Toelichting bij COM(2008)622 - Sluiting van een Overeenkomst met Barbados, Belize, Congo, Ivoorkust, Fiji-eilanden, Guyana, Jamaica, Kenia, Madagaskar, Malawi, Mauritius, Mozambique, de Federatie Saint Kitts en Nevis, Suriname, Swaziland, Tanzania, Trinidad en Tobago, Oeganda, Zambia en Zimbabwe inzake de gegarandeerde prijzen voor rietsuiker voor de leveringsperioden 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 en 1 juli 2009 tot en met 30 september 2009 en van een Overeenkomst met India inzake de gegarandeerde prijzen voor rietsuiker voor dezelfde leveringsperioden

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. In Protocol nr. 3 betreffende ACS-suiker van bijlage V bij de ACS-EG-partnerschapsovereenkomst en in de Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Republiek India betreffende rietsuiker is bepaald dat de Gemeenschap zich ertoe verbindt de rietsuiker die de betrokken exporterende landen in de Gemeenschap niet kunnen afzetten tegen prijzen die gelijk zijn aan of hoger dan de gegarandeerde prijzen, tegen gegarandeerde prijzen aan te kopen en te importeren.

2. Op grond van artikel 5, lid 4, van het in punt 1 genoemde Protocol nr. 3 betreffende ACS-suiker en de Overeenkomst met India betreffende rietsuiker, en in overeenstemming met de door de Raad voor de leveringsperioden 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 en 1 juli 2009 tot en met 30 september 2009 gegeven onderhandelingsrichtsnoeren, heeft de Commissie met de ACS-landen en de Republiek India over gegarandeerde prijzen onderhandeld.

3. Op 24 juni 2008 hebben de landen van het ACS-suikerprotocol hun instemming betuigd met de voorstellen van de Gemeenschap. India, dat reeds eerder had ingestemd met de voorstellen voor de voorgaande verkoopseizoenen, heeft het EU-voorstel voor de leveringsperioden 2008/2009 en 1 juli 2009 tot en met 30 september 2009 op 11 juli 2008 goedgekeurd.

4. De Commissie stelt de Raad derhalve voor het in de bijlage opgenomen voorstel voor een besluit betreffende de sluiting van deze overeenkomsten in de vorm van een briefwisseling aan te nemen.

5. Financiƫle consequenties: De consequenties voor de begrotingen 2009 en 2010 zullen afhangen van de situatie op de suikermarkt en met name van het succes van de herstructureringsregeling voor de suikersector en van andere beheersbeslissingen (eventuele preventieve onttrekking aan de markt). Bij onvoldoende succes van de herstructureringsregeling zou deze invoer dan ook kunnen bijdragen tot een suikeroverschot en zodoende gevolgen hebben voor de begrotingen 2009 en 2010. Deze impact kan echter nog niet worden becijferd.