Toelichting bij COM(2006)561 - Standpunt van de EG in de Samenwerkingsraad EU/Zuid-Afrika over de wijziging van de relevante bijlagen bij de Overeenkomst inzake handel, ontwikkeling en samenwerking (TDCA) tussen de EG en Zuid-Afrika anderzijds, om de rechten op bepaalde automobielproducten geleidelijk te verminderen en af te schaffen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel


Krachtens artikel 106, lid 1, van de Overeenkomst inzake handel, ontwikkeling en samenwerking (TDCA) tussen de EU en Zuid-Afrika kan de Samenwerkingsraad de TDCA wijzigen om de douanerechten sneller te verlagen dan het tempo waarin artikel 11 voorziet of de toegangsvoorwaarden krachtens dit artikel anderszins te verbeteren. Het voorgestelde besluit van de Raad heeft ten doel de rechten op bepaalde automobielproducten geleidelijk te verminderen en af te schaffen.

Algemene context


Dit ontwerpbesluit volgt op een overeenkomst inzake de automobielsector die door beide partijen op politiek niveau is bereikt op 6 april 2006. Deze evenwichtige overeenkomst is het resultaat van een lange periode van intensieve onderhandelingen, die van start is gegaan bij het sluiten van de TDCA in 1999. De regeling van deze moeilijke kwestie is niet alleen een positief signaal voor de betrokken bedrijven, die al lang uitkeken naar een transparante en voorspelbare oplossing, maar ook voor de toekomst van de handelsrelaties tussen de EU en Zuid-Afrika, die momenteel worden uitgebouwd tot een partnerschap met meer ambitie.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Verordening (EG) nr. 980/2005 van de Raad.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU


Dit ontwerpbesluit maakt deel uit van een ruimer herzieningsproces waartoe beide partijen hebben besloten in artikel 103 van de TDCA.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



De partijen zijn mondeling geraadpleegd over het resultaat van de op 6 april 2006 bereikte overeenkomst. Vertegenwoordigers van de Europese automobielindustrie zijn tijdens de volledige duur van de onderhandelingen geregeld geraadpleegd over het resultaat van de gesprekken.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er hoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling


Niet van toepassing.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel


In dit besluit wordt rekening gehouden met de integratie van de tariefpreferenties voor automobielproducten die uit hoofde van het communautaire schema van algemene tariefpreferenties (SAP) aan Zuid-Afrika zijn verleend, alsook met de afschaffing van de rechten op bepaalde automobielproducten. Voorgesteld wordt deze wijziging van de TDCA in werking te laten treden op 1 oktober 2006.

Rechtsgrondslag


Artikel 133 van het Verdrag tot oprichting van de EG.

Subsidiariteitsbeginsel


Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende reden in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

Dit voorstel behelst de integratie in de TDCA van het SAP-recht dat Zuid-Afrika al genoot (vóór graduatie), zodat er geen grote veranderingen optreden in de tarifaire behandeling of de administratieve eisen (oorsprongsbewijzen). De voorgestelde manier van optreden (besluit van de Raad in het kader van de Samenwerkingsraad EU/Zuid-Afrika) is de eenvoudigste binnen het rechtskader voor de EU en Zuid-Afrika (TDCA).

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: besluit van de Raad.

Andere instrumenten zouden om de volgende reden ongeschikt zijn: het is de enige manier om TDCA-handelsbepalingen te wijzigen.

3.

Gevolgen voor de begroting



Gezien het financiële effect op de eigen middelen van de EG (douaneontvangsten) heeft het voorstel gevolgen voor de communautaire begroting. Zie het bijgevoegde financieel memorandum voor een samenvatting van deze gevolgen.

1. 2006/0181 (ACC)