Toelichting bij SEC(2004)675 - Voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 8 bij de algemene begroting voor 2004 - Algemene staat van ontvangsten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Inleiding

1.

2. Herziening van de ramingen van de invoerrechten, de BTW-grondslagen en het BNI


2.

3. Correctie voor begrotingsonevenwichtigheden ten behoeve van het Verenigd Koninkrijk (2000 en 2003)


3.

3.1.Berekening van de correcties


4.

3.1.1.Bijstelling van de correctie voor 2003


5.

3.1.2.Definitieve berekening van de correctie voor 2000


6.

3.2.Opname in de begroting 2004 van de bijgestelde raming voor 2003 en het definitieve bedrag van de correctie voor 2000


7.

3.2.1.In de begroting op te nemen bedrag (hoofdstuk 15)


8.

3.2.2.Financiering van de in de begroting op te nemen correcties (hoofdstuk 15)


9.

3.2.3.Resultaat van de definitieve berekening van de financiering van de correctie 2000 (hoofdstuk 35)



ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN

De algemene staat van ontvangsten wordt afzonderlijk via het SEI-BUD-systeem toegezonden. Bij wijze van voorbeeld wordt een taalversie bijgevoegd als technische bijlage.

TOELICHTING

1.Inleiding

Het voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 8 bij de begroting voor 2004 omvat de volgende punten:

–de herziening van de ramingen van de landbouw- en douanerechten, de BTW-grondslagen en het BNI, alsmede de opname van de correcties voor het VK en de financiering hiervan in de begroting, waardoor de verdeling van de bijdragen tot de communautaire eigen middelen tussen de lidstaten wordt gewijzigd;

–in artikel 7 van Besluit 2000/597/EG, Euratom van de Raad betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Gemeenschappen is bepaald: '...een overschot van het Garantiefonds als gevolg van externe maatregelen, naar de staat van ontvangsten van de begroting (overgeschreven), (wordt) als eigen middelen beschouwd'. Naast de herziene raming van de eigen middelen, wordt in dit VOGB de terugbetaling van het overschot van het Garantiefonds voor externe maatregelen met betrekking tot 2003 opgenomen. Deze bedraagt 223 160 000 EUR.

De volgende tabel bevat de verdeling van de eigen middelen over de lidstaten, zoals opgenomen in de gewijzigde begroting (GB) 1/2004 (waarbij de begroting 2004 wordt aangepast aan de toetreding van 10 nieuwe lidstaten op 1 mei 2004) en het VOGB 7/2004, en zoals aangepast bij het VOGB 8/2004.

10.

bedragen in EUR


GB 1/2004

Financiering door lidstaat (totaal eigen middelen)
VOGB 7/2004

Financiering door lidstaat (totaal eigen middelen)
VOGB 8/2004

Financiering door lidstaat (totaal eigen middelen)
VOGB 8/2004

Financiering door lidstaat (totaal eigen middelen)
Verschil tussen VOGB 8/2004 en VOGB 7/2004Verschil tussen VOGB 8/2004 en GB 1/2004
(1)(2)(3)(4) = (3) in %
(5) = (3) – (2)
(6) = (3) – (1)
BE3 746 633 2913 592 492 6443 734 143 3384.00 %141 650 694-12 489 953
CZ544 180 062517 005 093553 658 5700.59 %36 653 4779 478 508
DK2 059 502 0221 953 265 5861 933 350 5582.07 %-19 915 028-126 151 464
DE21 862 157 38220 673 315 91520 477 217 06821.95 %-196 098 847-1 384 940 314
EE57 103 71854 335 34657 682 9940.06 %3 347 648579 276
EL1 737 153 9591 648 712 7331 689 325 5891.81 %40 612 856-47 828 370
ES8 196 835 7357 781 068 6538 077 038 0398.66 %295 969 386-119 797 696
FR16 789 029 66115 906 825 63315 941 680 58917.09 %34 854 956-847 349 072
IE1 265 596 2151 201 207 7611 205 526 2181.29 %4 318 457-60 069 997
IT13 664 366 16512 935 536 63513 208 025 40214.16 %272 488 767-456 340 763
CY89 217 63584 835 92684 550 4360.09 %-285 490-4 667 199
LV66 864 25763 382 75864 579 8470.07 %1 197 089-2 284 410
LT125 870 309119 910 611125 454 4450.13 %5 543 834-415 864
LU218 035 105206 638 258218 354 8430.23 %11 716 585319 738
HU559 899 012533 579 968548 711 2850.59 %15 131 317-11 187 727
MT34 657 14633 060 85233 469 2060.04 %408 354-1 187 940
NL5 455 232 5085 198 545 9145 120 425 0475.49 %-78 120 867-334 807 461
AT2 213 930 5202 091 147 9562 098 850 6902.25 %7 702 734-115 079 830
PL1 344 201 8461 275 133 7271 239 542 0571.33 %-35 591 670-104 659 789
PT1 439 237 5721 365 306 1641 326 825 4201.42 %-38 480 744-112 412 152
SI190 863 480181 113 733176 601 4150.19 %-4 512 318-14 262 065
SK239 926 878228 122 139223 430 2080.24 %-4 691 931-16 496 670
FI1 488 720 5491 408 095 6701 420 210 7871.52 %12 115 117-68 509 762
SE2 684 146 9332 536 489 3432 604 459 4302.79 %67 970 087-79 687 503
UK12 845 366 17911 930 558 55511 133 414 09211.93 %-797 144 463-1 711 952 087
Totaal EU-2598 918 728 13993 519 687 57393 296 527 573100.00 %-223 160 000-5 622 200 566


2.Herziening van de ramingen van de invoerrechten, de BTW-grondslagen en het BNI

Overeenkomstig de ingeburgerde praktijk stelt de Commissie voor de financiering van de begroting te herzien op grond van recentere economische ramingen, die zijn goedgekeurd op een vergadering van het Raadgevend Comité Eigen Middelen (RCEM), die normaal ieder jaar in april wordt georganiseerd.

De herziening heeft betrekking op de landbouw- en douanerechten die in de loop van het huidige begrotingsjaar moeten worden geïnd, alsmede op de BTW-grondslagen en het BNI van dit jaar. De ramingen waarop de GB 1/2004 is gebaseerd, werden vastgesteld op de 128e vergadering van het RCEM op 23 april 2003. De huidige herziene ramingen werden goedgekeurd op de 131e vergadering van het RCEM op 20 april 2004. Het gebruik van herziene ramingen van de eigen middelen verbetert de juistheid van de betalingen die de lidstaten tijdens het begrotingsjaar moeten doen 2 en corrigeert de onvermijdelijke voorspellingsfouten die het jaar voordien werden begaan.

De vier aggregaten die in dit VOGB worden herzien, worden in vergelijking met de ramingen van april 2003 voor de GB 1/2004 als volgt bijgesteld:

·Momenteel wordt geraamd dat de totale landbouwrechten (EU-25) voor 2004 865,1 miljoen EUR zullen bedragen (na aftrek van 25% inningskosten) of 0,71% meer dan de raming van 859,0 miljoen EUR in de GB 1/2004. De raming van de landbouwrechten voor de EU-15 bleven ongewijzigd. Enkel de raming van de landbouwrechten voor de toetredingslanden werd naar boven bijgesteld met 22,0%, van 27,9 miljoen naar 34,0 miljoen EUR. De belangrijkste reden hiervoor is de aanzienlijke groei van de extracommunautaire invoer (EU-25) van de toetredingslanden tussen 2002 en 2003 (van 51,1 miljoen EUR naar 24,5 miljoen EUR), terwijl het gewogen gemiddelde tarief slechts licht daalde van 1,74% naar 1,72%.

·Momenteel wordt geraamd dat de totale douanerechten (EU-25) voor 2004 9 981,8 miljoen EUR zullen bedragen (na aftrek van 25% inningskosten) of 1,7% minder dan de raming van 10 154,9 miljoen EUR in de GB 1/2004. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de aanzienlijke vermindering van de geraamde groei in 2003-2004 van de extracommunautaire invoer voor de landen van de EU-15 (van 6,1% tot 4,8%) en in minder mate een vermindering van het gewogen gemiddelde tarief (EU-15) van 1,59% tot 1,55%. De raming van de douanerechten (EU-15) werd derhalve naar beneden bijgesteld met 1,9% van 9,85 miljard EUR naar 9,665 miljard EUR. Hoewel de gevolgen hiervan beperkt bleven, moet worden opgemerkt dat de geraamde douanerechten van de toetredingslanden daarentegen naar boven werden bijgesteld met 3,9% van 305,0 miljoen EUR naar 317,0 miljoen EUR (zie verklaring in de vorige alinea, aangezien douane- en landbouwrechten van de toetredingslanden samen werden geraamd).

·Geraamd wordt dat de niet-afgetopte BTW-grondslag van de EU-25 in 2004 tegen huidige marktprijzen 46,713 miljard EUR zal bedragen bij een tarief van 1%, wat 0,9 % meer is dan de 46,3014 miljard EUR die is opgenomen in de GB 1/2004. Geraamd wordt dat de afgetopte BTW-grondslag 3 van de EU-25 in 2004 tegen huidige marktprijzen 45,5073 miljard EUR zal bedragen bij een tarief van 1%, wat 0,1 % meer is dan de 45,4543 miljard EUR die is opgenomen in de GB 1/2004.

·Geraamd wordt dat het BNI van de EU-25 in 2004 tegen huidige marktprijzen 98,9809 miljard EUR zal bedragen bij een tarief van 1%, wat 0,9 % minder is dan de 99,8909 miljard EUR die is opgenomen in de GB 1/2004.

De wisselkoersen van 31 december 2003 is gebruikt voor de omrekening van de BTW-grondslagen en het BNI naar euro (voor de dertien lidstaten die geen lid zijn van de eurozone). Dit voorkomt scheeftrekkingen, want het is deze koers die wordt gebruikt bij de omrekening van de begrotingsramingen van euro naar de nationale munt wanneer de bedragen worden afgeroepen (zoals voorgeschreven in artikel 10, lid 3, van Verordening nr. 1150/2000 van de Raad).

De herziene ramingen van de landbouw- en douanerechten, de niet-afgetopte BTW-grondslagen en het BNI voor 2004, die op 20 april 2004 werden goedgekeurd op de vergadering van het RCEM, zijn opgenomen in de volgende tabel:

11.

Herziene ramingen van de douanerechten, de BTW- grondslagen en het BNI voor 2004 (bedragen in EUR)


Landbouwrechten

(75 %)
Douanerechten

(75 %)
Niet-afgetopte BTW-grondslag

(tarief van 1%)
GNI

(tarief van 1%)
Afgetopte BTW-grondslag3

(tarief van 1%)
BE16 125 0001 147 275 0001 132 980 0002 825 190 0001 132 980 000
CZ5 775 00053 850 000281 456 667527 080 000263 540 000
DK5 175 000195 750 000751 886 0001 928 917 000751 886 000
DE101 550 0002 057 175 0009 451 381 00021 696 270 0009 451 381 000
EE900 0008 625 00032 106 00051 379 33325 689 667
EL8 475 000141 675 000897 770 0001 646 135 000823 067 500
ES26 850 000726 825 0004 571 090 0007 841 620 0003 920 810 000
FR93 375 000842 250 0007 575 510 00016 112 960 0007 575 510 000
IE525 000102 825 000657 675 0001 179 773 000589 886 500
IT51 150 0001 035 900 0005 511 310 00013 338 450 0005 511 310 000
CY900 0008 475 00063 280 00080 204 00040 102 000
LV600 0005 550 00027 868 66763 588 00027 868 667
LT2 025 00018 750 00051 188 000113 443 33351 188 000
LU150 00012 525 000160 257 000220 670 000110 335 000
HU8 850 00082 500 000252 283 333487 954 667243 977 334
MT600 0005 325 00018 386 66729 386 66714 693 334
NL142 050 0001 061 025 0002 220 805 0004 599 995 0002 220 805 000
AT7 575 000153 750 0001 065 330 0002 289 350 0001 065 330 000
PL9 900 00092 625 000646 871 3331 213 073 333606 536 667
PT14 325 00082 200 000841 380 0001 319 570 000659 785 000
SI1 650 00015 300 00096 658 667170 330 66785 165 334
SK2 775 00025 950 00095 476 667210 905 33395 476 667
FI2 625 00072 750 000641 720 0001 471 320 000641 720 000
SE10 350 000266 850 0001 210 952 0002 788 731 0001 210 952 000
UK350 850 0001 766 100 0008 457 364 00016 774 645 0008 387 322 500
Totaal EU-25865 125 0009 981 825 00046 712 986 00198 980 941 33345 507 318 170

3.Correctie voor begrotingsonevenwichtigheden ten behoeve van het Verenigd Koninkrijk (2000 en 2003)

De correctie voor begrotingsonevenwichtigheden ten voordele van het VK die in dit VOGB moet worden opgenomen, heeft betrekking op twee jaren: 2000 en 2003. Aangezien de Britse correctie van een bepaald jaar in het volgende jaar moet worden gefinancierd, nemen alle 25 lidstaten deel aan de financiering van de correctie van 2003. De financiering van de correctie van 2000 betreft anderzijds enkel de 15 landen die in 2001 lidstaten waren.

Op de correctie van 2003 zijn de regels van het nieuwe Besluit van de Raad betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Gemeenschappen (2000/597/EG, Euratom) 4 en het begeleidende werkdocument 5 ("De berekeningsmethode") van toepassing, daar de regels van het voorgaande eigenmiddelenbesluit 6 en het begeleidende werkdocument 7 nog golden voor de correctie van 2000.

In de nieuwe berekeningsmethode worden de netto baten (de extra baten) van het VK ten gevolge van de verhoging van het door de lidstaten ingehouden percentage van de traditionele eigen middelen (TEM) geneutraliseerd. Daarnaast zijn aanpassingen voorzien in verband met de huidige en toekomstige uitbreidingen van de Unie.

Voorts wordt overeenkomstig het nieuwe eigenmiddelenbesluit het aandeel van Oostenrijk, Duitsland, Nederland en Zweden in de financiering van de Britse correctie verlaagd tot een vierde van hun normale aandeel. Deze verlaging wordt door de overige lidstaten, met uitzondering van het VK, gefinancierd. De nieuwe financieringsregels hebben derhalve gevolgen voor het zogenoemde 'bevroren percentage'.

Aangezien de financiering van de twee correcties die in dit VOGB moeten worden opgenomen, plaatsvindt volgens verschillende regels en door verschillende lidstaten, moeten twee bevroren percentages worden berekend (opgenomen in tabel 1 van deel A van de algemene staat van de ontvangsten). Het hieruit voortvloeiende uniforme afdrachtpercentage van de BTW is het verschil tussen het maximale afdrachtpercentage (0,50% van de afgetopte BTW-grondslag) en de som van de twee bevroren percentages.

3.1.Berekening van de correcties

Overeenkomstig de berekeningsmethode zal de Commissie voorstellen de voorlopige raming van de correctie bij te stellen wanneer zij redenen heeft om aan te nemen dat de oorspronkelijke berekening van de correctie aanzienlijk zal verschillen van de definitieve berekening. In onderhavig VOGB wordt voorgesteld de eerder in de oorspronkelijke begroting 2004 8 opgenomen correctie voor 2003 bij te stellen. Voorts wordt ook het resultaat van de definitieve berekening van de correctie voor 2000 en de financiering hiervan opgenomen in dit VOGB.

12.

3.1.1.Bijstelling van de correctie voor 2003


De huidige raming verschilt aanzienlijk van de raming van de correctie voor 2003 die in de begroting 2004 werd opgenomen. Daarom wordt voorgesteld een bijstelling van de correctie voor 2003 in dit VOGB op te nemen.

In de volgende tabel worden de veranderingen ten opzichte van de in begroting 2004 opgenomen raming gegeven (afgeronde getallen).

Tabel 1BEGROTING 2004VOGB 8/2004VERSCHIL
Britse correctie 2003(1)(2)(3) = (2) - (1)
1. Procentueel aandeel VK in de som van de BTW-grondslagen (niet afgetopt)
19.27 %18.50 %- 0.77 %
2. 2. Procentueel aandeel van het VK in de totale toegerekende uitgaven
8.88 %7.68 %-1.21 %
3. (1) – (2)
10.38 %10.82 %0.44 %
4. Totale toegerekende uitgaven
78 012 899 28882 025 811 4374 012 912 148
5. (3) x (4)
8 101 226 4958 875 351 609774 125 114
6. Oorspronkelijk bedrag van de korting van het VK = 0,66 x (5)
5 346 809 4875 857 732 062510 922 575
7. Brits voordeel
620 520 210447 826 885-172 693 325
8. Kernkorting van het VK = (6) – (7)
4 726 289 2775 409 905 177683 615 900
9. Extra baten in verband met de TEM
66 539 37018 346 139-48 193 232
10. Bedrag van de Britse correctie = (8) – (9)
4 659 749 9075 391 559 038731 809 132

Uit tabel 1 blijkt dat de Britse correctie voor 2003 als gevolg van deze veranderingen ongeveer 731,8 miljoen EUR meer bedraagt dan het voorheen in de begroting opgenomen bedrag.

Het verschil is het gevolg van vijf factoren, als volgt te kwantificeren:

·de daling van het Britse aandeel in de uitgaven van de Europese Unie, waardoor de correctie toeneemt met ongeveer 622,3 miljoen EUR;

·de toename van de totale toegerekende uitgaven in vergelijking met de vroegere raming, waardoor de correctie stijgt met 286,6 miljoen EUR;

·de vermindering van het zogenaamde Britse voordeel, waardoor de correctie toeneemt met ongeveer 172,7 miljoen €. Het 'voordeel' bestaat uit de baten die het Verenigd Koninkrijk heeft bij het huidige stelsel van eigen middelen in vergelijking met de vroegere stelsels (als gevolg van de invoering van de BNP/BNI-middelen en de aftopping van de BTW-grondslagen);

·de daling van de zogenaamde extra baten in verband met de TEM (zie hierboven derde alinea van de inleiding over de Britse correctie), waardoor de correctie verhoogt met ongeveer 48,2 miljoen EUR;

·de stijging van het Britse aandeel in de ontvangsten van de Europese Unie (gemeten aan het aandeel in de totale, niet-afgetopte BTW-grondslag van de EU), waardoor de correctie afneemt met ongeveer 397,9 miljoen EUR;

De herziene raming van de Britse correctie voor 2003 beloopt derhalve 5 391 559 038 EUR, hetgeen 731 809 132 EUR meer is dan de eerste voorlopige raming die in de begroting 2004 was opgenomen.

13.

3.1.2.Definitieve berekening van de correctie voor 2000


De uitkomst van de definitieve berekening van de correctie voor 2000 is 4 132 577 623 EUR of 293 991 119 EUR minder dan het voorheen in de gewijzigde en aanvullende begroting (GAB) nr. 3/2001 opgenomen bedrag.

In de volgende tabel worden de veranderingen vergeleken met de in GAB nr. 3/2001 opgenomen voorlopige raming.

Tabel 2GAB nr. 3/2001VOGB 8/2004Verschil
Britse correctie 2000(1)(2)(3) = (2) - (1)
1. Aandeel VK in de niet-afgetopte BTW-afdrachten
19.41 %18.71 %-0.70 %
2. Aandeel VK in toegerekende uitgaven
10.19 %10.43 %0.24 %
3. (1) - (2)
9.22 %8.28 %-0.94 %
4. Totale toegerekende uitgaven
72 690 934 52974 700 969 0312 010 034 502
5. (3) x (4)
6 701 173 5046 183 698 001-517 475 503
6. 0.66 x (5)
4 422 774 5134 081 240 681-341 533 832
7. Brits voordeel
-3 794 230-51 336 943-47 542 713
8. Referentiecompensatie = (6) - (7)
4 426 568 7424 132 577 623-293 991 119

Het verschil in vergelijking met het voordien in de begroting opgenomen bedrag is het gevolg van vier factoren, als volgt te kwantificeren:

·de daling van het Britse aandeel in de ontvangsten van de Europese Unie (gemeten aan het aandeel in de totale, niet-afgetopte BTW-grondslag van de EU), waardoor de correctie afneemt met ongeveer 336,6 miljoen EUR;

·de stijging van het Britse aandeel in de uitgaven van de Europese Unie, waardoor de correctie afneemt met ongeveer 114,7 miljoen EUR;

·de toename van de totale toegerekende uitgaven, waardoor de correctie stijgt met ongeveer 109,8 miljoen EUR;

·de vermindering van het zogenaamde Britse voordeel, waardoor de correctie toeneemt met ongeveer 47,5 miljoen €. Het 'voordeel' bestaat uit de baten 9 die het Verenigd Koninkrijk heeft bij het huidige stelsel van eigen middelen in vergelijking met de vroegere stelsels (als gevolg van de invoering van de BNP/BNI-middelen en de aftopping van de BTW-grondslagen).

3.2.Opname in de begroting 2004 van de bijgestelde raming voor 2003 en het definitieve bedrag van de correctie voor 2000

14.

3.2.1.In de begroting op te nemen bedrag (hoofdstuk 15)


Het totale bedrag van de Britse correcties dat in dit VOGB nr. 8/2004 moet worden opgenomen, is de som van:

·het totaalbedrag van de herziene raming van de correctie voor 2003 (5 391 559 038 EUR in plaats van 4 659 749 907 EUR, zoals opgenomen in de begroting 2004), en

·het verschil tussen het definitieve bedrag van de correctie 2000 en het voorheen in de begroting opgenomen bedrag (GAB nr. 3/2001).

In dit VOGB moet derhalve het volgende bedrag worden opgenomen:

5 391 559 038 + (- 293 991 119) = 5 097 567 919 EUR.

15.

3.2.2.Financiering van de in de begroting op te nemen correcties (hoofdstuk 15)


Volgens de 'berekeningsmethode' moet de correctie voor jaar n worden gefinancierd op basis van de BNP/BNI-sleutel 10 van jaar n + 1.

Het totale bedrag van de herziene raming voor 2003 wordt derhalve gefinancierd volgens de herziene BNI-sleutel van dit VOGB; het resultaat wordt opgenomen in hoofdstuk 15 van de begroting.

Wat de definitieve correctie voor 2000 betreft, bepaalt de “berekeningsmethode” van 1994 dat, naast de definitieve berekening van het bedrag van de Britse correctie, ook een definitieve berekening van de financiering moet worden gemaakt. De definitieve correctie voor 2000 wordt derhalve in twee stappen in de begroting opgenomen. Het verschil tussen het definitieve bedrag van de correctie 2000 en het voorheen in de begroting opgenomen bedrag (GAB nr. 3/2001) wordt in hoofdstuk 15 opgenomen volgens de BNI-sleutel van dit VOGB. De volledige financiering wordt dan opnieuw berekend volgens de definitieve BNP- en BTW-grondslagen van 2000 en vergeleken met de betalingen die reeds in de huidige en de voorgaande begrotingen zijn opgenomen. Het verschil per lidstaat wordt opgenomen in hoofdstuk 35 (zie hierna Resultaat van de definitieve berekening van de financiering van de correctie 2000 – hoofdstuk 35). De definitieve berekening van de correctie voor 2000 is een aanpassing van de vorige raming, die in 2001 is opgenomen in de begroting en gefinancierd. Bijgevolg heeft deze geen betrekking op de 10 nieuwe lidstaten.

De opname in hoofdstuk 15 van de twee Britse correcties volgens de BNI-sleutels van onderhavig VOGB wordt hierna samengevat.


Tabel 3 – Financiering van de Britse correcties in hoofdstuk 15
Britse correctie 2000aBritse correctie 2003Totaal hoofdstuk 15
(1)(2)(3) = (1) + (2)
BE-11 795 938271 066 206259 270 268
CZ---50 571 31650 571 316
DK-8 053 754185 072 230177 018 476
DE-53 651 236355 741 367302 090 131
EE---4 929 6514 929 651
EL-6 873 062157 940 375151 067 313
ES-32 740 901752 373 534719 632 633
FR-67 276 0011 545 977 0631 478 701 062
IE-4 925 874113 194 720108 268 846
IT-55 691 6651 279 773 4091 224 081 744
CY---7 695 2687 695 268
LV---6 101 0266 101 026
LT---10 884 45510 884 455
LU- 921 357
21 172 44520 251 088
HU---46 817 38946 817 389
MT---2 819 5392 819 539
NL-19 206 23375 423 49556 217 262
AT-9 558 66037 537 16627 978 506
PL---116 389 760116 389 760
PT-5 509 564126 607 709121 098 145
SI---16 342 57816 342 578
SK---20 235 56220 235 562
FI-6 143 162141 167 543135 024 381
SE-11 643 71245 725 23234 081 520
UK293 991 119- 5 391 559 038
- 5 097 567 919
Totaal000

a Opname in de begroting van het verschil met het eerder in GAB 3/2001 opgenomen bedrag.

16.

3.2.3.Resultaat van de definitieve berekening van de financiering van de correctie 2000 (hoofdstuk 35)


De definitieve berekening van de financiering van de correctie 2000 is gebaseerd op het definitieve bedrag van de correctie en de werkelijke BNP- en BTW-grondslagen van jaar n + 1 (2001) als vastgesteld aan het einde van jaar n + 3 (2003).

De in hoofdstuk 35 opgenomen bedragen zijn correcties voor:

·de verschillen wat betreft het 'directe effect', d.w.z. het verschil tussen het bedrag dat iedere lidstaat zou moeten betalen voor het definitieve bedrag van de correctie 2000 volgens de definitieve BNP-financieringssleutel 2001 en de bedragen die voorheen in de begroting waren opgenomen voor de correctie 2000, en

·de verschillen wat betreft het 'indirecte effect', d.w.z. het verschil tussen het impliciete effect van het definitieve bedrag van de correctie 2000 op de betalingen van de lidstaten vanwege de gevolgen voor het uniforme BTW-percentage (en de overeenkomstige effecten op de BTW- en BNP/BNI-afdrachten 11 van iedere lidstaat) enerzijds en de impliciete effecten van de bedragen die voordien in de begroting waren opgenomen voor de correctie 2000.

De opname van de Britse correctie 2000 in de begroting heeft betrekking op twee verschillende jaren:

–het eerste voorlopige bedrag werd opgenomen in de begroting 2001 en geherfinancierd in GAB nr. 3/2001,

–het verschil tussen het definitieve bedrag en het voorheen in de begroting opgenomen bedrag (GAB nr. 3/2001) wordt opgenomen in hoofdstuk 15 van dit VOGB (en gefinancierd volgens de huidige BNI-sleutel 2004).

De directe en indirecte effecten van het definitieve bedrag van de correctie 2000 als gefinancierd volgens de definitieve financieringssleutels van 2001 moeten worden vergeleken met de directe en indirecte effecten in beide hierboven vermelde jaren.

De resultaten hiervan zijn opgenomen in tabel 4.

Tabel 4 – Hoofdstuk 35 – financiering van de Britse correctie 2000
Direct effectIndirect effectTotaal
(1)(2)(3) = (1) + (2)
BE-5 021 4311 942 524-3 078 908
DK-1 927 781-14 363 142-16 290 924
DE-10 875 82160 109 71349 233 892
EL391 383-1 994 710-1 603 327
ES6 524 407-9 993 012-3 468 605
FR18 551 727-1 915 94516 635 782
IE17 940-1 570 409-1 552 469
IT2 338 574-6 902 994-4 564 420
LU75 720-309 133-233 413
NL-4 572 989-4 598 575-9 171 563
AT-2 383 418-226 737-2 610 155
PT401 845-1 803 544-1 401 699
FI-511 933-1 723 714-2 235 647
SE-3 008 223-873 471-3 881 694
UK0-15 776 850-15 776 850
Totaal000

De directe en indirecte effecten van het definitieve bedrag van de correctie 2000 als gefinancierd volgens de financieringssleutels van jaar n + 1 en de directe en indirecte effecten van de met betrekking tot de Britse correctie 2000 in GAB nr. 3/2001 en hoofdstuk 15 van dit VOGB opgenomen bedragen worden vergeleken in tabel 5.

Tabel 5 Samenvatting: definitieve financiering van de Britse correctie 2000
DEFINITIEVE CORRECTIE 2000
(inclusief indirecte effecten)
DIRECTE EN INDIRECTE EFFECTEN VAN:NOG IN DE BEGROTING OP TE NEMEN SALDI
GAB nr. 3/2001
(Hoofdstuk 15)
VOGB 8/2004
(Hoofdstuk 15)
Totaal vroegere effectenVOGB 8/2004
Hoofdstuk 35
(1)(2)(3)(4) = (2)+(3)
(5) = (1)-(4)
BE190 354 637206 734 627-13 301 082193 433 545-3 078 908
DK114 643 590140 215 947-9 281 433130 934 514-16 290 924
DE799 578 317808 624 054-58 279 629750 344 42549 233 892
EL78 586 55086 435 581-6 245 70480 189 877-1 603 327
ES385 122 767418 343 754-29 752 382388 591 372-3 468 605
FR898 906 909947 847 400-65 576 273882 271 12716 635 782
IE63 404 15369 432 872-4 476 25164 956 622-1 552 469
IT935 053 5771 000 917 963-61 299 967939 617 996-4 564 420
LU12 381 26613 451 936-837 25812 614 678-233 413
NL255 218 893282 574 817-18 184 361264 390 457-9 171 563
AT135 731 529147 760 489-9 418 806138 341 683-2 610 155
PT72 110 82078 519 182-5 006 66373 512 519-1 401 699
FI97 798 260106 483 738-6 449 831100 033 907-2 235 647
SE163 292 585179 448 744-12 274 465167 174 279-3 881 694
UK 12

-4 202 183 852-4 486 791 106300 384 104-4 186 407 002-15 776 850
TOTAAL00000


(1) PB L 248 van 16.9.2002, blz. 1.
(2) Op te merken valt dat de BTW- en BNI-grondslagen voor de 10 toetredingslanden zijn verminderd met een derde aangezien zij voor deze middelen in 2004 slechts gedurende acht maanden (van mei tot december, na de toetreding op 1 mei) zullen bijdragen in de EU-begroting. De traditionele eigen middelen die met twee maanden vertraging worden betaald, zijn gehalveerd (betalingen voor zes maanden van juli tot december).
(3) Overeenkomstig Besluit 2000/597/EG van de Raad; Indien de BTW-grondslag van een lidstaat meer bedraagt dan 50% van het BNI, wordt deze afgetopt op 50% van het BNI. Voor het VOGB 8/2004 zal de BTW-grondslag van 13 lidstaten (Tsjechië, Estland, Griekenland, Spanje, Ierland, Cyprus, Luxemburg, Hongarije, Malta, Polen, Portugal, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk) worden afgetopt op 50% van hun BNI.
(4) PB L 253 van 7.10.2000, blz. 42.
(5) Werkdocument van de Commissie over de berekening, de financiering, de betaling en de opname in de begroting van de correctie voor begrotingsonevenwichtigheden, overeenkomstig artikel 4 en 5 van het Besluit van de Raad betreffende het stelsel van de eigen middelen van de Europese Gemeenschappen, Raad van de Europese Unie, 10646/00 ADD 2, 21 september 2000.
(6) PB L 293 van 12.11.1994, blz. 9.
(7) Methode voor de berekening, de financiering, de betaling en de opname in de begroting van de correctie voor begrotingsonevenwichtigheden, overeenkomstig artikel 4 en 5 van het Besluit van de Raad betreffende het stelsel van de eigen middelen van de Europese Gemeenschappen, Raad van de Europese Unie, 5455/94, 9 maart 1994.
(8) Hetzelfde bedrag werd opgenomen in de GB 1/2004.
(9) Net zoals in de eerdere in de begroting opgenomen raming is dit voordeel negatief, wat betekent dat de invoering van afgetopte BTW- en BNP-middelen in 2000 nadelig was voor het VK. Daar het “Britse voordeel” in beide richtingen werkt, doet het “nadeel” de Britse correctie stijgen.
(10) Sinds 2002 is het begrip BNP in de context van de EU-begroting vervangen door het begrip BNI.
(11) Met gebruikmaking van de BTW- en BNP-grondslagen van 2001, zoals gekend aan het einde van n + 3 (2003).
(12) De indirecte effecten van de Britse correctie hebben gevolgen voor de BTW- en BNP/BNI-betalingen van alle lidstaten, met inbegrip van het VK. De voor het VK vermelde bedragen komen overeen met de som van de indirecte effecten en het bedrag van de in het betrokken jaar geboekte korting.