Toelichting bij COM(2009)337 - VoorGewijzigde begroting nr. 8 bij de begroting 2009 - Staat van uitgaven per afdeling - Afdeling III : Commissie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52009PC0337

Voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 8 bij de algemene begroting 2009 - Staat van uitgaven per afdeling - Afdeling III : Commissie /* COM/2009/0337 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

1.

Brussel, 3.7.2009


COM(2009) 337 definitief

VOORONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING Nr. 8 BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2009

STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELING Afdeling III - Commissie

VOORONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING Nr. 8BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2009

STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELINGAfdeling III - Commissie

Gelet op:

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 272,

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 177,

- Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen i, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1525/2007 i, en met name op artikel 37,

dient de Europese Commissie bij de begrotingsautoriteit het voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 8 bij de begroting 2009 in.

2.

INHOUDSOPGAVE


Inleiding

4

3.

2. Blauwtong 4


4.

3. Hogefluxreactor 5


5.

4. EUROPOL 6


6.

5. EUROJUST 7


7.

6. OLAF 9


OVERZICHTSTABEL PER RUBRIEK VAN HET FINANCIEEL KADER 11

WIJZIGINGEN IN DE STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELING

De wijzigingen in de staat van uitgaven per afdeling worden afzonderlijk via het SEI-BUD-systeem toegezonden. Ter informatie is een Engelse versie van de wijzigingen in de staat van uitgaven per afdeling als budgettaire bijlage bijgevoegd.

Inleiding



Dit voorontwerp van gewijzigde begroting (VOGB) nr. 8 voor 2009 heeft betrekking op de volgende punten:

- een verhoging van 49 340 000 EUR in vastleggingskredieten voor begrotingspost 17 04 01 01 Programma’s voor de uitroeiing en de bewaking van dierziekten en voor de bewaking van de lichamelijke toestand van dieren met een volksgezondheidsrisico, die veroorzaakt is door een externe factor – Nieuwe maatregelen. Deze verhoging moet meer middelen vrijmaken voor de uitroeiing van blauwtong;

- de invoering met een 'pro memorie'-vermelding van begrotingspost 10 04 04 02 Exploitatie van de hogefluxreactor (HFR) – Aanvullende HFR-programma's (2009 tot 2011);

- de invoering van begrotingspost 18 05 02 03 Europese Politiedienst – overgangskosten, waaraan 1 250 000 EUR in vastleggings- en betalingskredieten moet worden toegewezen. Deze kredieten zullen worden overgeheveld van begrotingsartikel 18 05 09 Preventie en bestrijding van criminaliteit;

- een verhoging met 3 900 000 EUR van de communautaire steun aan EUROJUST, waarvan 1 600 000 EUR wordt gefinancierd met bestemmingsontvangsten uit de terugvordering van het overschot van EUROJUST voor het boekjaar 2008. In deze gewijzigde begroting worden bijgevolg nieuwe vastleggingskredieten gevraagd ten bedrage van 2 300 000 EUR. De overeenkomstige betalingskredieten worden overgeheveld van artikel 18 06 07 Civiel recht;

- wijzigingen aan de personeelsformatie van OLAF, zonder aanvullende financiële bepalingen.

De netto financiële gevolgen van deze gewijzigde begroting bedragen 51 640 000 EUR nieuwe vastleggingen, zonder bijkomend verzoek tot betalingskredieten.

8.

2. Blauwtong


Sinds de tweede helft van 2006 zijn in verschillende lidstaten uitbraken van blauwtong serotype 8 en later serotype 1 vastgesteld. Blauwtong is een door een vector overgedragen ziekte, waarvoor het slachten van de dieren van de voor de ziekte vatbare soorten meestal geen passende maatregel is, tenzij bij klinisch besmette dieren. De verspreiding van deze ziekte vormt een ernstig risico voor de veestapel in de Gemeenschap.

Vaccinatie is dan ook de meest efficiënte veterinaire maatregel voor de bestrijding van blauwtong en een grootschalige noodvaccinatiecampagne is de meest aangewezen methode om een vermindering tot stand te brengen van klinische ziekteverschijnselen en sterftegevallen, de verspreiding van de ziekte te beheersen, de gebieden in de lidstaten te beschermen waar de ziekte nog niet is uitgebroken en de veilige handel in levende dieren te bevorderen.

Om de epizoötie zo snel mogelijk in te dammen, heeft de Gemeenschap overeenkomstig het bepaalde in Beschikking 90/424/EEG i financieel deelgenomen in de kosten die de lidstaten in het kader van de spoedmaatregelen ter bestrijding van blauwtong hebben gemaakt. De totale kosten voor de bovenvermelde vaccinatie werden voor 2008 geraamd op 130 miljoen EUR. In de gewijzigde begroting 3/2008 werd dit bedrag ter beschikking gesteld i.

In het kader van de nota van wijzigingen nr. 2 bij het voorontwerp van begroting (VOB) 2009 i, heeft de Commissie na analyse van de reeds uitgevoerde acties en na beoordeling van de huidige situatie aangegeven dat de budgettaire behoeften voor 2009 voor de uitroeiing van blauwtong moeten worden herzien. Toen werd verwacht dat er bovenop de in het voorontwerp van begroting 2009 voorgestelde 62 miljoen EUR nog eens 100 miljoen EUR nodig zou zijn.

Op basis van de bijgewerkte aanvragen van de lidstaten en de nog niet toegewezen bedragen, streeft de Commissie naar aanvullende vastleggingen ten bedrage van 49 340 000 EUR. In 2009 zijn er geen aanvullende betalingskredieten nodig.

9.

3. Hogefluxreactor


Op 19 februari 2004 heeft de Raad een driejarig door het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek voor de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie uit te voeren aanvullend onderzoeksprogramma (2004-2006) vastgesteld dat betrekking had op de exploitatie van de hogefluxreactor (HFR) in Petten (Nederland). Op 26 november 2007 heeft de Raad een verlenging van dit aanvullend programma voor één jaar (2007) goedgekeurd. Dit programma is bijgevolg afgelopen op 31 december 2007. De exploitatie van de HFR is in 2008 zonder aanvullend onderzoeksprogramma voortgezet terwijl ondertussen naar een manier werd gezocht om de werking en exploitatie van de reactor op een onafhankelijke en meer duurzame rechtsgrond te baseren. Aangezien deze poging mislukte, was het noodzakelijk geworden om de voortgezette financiële steun in te bedden in een nieuw aanvullend onderzoeksprogramma.

Het nieuw aanvullend onderzoeksprogramma voor de exploitatie van de hogefluxreactor in Petten (HFR) werd goedgekeurd voor een periode van drie jaar die is ingegaan op 1 januari 2009 i.

Ten tijde van de begrotingsprocedure 2009 was de precieze planning van deze beschikking nog niet duidelijk en werd deze niet in de begroting opgenomen. Gezien de ontwikkeling van de onderhandelingen kon dit programma in het VOB 2010 worden opgenomen. Het moet desondanks in rekening worden genomen voor 2009.

De belangrijkste wetenschappelijke en technische doelstellingen van het programma zijn als volgt:

- zorgen voor een veilige en betrouwbare exploitatie van de HFR in Petten, om de beschikbaarheid van neutronen voor experimenten te waarborgen;

- een efficiënt gebruik van de reactor door onderzoeksinstellingen mogelijk maken voor een breed scala van disciplines: verbetering van de veiligheid van bestaande kernreactoren, volksgezondheid inclusief de ontwikkeling van medische isotopen om een antwoord te geven op vragen vanuit het medisch onderzoek, kernfusie, fundamenteel onderzoek en opleiding, en afvalbeheer inclusief de mogelijkheid om het veiligheidsgedrag van splijtstoffen voor de nieuwe generatie van reactorsystemen te bestuderen.

Tevens produceert de reactor op commerciële basis isotopen voor meer dan 60% van de 10 miljoen medische diagnoses die jaarlijks in Europa worden verricht. Door zijn kwaliteiten is het een belangrijk instrument voor alle Europese farmaceutische bedrijven die op dit gebied actief zijn. Bovendien kunnen de producten van de reactor, doordat deze in Europa is gevestigd, snel naar de medische centra in Europa worden getransporteerd. Dit is essentieel voor de kortlevende isotopen die het meest worden gebruikt.

De HFR is ook een opleidingsfaciliteit voor promovendi en gepromoveerden en voor gepromoveerde bursalen die hun onderzoeksactiviteiten verrichten in het kader van een nationaal of Europees programma.

In dit aanvullend programma wordt aangegeven dat drie deelnemende lidstaten in de financiering zullen deelnemen, namelijk Nederland, Frankrijk en België, via financiële bijdragen aan de algemene begroting van de Europese Unie bij middel van bestemmingsontvangsten.

De Commissie zal de werkingskost van het HFR niet met middelen uit de begroting financieren. Zij moet voor dit programma echter wel een “punt van binnenkomst” invoeren aan de hand van de vermelding “pro memorie” bij de nieuwe begrotingspost 10 04 04 02 Exploitatie van de hogefluxreactor (HFR) - Aanvullende HFR-programma's (2009 tot 2011).

10.

4. EUROPOL


HET BESLUIT 2009/371/JBZ i van de Raad tot oprichting van EUROPOL werd op 6 april 2009 formeel goedgekeurd. Overeenkomstig het Besluit zal EUROPOL, dat tot dusver door bijdragen van de lidstaten werd gefinancierd, vanaf 1 januari 2010 functioneren als een agentschap van de EU en communautaire steun ontvangen.

Het Besluit van de Raad bevat een bepaling over de financiering uit de algemene begroting van de Europese Unie van een deel van de in 2009 door EUROPOL opgelopen kosten die voortvloeien uit de overgang naar het nieuwe financiële kader.

EUROPOL verstrekte een gedetailleerde kostenverdeling van de overgangskosten in 2009, die in totaal 1 337 000 EUR bedragen. De te dekken uitgaven omvatten onder meer:

- de tewerkstelling van tijdelijk personeel om pieken in de werkdruk op te vangen (de uitvoering van de nieuwe bestuursrechtelijke bepalingen parallel aan het normale werk voorbereiden);

- de kosten van de vertaling van een aantal besluiten van de raad van bestuur van EUROPOL in alle officiële talen van de EU;

- informatietechnologie en reiskosten.

Zoals in het basisbesluit bepaald, stelt de Commissie voor om een deel van deze overgangskosten voor haar rekening te nemen; het betreft 1 250 000 EUR, die op een nieuwe begrotingspost 18 05 02 03 Europese Politiedienst – overgangskosten, zullen worden ingevoerd.

De financiering van deze kosten zal geen invloed hebben op de marge van rubriek 3a, aangezien zowel de vastleggings- als betalingskredieten zullen worden overgeheveld van artikel 18 05 09 Preventie en bestrijding van criminaliteit.

11.

5. EUROJUST


HET COLLEGE VAN EUROJUST HEEFT OP 22 JANUARI 2009 EEN BESLUIT GOEDGEKEURD TER WIJZIGING VAN DE BEGROTING VAN 2009 MET EEN BEDRAG VAN 5,6 MILJOEN EUR.

De door EUROJUST gevraagde verhoging moet zowel de bestuursrechtelijke als de operationele uitgaven van het agentschap versterken. EUROJUST heeft voor de tweede helft van 2009 een verhoging van de werkingskosten nodig, vooral omwille van personeelsbehoeften (om uitstel van aanwervingsdata te vermijden) en van veiligheidskwesties (voor het nieuwe gebouw HV1). Daarnaast moeten de kerntaken van EUROJUST worden versterkt om de coördinatie en vergemakkelijking van grensoverschrijdende samenwerking bij zaken van EUROJUST te kunnen blijven ondersteunen. Ten slotte moet EUROJUST de resterende kosten betalen van het pakket voor de binnenafwerking van de nieuwe gebouwen, zoals hieronder uitvoerig wordt toegelicht.

Met deze gewijzigde begroting en na een grondige analyse, stelt de Commissie voor de communautaire steun aan EUROJUST met 3,9 miljoen EUR te verhogen.

De grondige analyse van de Commissie heeft ertoe geleid dat het gevraagde bedrag in de volgende twee onderdelen werd gesplitst: prioritair en niet-prioritair. De Commissie stelt voor de door het agentschap als prioritair aangeduide kosten, te aanvaarden.

Dit verhoogt de communautaire steun voor 2009 van 22,5 miljoen EUR naar 26,4 miljoen EUR. De voorgestelde verhoging wordt uitgesplitst per titel, als volgt:

12.

Titel 1: 1,24 miljoen EUR


De huidige kredieten onder titel 1 volstaan om tot het einde van het jaar de lonen uit te betalen van alle 130 tijdelijke functionarissen (TF) en 12 arbeidscontractanten (AC) die momenteel in dienst zijn. Tegen het einde van het jaar plant EUROJUST, binnen de grenzen van de momenteel goedgekeurd personeelsformatie, 14 extra TF’s (wat het totaal brengt op 144), alsmede 30 extra AC's (42 in totaal), die reeds in het voorstel van VOB 2009 van het agentschap waren voorzien. De aanvullende kredieten voor personeel zijn bedoeld om de lonen van deze nieuwe personeelsleden te dekken (940 000 EUR), en voor aanvullende administratieve diensten en diensten van uitzendbureaus waar beroep op wordt gedaan om de continuïteit van de activiteiten te verzekeren (300 000 EUR).

Titel 2: 1,75 miljoen EUR , waarvan 1,1 miljoen EUR voor het nog te betalen pakket voor de binnenafwerking en 0,65 miljoen EUR voor beveiligingskosten.

Zoals voorgesteld door het gastland werd besloten dat EUROJUST voor de periode 2008-2012 gaat verhuizen (een deel van het agentschap is op 1/12/2008 verhuisd) naar een nieuw gebouw op de “Haagse Veste 1” (HV1), dat EUROJUST met het Internationaal Strafhof deelt. In oktober 2008 is over deze verhuis met het gastland een akkoord bereikt, specifiek met betrekking tot het zogenaamde pakket voor de binnenafwerking om de kosten van de inrichting van het nieuwe gebouw te dekken (muren, vloeren, deuren, IT-server), voor een totaal bedrag van 3,5 miljoen EUR (herziene raming). Hoewel EUROJUST reeds een deel van deze kosten via de begroting 2008 heeft kunnen financieren moet er in 2009 nog 1,1 miljoen EUR worden betaald, wat niet in de begroting 2009 werd voorzien.

Aangezien in de overeenkomst ook wordt bepaald dat EUROJUST de volledige beveiligingskosten voor het HV1-gebouw op zich neemt, is versterking nodig om de nodige beveiligingsagenten te kunnen aanwerven (deze kosten zullen met het Internationaal Strafhof worden gedeeld). De huidige toewijzing volstaat om deze kosten gedurende 4,5 maanden te dekken, en derhalve wordt een versterking van 0,65 miljoen EUR gevraagd.

13.

Titel 3: 0,91 miljoen EUR


Dit betreft de volgende elementen:

- de versterking voor coördinatievergaderingen vanwege de verhoging van het aantal zaken van EUROJUST met 30% (400 000 EUR);

- de noodzaak om een gedetacheerde nationale deskundige (GND) te hebben in elk van de 27 nationale bureaus, waarvoor 14 extra GND’s nodig zijn (250 000 EUR); en

- een aanvullend bedrag van 260 000 EUR voor IT-projecten, waarvan 164 000 EUR voor de voorbereidingswerken voor de beveiligde communicatie-infrastructuur in het kader van het nieuwe EUROJUST-besluit van 16 december 2008 i (aansluiting van de lidstaten) en een bedrag van 96 000 EUR voor beveiligingsaudits.

Zoals hierboven aangegeven, stelt de Commissie voor de communautaire steun voor EUROJUST te verhogen met 3,9 miljoen EUR. Er wordt voorgesteld om 1,6 miljoen EUR hiervan door middel van bestemmingsontvangsten te financieren, die voortvloeien uit de terugvordering van het overschot van EUROJUST voor het boekjaar 2008. In deze gewijzigde begroting worden bijgevolg nieuwe kredieten gevraagd ten bedrage van 2,3 miljoen EUR.

Er wordt voorgesteld de extra kredieten als volgt in de begroting op te nemen:

18 06 04 01 EUROJUST – Subsidiëring titels 1 en 2, 1 390 000 EUR.

18 06 04 02 EUROJUST — Subsidiëring titel 3, 910 000 EUR.

Vastleggingskredieten zullen worden overgeheveld van de in 2009 beschikbare marge onder het plafond van rubriek 3a.

De overeenkomstige betalingskredieten worden overgeheveld van artikel 18 06 07 Civiel recht.

14.

6. OLAF


NA DE OPRICHTING VAN OLAF MOESTEN ER SNEL EEN GROOT AANTAL OPERATIONELE FRAUDESPECIALISTEN WORDEN AANGEWORVEN. AANGEZIEN DIE NIET BESCHIKBAAR WAREN IN DE DIENSTEN VAN DE COMMISSIE, HEEFT DE BEGROTINGSAUTORITEIT IN 2003 EEN GROOT AANTAL VASTE FUNCTIES IN TIJDELIJKE FUNCTIES OMGEZET OM HET BUREAU ZO SNEL MOGELIJK OPERATIONEEL TE LATEN WORDEN.

Er werd een groot aantal tijdelijke functionarissen aangeworven. Aangezien de arbeidsovereenkomsten van deze personeelsleden bijna waren verstreken, moest OLAF maatregelen nemen om te voorkomen dat er een massaal vertrek zou plaatsvinden en dat de opgebouwde deskundigheid zou verloren gaan.

Een eerste tijdelijke maatregel bestond in de hernieuwing van de tijdelijke overeenkomsten die overeenkomsten van onbepaalde duur werden. Enkel een stijging van het aantal vaste functionarissen ten opzichte van het aantal tijdelijke functionarissen zou echter een stabiele oplossing op lange termijn bieden.

Met dit vooruitzicht hebben de Commissie en de personeelsverenigingen in 2007 een akkoord bereikt om externe en interne vergelijkende onderzoeken op te starten om de aanwerving als vaste functionaris van de tijdelijke functionarissen van OLAF te vergemakkelijken. Na afloop van de externe vergelijkende onderzoeken zal OLAF beschikken over een lijst geslaagde kandidaten die momenteel geen tijdelijk functionaris van OLAF zijn. Zij vormen een aanvullende bron van gekwalificeerde specialisten met het oog op latere indiensttreding.

De resultaten van de externe vergelijkende onderzoeken (AD11, AD8, AST4) zijn beschikbaar; de interne vergelijkende onderzoeken (AD10, AD8) werden opgestart en lopen nog.

De personeelsformatie van OLAF moet nu worden aangepast om de geslaagde kandidaten van deze vergelijkende onderzoeken als vaste functionaris te kunnen aanwerven. Aangezien vaste functionarissen niet op tijdelijke posten kunnen worden aangeworven, is het noodzakelijk om een beperkte periode zowel over de permanente posten als de tijdelijke posten te beschikken, zodat de tijdelijke functionarissen op de permanente posten kunnen worden aangeworven.

De Commissie stelt daartoe voor de eerste noodzakelijke wijzigingen aan de personeelsformatie van OLAF op te nemen, om de vooruitgang in de aanwerving van geslaagde kandidaten van de reeds voltooide externe vergelijkende onderzoeken te vergemakkelijken. Er zijn echter geen extra kredieten nodig, aangezien er op een gegeven moment slechts één loon zal worden betaald. Dit voorontwerp van gewijzigde begroting heeft dus geen gevolgen voor de begroting.

De voorgestelde personeelsformatie omvat de toewijzing van 12 extra permanente posten AD11 zonder financiële bepaling.

Het VOB 2010 neemt reeds de vermindering op van het overeenkomstige aantal tijdelijke posten AD11 van de personeelsformatie van OLAF, i.e. de personeelsformatie 2010 vertoont in vergelijking met 2009 geen stijging in het aantal posten.

Zodra alle vergelijkende onderzoeken zijn beëindigd en zodra, afhankelijk van het aandeel tijdelijke functionarissen van OLAF in de betrokken lijst geslaagde kandidaten, bekend is hoeveel tijdelijke posten in permanente posten moeten worden omgezet, zal de Commissie de nodige budgettaire maatregelen voorstellen.

De herziene personeelsformatie is opgenomen in de budgettaire bijlage.

15.

OVERZICHTSTABEL PER RUBRIEK VAN HET FINANCIEEL KADER


Financieel kader Rubriek/subrubriek Financieel kader Begroting 2009 (GB 1-5 en VOGB 6-7 daarin verwerkt) VOGB 8/ Begroting 2009 (GB 1-5 en VOGB 6-8 daarin verwerkt)

|VKBKVKBKVKBKVKBK 1. DUURZAME GROEI 1a. Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid13 272 000 13 768 997 11 100 585 13 768 997 11 100 585 1b. Samenhang ter bevordering van groei en werkgelegenheid48 428 000 48 426 884 34 963 348 48 426 884 34 963 348 Totaal 61 700 000 62 195 881 46 063 934 62 195 881 46 063 934 Marge i

|4 118 4 118 2. BESCHERMING EN BEHEER VAN NATUURLIJKE HULPBRONNEN waarvan: marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen46 679 000 41 131 356 41 083 823 49 340 41 180 696 41 083 823 Totaal 57 639 000 56 721 437 52 566 129 49 340 56 770 777 52 566 129 Marge917 562 868 222 3. BURGERSCHAP, VRIJHEID, VEILIGHEID EN RECHTVAARDIGHEID 3a. Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid872 000 863 925 617 440 2 300 866 225 617 440 3b. Burgerschap651 000 772 125 800 122 772 125 800 122 Totaal 1 523 000 1 636 050 1 417 562 2 300 1 638 350 1 417 562 Marge i

|8 112 5 812 4. DE EU ALS MONDIALE PARTNER i

|7 440 000 8 103 930 8 324 169 8 103 930 8 324 169 Marge -419 930 -419 930 5. ADMINISTRATIE i

|7 699 000 7 700 730 7 700 730 7 700 730 7 700 730 Marge 76 269 76 269 6. COMPENSATIES 210 000 209 112 209 112 209 112 209 112 Marge 887 887 TOTAAL 136 211 000 121 901 000 136 567 143 116 281 639 51 640 136 618 783 116 281 639 Marge587 019 8 019 523 535 379 8 019 523