Toelichting bij COM(2008)731 - VoorGewijzigde begroting nr. 11 bij de begroting 2008 - Staat van uitgaven per afdeling : afdeling III - Commissie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52008DC0731

Voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 11 BIJ de algemene begroting 2008 - Staat van uitgaven per afdeling : afdeling III - Commissie /* COM/2008/0731 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

Brussel, 7.11.2008

COM(2008) 731 definitief

VOORONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING Nr. 11 BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2008

STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELING Afdeling III - Commissie

VOORONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING Nr. 11BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2008

STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELINGAfdeling III - Commissie

Gelet op:

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 272,

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 177,

- Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen i, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1525/2007 i, en met name op artikel 37,

dient de Europese Commissie bij de begrotingsautoriteit het voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 11 bij de begroting 2008 in.

INHOUDSOPGAVE

Inleiding

4

2. Beschikbaarstelling uit het EU-Solidariteitsfonds 4

2.1. Cyprus: Droogte 4

Financiering

6

OVERZICHTSTABEL PER RUBRIEK VAN HET FINANCIEEL KADER 7

WIJZIGINGEN IN DE STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELING

De wijzigingen in de staat van uitgaven per afdeling worden afzonderlijk via het SEI-BUD-systeem toegezonden. Ter informatie is een Engelse versie van de wijzigingen in de staat van uitgaven per afdeling als budgettaire bijlage bijgevoegd.

Inleiding



Dit voorontwerp van gewijzigde begroting (VOGB) nr. 11 voor 2008 heeft betrekking op de volgende punten:

- Beschikbaarstelling van middelen uit het Solidariteitsfonds van de EU voor een bedrag van 7,6 miljoen euro in vastleggings- en betalingskredieten, als gevolg van een ernstige droogteperiode op Cyprus.

- Een dienovereenkomstige verlaging van de betalingskredieten met 7,6 miljoen euro van begrotingsonderdeel 13 04 02 - Cohesiefonds.

2. Beschikbaarstelling uit het EU-Solidariteitsfonds

2.1. Cyprus: Droogte

Cyprus heeft te lijden gehad onder een droogteperiode die ernstige gevolgen heeft gehad voor de levensomstandigheden, de economie en het natuurlijke milieu. Naar aanleiding van deze crisissituatie dienden de autoriteiten van Cyprus een verzoek in om financiële steun uit het Solidariteitsfonds van de EU.

De Commissie heeft het verzoek grondig getoetst aan Verordening (EG) nr. 2012/2002 van de Raad van 11 november 2002 i, en met name aan de artikelen 2, 3 en 4 daarvan. De belangrijkste punten van de beoordeling kunnen als volgt worden samengevat:

1. Hoewel de bepalingen van Verordening (EG) nr. 2012/2002 mogelijk niet zijn bedoeld om te reageren op een zich langzaam voltrekkende ramp, kan toch op deze verordening een beroep worden gedaan bij elke grote natuurramp die ernstige gevolgen heeft voor de levensomstandigheden, het natuurlijke milieu of de economie van een begunstigde staat als bedoeld in artikel 2, lid 1, mits de ramp voldoet aan de criteria van artikel 2, lid 2, en het verzoek om hulpverlening tijdig overeenkomstig artikel 4, lid 1, wordt ingediend. Geen van deze voorwaarden sluit noodzakelijkerwijze zich langzaam voltrekkende rampen zoals droogte uit.

2. Het verzoek om hulpverlening uit het Solidariteitsfonds werd door de Commissie op 1 juli 2008 ontvangen. De Cypriotische autoriteiten verstrekten op 16 oktober 2008 aanvullende informatie. Volgens artikel 4, lid 1, van Verordening (EG) nr. 2012/2002 moet het verzoek uiterlijk 10 weken na de datum waarop de eerste met de ramp verband houdende schade zich heeft voorgedaan, worden ingediend. Tegen de achtergrond van een driejarige periode van ongewoon schaarse regenval bereikte de droogte op het einde van het regenseizoen in april 2008 haar hoogtepunt. De Commissie is daarom van oordeel dat 22 april 2008, namelijk tien weken vóór ontvangst van het verzoek, kan worden aanvaard als begindatum van de grote ramp. Het verzoek dat bij de Commissie op 1 juli 2008 werd ingediend, voldoet bijgevolg aan de in artikel 4, lid 1, gestelde termijnvoorwaarde.

3. Er is sprake van een natuurramp. De Cypriotische autoriteiten schatten de totale directe schade na 22 april 2008 op 176,15 miljoen euro. Aangezien dit bedrag boven de drempel van 0,6% van het BNI (84,67 miljoen euro) uitkomt, kan de gebeurtenis worden aangemerkt als grote ramp die onder het toepassingsgebied van Verordening (EG) nr. 2012/2002 valt. De totale directe schade dient als basis voor de berekening van het bedrag van de financiële steun. Deze financiële steun mag alleen worden gebruikt voor noodacties inzake eerste levensbehoeften zoals gedefinieerd in artikel 3 van de verordening.

4. De Commissie stelt ook vast dat de crisis het hele grondgebied van het land heeft getroffen en er vanaf april/mei 2008 door de overheid belangrijke noodmaatregelen tegen werden genomen. Deze noodmaatregelen omvatten de beperking van de watervoorziening voor particulier en industrieel gebruik, de uitvoering van een noodplan om de toevoer van ontzilt water te verhogen en transport van water uit Griekenland.

5. De autoriteiten van Cyprus hebben gewezen op de ernstige gevolgen voor de levensomstandigheden, het natuurlijke milieu en de economie. Eind april en in de volgende maanden is melding gemaakt van ernstige schade aan de landbouw, steeds meer naarmate het teeltseizoen vorderde en het oogstseizoen naderde. De waterschaarste zal naar verwachting ook gevolgen hebben voor het toerisme dat voor de economie van Cyprus van groot belang is. De droogte had ook ernstige gevolgen voor de infrastructuur voor watervoorziening en begin mei 2008 kwam ernstige schade aan het licht die was veroorzaakt door de onderbreking van de watertoevoer. Het milieu had ook ernstig te lijden, aangezien de fragiele ecologische situatie van het eiland erg gevoelig is voor droogte vanwege het gevaar van woestijnvorming. In het verzoek wordt de schade in detail beschreven.

6. De kosten voor noodacties inzake eerste levensbehoeften, die krachtens artikel 3, lid 2, van Verordening (EG) nr. 2012/2002 in aanmerking worden genomen, zijn, opgesplitst volgens het soort actie, door de Cypriotische autoriteiten geraamd op 59,45 miljoen euro. De hoofdmoot van de kosten van de acties betreft het vervoer van water uit Griekenland en onmiddellijke investeringen in de infrastructuur voor watervoorziening om veilig te stellen dat ook bij een onderbreking van de watertoevoer het waterdistributienetwerk blijft functioneren. In de uitvoeringsovereenkomst zullen de categorieën maatregelen die uit het Fonds worden gefinancierd, duidelijk worden omschreven.

7. De Cypriotische autoriteiten verklaarden ook dat de in aanmerking komende schade niet wordt gedekt door verzekeringen.

8. De Cypriotische autoriteiten verklaarden dat voor de vergoeding van particuliere schade, vooral in de landbouw, zou worden gezocht naar communautaire steun indien hiervoor in andere financiële instrumenten van de Gemeenschap een passende rechtsgrondslag bestaat. De Commissie noteert echter dat het gemeenschappelijke landbouwbeleid en meer bepaald het beleid inzake plattelandsontwikkeling niet de mogelijkheid bieden om landbouwers te vergoeden voor schade ten gevolge van natuurrampen. In het kader van hun programma’s voor plattelandsontwikkeling hebben de lidstaten de mogelijkheid om steun te verlenen voor het herstel van de landbouwproductie waaraan door natuurrampen schade werd berokkend en ook voor passende preventieve maatregelen. Het operationele programma voor plattelandsontwikkeling van Cyprus voorziet niet in een dergelijke maatregel en tot dusver hebben de Cypriotische autoriteiten niet verzocht hun programma in deze zin te wijzigen.

Om de hier uiteengezette redenen wordt daarom voorgesteld het verzoek van Cyprus om de droogte te erkennen als een “grote ramp”, te aanvaarden en een beroep op het Solidariteitsfonds toe te staan.

Financiering



Het totale jaarlijkse budget van het Solidariteitsfonds bedraagt 1 miljard euro. In 2008 is al 273 191 197 euro uitgetrokken voor eerdere steunverzoeken, zodat er nog 726 808 803 euro beschikbaar is.

Aangezien solidariteit de belangrijkste rechtvaardiging voor de oprichting van het Fonds was, is de Commissie van mening dat de steun van het Fonds progressief moet zijn. Dit betekent, gelet op de praktijk tot dusverre, dat het deel van de schade dat de drempel overstijgt (0,6% van het BNI of 3 miljard euro in prijzen van 2002, indien dit bedrag lager is) recht geeft op een hogere steunintensiteit dan schade onder de drempel. In het verleden werden de toewijzingen voor grote rampen vastgesteld op 2,5% van de totale directe schade onder de drempel en 6% van de schade boven de drempel. Voor buitengewone regionale rampen geldt 2,5% van de totale directe schade als norm. De methode voor het berekenen van de steun uit het Solidariteitsfonds wordt beschreven in het jaarverslag over het Solidariteitsfonds 2002-2003 en is goedgekeurd door de Raad en het Europees Parlement.

Voor dit geval wordt voorgesteld dezelfde percentages toe te passen en de volgende steunbedragen toe te wijzen:

(EUR)

Directe schade Drempel Bedrag op basis van 2,5% Bedrag op basis van 6% Voorgesteld totaal steunbedrag

Cyprus/droogte 176 150 84 673 2 116 5 488 7 605

Totaal 7 605

Na deze steunverlening blijft ten minste 25% van het EU-Solidariteitsfonds beschikbaar om de behoeften tot het einde van het begrotingsjaar te dekken, zoals voorgeschreven door artikel 4, lid 2, van Verordening (EG) nr. 2012/2002.

Omdat bij begrotingsonderdeel 13 04 02 – Cohesiefonds meer kredieten dan nodig beschikbaar zijn, zijn er geen nieuwe betalingskredieten nodig voor de financiering van de betalingen uit het EU-Solidariteitsfonds aan Cyprus. Er kan dus een bedrag van 7,6 miljoen euro worden overgeboekt van begrotingsonderdeel 13 04 02 naar begrotingsonderdeel 13 06 01 om de behoeften voor de beschikbaarstelling van middelen uit het Solidariteitsfonds van de EU te dekken. Deze herschikking is mogelijk omdat de betalingen in het kader van het Cohesiefonds voor de periode 2007-2013 grotendeels verband houden met grote projecten. Maar grote projecten moeten worden goedgekeurd bij afzonderlijke besluiten van de Commissie voordat er tussentijdse betalingen kunnen worden verricht. Omdat dit jaar waarschijnlijk niet veel projecten worden ingediend en goedgekeurd, worden voor 2008 geen grote tussentijdse betalingen verwacht.

OVERZICHTSTABEL PER RUBRIEK VAN HET FINANCIEEL KADER

Financieel kader Rubriek/subrubriek Financieel kader Begroting 2008 (incl. GB 1-7/2008 en VOGB 8-10/2008) VOGB 11/ Begroting 2008 + GB 1-7/2008 + VOGB 8-11/

|VKBKVKBKVKBKVKBK 1. DUURZAME GROEI 1a. Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid10 386 000 11 086 000 9 718 739 11 086 000 9 718 739 1b. Samenhang ter bevordering van groei en werkgelegenheid47 267 000 47 255 948 36 024 082 -7 605 47 255 948 36 016 477 Totaal 57 653 000 58 341 948 45 742 822 -7 605 58 341 948 45 735 216 Marge i

|-188 948 -188 948 2. BESCHERMING EN BEHEER VAN NATUURLIJKE HULPBRONNEN waarvan marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen46 217 000 41 006 490 40 889 550 41 006 490 40 889 550 Totaal 59 193 000 56 314 715 53 220 588 56 314 715 53 220 588 Marge2 878 284 2 878 284 3. BURGERSCHAP, VRIJHEID, VEILIGHEID EN RECHTVAARDIGHEID 3a. Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid747 000 730 274 533 196 730 274 533 196 3b. Burgerschap615 000 888 034 941 144 7 605 7 605 895 639 948 749 Totaal 1 362 000 1 618 308 1 474 340 7 605 7 605 1 625 913 1 481 945 Marge i

|16 883 16 883 4. DE EU ALS MONDIALE PARTNER i

|7 002 000 7 311 218 7 847 128 7 311 218 7 847 128 Marge -70 000 -70 000 5. ADMINISTRATIE i

|7 380 000 7 279 207 7 279 767 7 279 207 7 279 767 Marge 177 792 177 792 6. COMPENSATIE 207 000 206 636 206 636 206 636 206 636 Marge 363 363 TOTAAL 132 797 000 129 681 000 131 072 033 115 771 282 131 079 639 115 771 282 Marge2 814 375 14 499 126 7 605 2 814 375 14 506 732