Toelichting bij COM(2001)650 - In 2000 geconstateerde gedragingen die een ernstige inbreuk vormen op de voorschriften van het gemeenschappelijk visserijbeleid

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Avis juridique important

|
52001DC0650

Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - In 2000 geconstateerde gedragingen die een ernstige inbreuk vormen op de voorschriften van het gemeenschappelijk visserijbeleid /* COM/2001/0650 def. */


1.

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT - In 2000 geconstateerde gedragingen die een ernstige inbreuk vormen op de voorschriften van het gemeenschappelijk visserijbeleid


2.

1. JURIDISCHE ACHTERGROND


De kwestie van inbreuken en sancties speelt een centrale rol bij de visserijcontrole. Idealiter zou een geharmoniseerde regeling moeten gelden waarbij in de hele Gemeenschap voor vergelijkbare inbreuken equivalente sancties worden toegepast. Als de communautaire vissers er namelijk niet van kunnen worden overtuigd dat de sancties in alle lidstaten ongeveer even streng zijn, zullen de lidstaten de grootste moeilijkheden ondervinden om daadwerkelijk een afschrikkende regeling in te voeren.

De Commissie heeft herhaaldelijk geprobeerd in deze richting vooruitgang te boeken. Zij werd daarin gesteund door het Europees Parlement, maar slaagde er niet in de Raad achter zich te krijgen. Bijna alle lidstaten hebben zich tegen een dergelijke regeling verzet door te verwijzen naar de beginselen van nationale bevoegdheid en onafhankelijke justitie.

Bijgevolg werd het wenselijker geacht een realistische aanpak voor te stellen die gebaseerd is op garanties inzake transparantie van de maatregelen die bij de meest ernstige inbreuken worden genomen. De Commissie heeft dit punt benadrukt in haar mededeling over de ontwikkeling van de controle in het kader van het gemeenschappelijk visserijbeleid i. De aan de Commissie te verstrekken inlichtingen zouden op zijn minst echte vergelijkingen mogelijk moeten maken, zodat kan worden gegarandeerd dat de sancties efficiënt en met behoud van een billijk evenwicht tussen de lidstaten worden toegepast. Voorts is in het actieplan van de Commissie: "Naar een betere toepassing van het gemeenschappelijk visserbeleid i" voorgesteld een lijst met ernstige inbreuken op te stellen en regels vast te stellen voor het doorsturen naar de Commissie van gegevens over de maatregelen die ten aanzien van deze inbreuken zijn genomen.

De Commissie heeft dan ook, toen Verordening (EEG) nr. 2847/93 van de Raad i ("controleregeling") in 1998 werd gewijzigd, de Raad verzocht een lijst met ernstige inbreuken goed te keuren. Bij de besprekingen in de Raad hebben enkele lidstaten evenwel opnieuw geargumenteerd dat inbreuken een zaak van nationale bevoegdheid zijn. Bij wijze van compromis heeft de Raad besloten de juridische term 'ernstige inbreuken' te vervangen door 'gedragingen die een ernstige inbreuk vormen op de voorschriften van het gemeenschappelijk visserijbeleid'.

In Verordening (EG) nr. 1447/1999 van de Raad i is dan ook een lijst met dergelijke gedragingen opgenomen, die op de belangrijkste verplichtingen in het kader van de communautaire visserijwetgeving is afgestemd. De in deze lijst vermelde overtredingen corresponderen met de belangrijkste voorschriften inzake de instandhouding van de bestanden, de controle en de afzet, en de lijst is geïnspireerd op soortgelijke lijsten van regionale visserijorganisaties zoals NAFO. De overtredingen zijn onderverdeeld in vijf grote rubrieken:

* Samenwerking met de controleautoriteiten: obstructie van de werkzaamheden van nationale en communautaire visserij-inspecteurs of waarnemers; vervalsing of vernietiging van bewijsstukken;

* Voorwaarden voor de uitoefening van de visserij: uitoefening van de visserij zonder door een lidstaat of de Commissie afgegeven visvergunning of visdocument; vervalsing van de inhoud van deze documenten; vervalsing of verhulling van de naam of de registratie- of identificatiegegevens van het vissersvaartuig;

* Uitoefening van de visserijactiviteit: gebruik van verboden vistuig of verboden visserijmethoden; vissen op soorten waarvoor een moratorium of een vangstverbod is ingesteld; ongeoorloofde visserij in een bepaald gebied en/of tijdens een bepaalde periode; overtreding van de voorschriften betreffende het aan boord houden of bewaren van visserijproducten en van de regels betreffende het overladen;

* Controlemiddelen: vervalsing van de gegevens in logboeken, aanvoeraangiften en verkoopdocumenten; ingrijpen in het satellietvolgsysteem voor vissersvaartuigen; niet-naleving van de voorschriften betreffende de melding van de verplaatsingen van de vissersvaartuigen via telecommunicatieapparatuur;

* Afzet van de visserijproducten: lossen, te koop aanbieden en vervoeren van visserijproducten die niet voldoen aan de handelsnormen, met name die met betrekking tot de minimummaat.

De opstelling van deze lijst betekent evenwel niet dat de sancties op communautair niveau zijn geharmoniseerd. Deze lijst en de verplichting voor de lidstaten om de Commissie mee te delen welke maatregelen zij ten aanzien van de geconstateerde overtredingen hebben genomen, zijn evenwel bedoeld om de transparantie te vergroten, waardoor het vertrouwen van de vissers in de controleautoriteiten kan toenemen en de efficiëntie van de nationale regelingen kan worden vergeleken.

De procedure voor de kennisgeving aan de Commissie betreffende de genomen maatregelen is vastgesteld bij Verordening (EG) nr. 2740/1999 van de Commissie i. Hierin is bepaald welke gegevens de lidstaten aan de Commissie moeten meedelen over de door de nationale controleautoriteiten ontdekte en in een proces-verbaal opgetekende gedragingen die een ernstige inbreuk op de visserijvoorschriften vormen. Er moet een beschrijving worden gegeven van de belangrijkste elementen, met inbegrip van de aard van de ingeleide procedure, de genomen besluiten (van alle instanties) en de aard van de opgelegde sancties. De gevallen waarvoor geen proces-verbaal is opgesteld, komen dus niet in dit overzicht voor, en de Commissie heeft geen informatie over deze categorie en evenmin over het totale aantal ernstige inbreuken.

3.

2. VERSLAGJAAR 2000


De lidstaten moesten vóór 31 maart 2001 bij de Commissie een eerste, elektronisch verslag over de in 2000 geconstateerde overtredingen indienen. De Commissie heeft tijdens de vergadering van de deskundigengroep Visserijcontrole van 21 februari 2000 een formaat voor de elektronische transmissie voorgesteld (werkdocument "FIDES II Message Definition i").

Met deze mededeling, die gebaseerd is op de gegevens die de lidstaten hebben verstrekt, wordt voldaan aan de verplichting van artikel 2 van Verordening (EG) nr. 2740/1999 van de Commissie.

Alle lidstaten, behalve Frankrijk, hebben hun verslag bij de Commissie ingediend. De Commissie heeft de meeste nationale verslagen echter pas na de uiterste datum voor de indiening (31 maart) ontvangen (bijlage I). Bovendien zijn de verslagen van Spanje, Italië, Luxemburg (dat heeft laten weten dat het geen enkele ernstige overtreding heeft geconstateerd), Nederland en Oostenrijk niet elektronisch, maar via de post verstuurd.

Voorts leverden de verwerking en het beheer van de door de lidstaten doorgestuurde gegevens bepaalde technische moeilijkheden op, waardoor sommige verslagen slechts gedeeltelijk konden worden geanalyseerd. In dit verband moet het volgende worden opgemerkt:

* In het Belgische verslag is 19 maal een code gebruikt waarin bijlage II bij Verordening (EG) nr. 2740/1999 niet voorziet;

* Het Spaanse verslag, dat per post is verstuurd, is onvolledig (geen dossiernummer, geen vermelding van de zone of van de nationaliteit/de vlag van de visser/het vissersvaartuig waarmee de ernstige overtreding is begaan), onleesbaar i (in vele gevallen zijn de boetes, die overigens in nationale munt en niet in euro zijn uitgedrukt, onleesbaar) en bevat niet-gevraagde informatie (gegevens over de jaren 1998-1999);

* Het Italiaanse verslag, dat per post is verstuurd, is onvolledig (geen dossiernummer, geen vermelding van de datum of van de nationaliteit/de vlag van de visser/het vissersvaartuig waarmee de ernstige overtreding is begaan) en bevat niet-gevraagde informatie (gegevens over de jaren 1997-1999);

* Het Nederlandse verslag, dat per post is verstuurd, is grotendeels onleesbaar7.

Op basis van de verslagen van de lidstaten zijn de volgende overzichtstabellen gemaakt:

* Aantal geconstateerde gevallen per soort ernstige overtreding en per lidstaat (bijlage II);

* Aantal geconstateerde gevallen, onderverdeeld naar nationaliteit van de overtreding en naar lidstaat (bijlage III);

* Aard van de ingeleide procedure per soort ernstige overtreding en per lidstaat (bijlage IV);

* Aantal bestrafte gevallen per soort ernstige overtreding en per lidstaat (bijlage V);

* Gemiddelde boete per soort ernstige overtreding en per lidstaat (bijlage VI);

* Aantal inbeslagnemingen per soort ernstige overtreding en per lidstaat (bijlage VII);

* Aantal geconstateerde gevallen per soort ernstige overtreding en per visserijzone (bijlage VIII);

* Aantal in de havens geconstateerde gevallen, per soort ernstige overtreding en per lidstaat (bijlage IX).

Om de bovenvermelde redenen bevat alleen bijlage II de gegevens over de door Spanje, Italië en Nederland meegedeelde gevallen.

4.

2.1. BELGIË


België heeft 68 ernstige overtredingen geconstateerd en aan de Commissie meegedeeld. Zij hebben betrekking op 5 soorten overtredingen. Voor 19 gevallen is de soort niet vermeld. 49 gevallen betreffen vaartuigen die de Belgische vlag voeren, of Belgische vissers. In de meeste gevallen (23) gaat het om vervalsing van de gegevens op de controledocumenten [E1]. Voor alle geconstateerde gevallen is een strafrechtelijke procedure ingeleid en in 31 gevallen zijn strafmaatregelen genomen. De gemiddelde boete voor 20 ernstige overtredingen bedraagt 556 euro, en de bedragen variëren tussen 1 250 euro voor het gebruik of aan boord houden van verboden vistuig [D1] en 250 euro voor de vervalsing van de gegevens op de controledocumenten [E1]. Voorts heeft België voor sommige dergelijke ernstige overtredingen (11 gevallen) de vangst in beslag genomen.

5.

2.2. DENEMARKEN


Denemarken heeft 163 ernstige overtredingen geconstateerd en aan de Commissie meegedeeld (waarvan 153 betrekking hebben op vaartuigen die de Deense vlag voeren of op Deense vissers). Zij betreffen 9 soorten overtredingen. De twee belangrijkste zijn het gebruiken of aan boord houden van verboden vistuig [D1] (59 gevallen) en de vervalsing van de gegevens op de controledocumenten [E1] (44 gevallen). Voor 61 gevallen is een strafrechtelijke procedure ingeleid, voor 95 gevallen een administratieve procedure en voor 6 gevallen een gecombineerde strafrechtelijke en administratieve procedure. In 133 gevallen zijn strafmaatregelen genomen. De gemiddelde boete voor ernstige overtredingen bedraagt 727 euro, en de bedragen variëren tussen 530 euro voor de vervalsing van de gegevens op de controledocumenten [E1] en 4 919 euro voor de uitoefening van de visserij zonder toestemming [C1]. Voorts heeft Denemarken in sommige gevallen (12) vangsten of vistuig in beslag genomen.

6.

2.3. DUITSLAND


Duitsland heeft 98 ernstige overtredingen geconstateerd en aan de Commissie meegedeeld. Zij hebben betrekking op 9 soorten overtredingen. 86 gevallen betreffen vaartuigen die de Duitse vlag voeren, of Duitse vissers. In de meeste gevallen (49) gaat het om vervalsing van de gegevens op de controledocumenten [E1]. Voor alle geconstateerde gevallen is een administratieve procedure ingeleid en in 72 gevallen zijn strafmaatregelen genomen. De gemiddelde boete voor ernstige overtredingen bedraagt 495 euro, en de bedragen variëren tussen 53 euro voor niet-naleving van de minimummaten [D6] en 1 620 euro voor het gebruik of aan boord houden van verboden vistuig [D1]. Duitsland heeft geen enkel geval van inbeslagneming gemeld.

7.

2.4. GRIEKENLAND


Griekenland heeft 384 ernstige overtredingen geconstateerd en aan de Commissie meegedeeld (één enkel geval betreft een vissersvaartuig dat de vlag van een derde land voert). Zij hebben betrekking op 9 soorten overtredingen. De twee belangrijkste zijn niet-toegestane visserij [D5] (150 gevallen) en het gebruik van verboden visserijmethoden [D2] (108 gevallen). Voor 339 gevallen is een administratieve procedure ingeleid en voor 37 een gecombineerde strafrechtelijke en administratieve procedure. In 356 gevallen zijn strafmaatregelen genomen. De gemiddelde boete voor 352 ernstige overtredingen bedraagt 1 181 euro, en de bedragen variëren tussen 293 euro voor de niet-naleving van de handelsnormen [F2] en 2 142 euro voor het gebruik van verboden visserijmethoden [D2]. Voorts zijn bij 119 ernstige overtredingen vistuig of vangsten in beslag genomen.

8.

2.5. SPANJE


Spanje heeft 723 ernstige overtredingen geconstateerd en aan de Commissie meegedeeld (zonder opgave van vlag of nationaliteit). Zij hebben betrekking op 16 soorten overtredingen (voor 85 gevallen is de soort niet aangegeven). In de meeste gevallen (187) gaat het om niet-toegestane visserij [D5]. Om de bovenvermelde redenen kon het Spaanse verslag niet worden verwerkt en geanalyseerd.

9.

2.6. IERLAND


Ierland heeft 43 ernstige overtredingen geconstateerd en aan de Commissie meegedeeld (waarvan 24 betrekking hadden op vaartuigen die de Ierse vlag voeren of op Ierse vissers). Zij betreffen 7 soorten overtredingen. In de meeste gevallen (19) gaat het om vervalsing van de gegevens op de controledocumenten [E1]. In 35 gevallen is een strafrechtelijke procedure ingeleid en zijn strafmaatregelen genomen. De gemiddelde boete voor 30 ernstige overtredingen bedraagt 14 952 euro, en de bedragen variëren tussen 301 euro voor de uitoefening van de visserij zonder visvergunning of andere toestemming [C1] en 45 710 euro voor niet-toegestane visserij [D5]. Ierland heeft geen enkel geval van inbeslagneming gemeld.

10.

2.7. ITALIË


Italië heeft 1 077 ernstige overtredingen geconstateerd en aan de Commissie meegedeeld. Zij hebben betrekking op 14 soorten overtredingen (voor 35 gevallen is de soort niet aangegeven). In de meeste gevallen (436) gaat het om niet-toegestane visserij [D5]. Om de bovenvermelde redenen kon het Italiaanse verslag niet worden verwerkt en geanalyseerd.

11.

2.8. NEDERLAND


Nederland heeft 196 ernstige overtredingen geconstateerd en aan de Commissie meegeedeeld (zonder opgave van vlag of nationaliteit). Zij hebben betrekking op 12 soorten overtredingen. In de meeste gevallen (100) gaat het om vervalsing van de gegevens op de controledocumenten [E1]. Om de bovenvermelde redenen kon het Nederlandse verslag niet analytisch worden verwerkt.

12.

2.9. OOSTENRIJK


Oostenrijk heeft 1 ernstige overtreding meegedeeld, die betrekking had op de niet-naleving van de handelsnormen voor visserijproduceten [F2]. Hiervoor is een administratieve procedure toegepast.

13.

2.10. PORTUGAL


Portugal heeft 1 291 ernstige overtredingen geconstateerd en aan de Commissie meegedeeld (waarvan 1 140 betrekking hadden op vaartuigen die de Portugese vlag voeren of op Portugese vissers). Zij betreffen 11 soorten overtredingen. De twee belangrijkste zijn niet-toegestane visserij [D5] (484 gevallen) en de uitoefening van de visserij zonder visvergunning of andere toestemming [C1] (431 gevallen). Voor 1 214 gevallen is een administratieve procedure ingeleid en voor 6 gevallen een gecombineerde administratieve en strafrechtelijke procedure. In 872 gevallen zijn strafmaatregelen genomen. De gemiddelde boete voor 618 ernstige overtredingen bedraagt 1 216 euro, en de bedragen variëren tussen 188 euro voor de vervalsing van de identificatietekens van het vissersvaartuig [C3] en 2 177 euro voor de uitoefening van de visserij zonder toestemming [C1]. Voorts heeft Portugal voor 289 ernstige overtredingen vangsten of vistuig in beslag genomen.

14.

2.11. FINLAND


Finland heeft één ernstige overtreding meegedeeld, die betrekking had op de vervalsing van de gegevens op de controledocumenten [E1]. Hiervoor is een gecombineerde administratieve en strafrechtelijke procedure toegepast.

De boete bedroeg 520 euro.

15.

2.12. ZWEDEN


Zweden heeft 88 ernstige overtredingen geconstateerd en aan de Commissie meegedeeld (waarvan 66 gevallen betrekking hadden op vaartuigen die de Zweedse vlag voeren of op Zweedse vissers). Zij betreffen 9 soorten overtredingen. De twee belangrijkste zijn niet-toegestane visserij [D5] (22 gevallen) en de uitoefening van de visserij zonder visvergunning of andere toestemming [C1] (21 gevallen). Voor alle geconstateerde gevallen is een strafrechtelijke procedure toegepast. In 29 gevallen zijn strafmaatregelen genomen. De gemiddelde boete voor 29 ernstige overtredingen bedraagt 316 euro, en de bedragen variëren tussen 100 euro voor de niet-naleving van de minimummaten [D6] en 448 euro voor niet-toegestane visserij. Voorts heeft Zweden voor 13 ernstige overtredingen vangsten en vistuig in beslag genomen.

16.

2.13. VERENIGD KONINKRIJK


Het Verenigd Koninkrijk heeft 47 ernstige overtredingen geconstateerd en aan de Commissie meegedeeld (waarvan 30 betrekking hadden op vaartuigen die de Britse vlag voeren of op Britse vissers). Zij betreffen 6 soorten overtredingen. In de meeste gevallen (28) gaat het om vervalsing van de gegevens op de controledocumenten [E1]. Voor 1 geval is een administratieve procedure ingeleid en voor 46 gevallen een strafrechtelijke procedure; in 45 gevallen zijn strafmaatregelen genomen. De gemiddelde boete voor 45 ernstige overtredingen bedraagt 10 691 euro, en de bedragen variëren tussen 165 euro voor het vissen op een verboden soort [D4] en 15 678 euro voor de vervalsing van de gegevens op de controledocumenten [E1]. Het Verenigd Koninkrijk heeft geen enkel geval van inbeslagneming gemeld.


17.

3. CONCLUSIE


Met de vaststelling van Verordening (EG) nr. 1447/1999 heeft de Raad meer transparantie willen brengen in de wijze waarop de lidstaten overtredingen van de GVB-voorschriften bestraffen. Het is de bedoeling de lat voor alle vissers gelijk te leggen zodat zij ertoe worden aangespoord de communautaire voorschriften inzake de instandhouding van de visbestanden na te leven.

Dit document is een eerste poging om de reële toestand in kaart te brengen.

Aangezien enkele lidstaten zich niet aan de eisen inzake de mededeling van de gegevens hebben gehouden of de gegevens niet altijd volgens de in de verordening vastgestelde criteria hebben verwerkt, kunnen onmogelijk duidelijke en coherente conclusies worden getrokken. Voorts kan geen uitvoerige analyse worden gemaakt omdat Frankrijk, een voor deze sector belangrijke lidstaat, het hoegenaamd niet nodig heeft gevonden gegevens door te sturen.

Op grond van de verordening moet de Commissie de informatie alleen ter beschikking stellen van het Europees Parlement, de Raad en het Raadgevend Comité voor de visserij (artikel 2, lid 2). De bij dit document gevoegde tabellen zullen evenwel ongetwijfeld vragen doen rijzen en de roep naar een betere rechtshandhaving kracht bijzetten.

Na onderzoek van de beschikbare gegevens komt de Commissie tot de volgende conclusies:

* de belangrijkste overtredingen betreffen het vissen in een bepaald gebied zonder visvergunning [D5 en C1]: dit geldt voor bijna de helft van de 4 180 gemelde ernstige overtredingen. Hierbij kan worden opgemerkt dat deze soort overtredingen vrij gemakkelijk kan worden opgespoord.

* om grondwettelijke of historische redenen passen sommige lidstaten een administratieve, en andere een strafrechtelijke procedure toe. Hoewel het aan de lidstaat is om de procedure te kiezen, blijkt uit ervaring in andere economische sectoren dat de procedure waarbij strafrechtelijke sancties worden opgelegd, niet noodzakelijk de efficiëntste is. Reflectie hierover is noodzakelijk.

* wanneer de aan de vissers opgelegde boetes met elkaar worden vergeleken, komen frappante verschillen tussen de lidstaten aan het licht. Zelfs als rekening wordt gehouden met de subjectieve aspecten van de overtreding (culpa), de omvang of de duur, lijkt de hoogte van de boetes geen ernstig afschrikmiddel te vormen. Er zijn weliswaar geen gegevens beschikbaar over de waarde van in beslag genomen vangsten (voorzover inbeslagneming heeft plaatsgevonden), maar het is duidelijk dat het gedrag pas echt kan worden beïnvloed als de sancties enigszins uniform zijn.

* voor de opstelling van de verslagen zijn preciezere gegevens nodig. Zo moet het gebied waar een overtreding plaatsvindt, nauwkeuriger worden omschreven. Nu bestaat er voor de Middellandse Zee geen indeling in vangstgebieden. Maar ook voor de ICES-gebieden zijn gedetailleerde gegevens van belang, vooral om na te gaan in hoeverre de toepassing van de bijzondere maatregelen in het kader van de verschillende herstelplannen wordt afgedwongen. Ook de vermelding, indien mogelijk, van de betrokken soorten zou zeer nuttig zijn.

Gezien de tekortkomingen moet de bestaande regelgeving worden verbeterd om toe te zien op een behoorlijke rechtshandhaving in de hele Gemeenschap. Voorstellen hiertoe zullen in het kader van de hervorming van het GVB worden besproken.

Voorzover de lidstaten hun verplichtingen nakomen, zullen de verslagen over overtredingen die zij de volgende jaren moeten indienen, een degelijk instrument zijn om de transparantie te vergroten en op die manier voor een betere rechtshandhaving te zorgen.


18.

BIJLAGE I


ONTVANGST VAN DE NATIONALE VERSLAGEN DOOR DE COMMISSIE (ELEKTRONISCHE TRANSMISSIE)

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

19.

BIJLAGE II


AANTAL GECONSTATEERDE GEVALLEN PER SOORT ERNSTIGE OVERTREDING EN PER LIDSTAAT

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


20.

BIJLAGE III


AANTAL GECONSTATEERDE GEVALLEN, ONDERVERDEELD NAAR NATIONALITEIT VAN DE OVERTREDER EN NAAR LIDSTAAT

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


21.

BIJLAGE IV


AARD VAN DE INGELEIDE PROCEDURE PER SOORT ERNSTIGE OVERTREDING EN PER LIDSTAAT (*)

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

(*) A = Administratieve procedure

S = Strafrechtelijke procedure

A & S = Administratieve+strafrechtelijke procedure


22.

BIJLAGE V


AANTAL BESTRAFTE GEVALLEN PER SOORT ERNSTIGE OVERTREDING EN PER LIDSTAAT*

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

* tussen haakjes, het aantal geconstateerde gevallen


23.

BIJLAGE VI


GEMIDDELDE BOETE PER SOORT ERNSTIGE OVERTREDING EN PER LIDSTAAT*

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

* tussen haakjes, het aantal gevallen waarvoor een boete is opgelegd.


24.

BIJLAGE VII


AANTAL INBESLAGNEMINGEN PER SOORT ERNSTIGE OVERTREDING EN PER LIDSTAAT*

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

* tussen haakjes, het aantal geconstateerde gevallen


25.

BIJLAGE VIII


AANTAL GECONSTATEERDE GEVALLEN PER SOORT ERNSTIGE OVERTREDING EN PER VISSERIJZONE

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


26.

BIJLAGE IX


AANTAL IN DE HAVENS GECONSTATEERDE GEVALLEN, PER SOORT ERNSTIGE OVERTREDING EN PER LIDSTAAT

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>