorming van de suikersector voor de landen van het suikerprotocol specifieke nieuwe uitdagingen, die aanvullende steun voor het aanpassingsproces noodzakelijk maken. Het totale budget van de bijstandsregeling moet het in 2006 mogelijk maken dat de landen van het suikerprotocol prioritaire investeringen en programma’s uitvoeren in het kader van de bovengenoemde aanpassingsstrategie. Het budget wordt over de betrokken landen verdeeld naar gelang van hun behoeften, die vooral afhangen van de impact van de hervorming van de suikerregeling op hun suikerindustrie en van het belang van de suikersector voor hun economie. Een beperkt bedrag moet worden uitgetrokken voor de nodige administratieve capaciteit om de bijstandsregeling effectief te beheren.

2.

BEGROTINGSONDERDELEN, RECHTSGRONDEN EN OPMERKINGEN


Het totale bedrag dat nodig is (40 000 000 EUR in 2006), is in twee componenten verdeeld: uitgaven voor administratief beheer (1 200 000 EUR) en beleidsuitgaven (38 800 000 EUR). Deze bedragen zullen worden opgenomen in artikel 31 01 40 en in post 31 02 41 01 van hoofdstuk 31 02 'Reserves voor financiële interventies'.

Post 21 01 04 02 — Andere samenwerkingsmaatregelen en sectorale strategieën — Uitgaven voor administratief beheer

3.

Cijfers


Kredieten Nota van wijzigingen nr. Nieuw bedrag

16 900 0 i 16 900 000 i

Artikel 21 03 19 — Aanpassingssteun voor de landen van het suikerprotocol

4.

Cijfers


Kredieten Nota van wijzigingen nr. Nieuw bedrag

Vastleggingen Betalingen Vastleggingen Betalingen Vastleggingen Betalingen

p.m. p.m. p.m.[5] p.m.[6] p.m.[7] p.m.[8]

Indicatief tijdschema voor de betalingen:

5.

Vastleggingen Betalingen


Volgende begrotingsja-ren en andere

Nog betaalbaar te stellen verplichtingen die zijn aangegaan vóór

Overgedragen en/of wederopgevoerde vastleggingskredieten van

Kredieten

Kredieten 38 800 000 i 20 000 18 800

6.

Totaal 38 800 20 000 18 800


Beleidsuitgaven komen ten laste van het specifieke, afzonderlijke artikel (21 03 19 – Aanpassingssteun voor de landen van het suikerprotocol ), dat werd voorgesteld in het voorontwerp van begroting voor 2006 om te anticiperen op de verwachte uitgaven en werd opgenomen in de ontwerp-begroting. Op het ogenblik dat het voorontwerp van begroting voor 2006 door de Commissie werd goedgekeurd, was de ontwerp-verordening tot instelling van begeleidende maatregelen nog niet aangenomen.

De bestaande rechtsgrond van artikel 21 03 19 moet derhalve worden aangepast en vervangen door het:

"Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot instelling van begeleidende maatregelen voor landen van het suikerprotocol die getroffen zijn door de hervorming van de suikerregeling van de EU (COM(2005)266 definitief van 22.6.2005)".

Uitgaven voor administratieve bijstand moeten worden opgenomen in post 21 01 04 02 – Andere samenwerkingsmaatregelen en sectorale strategieën – Uitgaven voor administratief beheer .

De laatste zin van de toelichting bij post 21 01 04 02 moet worden aangepast, zodat de lijst van artikelen ook artikel 21 03 19 vermeldt. Nieuwe tekst:

"Dit krediet dient ter dekking van …. 21 02 13, 21 02 14 en 21 03 19 ".

Artikel 31 01 40 — Administratieve reserve

7.

Cijfers


Kredieten Nota van wijzigingen nr. Nieuw bedrag

8.

11 080 1 200 12 280


Post 31 02 41 01 — Gesplitste kredieten (niet-verplichte uitgaven)

9.

Cijfers


Kredieten Nota van wijzigingen nr. Nieuw bedrag

Vastleggingen Betalingen Vastleggingen Betalingen Vastleggingen Betalingen

10.

320 320 93 550 38 800 20 000 359 120 113 550


EFFECT OP DE MARGE VAN RUBRIEK 4

Het maximum van rubriek 4 is in 2006 reeds met 123,5 miljoen EUR overschreden. Het gebruik van het flexibiliteitsinstrument voor 40 miljoen EUR zal resulteren in een negatieve marge van in totaal 163,5 miljoen EUR.

11.

OVERZICHTSTABEL PER RUBRIEK VAN DE FINANCIËLE VOORUITZICHTEN


Rubriek/subrubriek van de financiële vooruitzichten Financiële vooruitzichten VOB NvW VOB 1/ VOB 2006 + NvW VOB 1/

|VKBKVKBKVKBKVKBK1. LANDBOUW- Landbouwuitgaven45 502 000 43 641 320 43 641 320 43 641 320 43 641 320 - Plattelandsontwikkeling en begeleidende maatregelen7 116 000 7 771 000 7 711 300 7 771 000 7 711 300 Totaal52 618 000 51 412 320 51 352 620 51 412 320 51 352 620 Marge1 205 680 1 205 680 2. STRUCTURELE MAATREGELEN- Structuurfondsen38 523 000 38 522 922 32 134 099 38 522 922 32 134 099 - Cohesiefonds6 094 000 6 032 082 3 505 500 6 032 082 3 505 500 Totaal44 617 000 44 555 004 35 639 599 44 555 004 35 639 599 Marge61 995 61 995 3. INTERN BELEID9 385 000 9 218 359 8 836 227 9 218 359 8 836 227 Marge166 640 166 640 4. EXTERN BELEID5 269 000 5 392 500 5 357 195 +40 000 +21 200 5 432 500 5 378 395 Marge-123 500 -163 500 5. ADMINISTRATIE6 708 000 6 697 756 6 697 756 6 697 756 6 697 756 Marge10 243 10 243 6. RESERVES- Reserve voor garanties229 000 229 000 229 000 229 000 229 000 - Reserve voor noodhulp229 000 229 000 229 000 229 000 229 000 Totaal458 000 458 000 458 000 458 000 458 000 Marge7. PRETOETREDINGS-STRATEGIE3 566 000 2 480 600 3 152 150 2 480 600 3 152 150 Marge 1 085 400 1 085 400 8. COMPENSATIES1 074 000 1 073 500 1 073 500 1 073 500 1 073 500 Marge 499 499 TOTAAL123 695 000 119 292 000 121 288 040 112 567 049 +40 000 +21 200 121 328 040 112 588 249 Marge2 406 959 6 724 950 2 366 959 6 703 750