Toelichting bij COM(2007)687 - VoorGewijzigde begroting nr. 7 bij de begroting 2007 - Algemene staat van ontvangsten - Staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling - Afdeling III - Commissie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007DC0687

Voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 7 bij de algemene begroting 2007 - Algemene staat van ontvangsten - Staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling - Afdeling III - Commissie /* COM/2007/0687 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

1.

Brussel, 7.11.2007


COM(2007) 687 definitief

VOORONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING NR. 7 BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2007 ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN

STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING Afdeling III - Commissie

(door de Commissie ingediend)

VOORONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING NR. 7BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2007ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN

STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELINGAfdeling III - Commissie

Gelet op:

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 272,

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 177,

- Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen i, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG, Euratom) nr. 1995/2006 i, en met name op artikel 37,

dient de Europese Commissie, om de in de onderstaande toelichting vermelde redenen, bij de begrotingsautoriteit het voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 7 bij de begroting 2007 in.

2.

INHOUDSOPGAVE


Inleiding

4

3.

2. Hogere ramingen van de ontvangsten 4


4.

2.1. Herziene ramingen van het BTW- en het BNI-saldo 4


5.

2.2. Overige ontvangsten 4


6.

3. Vermindering van de betalingskredieten 5


7.

3.1. Rubriek 1a Concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid 5


8.

3.2. Rubriek 1b Cohesie voor groei en werkgelegenheid 8


9.

3.3. Rubriek 2 Behoud en beheer van de natuurlijke hulpbronnen 9


10.

3.4. Rubriek 3a Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid 10


OVERZICHTSTABEL PER RUBRIEK VAN HET FINANCIEEL KADER 11

ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN

STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING

De algemene staat van ontvangsten en de staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling worden afzonderlijk via het SEI-BUD-systeem toegezonden. Ter informatie is een Engelse versie van de algemene staat van ontvangsten en de staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling als budgettaire bijlage bijgevoegd.

Inleiding



In het kader van het voorontwerp van gewijzigde begroting (VOGB) nr. 7 voor 2007 wordt rekening gehouden met de volgende ontwikkelingen:

- met name in verband met een herziene raming van het BTW- en het BNI-saldo (3 233,4 miljoen euro) i is een significante opwaartse bijstelling van de geraamde ontvangsten in de begroting noodzakelijk;

- de noodzaak om een daling van de betalingskredieten tot stand te brengen met betrekking tot de begrotingsonderdelen voor de rubrieken 1a, 1b, 2 en 3a (1 251,4 miljoen euro), nadat rekening is gehouden met de in het kader van de globale overschrijving voorgestelde herschikking.

11.

2. Hogere ramingen van de ontvangsten


12.

2.1. Herziene ramingen van het BTW- en het BNI-saldo


Overeenkomstig artikel 16 van Verordening (EG, Euratom) nr. 1150/2000 van de Raad van 22 mei 2000 stelt de Commissie voor de ramingen van het BTW- en het BNI-saldo eigen middelen op grond van de beschikbare gegevens te herzien en deze op te trekken met 2 814,9 miljard euro. Deze wijzigingen betreffen de hoofdstukken 3 1 en 3 2 van de ontvangstenzijde van de begroting.

Op dit moment hebben de berekeningen met betrekking tot het BNI van de lidstaten nog steeds een voorlopig karakter, als gevolg van de verificatie van de BNI-gegevens die thans plaatsvindt. Na de bijeenkomst van het BNI-comité op 25 oktober zal de Commissie in de loop van deze VOGB-procedure het bovenstaande cijfer dienovereenkomstig nog herzien.

13.

2.2. Overige ontvangsten


Terugbetaling van niet-gebruikte communautaire bijstand (post 6 1 5 0) en financiële correcties in het kader van de structuurfondsen (post 6 5 0 0)

Als rekening wordt gehouden met de ontvangen bedragen bij de posten 6 1 5 0 en 6 5 0 0 en ervan wordt uitgegaan dat deze bedragen dit jaar niet opnieuw worden benut, wordt voorgesteld om een bedrag van 179,5 miljoen euro in de begroting op te nemen.

14.

Achterstandsrente en geldboeten


De hoofdstukken 7 0 en 7 1 van de algemene staat van ontvangsten betreffen de achterstandsrente en geldboeten. In de begroting 2007 is reeds een bedrag van 123 miljoen euro opgenomen. Gezien de bedragen die dit jaar al zijn ontvangen of waarschijnlijk worden ontvangen, wordt voorgesteld om een extra bedrag van 239 miljoen euro te boeken.

15.

3. Vermindering van de betalingskredieten


De Commissie stelt voor het niveau van de betalingskredieten voor bepaalde begrotingsonderdelen aan te passen om deze beter af te stemmen op de laatste ramingen van de behoeften, waarbij uit wordt gegaan van de veronderstelling dat de door de Commissie in het kader van de zogeheten globale overschrijving afzonderlijk aangevraagde herschikking van betalingskredieten tussen begrotingsonderdelen door de begrotingsautoriteit zal worden aanvaard. Bij het in dit VOGB opgenomen verzoek tot vermindering (1 251,4 miljoen euro) van het niveau van de betalingskredieten wordt in het bijzonder met de volgende factoren rekening gehouden:

- de afstemming van de cohesie-uitgaven om de stand van zaken bij de programmeringsfase te weerspiegelen;

- de afwikkeling van betalingen van vorige financiële kaderregelingen;

- de late goedkeuring van sommige rechtsgrondslagen, hetgeen heeft geleid tot vertragingen bij het opstarten van nieuwe programma's; en tevens

- de noodzaak om rekening te houden met de stand van zaken bij de tenuitvoerlegging van bepaalde proefprojecten en voorbereidende acties.

Dit voorstel heeft betrekking op de rubrieken 1a, 1b, 2 en 3a van het financieel kader.

16.

3.1. Rubriek 1a Concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid


De voorgestelde vermindering van de betalingskredieten voor rubriek 1a bedraagt 466,5 miljoen euro. In deze toelichting werden de cijfers op het dichtstbijzijnde miljoen afgerond.

17.

Kaderprogramma's voor onderzoek (- 239 miljoen euro)


KP -5 (EG) (- 60 miljoen euro): Alle betalingen die thans worden uitgevoerd met betrekking tot het vijfde kaderprogramma zijn saldobetalingen. Het bedrag dat de Commissie voorstelt in te trekken, heeft hoofdzakelijk betrekking op de prioriteiten 'levenskwaliteit', 'concurrentievermogen en duurzame groei' en 'menselijk potentieel'. De vereiste vermindering van de betalingskredieten kan als volgt worden verklaard:

- De reële kosten van de projecten zijn aanzienlijk lager dan de oorspronkelijk vastgestelde bedragen, hetgeen leidt tot een vermindering van de communautaire bijdrage en een aanzienlijke vrijmaking van middelen op het einde van het kaderprogramma.

- Bepaalde soorten projecten werden vaak vroeger beëindigd dan verwacht (vroege stopzetting van onderzoekssubsidies).

- Eindverslagen worden door begunstigden vaak laat ingediend. Voorts is de informatie die in kader van de eindrapporten wordt ter beschikking gesteld, meestal onvolledig, hetgeen tot gevolg heeft dat om aanvullende gegevens moet worden verzocht. Beide factoren samen veroorzaken vertragingen bij de tenuitvoerlegging van de saldobetalingen.

KP-6 (EG) (-149 miljoen euro): Het zesde kaderprogramma bevindt zich in zijn eerste jaar van voltooiing. De voorgestelde vermindering heeft in hoofdzaak betrekking op de activiteiten met betrekking tot human resources, het MKB, het milieu en de infrastructuur. Hierna volgen de belangrijkste redenen voor de onderbesteding van de kredieten: annulering van contracten voor de aanvang van projecten; vroege beëindiging van projecten; vertragingen bij de startdatum van projecten; vertragingen bij de ontvangst van rapporten; projectkosten die lager uitvallen dan was geraamd.

KP-6 (Euratom) (- 30 miljoen euro): Omdat de besluiten met betrekking tot de gemeenschappelijke onderneming voor ITER en de tenuitvoerlegging van de overeenkomst vrij laat werden genomen, kwam de desbetreffende vastlegging met een jaar vertraging tot stand. Op basis van de overeenkomst kan een betaling worden verricht in het jaar na de vastlegging. Dit betekent dat de gerelateerde uitbetaling die in 2007 had moeten tot stand komen, ook met een jaar vertraging, dus in 2008, zal worden verricht.

18.

Concurrentievermogen en innovatie (- 46 miljoen euro)


Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie voor het beleidsterrein ondernemingen (-30 miljoen euro): De vermindering van het bedrag aan betalingskredieten dat bij deze begrotingspost kan worden tot stand gebracht, houdt verband met de vertragingen bij de marktprocedures die inherent zijn aan de totstandkoming van dit nieuwe programma voor de periode 2007-2013. Deze vertragingen hebben tot gevolg dat de desbetreffende middelen slechts op het einde van het jaar zullen worden vastgelegd en dat bijgevolg de desbetreffende voorschotten niet zullen worden uitbetaald.

Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie voor het beleidsterrein informatiemaatschappij (- 10 miljoen euro): Voor deze begrotingspost wordt uitgegaan van een onderbesteding van 10 miljoen euro. Dit kredietenoverschot is het gevolg van de late goedkeuring van de rechtsgrondslag (24 oktober 2006 – bekendmaking in het Publicatieblad: 9 november 2006) en het feit dat het kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie een nieuw programma is, met nieuwe doelstellingen die moeten afgebakend en ten uitvoer gelegd. Er dienden dus verscheidene bijeenkomsten van het beheercomité plaats te vinden en het eerste werkprogramma werd pas op 24 mei 2007 goedgekeurd. De oproep tot het indienen van voorstellen werd op 25 mei gepubliceerd en de afsluiting is gepland voor 23 oktober. De ondertekening van de subsidieovereenkomsten zal begin 2008 plaatsvinden. Naar verwachting zullen er in 2007 geen betalingen voor projecten plaatsvinden en de voorfinancieringen van sommige onderzoeken is ook uitgesteld. Verwacht wordt dat een bedrag ten belope van 1 miljoen euro in 2007 zal worden uitbetaald.

Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie voor het beleidsterrein vervoer en energie (- 6 miljoen euro): 2007 is het eerste jaar van het programma "Intelligente energie – Europa II" waarin de onderhandelingen zullen worden beëindigd, hetgeen zal resulteren in de ondertekening van contracten. Deze ondertekening zal pas in 2008 plaatsvinden. Dit betekent dat in 2007 geen voorfinancieringen kunnen worden verricht en dat het grootste deel van de voor dit begrotingsonderdeel beschikbare kredieten niet zullen worden benut.

19.

Energie en vervoer (- 168 miljoen euro)


Galileo (- 100 miljoen euro): Naar aanleiding van de moeilijkheden rond het Galileo-programma heeft de Commissie op 19 september 2007 een mededeling bekendgemaakt en een voorstel ingediend tot wijziging van de verordening houdende de oprichting van de Galileo en EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) programma's. Als gevolg van deze omstandigheden zullen de voor dit jaar vastgestelde betalingskredieten niet worden benut.

Ontmanteling van nucleaire installaties (- 45 miljoen euro): De vermindering is het resultaat van een verhoging ten belope van 66,5 miljoen euro op het einde van 2006, waarmee werd voldaan aan een aantal betalingsverzoeken van de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBWO), die eerder dan verwacht werden ingediend (vroegtijdige verschaffing van financiering 'frontloading').

Intelligente energie I (- 19 miljoen euro): Naast de onzekerheid met betrekking tot het tijdschema van de in te dienen facturen liepen de betalingen ook vertraging op als gevolg van de strikte handhaving van de bankgaranties. Sommige contractanten hebben moeite om aan deze criteria te voldoen. Voorts kan moeilijk worden ingeschat welk percentage van de nog betaalbaar te stellen vastleggingen zal worden benut, aangezien het onderzoek van de eerste tussentijdse betalingsverzoeken meer tijd vergt dan in eerste instantie werd verwacht.

Marco Polo (- 4 miljoen euro): 2007 is het eerste jaar van het programma 'Marco Polo II' waarin de onderhandelingen zullen worden beëindigd, hetgeen zal resulteren in de ondertekening van contracten. Deze ondertekening zal pas in 2008 plaatsvinden. Derhalve zullen in 2007 geen voorfinancieringen worden verricht.

20.

Proefprojecten en voorbereidende acties (-12 miljoen euro)


Steun voor kleine en middelgrote ondernemingen in de nieuwe financiële omgeving (- 5 miljoen euro): De vermindering van het bedrag betalingskredieten dat in het kader van dit begrotingsonderdeel kan worden benut, houdt verband met het bestedingstempo van deze voorbereidende actie. De bij deze actie betrokken internationale financiële instellingen hebben moeilijkheden ondervonden bij het vinden van deelnemende banken op regionaal en lokaal niveau, die een afdoende omvang en capaciteit hebben om deze actie ten uitvoer te kunnen leggen.

Erasmus voor jonge ondernemers (-1 miljoen euro): Voor de tenuitvoerlegging van dit proefproject dient een haalbaarheidsstudie te worden opgesteld; Hiervoor is een bedrag van 1,5 miljoen euro vereist, waardoor het saldo kan worden ingetrokken.

Maatregelen ter bevordering van samenwerking en partnerschappen tussen micro-, kleine en middelgrote ondernemingen (- 2 miljoen euro): De contracten voor de tenuitvoerlegging van dit proefproject zullen tegen het einde van het jaar worden ondertekend, zodra de relevante marktprocedures zijn afgerond. De eerste betalingen zullen dus begin 2008 plaatsvinden, waardoor het volledige bedrag van de betalingskredieten beschikbaar blijft.

De Europese Unie en haar rol in een geglobaliseerde wereld (- 2 miljoen euro): De contracten voor de tenuitvoerlegging van dit proefproject zullen tegen het einde van het jaar worden ondertekend, zodra de relevante marktprocedures zijn afgerond. In 2007 kan één voorfinanciering ten belope van 1 miljoen euro worden verricht, waardoor het saldo van de betalingskredieten beschikbaar blijft.

Continuïteit van de energievoorziening — Biobrandstoffen (- 2 miljoen euro): Uit de raming van de besteding van de betalingskredieten van dit begrotingsonderdeel blijkt dat het volledige bedrag van de beschikbare middelen wellicht niet zal worden benut. Dit is het eerste jaar van dit proefproject, waarin de onderhandelingen zullen worden beëindigd, hetgeen zal resulteren in de ondertekening van contracten. Deze ondertekening zal pas eind 2007 of begin 2008 plaatsvinden. Derhalve zullen in 2007 geen voorfinancieringen worden verricht.

21.

3.2. Rubriek 1b Cohesie voor groei en werkgelegenheid


Structuur- en cohesiefondsen (-573 miljoen euro)

In dit voorontwerp van gewijzigde begroting wordt ook voorgesteld de betalingskredieten voor rubriek 1b om de hierna gegeven redenen met een bedrag ten belope van 573 miljoen euro te verminderen.

2007 is het eerste jaar voor de nieuwe programmeringsperiode 2007-2013, waarbij de goedkeuring van alle nieuwe operationele programma's is gepland, gevolgd door de uitbetaling van de eerste voorschotten. Momenteel is de Commissie van oordeel dat het in 2007 niet mogelijk zou kunnen zijn om 1 miljard euro uit te betalen uit een totale begroting van 7 miljard euro voor voorschotten voor programma's in het kader van het nieuwe cohesiebeleid, als gevolg van vertragingen bij de goedkeuring van sommige programma's.

De betalingen voor de programma's van de Structuurfondsen die aan 2007 voorafgaan, liggen daarentegen hoger dan de verwachtingen. Uitgaande van gestage betalingsverzoeken in de loop van de rest van het jaar, zal het overschot van de betalingskredieten dat was vastgesteld voor voorschotten voor de programma's 2007-2013 wellicht worden besteed.

Voor twee begrotingsonderdelen zijn neerwaartse aanpassingen van een weliswaar beperkte omvang vereist. Het betreft de EFRO-posten voor de voltooiing van de programma's van doelstelling 2 en de voltooiing van technische bijstand en innovatieve acties (30 miljoen euro elk). Voor de eerste post is de neerwaartse aanpassing vereist als gevolg van de opschorting van betalingen aan sommige Britse mainstream- en URBAN-programma’s (de opschorting van sommige betalingen is nog steeds niet opgeheven), terwijl de neerwaartse aanpassing voor de laatste post het gevolg is van de langer dan verwachte sluitingen van de programma's voor innovatie actie.

Er zijn ook significante vertragingen opgetreden bij de vaststelling van de nieuwe grensoverschrijdende programma's in het kader van het Europees nabuurschaps- en partnerschapsinstrument, die medegefinancierd worden door het EFRO. Naar verwachting zal geen van deze programma's in 2007 worden goedgekeurd als gevolg van vertragingen bij de voorbereiding van de gezamenlijke programma's door de lidstaten en aan het ENPI deelnemende landen. Derhalve kan geen van de voor voorschotten vastgestelde bedragen (13 miljoen euro) die met EFRO-middelen worden gefinancierd, worden benut.

Het laatste onderdeel heeft betrekking op betalingen voor projecten voorafgaand aan 2007 van het Cohesiefonds. Portugal en Polen hebben weliswaar de prognoses van de betalingsverzoeken overschreden. In het algemeen waren de betalingen in de andere lidstaten evenwel lager dan de prognoses, waarbij de verzoeken van Bulgarije, Spanje, Tsjechië en Slovenië zeer gering waren. Bijgevolg zullen de totale betalingen naar verwachting 500 miljoen euro lager zijn dan de ramingen.

Rekening houdende met de bovenstaande gegevens stelt de Commissie voor de betalingskredieten voor de volgende begrotingsonderdelen van rubriek 1b te verminderen:

22.

Begrotings-onderdeel Naam Verandering (in euro)


13 04 Cohesiefonds — Voltooiing van vroegere projecten (van vóór 2007) -500 000

23.

13 03 Voltooiing EFRO, doelstelling 2 (2000 tot 2006) -30 000


13 03 Voltooiing EFRO — Technische bijstand en innovatieve acties (2000-2006) -30 000

19 08 02 Grensoverschrijdende samenwerking (CBC) — Bijdrage uit rubriek 1b (Regionaal beleid) -12 753

24.

Totaal rubriek 1b -572 753


In dit voorstel van de Commissie wordt rekening gehouden met de meest recente beschikbare gegevens en met de betrouwbaarste ramingen bij de vaststelling van dit VOGB. De Commissie is evenwel voornemens de tenuitvoerlegging nauwlettend te blijven volgen en vóór eind oktober (1 november voor het cohesiefonds), de voorgeschreven termijn voor de indiening van betalingsverzoeken voor dit jaar een eindbeoordeling op te stellen van de vooruitgang die werd geboekt bij de goedkeuring van de nieuwe programma's 2007-2013, de gerelateerde uitbetaling van voorschotten en van de betalingsverzoeken die van de lidstaten voor de programma's en projecten die voorafgaan aan 2007 zijn ontvangen. De Commissie kan haar verzoek dus in de loop van deze VOGB-procedure nog herzien. Alleen met deze aanpak kunnen gelijktijdig twee belangrijke, maar wel conflicterende doelstellingen worden verwezenlijkt: ervoor zorgen dat er voldoende middelen beschikbaar zijn voor alle ontvangen betalingsverzoeken en te verrichten voorschotten; ten tweede overschotten aan het eind van het jaar zoveel mogelijk voorkomen. Derhalve zal de Commissie in voorkomend geval een actualisering van de huidige prognoses beschikbaar maken om begin november een eventuele herziening voor de hier voorgestelde wijzigingen tot stand te kunnen brengen.

25.

3.3. Rubriek 2 Behoud en beheer van de natuurlijke hulpbronnen


Europees Visserijfonds (- 19 miljoen euro)

Bijna de helft van de 26 nieuwe programma's voor de periode 2007-2013 van het Europees Visserijfonds moeten nog door de Commissie worden ontvangen. De desbetreffende voorschotten zullen in 2007 niet worden uitbetaald. Bijgevolg stelt de Commissie voor de betalingskredieten voor begrotingsonderdeel 11 06 12 met een bedrag van 19,4 miljoen euro te verminderen.

Voor soortgelijke redenen als die welke werden vermeld bij de in dit VOGB voorgestelde wijzigingen voor de Structuur- en Cohesiefondsen, kan de Commissie haar verzoek dus in de loop van deze VOGB nog herzien.

Milieu (- 88 miljoen euro).

Op 23 mei 2007 werd de verordening houdende het LIFE+ programma vastgesteld. Ondanks de late goedkeuring van de rechtsgrondslag streeft de Commissie ernaar om in 2007 een goed uitvoeringsniveau tot stand te brengen. De oproep tot het indienen van voorstellen, die betrekking had op 187 miljoen euro, werd op 28 september 2007 bekendgemaakt. De selectie van de projecten zal dus in 2008 plaatsvinden en voor dit onderdeel van het programma zullen er in 2007 geen betalingskredieten nodig zijn. De in 2007 te besteden betalingskredieten hebben betrekking op maatregelen van de Commissie ter ondersteuning van de taak van de Commissie op het gebied van het initiëren van milieubeleidsontwikkeling en –uitvoering (studies en evaluaties af te ronden, bepaalde diensten verlenen met het oog op de uitvoering en integratie van milieubeleid en milieuwetgeving, vergaderingen, studiebijeenkomsten en workshops voor deskundigen en belanghebbenden), ontplooiing van activiteiten op het gebied van voorlichting, publicatie en verspreiding en exploitatiesubsidies voor NGO's.

26.

3.4. Rubriek 3a Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid


Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid (- 104 miljoen euro)

Buitengrenzenfonds (- 60 miljoen euro) en Fonds voor de integratie van onderdanen van derde landen ( - 32 miljoen euro): Na de late goedkeuring van de rechtsgrondslag werden de strategische richtsnoeren deze zomer goedgekeurd. Vanwege de aanzienlijke vertaalbehoeften zullen de uitvoeringsvoorschriften slechts in het najaar 2007 worden goedgekeurd. De verdeling van de middelen tussen lidstaten is vastgesteld. Derhalve zullen de financieringsbesluiten voor het buitengrenzenfonds pas einde 2007 worden genomen. Naar verwachting zullen de werkprogramma's voor de communautaire acties voor dit fonds in de loop van het najaar worden goedgekeurd. Vervolgens zal de laatste hand worden gelegd aan zowel de globale vastleggingen als de oproepen tot het indienen van voorstellen. Gezien de vertraging die werd opgelopen bij de goedkeuring van de rechtsgrondslagen en de vereiste voorbereidende acties zal het jaarprogramma - 2007 voor de lidstaten slechts in de loop van het eerste semester van 2008 worden vastgesteld. Dit geldt ook voor het sluiten van de subsidieovereenkomsten voor de communautaire acties. Als gevolg van deze vertragingen zullen in 2007 nauwelijks betalingen worden verricht.

Daphne (-7 miljoen euro): Het nieuwe programma zal eind 2007 worden vastgelegd als gevolg van de late goedkeuring van de rechtsgrondslag (einde juni 2007 in plaats van het einde van het jaar 2006 zoals oorspronkelijk was gepland) en de procedure voor de goedkeuring van het financieringsbesluit. Derhalve zullen de voorfinancieringen in 2008 worden verricht en zal de Commissie in 2007 geen gebruik kunnen maken van betalingskredieten.

Grondrechten en burgerschap (- 5 miljoen euro): Het nieuwe programma zal eind 2007 worden vastgelegd als gevolg van de late goedkeuring van de rechtsgrondslag (april 2007 in plaats van het einde van het jaar 2006 zoals oorspronkelijk was gepland) en de procedure voor de goedkeuring van het financieringsbesluit. Derhalve zullen in 2007 alleen voorfinancieringen ten belope van 763 000 euro worden verricht. Het saldo van de kredieten zal dus onbenut blijven.

27.

OVERZICHTSTABEL PER RUBRIEK VAN HET FINANCIEEL KADER


Financieel kader Rubriek/subrubriek Financieel kader Begroting 2007+ GB 1-5/2007 + VOGB 6/ VOGB 7/ Begroting 2007+ GB 1-5/2007 + VOGB 6 + 7/

|CAPACAPACAPACAPA 1. DUURZAME GROEI 1a. Concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid8 918 000 9 367 547 7 011 294 -466 493 9 367 547 6 544 801 1b. Cohesie ter bevordering van groei en werkgelegenheid45 487 000 45 486 784 37 618 069 -572 753 45 486 784 37 045 316 Totaal54 405 000 54 854 332 44 629 364 -1 039 246 54 854 332 43 590 118 Marge i

|50 667 50 667 2. INSTANDHOUDING EN BEHEER VAN NATUURLIJKE HULPBRONNEN waarvan: marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen45 759 000 42 711 661 42 435 641 42 711 661 42 435 641 Totaal58 351 000 56 250 230 54 718 545 -108 120 56 250 230 54 610 425 Marge2 100 769 2 100 769 3. BURGERSCHAP, VRIJHEID, VEILIGHEID EN RECHTVAARDIGHEID 3a. Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid637 000 623 833 473 908 -104 037 623 833 369 871 3b. Burgerschap 636 000 819 799 900 243 819 799 900 243 Totaal1 273 000 1 443 632 1 374 151 -104 037 1 443 632 1 270 114 Marge i

|25 934 25 934 4. DE EU ALS MONDIALE PARTNER i

|6 578 000 6 812 460 7 352 746 6 812 460 7 352 746 Marge 67 67 5. ADMINISTRATIE i

|7 039 000 6 977 864 6 977 764 6 977 864 6 977 764 Marge 137 135 137 135 6. COMPENSATIE 445 000 444 646 444 646 444 646 444 646 Marge 353 353 TOTAAL128 091 000 123 790 000 126 783 164 115 497 218 -1 251 403 126 783 164 114 245 815 Marge2 314 928 8 368 781 2 314 928 9 620 184