Toelichting bij SEC(2003)1058 - Nota van wijzigingen nr. 1 bij het voorontwerp van begroting 2004 - Deel 1 Algemene staat van ontvangsten - Deel 4 Staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling - Afdeling III - Commissie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Inleiding

2. Rubriek 4 - Extern beleid: Steun voor herstel en wederopbouw van Irak

3. Rubriek 5 - Administratieve uitgaven: Van rechtswege van 2003 overgedragen niet-gesplitste kredieten

4. Rubriek 6 - Reserves: Gevolgen van de uitbreiding voor de garanties

5. Rubrieken 3 en 4: Taken die voortvloeien uit de prerogatieven van de Commissie op institutioneel vlak

6. Aanpassing van de personeelsformatie voor onderzoek en ontwikkeling - Werkzaamheden onder contract

7. Herziening van de participatie van de Gemeenschap in de kapitaalverhoging van het Europees Investeringsfonds

SAMENVATTENDE TABEL PER RUBRIEK VAN DE FINANCIËLE VOORUITZICHTEN

ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN

De algemene staat van ontvangsten zal afzonderlijk worden toegezonden.

STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING

DEEL 4 - Band I

UITGAVEN

DEEL 4 - Band II

ONTVANGSTEN

PERSONEELSFORMATIES

BIJLAGEN

Deel II van de begroting - Door de algemene begroting gegarandeerde opgenomen en verstrekte leningen


TOELICHTING

1.

Inleiding



Deze nota van wijzigingen nr. 1 bij het voorontwerp van begroting 2004 heeft betrekking op zes elementen:

- het creëren van een nieuw artikel onder rubriek 4 van de financiële vooruitzichten, met extra kredieten, voor steun voor herstel en wederopbouw van Irak,

- het creëren van een nieuw artikel in titel 26 (administratie) onder rubriek 5 van de financiële vooruitzichten, om in 2004 de niet-gesplitste kredieten waarvoor in 2003 verplichtingen zijn aangegaan en die van rechtswege naar 2004 zijn overgedragen, gemakkelijker te kunnen besteden,

- de aanpassing van de omschrijving van post 01 04 01 10 (uitgaven, onder rubriek 6 van de financiële vooruitzichten) en artikel 831 (ontvangsten) met betrekking tot de garantie van de Gemeenschap voor leningen van de Europese Investeringsbank, in verband met de verandering van status van de Midden- en Oost-Europese landen die in 2004 lid worden,

- de toevoeging of wijziging van de toelichting bij een aantal begrotingsonderdelen die betrekking hebben op taken die voortvloeien uit de prerogatieven van de Commissie op institutioneel vlak, waar de desbetreffende verwijzing ontbreekt in het VOB 2004,

- de aanpassing van de personeelsformatie van de Commissie voor onderzoek en technologische ontwikkeling - werkzaamheden onder contract, overeenkomstig artikel 47 van het nieuwe Financieel Reglement.

- de herziening van de participatie van de Gemeenschap in de kapitaalverhoging van het Europees Investeringsfonds onder rubriek 3 van de financiële vooruitzichten, leidende tot het intrekken van de kredieten die hiervoor zijn gevraagd in het VOB 2004.

Het eerste element is gebaseerd op de mededeling van de Commissie over de Europese Unie en Irak en de aanpak voor de ministersconferentie in Madrid op 24 oktober 2003, waarin de rol wordt beschreven die de EU bij het herstel en de wederopbouw van Irak wil spelen. De Commissie past haar VOB 2004 aan om op een nieuw begrotingsonderdeel 160 miljoen euro aan vastleggingskredieten en 128 miljoen euro aan betalingskredieten op te nemen voor de financiering van herstel- en wederopbouwmaatregelen in Irak. Dit bedrag maakt deel uit van een pakket van de Gemeenschap van 200 miljoen euro voor 2003-2004, met 40 miljoen in 2003 en 160 miljoen in 2004.

Het tweede element houdt verband met de ABB-structuur van het VOB 2004 en de gevolgen daarvan voor de besteding van de van 2003 overgedragen kredieten: een aantal begrotingsonderdelen voor administratieve kredieten is in het VOB 2004 verdeeld over verschillende titels van de begroting, maar de vastleggingen die in 2003 zijn geboekt volgens de huidige nomenclatuur kunnen niet worden verdeeld zonder grote technische moeilijkheden. Daarom wordt voorgesteld alleen voor 2004 een tijdelijk begrotingsonderdeel te creëren waarop deze overdrachten kunnen worden opgenomen.

Het derde element, onder rubriek 6 van de financiële vooruitzichten, houdt verband met de uitbreiding en de verandering in de status van de toetredingslanden wat betreft de EIB-leningen. De garantie die de Commissie aan de EIB heeft verstrekt, moet ook na de toetreding worden gedekt, terwijl de omschrijving van het begrotingsonderdeel alleen naar 'derde landen' verwijst. Voorgesteld wordt de omschrijving dienovereenkomstig aan te passen.

Het vierde element is het gevolg van het feit dat een aantal begrotingsonderdelen onder de rubrieken 3 en 4 van de financiële vooruitzichten overeenkomstig artikel 49, lid 2, van het Financieel Reglement (taken die voortvloeien uit de prerogatieven van de Commissie op institutioneel vlak) zonder rechtsgrond worden uitgevoerd, en als zodanig in deel IV van het werkdocument bij VOB 2004 zijn vermeld, maar zonder een passende verwijzing naar het Financieel Reglement in de toelichting. Om onzekerheid bij de uitvoering van deze onderdelen te voorkomen, wordt voorgesteld de begrotingstoelichting dienovereenkomstig aan te passen.

Het vijfde element vloeit voort uit de toepassing van artikel 47 van het nieuwe Financieel Reglement, op grond waarvan de instellingen hun personeelsformatie binnen bepaalde grenzen mogen wijzigen. De Commissie heeft voorgesteld de personeelsformatie voor onderzoek en technologische ontwikkeling - werkzaamheden onder contract voor 2003 te wijzigen. Omdat deze wijziging een permanent effect heeft, wordt de in het VOB 2004 opgenomen tabel zodanig aangepast dat zij in overeenstemming is met de personeelsformatie voor 2003.

2. RUBRIEK 4 - EXTERN BELEID: STEUN VOOR HERSTEL EN WEDEROPBOUW VAN IRAK

De EU-top in Thessaloniki heeft de Commissie verzocht voorstellen in te dienen voor een EU-bijdrage aan de multilaterale inspanningen om Irak bij te staan tijdens de overgangsfase. Als reactie op dit verzoek heeft de Commissie een mededeling goedgekeurd die voorziet in een gezamenlijke aanpak voor de deelname van de Europese Unie aan de ministersconferentie van Madrid en die de bijdrage van de Gemeenschap aan het herstel en de wederopbouw tot eind 2004 vaststelt.

De mededeling stelt voor dat aan drie voorwaarden moet worden voldaan voordat de Europese Unie en haar lidstaten een doeltreffende bijdragen aan de wederopbouw van Irak kunnen leveren: een verbetering van de veiligheidssituatie in Irak, een duidelijke toezegging wat betreft de vorming van een soevereine Irakese regering en de totstandbrenging van een doorzichtig en operationeel multilateraal kader voor wederopbouw. Verder zal de betrokkenheid van de buurlanden van Irak bij het wederopbouwproces een belangrijke factor zijn voor het succes van de inspanningen van de Europese Unie.

Voor 2004 moeten de prioriteiten voor de bijstand van de Gemeenschap voortbouwen op het werk van ECHO in Irak en steun omvatten op gebieden zoals gezondheid, watervoorziening en rioolwaterzuivering, onderwijs, werkgelegenheid, een sociaal vangnet, institutionele versterking en capaciteitsvergroting, met name op het gebied van macro-economisch beheer, inclusief handelspolitiek, alsmede de versterking van de civiele samenleving, en de bescherming en bevordering van de mensenrechten en de democratie.

Wat betreft de bijdrage van de Gemeenschap zelf, heeft de Commissie een realistische raming gemaakt van de beschikbare middelen onder rubriek 4 van de financiële vooruitzichten. Zij stelt dan ook voor dat het aandeel van de Gemeenschap in de Europese bijdrage 200 miljoen euro bedraagt voor de periode 2003-2004, waarbij in 2003 40 miljoen wordt vrijgemaakt en in 2004 160 miljoen. Dit bedrag komt bovenop de 100 miljoen euro die ECHO in 2003 besteedt.

Gezien het belang van deze verbintenis stelt de Commissie voor een nieuw begrotingsonderdeel te creëren voor de financiering van het herstel en de wederopbouw in Irak. Aldus kan het beleid inzake de doorzichtigheid van de communautaire bijdrage aan de financiering van wederopbouwmaatregelen (Afghanistan, Kosovo, Oost-Timor), waar door de begrotingsautoriteit, en met name het Europees Parlement, op wordt gehamerd, in acht worden genomen.

De volgende nomenclatuur wordt voorgesteld:

19 08 07 'Steun voor herstel en wederopbouw van Irak' (B7-433 volgens de traditionele nomenclatuur)

Aangezien in het VOB 2004 geen kredieten zijn opgenomen, stelt de Commissie voor dit nieuwe artikel 19 08 07 te voorzien van 160 miljoen euro aan vastleggingskredieten door gebruik te maken van de marge van het VOB onder het maximum van rubriek 4, ten bedrage van 86 miljoen euro, en van het flexibiliteitsinstrument voor de 74 miljoen boven het maximum van rubriek 4. Geraamd wordt dat 128 miljoen euro aan betalingskredieten nodig zal zijn, 80% van de in 2004 vast te leggen kredieten.

3. RUBRIEK 5 - ADMINISTRATIEVE UITGAVEN: VAN RECHTSWEGE VAN 2003 OVERGEDRAGEN NIET-GESPLITSTE KREDIETEN

Artikel 9, lid 4, van het Financieel Reglement luidt: 'De niet-gesplitste kredieten die overeenkomen met bij de afsluiting van het begrotingsjaar rechtmatig aangegane verplichtingen, worden van rechtswege en uitsluitend naar het eerstvolgende begrotingsjaar overgedragen.'

In de nomenclatuur van het VOB 2004 van afdeling III - Commissie is de meerderheid van de begrotingsonderdelen voor administratieve kredieten uitgesplitst naar beleidsterrein ("XX-begrotingsonderdelen"). De overdracht van de kredieten van de begroting 2003 voor de uitgaven van deze begrotingsonderdelen is technisch zeer ingewikkeld (met name de verdeling van de in 2003 volgens de oude nomenclatuur geboekte vastleggingen over de diverse beleidsterreinen van 2004).

Voorts worden bepaalde begrotingsonderdelen met NGK (niet-gesplitste kredieten) van het oude deel A in 2004 begrotingsonderdelen met GK (gesplitste kredieten) in de ABB-nomenclatuur, hetgeen ook een technisch probleem oplevert voor de follow-up van de overdrachten van rechtswege (de hoogte van de vastleggingskredieten wordt per begrotingsonderdeel bepaald op het moment van de vastlegging en blijft onveranderd tot de betaalbaarstelling).

Om deze problemen op te lossen stelt de Commissie in deze nota van wijzigingen voor een begrotingsonderdeel 26 01 49 (van rechtswege van 2003 overgedragen administratieve kredieten) te creëren bij beleidsterrein 26 'Administratie' en onder rubriek 5, waarop de administratieve kredieten van 2003 van deze begrotingsonderdelen die van rechtswege naar 2004 worden overgedragen, kunnen worden opgenomen. Dit begrotingsonderdeel wordt voorzien van de vermelding '-', want het is niet bedoeld voor de opneming van kredieten in 2004, maar alleen om de besteding van de van rechtswege van 2003 overgedragen kredieten mogelijk te maken.

Op dit artikel zullen alle van 2003 overgedragen vastleggingskredieten worden opgenomen die afkomstig zijn van de begrotingsonderdelen voor administratieve kredieten die in 2004 naar beleidsterrein zijn uitgesplitst en van de begrotingsonderdelen die GK (gesplitste kredieten) zijn geworden. Er zal echter een interne onderverdeling worden gemaakt om de follow-up van de besteding volgens de oude nomenclatuur mogelijk te maken.

Omdat de van 2003 overgedragen kredieten die eind 2004 niet zijn betaald, automatisch komen te vervallen, zal dit begrotingsonderdeel alleen in de begroting 2004 bestaan.

Voor de andere begrotingsonderdelen dan de hierboven vermelde geschiedt de eventuele overdracht van rechtswege van de administratieve kredieten van 2003 naar het desbetreffende specifieke begrotingsonderdeel van de nomenclatuur 2004.

4. RUBRIEK 6 - RESERVES: GEVOLGEN VAN DE UITBREIDING VOOR DE GARANTIES

De EU heeft de EIB een garantie verstrekt voor leningen aan Midden- en Oost-Europese landen die op 1 mei 2004 lid worden van de EU. De bestaande structuur voor deze garantie is post 01 04 01 10 - 'Garantie van de Europese Gemeenschap voor leningen van de Europese Investeringsbank aan derde landen in Midden- en Oost-Europa en de Westelijke Balkan'. De garantie die de Europese Unie aan de EIB verstrekt, zal blijven bestaan en er moet dan ook een passende begrotingsstructuur voor zijn. Derhalve wordt voorgesteld de omschrijving van deze post te wijzigen door het woord 'derde' te schrappen, zodat de garantie ook na de toetreding wordt gedekt. Deze verandering brengt ook een wijziging van de omschrijving van hoofdstuk 83 van de staat van ontvangsten mee. Qua cijfers, toelichting en rechtsgrond behoeft niets te worden veranderd.

5. RUBRIEKEN 3 EN 4: TAKEN DIE VOORTVLOEIEN UIT DE PREROGATIEVEN VAN DE COMMISSIE OP INSTITUTIONEEL VLAK

Artikel 49, lid 2, onder c), van het Financieel Reglement voorziet in de mogelijkheid om zonder basisbesluit kredieten te besteden voor "acties [...] die de Commissie uitvoert op grond van de taken die voortvloeien uit haar [...] prerogatieven op institutioneel vlak". In het werkdocument, deel IV (blz. 131-133), dat aan de begrotingsautoriteit is toegezonden als aanvulling op het VOB 2004, heeft de Commissie de begrotingsonderdelen en de kredieten vermeld waarbij van deze mogelijkheid is gebruikgemaakt.

In de toelichting bij de betrokken begrotingsonderdelen is echter niet systematisch een verwijzing naar het Financieel Reglement (of naar een ander begrotingsonderdeel waarvan de toelichting naar het Financieel Reglement verwijst) opgenomen. Om onzekerheid bij de besteding van de betrokken kredieten te voorkomen, wordt voorgesteld de toelichting bij deze begrotingsonderdelen aan te vullen.

Het gaat om de volgende begrotingsonderdelen:

07 01 04 01 - Wetgevings-, bewustmakings- en andere algemene activiteiten in verband met communautaire actieprogramma's op milieugebied - Uitgaven voor administratief beheer

07 02 01 - Bijdrage aan internationale activiteiten op milieugebied

14 01 04 01 - Tenuitvoerlegging en ontwikkeling van de interne markt - Uitgaven voor administratief beheer

21 01 04 04 - Evaluatie van de resultaten van de steun van de Gemeenschap, vervolgmaatregelen en audit - Uitgaven voor administratief beheer

21 01 04 07 - Coördinatie en voorlichting over ontwikkelingsvraagstukken - Uitgaven voor administratief beheer.

Voorts wordt voorgesteld dezelfde verwijzing op te nemen in de toelichting bij artikel 02 04 01 (Werking en ontwikkeling van de interne markt, met name op de gebieden van kennisgeving, certificering en sectorale harmonisatie), dat niet is opgenomen in de lijst van het werkdocument, deel IV, maar dat lijkt op artikel 12 02 01, omdat beide artikelen van dezelfde post afkomstig zijn (B5-3000) en worden uitgevoerd als taak die voortvloeit uit de prerogatieven van de Commissie op institutioneel vlak.

6. AANPASSING VAN DE PERSONEELSFORMATIE VOOR ONDERZOEK EN ONTWIKKELING - WERKZAAMHEDEN ONDER CONTRACT

De Commissie is voornemens overeenkomstig artikel 47 van het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen (Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van 25 juni 2002) 70 wetenschappelijke en technische posten (50 A-posten en 20 B-posten) te veranderen in 70 administratieve posten van de personeelsformatie 2003 voor onderzoek onder contract. Dit artikel stelt de instellingen in staat hun personeelsformaties onder bepaalde voorwaarden en binnen bepaalde grenzen te wijzigen, mits de begrotingsautoriteit drie weken van tevoren op de hoogte wordt gebracht.

Aangezien in het voorgestelde nieuwe statuut het onderscheid tussen 'wetenschappelijke' en 'administratieve' posten wordt afgeschaft, loopt deze maatregel vooruit op de nieuwe structuur van de personeelsformatie voor onderzoek onder contract.

Aangezien er geen verandering is in de structuur per categorie en rang, voldoet deze wijziging aan de voorwaarden van artikel 47 van het Financieel Reglement (rangen A1, A2 en A3 niet gewijzigd; geen gevolgen voor de omvang van de kredieten; totale aantal toegestane posten van de personeelsformatie niet gewijzigd; wijzigingen hebben betrekking op minder dan 10% van het totale aantal toegestane posten van deze personeelsformatie).

In tabel 1 wordt de nieuwe personeelsformatie vergeleken met de personeelsformatie van het VOB.

Tabel 1

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Deze wijziging, die voor 2003 aan de begrotingsautoriteit was aangekondigd, zal blijvende gevolgen hebben. Om te zorgen voor consistentie met 2003, wordt de begrotingsautoriteit verzocht de voor 2003 voorgenomen wijzigingen te consolideren in de personeelsformatie van 2004.

7. HERZIENING VAN DE PARTICIPATIE VAN DE GEMEENSCHAP IN DE KAPITAALVERHOGING VAN HET EUROPEES INVESTERINGSFONDS

In het bedrijfsplan 2003-2005 van het Europees Investeringsfonds (EIF), dat in december 2002 werd besproken in de Raad van bewind van het EIF, werd erop gewezen dat de eigen middelen van het EIF vóór midden 2005 uitgeput zouden raken. Daarom stelden de beheerders van het EIF voor het kapitaal eind 2004 te verhogen. Verwacht werd dat de Gemeenschap 100 miljoen euro, te betalen over vier jaar, zou bijdragen aan de kapitaalverhoging.

Bijgevolg stelde de Commissie in het voorontwerp van begroting (VOB) 2004 een reserve van 25 miljoen euro voor met het oog op de mogelijke participatie van de Gemeenschap in de kapitaalverhoging van het EIF.

Op grond van de vooruitzichten in het bedrijfsplan dat in juli werd voorgelegd aan de Raad van bewind, werd het duidelijk dat de Raad van bewind geen overeenkomst zou bereiken over een kapitaalverhoging van het EIF, die eind 2004 van kracht zou worden. In de notulen van de vergadering van juli, die de Raad van bewind heeft goedgekeurd tijdens zijn vergadering van 15 september 2003, werd de conclusie getrokken dat de uitbreiding van het risicokapitaalmandaat voorlopig het enige voorstel uit het document is dat zal worden uitgevoerd; andere punten zouden worden herzien in het licht van latere discussies.

Derhalve wordt de in de begroting 2004 geplande reserve overbodig. Voorgesteld wordt de kredieten ten belope van 25 miljoen euro, die in het VOB 2004 als reserve (hoofdstuk 31 02) waren gevraagd voor begrotingspost 01 04 09 01 (Europees Investeringsfonds -- Terbeschikkingstelling van de te storten bedragen van het geplaatste kapitaal), in te trekken.


SAMENVATTENDE TABEL PER RUBRIEK VAN DE FINANCIËLE VOORUITZICHTEN

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

DEEL 4 - Band I

AFDELING III - COMMISSIE

UITGAVEN


TITEL 01

ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN

HOOFDSTUK 01 04 - FINANCIËLE VERRICHTINGEN EN INSTRUMENTEN


ARTIKEL 01 04 01 - Garanties van de Europese Gemeenschap voor verstrekte leningen

Post 01 04 01 10 -- Garantie van de Europese Gemeenschap voor leningen van de Europese Investeringsbank aan derde landen in Midden- en Oost-Europa en de Westelijke Balkan


De omschrijving wordt als volgt gewijzigd:

Post 01 04 01 10 -- Garantie van de Europese Gemeenschap voor leningen van de Europese Investeringsbank aan landen in Midden- en Oost-Europa en de Westelijke Balkan


ARTIKEL 01 04 09 - Europees Investeringsfonds

Post 01 04 09 01 - Europees Investeringsfonds - Terbeschikkingstelling van de te storten bedragen van het geplaatste kapitaal

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

TITEL 02

ONDERNEMINGEN

HOOFDSTUK 02 04 - NOG MEER PROFIJT TREKKEN VAN DE INTERNE MARKT


ARTIKEL 02 04 01 - Werking en ontwikkeling van de interne markt, met name op de gebieden van kennisgeving, certificering en sectorale harmonisatie


Rechtsgrond:



Volgende alinea toevoegen:

Taak voortvloeiend uit de prerogatieven van de Commissie op institutioneel gebied zoals vastgelegd in Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen, artikel 49, lid 2 (PB L 248 van 16.9.2002, blz.

1).


TITEL 07

MILIEU

HOOFDSTUK 07 01 - ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN MILIEU


ARTIKEL 07 01 04 - Ondersteunende uitgaven voor maatregelen op het beleidsterrein milieu

Post 07 01 04 01 - Wetgevings-, bewustmakings- en andere algemene activiteiten in verband met communautaire actieprogramma's op milieugebied - Uitgaven voor administratief beheer


Rechtsgrond:



De alinea wordt als volgt gewijzigd:

Zie artikel 07 04 02.


HOOFDSTUK 07 02 - MONDIALE MILIEUZAKEN


ARTIKEL 07 02 01 - Bijdrage aan internationale activiteiten op milieugebied


Rechtsgrond:



Volgende alinea toevoegen:

Taak voortvloeiend uit de prerogatieven van de Commissie op institutioneel gebied zoals vastgelegd in Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen, artikel 49, lid 2 (PB L 248 van 16.9.2002, blz.

1).


TITEL 14

BELASTINGEN EN DOUANE-UNIE

HOOFDSTUK 14 01 - ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN BELASTINGEN EN DOUANE-UNIE


ARTIKEL 14 01 04 - Ondersteunende uitgaven voor maatregelen op het beleidsterrein belastingen en douane-unie

Post 14 01 04 01 - Tenuitvoerlegging en ontwikkeling van de interne markt - Uitgaven voor administratief beheer


Volgende alinea's toevoegen:

Rechtsgrond:



Taak voortvloeiend uit de prerogatieven van de Commissie op institutioneel gebied zoals vastgelegd in Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen, artikel 49, lid 2 (PB L 248 van 16.9.2002, blz.

1).


TITEL 19

EXTERNE BETREKKINGEN

HOOFDSTUK 19 08 - BETREKKINGEN MET HET MIDDEN-OOSTEN EN HET ZUIDELIJKE MIDDELLANDSE-ZEEGEBIED


ARTIKEL 19 08 07 Steun voor herstel en wederopbouw van Irak

Nieuw artikel

Kwantitatieve gegevens (gesplitste kredieten)

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Dit krediet dient ter dekking van de kosten van communautaire acties in het kader van het wederopbouwproces in Irak. Het kan worden aangevuld met uitgaven uit andere hoofdstukken en artikelen, met name hoofdstuk 23 02 (Humanitaire hulp), hoofdstuk 21 02 (Voedselhulp), hoofdstuk 19 04 (Mensenrechten en democratisering) en artikel 19 02 05 (Snellereactiemechanisme).

De Commissie houdt toezicht op de naleving van de voorwaarden die verbonden zijn aan de bijdrage van de Gemeenschap aan dit proces, met name de volledige uitvoering van het tijdens de conferentie van Madrid overeengekomen kader. Zij houdt de begrotingsautoriteit op de hoogte van haar bevindingen en conclusies.

Rechtsgrond



Verordening (EEG) nr. 443/92 van de Raad van 25 februari 1992 inzake financiële en technische hulp en economische samenwerking met de ontwikkelingslanden in Latijns-Amerika en in Azië (PB L 52 van 27.2.1992, blz.

1).

Verordening (EG) nr. 2258/96 van de Raad van 22 november 1996 betreffende herstel en wederopbouwacties ten behoeve van ontwikkelingslanden (PB L 306 van 28.11.1996, blz.

1).

TITEL 21

ONTWIKKELING EN BETREKKINGEN MET DE ACS-LANDEN

HOOFDSTUK 21 01 - ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN ONTWIKKELING EN BETREKKINGEN MET DE ACS-LANDEN


ARTIKEL 21 01 04 - Ondersteunende uitgaven voor maatregelen op het beleidsterrein ontwikkeling en betrekkingen met de ACS-landen

Post 21 01 04 04 - Evaluatie van de resultaten van de hulp van de Gemeenschap, follow-up en audit -Uitgaven voor administratief beheer


Volgende alinea's toevoegen:

Rechtsgrond:



Taak voortvloeiend uit de prerogatieven van de Commissie op institutioneel gebied zoals vastgelegd in Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen, artikel 49, lid 2 (PB L 248 van 16.9.2002, blz.

1).


Post 21 01 04 07 - Coördinatie en voorlichting over ontwikkelingsvraagstukken - Uitgaven voor administratief beheer


Toelichting:

De laatste alinea wordt als volgt gewijzigd:

Dit krediet dient ter dekking van de administratieve uitgaven van artikel 21 04 02.


TITEL 26

ADMINISTRATIE

HOOFDSTUK 26 01 - ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN ADMINISTRATIE VAN DE COMMISSIE


Artikel 26 01 49 -- Van rechtswege van 2003 overgedragen administratieve kredieten

Nieuw artikel

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Dit artikel dient voor het opnemen van de kredieten die overeenkomstig artikel 9, lid 4, van het Financieel Reglement van rechtswege van 2003 worden overgedragen van begrotingsonderdelen die in 2004 naar beleidsterrein zijn uitgesplitst of van begrotingsonderdelen van het oude deel A die GK (gesplitste kredieten) zijn geworden. Aangezien de van 2003 overgedragen kredieten waarvoor eind 2004 geen betalingen zijn verricht, automatisch komen te vervallen, zal dit artikel uitsluitend in de begroting 2004 bestaan.

TITEL 31

RESERVES

HOOFDSTUK 31 02 - RESERVES VOOR FINANCIËLE INTERVENTIES


ARTIKEL 31 02 41 - Gesplitste kredieten

Post 31 02 41 01 - Gesplitste kredieten (niet-verplichte uitgaven)

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Schrap de volgende alinea:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Deel 4 - band II

ONTVANGSTEN

TITEL 08

OPGENOMEN EN VERSTREKTE LENINGEN

HOOFDSTUK 83 - Ontvangsten met betrekking tot de garantie van de Europese Gemeenschap voor de in derde landen door financiële instellingen verstrekte leningen

De omschrijving wordt als volgt gewijzigd:

HOOFDSTUK 83 - Ontvangsten met betrekking tot de garantie van de Europese Gemeenschap voor de in derde landen en lidstaten door financiële instellingen verstrekte leningen


Artikel 831 - Garantie van de Europese Gemeenschap voor leningen van de Europese Investeringsbank aan derde landen in Midden- en Oost-Europa en de Westelijke Balkan

De omschrijving wordt als volgt gewijzigd:

Artikel 831 - Garantie van de Europese Gemeenschap voor leningen van de Europese Investeringsbank aan landen in Midden- en Oost-Europa en de Westelijke Balkan


PERSONEELSFORMATIES

Onderzoek en technologische ontwikkeling - werkzaamheden onder contract

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

BIJLAGEN

Deel II van de begroting - Door de algemene begroting gegarandeerde opgenomen en verstrekte leningen

X. GARANTIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAP VOOR DE DOOR DE EUROPESE INVESTERINGSBANK IN DE DERDE LANDEN VAN MIDDEN- EN OOST-EUROPA EN DE WESTELIJKE BALKAN VERSTREKTE LENINGEN


De omschrijving wordt als volgt gewijzigd:

X. GARANTIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAP VOOR LENINGEN VAN DE EUROPESE INVESTERINGSBANK AAN LANDEN IN MIDDEN- EN OOST-EUROPA EN DE WESTELIJKE BALKAN