Toelichting bij COM(2008)28 - Standpunt van de EG over het voorstel tot wijziging van de douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR (TIR-Overeenkomst 1975)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel


De douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR (TIR-Overeenkomst) van 14 november 1975 werd bij Verordening (EEG) nr. 2112/78 namens de Europese Economische Gemeenschap goedgekeurd. De overeenkomst is op 20 juni 1983 in de Gemeenschap in werking getreden. Onderhavige beschikking heeft ten doel een nieuwe toelichting toe te voegen aan artikel 3 van de TIR-overeenkomst. Deze wijziging betreft het vervoer van zelf rijdende personenauto's in het kader van de TIR-regeling. De TIR-Raad van bestuur en het TIR-Secretariaat werden in kennis gesteld van de verschillende interpretaties van artikel 3, punt a) iii). Door middel van de voorgestelde nieuwe toelichting wordt getracht de situatie te verduidelijken.

Algemene context


Bij de TIR-overeenkomst, die wordt beheerd door de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties, gevestigd te Genève, is een douanevervoerprocedure vastgesteld voor het internationale vervoer van goederen over de weg. Op grond van deze overeenkomst kunnen goederen, waarvoor de douanerechten en andere heffingen zijn geschorst, internationale grenzen overschrijden met een minimum aan douane-interventies onderweg. Door de TIR-overeenkomst zijn de traditionele belemmeringen voor het internationale goederenverkeer sterk verminderd, wat de ontwikkeling van de internationale handel heeft bevorderd. Minder vertragingen bij de doorvoer van goederen heeft tot aanzienlijke kostenbesparingen in het goederenverkeer geleid. Het grootste voordeel van de TIR-overeenkomst is dat daarbij een internationale keten van garantieverleners is opgezet, waardoor het betrekkelijk eenvoudig is geworden de vereiste waarborgen te verkrijgen. In de afgelopen maanden werd de TIR-Raad van bestuur in kennis gesteld van de verschillen in interpretatie, op nationaal niveau, van artikel 3, punt a) iii) dat betrekking heeft op uitgevoerde voertuigen die beschouwd worden 'als goederen die zich op eigen kracht voortbewegen'. Sommige partijen bij de overeenkomst leken te aanvaarden dat die omschrijving van toepassing is op personenauto's die zich op eigen wielen voortbewegen, terwijl het in andere partijen bij de overeenkomst bij wet uitdrukkelijk verboden is TIR-carnets te gebruiken voor het vervoer van personenauto's, tenzij deze op een ander voertuig zijn geladen. Deze verschillen in interpretatie hebben tot situaties geleid waarin TIR-carnets waren geopend voor het vervoer van personenauto's naar een partij bij de overeenkomst, maar vervolgens werden geweigerd door een douanekantoor van doorgang van een andere partij bij de overeenkomst. Na een gedachtewisseling was de TIR-Raad van bestuur van oordeel dat dit punt juridisch moest worden verduidelijkt en hij stelde daarom een nieuwe toelichting voor. Dit voorstel werd besproken door de Werkgroep douanevraagstukken in verband met het vervoer en de Commissie van beheer van de TIR-overeenkomst, die geen bezwaar hebben gemaakt.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Er bestaan nog geen bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU


De voorgestelde beschikking is in overeenstemming met het gemeenschappelijk beleid op het gebied van handel en vervoer. Het TIR-systeem, dat het vervoer over de weg vereenvoudigt, maakt het mogelijk dat goederen door 67 overeenkomstsluitende partijen worden vervoerd met een minimum aan douane-interventies. Doordat een internationale keten van garantieverlenende organisaties is opgezet, kunnen de vereiste waarborgen op betrekkelijk eenvoudige wijze worden verkregen. De bij de TIR-overeenkomst bereikte vereenvoudigingen zijn in overeenstemming met de herziene Lissabonstrategie.

1.

Raadpleging van belanghebbenden en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbenden



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten


Over het voorstel werd overleg gepleegd met de Internationale Wegvervoerorganisatie, alle garantieverlenende organisaties, de TIR-Raad van bestuur en de douanediensten van alle partijen bij de TIR-overeenkomst. Dit overleg vond ook plaats op vergaderingen van het Comité douanewetboek en van de Werkgroep douanevraagstukken in verband met het vervoer.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden


Gunstig advies.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling


De voorschriften voor het gebruik van het TIR-carnet voor personenauto's die worden uitgevoerd en zich daarom op hun eigen wielen voortbewegen, moeten worden verduidelijkt en in de TIR-overeenkomst worden opgenomen. Door het invoeren van deze wijziging wordt ervoor gezorgd dat artikel 3, punt a) iii) in alle partijen bij de overeenkomst juist wordt geïnterpreteerd. Mogelijke problemen voor vervoerders bij douanecontroles van auto's die worden uitgevoerd en die daarom als goederen worden beschouwd die zich op eigen kracht voortbewegen, worden daardoor voorkomen.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel


Deze wijziging houdt een nieuwe toelichting in op artikel 3 van de TIR-overeenkomst.

Rechtsgrond


Artikel 133 en artikel 300, lid 2, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap.

Subsidiariteitsbeginsel


Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is daarom niet van toepassing.

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel. Met het voorstel wordt een wijziging in een internationale overeenkomst ten uitvoer gelegd, wat op zich in overeenstemming is met het evenredigheidsbeginsel.

Het voorstel heeft betrekking op een nieuwe toelichting. Doel van deze wijziging is een duidelijke interpretatie te geven van artikel 3, punt a) iii) van de TIR-overeenkomst.

Keuze van instrumenten



Voorgestelde instrument: beschikking.

Een andere vorm is niet geschikt om de volgende reden(en): Internationale overeenkomsten en wijzigingen op deze overeenkomsten worden normalerwijze door middel van een beschikking in de rechtsorde van de Gemeenschap opgenomen.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.

1. 2008/0010 (ACC)