Toelichting bij COM(2010)504 - Financiering van de IFRS-stichting (International Financial Reporting Standards Foundation)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

52010DC0504

/* COM/2010/0504 final */ VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de financiering van de IFRS-stichting (International Financial Reporting Standards Foundation)


[afbeelding - zie origineel document] EUROPESE COMMISSIE

2.

Brussel, 27.9.2010


COM(2010) 504 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de financiering van de IFRS-stichting (International Financial Reporting Standards Foundation) i

3.

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD


betreffende de financiering van de IFRS-stichting (International Financial Reporting Standards Foundation)

1.

Inleiding



In 2009 heeft de Europese Unie de financieringsregeling van de IFRS-stichting opnieuw bekeken en besloten de overschakeling op een bindende, stabiele en transparante financieringsregeling met een brede geografische basis te ondersteunen. In het licht van deze doelstelling heeft zij overeenstemming bereikt over een rechtsgrond (het besluit i) dat de Europese Commissie de mogelijkheid biedt een financiële bijdrage te leveren aan de begroting i van de IFRS-stichting op voorwaarde dat voldoende vooruitgang wordt geboekt bij de hervorming van het bestuur van de IFRS-stichting.

Dit verslag over de bestuurshervorming van de IFRS-stichting wordt door de Commissie ingediend bij het Europees Parlement en de Raad overeenkomstig artikel 9, lid 3, van het besluit.

In dit verslag bekijkt de Commissie de jongste bestuursmatige ontwikkelingen, zonder vooruit te lopen op de discussie over de behoefte aan verdere, meer ingrijpende hervormingen van het bestuur van de IFRS-stichting, die op dit moment door het Toezichtsorgaan van de IRFS-stichting worden bestudeerd (zie punt 4 hierna) i. In afwachting van de aanbevelingen van het Toezichtsorgaan en van de tenuitvoerlegging daarvan, is het essentieel dat de International Accounting Standards Board (ISAB) over voldoende middelen blijft beschikken om een aantal dringende projecten uit te voeren met name in verband met de financiële crisis en een aantal andere EU-prioriteiten zoals de jaarrekeningen van verzekeringsmaatschappijen.

4.

IN BESLUIT NR. 716/2009/EG VASTGESTELDE STANDAARDEN


Krachtens artikel 9, lid 3, van Besluit nr. 716/2009/EG dient "het verslag [over de IFRS-stichting] in hoofdzaak betrekking te hebben op de beheerstructuur en -processen, met inbegrip van de samenstelling en bevoegdheden van het Toezichtsorgaan, en met name het vermogen van dat orgaan om zijn taken van openbaar belang op transparante en doeltreffende wijze te verrichten. Voorts vermeldt het verslag welke vorderingen zijn geboekt met betrekking tot de „routekaarten” voor derde landen voor de toepassing van IFRS op hun binnenlandse emittenten." Dit laatste aspect komt aan bod in hoofdstuk 5 van dit verslag.

In overweging 19 van het besluit worden de verwachtingen als geformuleerd in de resolutie van het Europees Parlement van 24 april 2008 over internationale standaarden voor financiële verslaglegging (IFRS) en het bestuur van de International Accounting Standards Board (IASB) en in de conclusies van de Raad van 8 juli 2008, in herinnering gebracht, met name wat betreft de instelling van een toezichtsorgaan met relevante bevoegdheden en een passende samenstelling, meer transparantie en legitimiteit met betrekking tot de procedures die de IASCF volgt voor het vaststellen van haar standaarden en haar agenda, een effectievere Standards Advisory Council en de formalisering van de rol van effectbeoordelingen als onderdeel van de voorgeschreven procedures bij de IASB.

5.

IMPLEMENTATIE VAN DE STANDAARDEN DOOR DE IFRS-STICHTING


Recente wijzigingen van de statuten van de IFRS-stichting

Op 15 januari 2009 hebben de trustees het eerste deel van de vijfjaarlijkse herziening van de statuten van de IFRS-stichting afgerond. Dit deel van de herziening heeft betrekking op de publieke verantwoordingsplicht en voorziet in een band met het Toezichtsorgaan, dat samengesteld is uit vertegenwoordigers van publieke autoriteiten (zie 3.2 hierna). Het aantal leden van de IASB wordt uitgebreid van 14 tot 16 (uiterlijk tegen juli 2012) om binnen het Toezichtsorgaan voor een goede geografische spreiding te zorgen.

In januari 2010 hebben de trustees het tweede deel van de vijfjaarlijkse herziening van de statuten van de IFRS-stichting voltooid. De nadruk lag op meer transparantie en een sterkere verantwoordingsplicht van de IFRS-stichting en de IASB en op een sterker engagement en breder bereik in combinatie met een betere governance. De belangrijkste wijzigingen waren:

- het IASB wordt in de toekomst verplicht (om de 3 jaar) een openbare raadpleging te houden over haar werkprogramma. De eerste raadpleging dient uiterlijk medio 2011 te starten. Dit moet de transparantie bij de planning van de IASB-werkzaamheden verbeteren en is een van de belangrijkste elementen om de verantwoordingsplicht van het Toezichtsorgaan en de IFRS-stichting in het algemeen te versterken;

- het mandaat van de IASB-leden wordt korter (5 jaar, maximaal verlengbaar met 3 jaar), behalve voor de voorzitter, die kan worden herkozen voor een volledige termijn van vijf jaar. Dit moet zorgen voor een betere rotatie van de IASB-leden en voor een regelmatige input van nieuwe ideeën bij de vaststelling van standaarden;

- het wordt mogelijk de procedure sneller te doen verlopen dan de minimumtermijn van 30 dagen als voorzien in het IASB-handboek. Dit biedt meer flexibiliteit in dringende gevallen, zoals in oktober 2008 toen de financiële crisis haar hoogtepunt bereikte en er nieuwe regels moesten worden vastgesteld voor de herclassificering van financiële instrumenten;

- de doelstellingen van de IFRS-stichting worden aangepast om te benadrukken dat uiteindelijk gestreefd wordt naar een algemene invoering van de IFRS en dat convergentie slechts een middel is om die doelstelling te faciliteren. Deze wijziging komt reeds tot uiting in de voorbereidende discussies over het volgende werkprogramma van de IASB (na 2011) – bijvoorbeeld in de Advisory Council van de IFRS-stichting (de voormalige Standards Advisory Council of SAC).

6.

Samenstelling en bevoegdheden van het Toezichtsorgaan


Het Toezichtsorgaan bestaat uit een vertegenwoordiger van de Commissie Opkomende markten van de Internationale Organisatie van effectentoezichthouders (IOSCO), een vertegenwoordiger van het technisch comité van de IOSCO, de commissaris van het Financial Services Agency van Japan (FJSA), de Europese commissaris voor de interne markt en diensten en de voorzitter van de Securities and Exchange Commission (SEC) van de VS. Het Bazels Comité voor bankentoezicht neemt als waarnemer deel aan werkzaamheden van het Toezichtsorgaan.

De onderlinge verhoudingen en verantwoordelijkheden van de deelnemende organisaties zijn beschreven in het Memorandum van overeenstemming dat is opgesteld door de leden van het Toezichtsorgaan en de trustees. De belangrijkste verantwoordelijkheden van het Toezichtsorgaan zijn:

deelnemen aan de procedure voor de aanstelling van trustees en de voorgedragen trustees goedkeuren;

de geschiktheid en gepastheid van de trusteeregelingen voor de financiering van de IASB beoordelen;

het toezicht van de trustees op de procedure voor de vaststelling van IASB-standaarden beoordelen, met name de correcte toepassing van die procedure;

met de trustees contacten onderhouden over de regelgevende, wetgevende en politieke ontwikkelingen die van belang zijn voor het toezicht door de IFRS-stichting op de IASB; en

aspecten in verband met financiële verslaggeving die voor een breed publiek van belang zijn, voorleggen aan de IASB.

Het Toezichtsorgaan is nog bezig met de opstelling van procedures en werkafspraken voor de uitvoering van haar opdracht van openbaar belang. De Commissie is van oordeel dat het Toezichtsorgaan een zinvolle tussenstap is naar een sterkere verantwoordingsplicht en transparantie met betrekking tot de werkzaamheden van de IFRS-stichting. Niettemin acht zij het raadzaam het bestuurskader van de IFRS-stichting – met inbegrip van de rol van het Toezichtsorgaan – volledig te herzien en met name na te gaan of de verantwoordingsplicht ten aanzien van de publieke autoriteiten moet worden versterkt (zie punt 4).

7.

Overige door de Raad van trustees aangegane verbintenissen


Bij de goedkeuring van de jongste aanpassing van de statuten door de trustees van de IFRS-stichting in januari 2010 hebben zij er eveneens mee ingestemd drie belangrijke aspecten van het bestuur van de stichting te herzien. Het gaat in het bijzonder om:

- een onmiddellijke en volledige strategische herziening van de stichting na juni 2011, namelijk na de afwerking van de bestuursagenda van de IASB en de US Financial Accounting Standards Board (FASB), met inbegrip van de financiering van de organisatie. In het kader van die herziening wordt een openbare raadpleging van de betrokkenen gehouden en overleg met het Toezichtsorgaan gepleegd;

- tegen eind 2010 een volledige doorlichting op te stellen van de doelmatigheid van de Advisory Council van de IFRS-stichting om de recent doorgevoerde hervorming te evalueren en na te gaan of er nog andere hervormingen nodig zijn. Bij die doorlichting wordt ook de omvang, de structuur en de werking van de Advisory Council bekeken;

- een beoordeling te maken van het toezichtskader van de trustees voor de IASB en de uitoefening van hun toezichthoudende taak over het Toezichtsorgaan.

De Europese Commissie juicht de start van deze evaluaties toe. Binnen bepaalde fora zijn de raadplegingen reeds gestart. De trustees hebben met het Toezichtsorgaan, tijdens de vergadering van dat orgaan in april 2010, een eerste maal van gedachten gewisseld over de strategische herziening. De Advisory Council van de IFRS-stichting heeft in het kader van de effectiviteitsbeoordeling van haar werkzaamheden een eerste maal overleg gepleegd met de trustees. De Europese Commissie zal door haar deelneming aan de relevante fora van nabij toezien op de voortgang van deze evaluaties.

8.

TOEKOMSTIGE BESTUURSHERVORMINGEN


Hoewel de hierboven uiteengezette maatregelen een stap in de goede richting zijn om de transparantie en verantwoordingsplicht van de IASB te versterken, is de Europese Commissie van oordeel dat een volledige herziening van het bestuurskader van de IFRS-stichting noodzakelijk is. Recente ontwikkelingen in verband met bijvoorbeeld de prioriteitenherschikking van de IASB-FASB convergentieagenda en aanstellingen op hoog niveau binnen de IFRS-stichting tonen aan hoe belangrijk het is om de transparantie en verantwoordingsplicht van het besluitvormingsproces verder te verbeteren.

Deze bezorgdheid wordt gedeeld door andere leden van het Toezichtsorgaan, die derhalve een governancewerkgroep (WB) hebben opgericht met het oog op een algemene herziening. De governancewerkgroep beschikt over een ruim mandaat om alle relevante aspecten in verband met het bestuur van de IFRS-stichting te bekijken, waaronder de institutionele structuur alsmede het verband tussen verslagleggingsstandaarden en diverse publieke beleidsdoelstellingen, waaronder markttransparantie en financiële stabiliteit. De Europese Commissie is van mening dat de governancewerkgroep moet trachten zijn conclusies en aanbevelingen tegen eind 2010 bekend te maken en dat die daarna zo snel mogelijk ten uitvoer moeten worden gelegd.

9.

ROUTEKAARTEN VOOR DE TOEPASSING VAN IFRS OP BINNENLANDSE EMITTENTEN DOOR DERDE LANDEN


De Commissie heeft op 4 juni 2010 een verslag voor het Europees Parlement aangenomen over de convergentie tussen de IFRS en de algemeen aanvaarde boekhoudbeginselen (GAAP) van derde landen. Zoals in dat verslag wordt vermeld, hebben talrijke landen verdere stappen genomen om te komen tot een volledige convergentie tussen hun normen en de IFRS en een volledige invoering van de IFRS voor binnenlandse emittenten.

Het Comité van Europese effectenregelgevers (CEER) heeft advies uitgebracht aan de Commissie en erop gewezen dat China, Canada, India en Zuid-Korea vooruitgang blijven boeken bij de uitvoering van hun convergentie- of invoeringsprogramma's. De VS hebben een openbare raadpleging georganiseerd over de invoering van de IFRS en op 24 februari 2010 heeft het US SEC verklaard dat zij voornemens is in 2011 een beslissing te nemen over de invoering van de IFRS. Bovendien heeft de US Securities and Exchange Commission (SEC) tijdens de jongste vergaderingen van het Toezichtsorgaan erkend dat ervoor moet worden gezorgd dat de IFRS-stichting door de VS op passende wijze wordt gefinancierd.

Ook Japan werkt verder aan de convergentie tussen de GAAP en de IFRS en heeft onlangs aangekondigd dat het voornemens is rond 2012 een beslissing te nemen over de invoering van de IFRS tegen 2015 of 2016. Intussen passen een aantal Japanse ondernemingen de IFRS reeds op vrijwillige basis toe. Ook andere belangrijke economische spelers, zoals Argentinië, Brazilië, Mexico en Taiwan hebben onlangs meegedeeld dat zij de IFRS zullen invoeren. In Rusland zijn er nog geen tekenen van ontwikkelingen in de richting van een verplichte toepassing van de IFRS.

De volgende jaren blijft de Commissie de situatie nauwlettend volgen en zal zij toezien op de lopende inspanningen van derde landen inzake convergentie met de IFRS of het voornemen de IFRS in te voeren, met technische ondersteuning van het CEER. De Commissie blijft de inspanningen ondersteunen van landen die werk maken van de convergentie tussen hun boekhoudkundige normen en de IFRS en van de landen die besloten hebben de IFRS in te voeren.

10.

CONCLUSIES


De Commissie besluit dat de IFRS-stichting ten aanzien van verschillende van de in Besluit nr. 716/2009/EG genoemde belangrijke standaarden vooruitgang heeft geboekt. Het Toezichtsorgaan is bovendien gestart met een algemene bestuurshervorming van de IFRS-stichting.

In het kader van een toekomstige algemene hervorming van de IFRS-stichting moet voor de financiering van de stichting een regeling worden getroffen die een bindende, transparante en stabiele financiering waarborgt met een brede geografische basis (zie artikel 9, lid 4, van het besluit). In dit verband is het bijzonder belangrijk dat alle grote rechtsgebieden in verhouding tot hun aandeel in de algemene kapitaalmarkten bijdragen aan de begroting van de IFRS-stichting.

Terwijl de discussies over een algemene hervorming van de IFRS-stichting worden voorgezet, moet het IASB over de nodige middelen beschikken om de dringend gevraagde standaarden te kunnen vaststellen, met inbegrip van de normen in verband met de financiële crisis, zoals de hervorming van de verslagleggingsstandaarden voor financiële instrumenten. De Commissie is derhalve van oordeel dat de korte-termijnfinanciering van het IASB moet worden ondersteund overeenkomstig Besluit nr. 716/2009/EG terwijl door het Toezichtsorgaan een algemene herziening van het bestuursmodel wordt doorgevoerd.

Op basis van de voorgaande analyse doet de Commissie de aanbeveling dat de EU de bij Besluit nr. 716/2009/EG toegewezen middelen vanaf 2011 toekent aan de IFRS-stichting. Zij benadrukt evenwel dat het bestuursmodel van de IASB dringend volledig dient te worden herzien. De aanbevelingen die uit die evaluatie voortvloeien, moeten tegen 2011 beschikbaar zijn en zo snel mogelijk ten uitvoer worden gelegd.

11.

BIJLAGE


12.

1. Interne bestuursstructuur van de IFRS-stichting


[afbeelding - zie origineel document]

13.

2. Glossarium van in het verslag gebruikte afkortingen


Financial Accounting Standards Board (FASB)

De FASB is een particuliere organisatie in de VS die financiële boekhoudkundige en verslaggevingsstandaarden vaststelt voor ondernemingen die de algemeen aanvaarde boekhoudbeginselen (US GAAP) van de VS toepassen.

14.

Algemeen aanvaarde boekhoudbeginselen van de VS (US GAAP)


Door de Financial Accounting Standards Board (FASB) en/of daaraan voorafgaande instanties opgestelde boekhoudkundige standaarden voor ondernemingen in de VS.

15.

internationale verslagleggingsstandaard (IAS)


Een standaard die is vastgesteld door de voorloper van de International Accounting Standards Board’s (IASB): het International Accounting Standards Committee (IASC). De IASB heeft in 2001 het IASC vervangen en alle toen geldende IAS overgenomen.

16.

International Accounting Standards Board (IASB)


De IASB is een onafhankelijke met particuliere middelen gefinancierd normalisatieorgaan.

17.

De International Accounting Standards Committee Foundation (IASCF)


De vroegere naam van de moederentiteit van de International Accounting Standards Board (IASB), tegenwoordig bekend als de IFRS-stichting.

18.

International Financial Reporting Standards (IFRS)


Standaarden en interpretaties die door de International Accounting Standards Board (IASB) zijn goedgekeurd.

19.

IFRS-stichting


De naam van de moederentiteit van de International Accounting Standards Board (IASB)

Standards Advisory Council

Een forum waar de International Accounting Standards Board (IASB) overleg kan plegen met belanghebbende organisaties, tegenwoordig IFRS Advisory Board genoemd. De Advisory Council vergadert drie maal per jaar en de leden van de Council leveren de IASB input over zijn agenda, werkprogramma en specifieke projecten.