Toelichting bij COM(2008)352 - Goedkeuring van bijlage 8 bij de Internationale Overeenkomst inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Achtergrond van het voorstel

Motivering en doel van het voorstel



Dit besluit strekt ertoe de nieuwe bijlage 8 bij de Internationale Overeenkomst inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen in de communautaire rechtsorde op te nemen.

Deze bijlage heeft tot doel het internationale handelsverkeer te vergemakkelijken door de administratieve en ambtelijke procedures in verband met de goederencontroles aan de grenzen, met name voor levende dieren en aan bederf onderhevige goederen, te beperken, te harmoniseren en te coördineren. De bijlage bevat hoofdzakelijk verplichtingen die tot doel hebben de wachttijden aan de grensovergangen voor het vervoer van levende dieren en aan bederf onderhevige goederen te beperken (bijvoorbeeld door een beroep te doen op de 'one-stop-shop' om gezamenlijke controles tussen buurlanden 24 uur per dag mogelijk te maken, en door verkeersstromen te scheiden om voorrang te geven aan het vervoer van deze goederen), het functioneren van de grensposten te verbeteren en technische kwesties in verband met de wederzijdse erkenning van internationale certificaten betreffende de inspectie en de weging van voertuigen te regelen.

Algemene context



De Internationale Overeenkomst inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen (de harmonisatieovereenkomst), die op 21 oktober 1982 in Genève werd ondertekend, is namens de Gemeenschap goedgekeurd bij Verordening (EEG) nr. 1262/84 van de Raad van 10 april 1984, die op 12 september 1987 in werking is getreden. Er zijn momenteel 50 overeenkomstsluitende partijen, waaronder de Europese Gemeenschap en haar lidstaten.

De harmonisatieovereenkomst voorzag in eerste instantie in maatregelen om via de harmonisatie (waar nodig) van de diverse grenscontroles waaraan het goederenverkeer is onderworpen, het internationale handelsverkeer te vergemakkelijken en zo te ontwikkelen. Naderhand is evenwel duidelijk geworden dat ook de grensformaliteiten verder moesten worden gerationaliseerd.

Het Comité binnenlands vervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) heeft daarop tijdens zijn zitting van februari 1999 besloten de harmonisatieovereenkomst te herzien om er bepalingen in op te nemen ter vergemakkelijking van het grensoverschrijdende verkeer van voertuigen die aan bederf onderhevige goederen vervoeren overeenkomstig de Overeenkomst inzake het internationale vervoer van aan bederf onderhevige levensmiddelen en het gebruik van speciale vervoermiddelen bij dit vervoer. Ook werd het absoluut noodzakelijk geacht dat er bepalingen betreffende de vereenvoudiging van de visumprocedures voor beroepschauffeurs, voertuiginspecties en wederzijdse erkenning van de internationale weegcertificaten in de harmonisatieovereenkomst werden opgenomen. De VN/ECE-Werkgroep voor douanevraagstukken op het gebied van het vervoer heeft vervolgens, samen met een ad-hocgroep van deskundigen, ontwerpvoorstellen ingediend voor een nieuwe bijlage bij de harmonisatieovereenkomst, die de bestaande bepalingen moet aanvullen. Deze bijlage is aangenomen in oktober 2007 en treedt, aangezien er geen bezwaren zijn ingediend, in werking op 20 mei 2008.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



Er bestaan nog geen bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU



De voorgenomen vereenvoudigingen zijn in overeenstemming met de herziene Lissabon-strategie.

De facilitering van het internationale handelsverkeer en de opheffing van technische handelsbelemmeringen behoren tot de doelstellingen van het gemeenschappelijk handelsbeleid en vallen dus onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap. De in de bijlage opgenomen maatregelen zijn in overeenstemming met de communautaire wetgeving.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten:



– Er is overleg gepleegd met de Internationale Wegvervoerorganisatie.

– Er is ook overleg gepleegd tijdens vergaderingen van het Comité douanewetboek, zittingen van de VN/ECE-Werkgroep voor douanevraagstukken op het gebied van het vervoer, en in de Commissie van beheer van de harmonisatieovereenkomst.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden:


gunstig advies.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling



De huidige bepalingen van de harmonisatieovereenkomst blijven ongewijzigd.

Met het voorgestelde besluit wordt in de communautaire rechtsorde een nieuwe bijlage bij de harmonisatieovereenkomst opgenomen die bepalingen bevat ter vergemakkelijking van het grensoverschrijdende verkeer van voertuigen die aan bederf onderhevige goederen vervoeren overeenkomstig de Overeenkomst inzake het internationale vervoer van aan bederf onderhevige levensmiddelen en het gebruik van speciale vervoermiddelen bij dit vervoer, bepalingen betreffende voertuiginspecties en wederzijdse erkenning van internationale weegcertificaten, en bepalingen ter verdere vereenvoudiging van de visumprocedures voor beroepschauffeurs.

De goedkeuring van dit besluit zal de vervoersector ten goede komen.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Met het voorgestelde besluit wordt de nieuwe bijlage 8 bij de harmonisatie-overeenkomst formeel goedgekeurd en in de communautaire rechtsorde opgenomen.

Rechtsgrondslag



Artikel 133 en artikel 300, lid 2, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap.

Subsidiariteitsbeginsel



Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel. Met het voorstel worden wijzigingen in een internationale overeenkomst ten uitvoer gelegd, hetgeen als zodanig in overeenstemming is met het evenredigheidsbeginsel. Al deze wijzigingen zijn reeds met ingang van 20 mei 2008 aangenomen door de Commissie van beheer van de harmonisatieovereenkomst en moeten in alle lidstaten worden toegepast.

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: besluit.

Andere instrumenten zouden om de volgende reden ongeschikt zijn: het voorgestelde besluit wijzigt Verordening (EEG) nr. 1262/84 waarmee de harmonisatieovereenkomst in de communautaire rechtsorde is opgenomen.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.

4.

Aanvullende informatie



Vereenvoudiging



Het voorstel voorziet in vereenvoudiging van administratieve procedures voor overheidsinstanties (EU of nationaal) en voor private partijen.

Het voorgestelde besluit voorziet in een regelmatige uitwisseling van informatie in verband met de vereenvoudiging van de visumprocedures voor beroepschauffeurs en in verband met de grenscontrolevoorschriften. De autoriteiten van de overeenkomstsluitende partijen zullen samenwerken met hun tegenhangers in andere overeenkomstsluitende partijen om de grenscontroleprocedures te bespoedigen en te voorkomen dat voertuigen herhaaldelijk moeten worden gewogen.

Met het voorgestelde besluit zullen nieuwe bepalingen in de harmonisatieovereenkomst worden opgenomen ter vergemakkelijking van het grensoverschrijdende verkeer van voertuigen die aan bederf onderhevige goederen vervoeren overeenkomstig de Overeenkomst inzake het internationale vervoer van aan bederf onderhevige levensmiddelen en het gebruik van speciale vervoermiddelen bij dit vervoer. Tevens zullen er nieuwe bepalingen betreffende de vereenvoudiging van de visumprocedures voor beroepschauffeurs, voertuiginspecties en wederzijdse erkenning van de internationale weegcertificaten van toepassing worden op basis van de gewijzigde harmonisatieovereenkomst.