Toelichting bij COM(2014)739 - Goedkeuring van het Shift2Rail-masterplan

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2014)739 - Goedkeuring van het Shift2Rail-masterplan.
bron COM(2014)739 NLEN
datum 16-12-2014
1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Verordening (EU) nr. 642/2014 van de Raad van 16 juni 2014 tot oprichting van de Gemeenschappelijke Onderneming Shift2Rail (hierna de 'S2R-verordening' genoemd)[1] is op 7 juli 2014 in werking getreden, waarbij officieel een nieuw publiek-privaat partnerschap is gesloten voor het beheer van onderzoek en innovatie ter ondersteuning van betere spoorwegdiensten in Europa.

De stichtende leden van de Gemeenschappelijke Onderneming Shift2Rail worden vermeld in de S2R-verordening en zijn de Unie, vertegenwoordigd door de Commissie, en acht partners uit de sector, namelijk: Alstom Transport, Ansaldo STS, Bombardier Transportation, Construcciones y Auxiliar de Ferrocariles, Network Rail, Siemens Aktiengesellschaft, Thales en Trafikverket.

Geassocieerde leden worden geselecteerd via een oproep van de Commissie uiterlijk drie maanden na de inwerkingtreding van de S2R-verordening.

Het doel van Shift 2Rail bestaat erin de doelstellingen van het Witboek Vervoer van 2011[2] en de overstap van andere, minder duurzame vervoerswijzen naar het spoor te ondersteunen door het vervoer per spoor efficiënter en aantrekkelijker te maken.

De innoverende technologieën en oplossingen die door Shift2Rail worden ontwikkeld, getest en gevalideerd zullen naar verwachting de capaciteit van het spoorvervoerssysteem verdubbelen, de levenscycluskosten met 50 % verlagen en de onbetrouwbaarheid en vertragingen met 50 % verminderen. De gemeenschappelijke onderneming zal ook de wereldwijde leiderspositie van de Europese spoorwegindustrie ondersteunen, waardoor banen worden gecreëerd en de uitvoer stijgt.

Overeenkomstig artikel 1, lid 4, en artikel 2, onder a), van bijlage I bij de S2R-verordening moet de Gemeenschappelijke Onderneming Shift2Rail zorgen voor de vaststelling, ontwikkeling en effectieve en efficiënte uitvoering van een masterplan. Dat masterplan is een prospectief document waarin prioritaire onderzoeks- en innovatieactiviteiten worden vastgesteld om innovatie in het spoorvervoer op lange termijn te stimuleren.

Overeenkomstig artikel 1, lid 3, van bijlage I bij de S2R-verordening moet het Shift2Rail-masterplan worden opgebouwd rond de volgende vijf thematische gebieden of innovatieprogrammas' (IP's):

· IP1: kostenefficiënte en betrouwbare treinen, met inbegrip van treinen met grote capaciteit en hogesnelheidstreinen;

· IP2: geavanceerde verkeersbeheer- en besturingssystemen;

· IP3: kostenefficiënte en betrouwbare infrastructuur met grote capaciteit;

· IP4: IT-oplossingen voor aantrekkelijke spoorvervoerdiensten;

· IP5: technologieën voor een duurzaam en aantrekkelijk Europees goederenvervoer.

1.

Resultaten van de raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



De eerste versie van het Shift2Rail-masterplan is opgesteld door de Gemeenschappelijke Onderneming Shift2Rail als oorspronkelijk opgericht door de stichtende leden, volgens een door de Commissie geleide procedure en in overleg met het Europees Spoorwegbureau en het technologieplatform van de European Rail Research Advisory Council (ERRAC).

In het plan zijn ook opmerkingen opgenomen die een uitgebreide groep belanghebbenden hebben gemaakt tijdens een groot aantal vergaderingen met vertegenwoordigers van de sector en een openbaar overleg op 20 juni 2014 waaraan bijna tweehonderd belanghebbenden hebben deelgenomen.

Uit de raadpleging is gebleken dat de huidige versie van het masterplan evenwichtig is en breed wordt gesteund.

Op 24 september 2014 heeft de raad van bestuur van de Gemeenschappelijke Onderneming Shift2Rail de eerste versie van het Shift2Rail-masterplan goedgekeurd.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Het voorstel betreft de goedkeuring door de Raad van het Shift2Rail-masterplan volgens de procedure van artikel 1, lid 4, van bijlage I bij de S2R-verordening.