Toelichting bij COM(2007)538 - Follow-up van de kwijtingsbesluiten voor 2005 (samenvatting) - Resoluties van het Europees Parlement [SEC(2007) 1185]

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007DC0538

Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement betreffende de follow-up van de kwijtingsbesluiten voor 2005 (samenvatting) – Resoluties van het Europees Parlement [SEC(2007) 1185] /* COM/2007/0538 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

1.

Brussel, 19.9.2007


COM(2007) 538 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT

betreffende de follow-up van de kwijtingsbesluiten voor 2005 (samenvatting) – Resoluties van het Europees Parlement [SEC(2007) 1185]

2.

INHOUDSOPGAVE


PREAMBULE 3

I – ANTWOORDEN VAN DE COMMISSIE OP DE AANBEVELINGEN VAN HET EUROPEES PARLEMENT IN DE KWIJTINGSRESOLUTIE VOOR DE ALGEMENE BEGROTING 4

3.

a) Horizontale vraagstukken 4


b) Sectoriële kwesties 6

c) Speciale verslagen van de Europese Rekenkamer 10

II – KWIJTING VAN HET EUROPEES PARLEMENT VOOR HET EOF 10

III – Aanbevelingen in de resoluties betreffende de afzonderlijke agentschappen 11

4.

PREAMBULE


Wegens de beperkingen die momenteel voor vertalingen gelden, wordt het verslag van de Commissie over de follow-up van de kwijtingsbesluiten van het Europees Parlement (EP) voor het begrotingsjaar 2005 i in alle officiële EU-talen in deze samengevatte vorm gepubliceerd. De volledige antwoorden van de Commissie op elke specifieke aanbeveling van het Parlement kunnen worden geraadpleegd in een werkdocument van de Commissie i dat beschikbaar is in het Duits, het Engels en het Frans. Deze follow-upverslagen hebben beide betrekking op de resoluties die het Europees Parlement op 24 april 2007 heeft aangenomen.

Elk hoofdstuk i van deze samenvatting bevat verwijzingen naar het corresponderende nummer van de aanbeveling in het bovengenoemde volledige werkdocument van de Commissie. Die verwijzingen helpen de lezers om de aanbevelingen (en de door de Commissie voorgenomen of genomen maatregel) betreffende een bepaald hoofdstuk of waarover zij meer willen weten, gemakkelijk terug te vinden in het werkdocument.

Beide verslagen zijn opgesteld overeenkomstig artikel 276, lid 3, van het EG-Verdrag en artikel 180ter van het Euratom-Verdrag, artikel 119, lid 5, van het Financieel Reglement van het EOF en bepalingen van dezelfde strekking van eerdere, ad-hoc financiële reglementen van het EOF, bepalende dat „de Commissie alles in het werk stelt om gevolg te geven aan de opmerkingen waarvan het kwijtingsbesluit van het Europees Parlement vergezeld gaat en de opmerkingen waarvan de door de Raad aangenomen aanbeveling tot kwijting vergezeld gaat. Op verzoek van het Europees Parlement of de Raad brengt de Commissie verslag uit over de maatregelen die zijn genomen naar aanleiding van deze opmerkingen, met name over de instructies die zijn gegeven aan de diensten die met de uitvoering van de begroting zijn belast. Deze verslagen worden ook aan de Rekenkamer toegezonden" i.

De Commissie heeft in de kwijtingen voor de algemene begroting en voor de begrotingen van het EOF en de agentschappen in totaal 163 aanbevelingen van het Europees Parlement aan de Commissie geteld. Naar het oordeel van de Commissie zijn ten aanzien van 52 aanbevelingen reeds de nodige maatregelen genomen. Zij is het ermee eens om ten aanzien van 99 andere aanbevelingen de door het Europees Parlement aanbevolen maatregelen te nemen. Ten slotte is de Commissie het niet eens met twaalf aanbevelingen en derhalve zal zij daarvoor de gevraagde maatregelen niet nemen i.

I – ANTWOORDEN VAN DE COMMISSIE OP DE AANBEVELINGEN VAN HET EUROPEES PARLEMENT IN DE KWIJTINGSRESOLUTIE VOOR DE ALGEMENE BEGROTING

Hieronder volgt een samenvatting van de antwoorden van de Commissie op de specifieke vragen die het Parlement in zijn kwijtingsresolutie voor 2005 heeft gesteld.

5.

A) HORIZONTALE VRAAGSTUKKEN


Betrouwbaarheidsverklaring (werkdocument van de Commissie, punten 1-7)

Wat de rekeningen betreft, heeft de Commissie waar mogelijk de fouten gecorrigeerd waarop de Rekenkamer in haar controle 2005 de aandacht heeft gevestigd. Bij de voorbereiding en de afsluiting van de rekeningen 2006 heeft de Commissie ook rekening gehouden met deze fouten en de oorzaken ervan om te voorkomen dat deze zich opnieuw zouden voordoen. Wat de voorfinancieringsverslagen betreft, zal de rekenplichtige van de Commissie halfjaarlijkse verslagen over de voorfinancieringsoperaties aan de begrotingsautoriteit verstrekken.

Met betrekking tot het gedeeld beheer heeft de Commissie de lidstaten gevraagd erop toe te zien dat de begunstigden van de Structuurfondsen bewust worden gemaakt van de mogelijkheid van controle en het risico dat financiering wordt geannuleerd. Over de informatie in verband met terugvorderingen en schrappingen van financiering na onregelmatigheden die de lidstaten aan de Commissie moeten toezenden, zijn richtsnoeren verstrekt en de bepalingen inzake verslaglegging zijn gewijzigd. In augustus 2006 heeft de Commissie richtsnoeren verstrekt in verband met de afsluiting van de programma's van de periode 2000-2006. Ook zijn er richtsnoeren verstrekt in verband met beproefde methoden op het gebied van beheerscontroles van het eerste niveau en controles door betalingsautoriteiten.

Wanneer de Commissie tekortkomingen vaststelt in nationale controlesystemen met betrekking tot uitgaven voor landbouw en structurele maatregelen, dan stelt zij een termijn vast waarbinnen de vereiste verbeteringen tot stand dienen te komen. Wanneer wordt nagelaten onverwijld op te treden, kan de Commissie de betalingen schorsen of financiële correcties toepassen. Deze maatregelen zetten de lidstaten ertoe aan hun controles te verbeteren. Voorts heeft de Commissie bij de Raad een voorstel ingediend tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad van 21 juni 2005 betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB), met inbegrip van een bepaling voor een nieuw transparant en doeltreffend mechanisme waardoor de bestaande mogelijkheid voor het verminderen of schorsen van betalingen aan een lidstaat bij ernstige en aanhoudende tekortkomingen in nationale controlesystemen verder kan worden vereenvoudigd.

6.

Verklaringen inzake nationaal beheer (werkdocument van de Commissie, punt 8)


Gezien de verschillen tussen de 27 lidstaten op het vlak van overheidsstructuur en beheersstructuren voor de onder gedeeld beheer vallende EU-gelden is de Commissie van oordeel dat de ontwikkeling van één standaardformulier geen aanzienlijke voordelen zou opleveren. De Commissie zal evenwel de initiatieven blijven ondersteunen die overeenkomstig het herziene Financieel Reglement door nationale overheidsdiensten worden genomen. Met betrekking tot het gedeeld beheer wordt in het Financieel Reglement (artikel 53, lid 3) het volgende bepaald: 'Daartoe stellen de lidstaten op het passende nationale niveau jaarlijks een overzicht van de beschikbare controles en verklaringen op.' In de desbetreffende sectorale wetgeving zijn ook modellen van verklaringen opgenomen.

7.

Punt 44 van IIA (werkdocument van de Commissie, punt 9)


In de jaarlijkse activiteitenverslagen van de directoraten-generaal is een beoordeling opgenomen van de werking van de beheer- en controlesystemen. In de verslagen van de directoraten-generaal die met middelen onder gedeeld beheer werken heeft deze beoordeling ook betrekking op de lidstaten.

8.

Schorsing van betalingen en financiële correcties (werkdocument van de Commissie, punten 10-21)


Overeenkomstig de wetgeving zal de Commissie blijven overgaan tot het schorsen van betalingen en het opleggen van financiële correcties wanneer in de lidstaten bij de onder gedeeld beheer staande programma's ernstige tekortkomingen van de systemen worden vastgesteld. Overeenkomstig de bepalingen voor Structuurfondsen voor de periode 2007-2013 kan een directeur-generaal de betalingen aan een programma voor een periode van zes maanden schorsen. Voorts heeft de Commissie bij de Raad een voorstel ingediend tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad van 21 juni 2005 betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB), met inbegrip van een bepaling voor een nieuw transparant en doeltreffend mechanisme waardoor de bestaande mogelijkheid voor het verminderen of schorsen van betalingen aan een lidstaat bij ernstige en aanhoudende tekortkomingen in nationale controlesystemen verder kan worden vereenvoudigd. In de jaarrekening 2006 van de Europese Gemeenschappen is reeds informatie opgenomen over de door de Commissie uitgevoerde financiële correcties. Voor 2007 is het de bedoeling extra informatie op te nemen met betrekking tot de door de lidstaten uitgevoerde financiële correcties.

9.

Internecontrolekader van de Commissie (werkdocument van de Commissie, punten 22-26)


In juli 2007 heeft de Commissie een tussentijds scorebord bekendgemaakt en naar verwachting zal begin 2008 een eindverslag over de tenuitvoerlegging van het Actieplan voor een geïntegreerd internecontrolekader beschikbaar zijn. Daarin zal het effect van de verschillende acties met betrekking tot de betrouwbaarheid aan een eerste onderzoek worden onderworpen en zullen conclusies worden getrokken met het oog op de toekomstige consolidatie van het geïntegreerd internecontrolekader. Aangezien de uitvoeringstermijn voor bepaalde acties tot eind december 2007 loopt, dient aan de Commissie enige tijd te worden gegund om de resultaten van de verschillende acties te beoordelen en samen te bundelen. Derhalve is het niet mogelijk het eindverslag vóór begin 2008 in te dienen.

10.

Politieke en administratieve verantwoordelijkheid bij de Commissie (werkdocument van de Commissie, punten 27-40)


Wat de jaarlijkse activiteitenverslagen betreft, blijft de Commissie werken aan een geharmoniseerde presentatie van de beheers- en internecontrolesystemen en een betere toelichting bij de gevolgen van de door de directeuren-generaal gemaakte punten van voorbehoud. Voorts blijft de Commissie indicatoren ontwikkelen over de wettigheid en de rechtmatigheid en het goed financieel beheer per categorie van diensten. Het is reeds gebruikelijk bij de Commissie om de betrouwbaarheidsverklaring van de directeuren-generaal op het niveau van de individuele lidstaten voor te stellen wanneer punten van voorbehoud betrekking hebben op tekortkomingen in de controle bij de welbepaalde lidstaten.

Door het syntheseverslag goed te keuren neemt de Commissie de politieke verantwoordelijkheid op zich voor het beheer van de directeuren-generaal en diensthoofden, op grond van de door hen in hun jaarlijkse activiteitenverslagen opgestelde betrouwbaarheidsverklaringen en punten van voorbehoud. De aanbeveling van het Europees Parlement met betrekking tot een door de secretaris-generaal van de Commissie ondertekend syntheseverslag zal niet resulteren in een grotere aansprakelijkheid van de Commissie, aangezien het zou leiden tot verwarring en een mogelijke overlapping van de verschillende taken en verantwoordelijkheden. De hervorming van de Commissie in 2000 was erop gericht ervoor te zorgen dat de gedelegeerde ordonnateurs als enige verantwoordelijk waren voor de uitoefening van hun taken. De opsplitsing van beheersverantwoordelijkheden tussen gedelegeerde ordonnateurs en de collegiale structuur valt niet te rijmen met de mogelijkheid dat een directeur-generaal de betrouwbaarheid van het werk van een andere directeur-generaal beoordeelt.

De Commissie zal de tenuitvoerlegging van het transparantie-initiatief voortzetten. Zij heeft reeds een aantal initiatieven genomen, zoals de publicatie van gegevens over de begunstigden van EU-subsidies.

11.

B) SECTORIËLE KWESTIES


Ontvangsten (werkdocument van de Commissie, punten 41-42)

De punten van voorbehoud met betrekking tot jaarlijkse BTW-overzichten van de lidstaten komen aan de orde in de controleverslagen van de Commissie. De Commissie blijft met de lidstaten – zowel in het kader van afzonderlijk overleg als binnen het Raadgevend Comité voor de eigen middelen – onderzoeken met welke middelen de lidstaten kunnen worden geholpen met het oog op een snellere verstrekking van de gegevens die de Commissie nodig heeft om de punten van voorbehoud in te trekken.

Wat de eigen middelen uit BNI betreft, zal de Commissie tijdens de in de loop van de periode 2007-2009 geplande BNI-verificatiebezoeken meer directe controles van geselecteerde nationale aggregaten uitvoeren. Wat indirect gemeten diensten van financiële intermediairs (IGDFI) betreft, is de Commissie voornemens een voorstel in te dienen inzake de opneming van toegerekende IGDFI in de eigen middelen uit het BNI wanneer zij van mening is dat alle lidstaten in staat zijn deze aanpassing op uniforme wijze te implementeren, hetgeen naar verwachting in 2008 het geval zal zijn.

12.

Het gemeenschappelijk landbouwbeleid (werkdocument van de Commissie, punten 43-45)


Zoals het Europees Parlement neemt de Commissie met tevredenheid kennis van het feit dat de Rekenkamer erkent dat het geïntegreerde beheers- en controlesysteem (GBCS), wanneer dat correct wordt toegepast, een doeltreffend controlesysteem is ter beperking van het risico van fouten of onregelmatige uitgaven binnen het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB). De Commissie blijft zich inspannen om toezicht uit te oefenen op de volledige en correcte toepassing van het GBCS in alle lidstaten. Indien tekortkomingen worden vastgesteld, zal de Commissie niet aarzelen om financiële correcties op te leggen.

De controles achteraf worden uitgevoerd op basis van Verordening (EEG) nr. 4045/89 van de Raad, die voorziet in een systeem voor controles achteraf dat een aanvulling is op sectoriële vooruitbetalingssystemen voor een reeks van maatregelen in het kader van het GLB. Dit systeem is een aanvullend controleniveau waarmee kan worden verzekerd dat de verrichtingen overeenkomstig de regels zijn uitgevoerd en dat in het andere geval de mogelijkheid biedt om opgespoorde onterecht betaalde bedragen terug te vorderen.

De Commissie heeft maatregelen genomen om de gesignaleerde problemen bij de controles met betrekking tot de plattelandsontwikkeling en de sectoren waarin van uitvoerrestituties gebruik wordt gemaakt, aan te pakken. Voorts is de Commissie opgetreden tegen de gebreken die werden vastgesteld in de sector olijfolie. De procedures voor de goedkeuring van de rekeningen zijn lopende. Het grootste gedeelte van de olijfolieproductie is in de bedrijfstoeslagregeling opgenomen. Hierbij wordt steun niet meer toegekend op grond van de geproduceerde hoeveelheid maar wordt deze op basis van areaal verleend, waarbij de controle binnen het kader van de GBCS plaatsvindt. Hierdoor zou de kans op fouten aanzienlijk worden verkleind.

13.

Structurele maatregelen (werkdocument van de Commissie, punten 46-51)


Alle door het Europees Parlement aanbevolen maatregelen worden door de Commissie ten uitvoer gelegd. De Commissie voert haar toezichtsopdracht ononderbroken uit door middel van audits, coördinatiewerkzaamheden en de verspreiding van richtsnoeren en beproefde methoden. Wanneer de Commissie vaststelt dat de systemen van de lidstaten tekortkomingen vertonen, doet zij aanbevelingen ter verbetering en in ernstige gevallen stemt zij in met herstelmaatregelen waarop zij nauwgezet toezicht uitoefent. Bij aanhoudende tekortkomingen worden de betalingen aan het desbetreffende programma of lidstaat opgeschort. In april 2007 heeft de Commissie betalingen uit het EFRO aan bepaalde programma's in Engeland opgeschort. In voorkomend geval zal de Commissie in andere dossiers schorsingen overwegen. Met het oog op de correctie van verrichte uitgaven die door de tekortkomingen van het systeem werden beïnvloed wordt de lidstaat door de Commissie verzocht deze uitgaven te controleren en correcties aan te brengen.

Overeenkomstig haar toezichthoudende opdracht spitst de Commissie zich erop toe verbeteringen in de systemen en een grotere doeltreffendheid van het gehele controlesysteem tot stand te brengen. Het Actieplan voor een geïntegreerd internecontrolekader heeft een nieuwe impuls aan dit proces gegeven. In hun jaarlijkse activiteitenverslagen geven de directoraten-generaal hun beoordeling van de doeltreffendheid van de controlesystemen in de verschillende lidstaten, die gebaseerd is op de uitgebreide controlewerkzaamheden van de Commissie en vermelden zij de gevallen waar de communautaire begroting ernstige risico's loopt. Bij zowel de lidstaten en de programma's waarvoor in de jaarlijkse verklaringen van de directeur-generaal punten van voorbehoud zijn opgenomen als bij andere systemen die ernstige tekortkomingen vertonen, ziet de Commissie nauwgezet toe op de tenuitvoerlegging van de afgesproken actieplannen.

14.

Intern beleid, met inbegrip van onderzoek (werkdocument van de Commissie, punten 52-67)


De Commissie is het volledig eens met de bezwaren van het Europees Parlement ten opzichte van de aanhoudende problemen die reeds in de vorige jaren waren vastgesteld. In het kader van het Actieplan voor een geïntegreerd internecontrolekader blijft de Commissie verder werken aan de verbetering van haar controlesystemen. Op het gebied van onderzoek wordt met het oog op de vermindering van het inherente risico van terugbetaling van te hoog opgegeven kosten, gebruikgemaakt van een meerjarenaanpak die ook een aanzienlijke toename van het aantal controles achteraf omvat. Voorts zijn 'overeengekomen procedures' ontwikkeld om te voorzien in een reeks verplichte procedures voor certificaten betreffende de financiële staten en certificaten betreffende de gebruikte methode die wordt omschreven in de modelsubsidieovereenkomst voor het zevende kaderprogramma voor onderzoek (KP7). Verwacht wordt dat deze maatregelen zullen leiden tot een vermindering van de foutenfrequentie door verbeterde preventie, opsporing en correctie.

In het raam van het KP 7 zijn ook maatregelen genomen om de regels voor de terugbetaling van kosten te vereenvoudigen, onder meer door het gebruik van vaste bedragen voor partnerlanden voor internationale samenwerking in het kader van subsidieovereenkomsten voor werkzaamheden onder contract. De minimumvereisten voor tijdregistratie van onderzoekers zijn duidelijk uiteengezet in de criteria voor de certificaten betreffende financiële staten en de certificaten betreffende de gebruikte methode die als bijlage bij de subsidieovereenkomst zijn gevoegd en moeten door de auditeurs gecertificeerd worden. Voorts heeft de Commissie in 2007 de richtsnoeren voor begunstigden bekendgemaakt.

Wat de nationale agentschappen betreft, zijn in de besluiten tot ontwikkeling van de nieuwe generatie programma's op het gebied van onderwijs, opleiding en jeugd een omvattende reeks verificaties en controles opgenomen met betrekking tot de naleving van procedures en internecontrolemechanismen om zowel de regelmatigheid en de wettigheid van de verrichtingen als het bestaan en de subsidiabiliteit van de activiteiten te garanderen en te verifiëren.

De gedetailleerde antwoorden van de Commissie op de aanbevelingen van het Europees Parlement met betrekking tot specifieke beleidsterreinen in het kader van het intern beleid zijn opgenomen in het bijgaande werkdocument.

15.

Extern optreden (werkdocument van de Commissie, punten 68-80)


De Commissie is zich bewust van de risico's op het niveau van de organisatie die met de uitvoering van het project is belast en heeft in de voorbije jaren een aantal maatregelen genomen om de potentiële gevolgen te verzachten. In deze maatregelen is het gebruik en de verbetering van gestandaardiseerde contractbepalingen opgenomen. Begin 2006 werden bijvoorbeeld de gestandaardiseerde subsidieovereenkomsten en dienstencontracten op basis van vergoedingen herzien. Thans omvatten zij gestandaardiseerde criteria waarvan auditeurs gebruik dienen maken bij verificaties van uitgaven die voorafgaand aan de definitieve betalingen door de begunstigden van communautaire middelen dienen te worden ingediend. Deze criteria werden herzien met het oog op een grondigere verificatie van de naleving van de contractbepalingen, met inbegrip van die welke betrekking hebben op procedures voor overheidsopdrachten. Het gemeenschappelijk Relex-informatiesysteeem (CRIS) maakt het mogelijk de relevante analyses uit te voeren, onder meer naar type van uitvoerende organisatie of wijze van beheer. Het systeem wordt permanent verbeterd en verfijnd, overeenkomstig de evoluerende beheersbehoeften.

De kwijtingsresolutie 2005 van het Europees Parlement bevat ook een aantal aanbevelingen met betrekking tot het ontwikkelingsbeleid en de externe betrekkingen. De antwoorden van de Commissie op deze aanbevelingen kunnen worden geraadpleegd in het bijgaande werkdocument onder de punten met betrekking tot het externe optreden en de Europese Ontwikkelingsfondsen.

16.

Pretoetredingsstrategie (werkdocument van de Commissie, punten 81-84)


Zoals door het Europees Parlement werd aanbevolen zal de Commissie nauwgezet toezicht blijven uitoefenen op de doeltreffende werking van de nationale toezicht- en controlesystemen voor programma-uitgaven in het kader van de pretoetredingsstrategie en zal zij met name een strikte controle uitoefenen op de betaalorganen van SAPARD en IPARD. Bij het aangaan van gezamenlijke projecten met internationale instellingen hecht de Commissie voorts bijzonder belang aan de deskundigheid en de toegevoegde waarde die deze instellingen of de Commissie kunnen inbrengen en de volledige eerbiediging van het Financieel Reglement.

17.

Administratieve uitgaven en kwesties met betrekking tot de agentschappen (werkdocument van de Commissie, punten 85-96 en 150-163)


De Commissie is tevreden dat bij de controles van de Rekenkamer geen significante tekortkomingen werden vastgesteld waardoor de wettigheid en de regelmatigheid van de administratieve uitgaven in het gedrang zou komen. Wat de kosten voor het onderhoud van de gebouwen betreft, zal de Commissie een raming van de uit te voeren renovatiewerken opstellen, die bij het Europees Parlement en de Raad zullen worden ingediend. De Commissie zal ook nagaan of zij het slachtoffer is geweest van het door het Europees Parlement vermelde lift- en roltrappenkartel. Voorts bevestigt de Commissie dat invaliditeitspensioenen uitsluitend op medische gronden worden toegekend en verlengd.

Op 27 juni 2007 heeft de Commissie verslagen goedgekeurd met betrekking tot de vooruitgang die door Bulgarije en Roemenië werd geboekt op het gebied van de begeleidende maatregelen na de toetreding (COM(2007)377 en COM(2007)378), inclusief op het gebied van de hervorming van het rechtsstelsel, de strijd tegen corruptie en de georganiseerde misdaad. Deze verslagen werden bij de Raad en het Europees Parlement ingediend.

Zowel in de kwijtingsresolutie voor de algemene begroting als in de kwijtingresoluties voor de afzonderlijke agentschappen heeft het Europees Parlement de Commissie een reeks aanbevelingen gedaan met betrekking tot de regelgevende agentschappen i.

De Commissie deelt de bezorgdheid van het Europees Parlement over het goed bestuur en betere reglementering van de agentschappen. Zij is van oordeel dat met de goedkeuring van het ontwerp interinstitutioneel akkoord betreffende een kader voor Europese regelgevende agentschappen (COM(2005)59) in aanzienlijke mate zou kunnen worden tegemoet gekomen aan de aanbevelingen van het Europees Parlement met betrekking tot kwesties zoals effectrapportage, kosten-batenoverwegingen, evaluatie en jaarlijkse verslaglegging. Derhalve hoopt de Commissie dat de Raad in de nabije toekomst met betrekking tot dit belangrijke vraagstuk verdere vooruitgang kan boeken. De Commissie eerbiedigt de autonomie van de regelgevende agentschappen volledig, maar blijft ondertussen uitgebreid advies en ondersteuning aan deze agentschappen verlenen. De overeenkomsten inzake het dienstverleningsniveau die in 2006 op het vlak van beheer en opleiding i met talrijke regelgevende agentschappen werden afgesloten, zijn hiervan een belangrijk voorbeeld.

18.

C) SPECIALE VERSLAGEN VAN DE EUROPESE REKENKAMER


Het Europees Parlement heeft aanbevelingen gedaan aan de Commissie met betrekking tot de speciale verslagen die door de Rekenkamer in 2005 en 2006 werden bekendgemaakt. De antwoorden van de Commissie op deze aanbevelingen kunnen in het werkdocument van de Commissie (punten 97-131) worden gevonden.

II – KWIJTING VAN HET EUROPEES PARLEMENT VOOR HET EOF

De Commissie heeft maatregelen genomen, of is voornemens dat te doen, in verband met de meeste kwesties met betrekking tot de Europese Ontwikkelingsfondsen (EOF's) die door het Europees Parlement aan de orde zijn gesteld. Gedetailleerde informatie kan worden gevonden in het werkdocument van de Commissie (punten 132-149). De Commissie wil de volgende punten echter graag toelichten:

19.

Rekeningen


De Commissie stelt het Parlement op gezette tijden in kennis van de modernisering van haar boekhoudsysteem, met inbegrip van het IT-platform voor de rekeningen van het Europees Ontwikkelingsfonds (zie COM(2007)343 van 21.6.2007) Na de migratie zal volledige informatie aan de Rekenkamer en het Parlement worden verstrekt. Ondanks de bij de migratie opgelopen vertraging werden de jaarrekeningen van het EOF voor 2005 en 2006 in overeenstemming met de beginselen van een boekhouding op transactiebasis opgesteld.

20.

Toezicht- en controlesystemen


In de loop van de voorbije jaren zijn er continu verbeteringen aangebracht aan de belangrijkste toezicht- en controlesystemen van de Commissie, onder andere op basis van de aanbevelingen van de Rekenkamer. De kwaliteit van de reeds uitgebreide controles bij de organisaties die met de uitvoering van de projecten zijn belast, werd verder verbeterd, in het bijzonder door het gebruik en de verbetering van gestandaardiseerde contractbepalingen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om gestandaardiseerde criteria en modelverslagen waarvan externe auditeurs gebruik dienen te maken bij de verificaties van uitgaven die in het kader van subsidieovereenkomsten en dienstencontracten op basis van vergoedingen voorafgaand aan de definitieve betalingen door de begunstigden van de communautaire middelen dienen te worden ingediend. Deze criteria werden herzien met het oog op een grondigere verificatie van de naleving van de contractbepalingen. Indien nodig kan na deze maatregelen een herziening van de huidige auditstrategie van EuropeAid plaatsvinden.

21.

Samenwerking met de lidstaten


Dankzij het nieuwe Financiële Reglement wordt het mogelijk de samenwerking en de medefinanciering met de lidstaten te intensiveren en een grotere nadruk te leggen op de doeltreffendheid van de bijstand. Bij de tenuitvoerlegging van maatregelen doet de Commissie reeds in zeer ruime mate een beroep op particuliere ondernemingen die op basis van inschrijvingen worden geselecteerd en waarvan de technische en financiële capaciteiten tijdens het selectieproces worden gecontroleerd.

III – AANBEVELINGEN IN DE RESOLUTIES BETREFFENDE DE AFZONDERLIJKE AGENTSCHAPPEN

Zowel in de kwijtingsresolutie voor de algemene begroting als in de kwijtingresoluties voor de afzonderlijke agentschappen heeft het Europees Parlement de Commissie een reeks aanbevelingen met betrekking tot regelgevende agentschappen gedaan. In het deel betreffende de algemene begroting hierboven zijn de antwoorden van de Commissie te vinden op sommige van de horizontale vraagstukken betreffende de agentschappen. De antwoorden van de Commissie op de aanbevelingen inzake andere horizontale vraagstukken en op aanbevelingen in verband met afzonderlijke agentschappen zijn te vinden in het werkdocument van de Commissie (punten 87-93 en 150-163).

***