Toelichting bij COM(2010)411 - Impact van de besluiten van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de rechtsgrondslagen van de Europese programma's op het gebied van een leven lang leren, cultuur, jeugd en burgerschap

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

52010DC0411

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de impact van de besluiten van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de rechtsgrondslagen van de Europese programma's op het gebied van een leven lang leren, cultuur, jeugd en burgerschap /* COM/2010/0411 def. */


[afbeelding - zie origineel document] EUROPESE COMMISSIE

2.

Brussel, 30.7.2010


COM(2010)411 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de impact van de besluiten van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de rechtsgrondslagen van de Europese programma's op het gebied van een leven lang leren, cultuur, jeugd en burgerschap

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de impact van de besluiten van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de rechtsgrondslagen van de Europese programma's op het gebied van een leven lang leren, cultuur, jeugd en burgerschap

1.

Inleiding



Op 16 december 2008 hebben het Europees Parlement en de Raad vier besluiten vastgesteld tot wijziging van de rechtsgrondslag van de programma's op het gebied van een leven lang leren, cultuur, jeugd en burgerschap i.

Door deze besluiten werden uit de raadplegingsprocedure, zoals beschreven in Besluit nr. 1999/468/EG van de Raad van 28 juni 1999, bepaalde door de Commissie genomen selectiebesluiten voor het toekennen van subsidies in het kader van die programma's verwijderd. Het doel was om de procedures te vereenvoudigen en de vereiste termijn voor het nemen van besluiten die rechtstreeks van invloed op de begunstigden zijn, te verkorten zodat de programma's sneller en doeltreffender kunnen worden uitgevoerd.

Volgens de oorspronkelijke rechtsgrondslag was het verplicht om binnen een bepaalde termijn het Europees Parlement en de programmacomités te raadplegen vóór de Commissie haar officiële subsidieverleningsbesluit kon nemen. Soms konden recesperiodes tot meer controleperiodes leiden waardoor de uitvoering nog verdere vertraging opliep.

Met de inwerkingtreding van de wijzigingsbesluiten is de raadgevingsprocedure vervangen door een informatieprocedure. De Commissie is nu verplicht het Europees Parlement en de programmacomités binnen twee werkdagen op de hoogte te stellen van de selectiebesluiten die zij heeft genomen. Deze informatie moet beschrijvingen en een analyse van de ontvangen aanvragen omvatten alsook een beschrijving van de beoordelings- en selectieprocedure, en lijsten van zowel de voor financiering voorgestelde projecten als de afgewezen projecten.

In de wijzigingsbesluiten wordt de Commissie verzocht om binnen 18 maanden na de inwerkingtreding aan het Europees Parlement en de Raad verslag uit te brengen over de impact ervan.

Naast deze besluiten hebben het Europees Parlement en de Raad op 16 december 2008 ook Besluit nr. 1298/2008/EG vastgesteld tot invoering van het actieprogramma Erasmus Mundus 2009-2013, waarin de Commissie eveneens wordt verplicht het Europees Parlement en de programmacomités binnen twee werkdagen op de hoogte te stellen van de selectiebesluiten die zij heeft genomen.

Hoewel in het besluit tot invoering van het actieprogramma Erasmus Mundus niet wordt vereist verslag uit te brengen, heeft de Commissie omwille van de transparantie besloten in dit verslag ook de impact van de nieuwe informatieprocedure op de uitvoering van het desbetreffende programma te analyseren. Zo wordt de impact van alle vijf besluiten in één verslag behandeld.

3.

Methode


In dit verslag wordt voor elk programma de in 2009 uitgevoerde informatieprocedure behandeld en vergeleken met de vroeger toegepaste raadgevingsprocedure. Er wordt gekeken naar de impact van de nieuwe informatieprocedure op de behandeling van subsidies, en met name hoeveel tijd de selectieprocedure, van de indieningstermijn tot de bekendmaking van de begunstigden, in beslag neemt. In het verslag wordt ook rekening gehouden met de impact op de administratieve formaliteiten en met reacties of klachten over de verstrekte informatie of de informatieprocedure zelf.

4.

DE ONDER DE NIEUWE INFORMATIEPROCEDURE GENOMEN SELECTIEBESLUITEN


De informatieprocedure werd in 2009 op 30 selectiebesluiten toegepast; voor 27 van deze besluiten kan een vergelijking worden gemaakt met de onder de raadgevingsprocedure genomen besluiten (zie tabellen in de bijlage i).

In 2009 werden in het kader van het programma Een leven lang leren zeven selectiebesluiten genomen. Daarvan zijn vijf volledig vergelijkbaar met de in 2007 en 2008 genomen besluiten. Sinds de eerste selectie in 2009 onder de nieuwe procedure plaatsvond, is geen vergelijking mogelijk voor de subsidies die werden toegekend in het kader van kernactiviteit 1 van het transversaal programma (ECET); subsidies die werden toegekend om het Europees kwalificatiekader te ontwikkelen en uit te voeren kunnen enkel vergeleken worden met de subsidies die in 2008 werden verleend (in 2007 vond geen selectie plaats).

Voor het programma Cultuur werd de nieuwe informatieprocedure in 2009 toegepast op selecties voor vier acties, die kunnen worden vergeleken met de selecties die in 2008 en 2006 i in het kader van het vorige cultuurprogramma werden gehouden. In 2007 werden aan de hand van de raadplegingsprocedure geen selectiebesluiten genomen.

Voor het programma Jeugd in actie vonden in 2009 in het totaal zeven selectieprocedures plaats. Er zijn geen vergelijkende data voor de toegekende subsidies in het kader van actie 4.6 'Partnerschappen' omdat de allereerste selectie pas in 2009 plaatsvond. Toegekende subsidies voor actie 4.4 'Projecten ter bevordering van creativiteit en innovatie op het gebied van jeugdzaken' kunnen enkel vergeleken worden met de in 2007 toegekende subsidies (in 2008 vond geen selectieprocedure plaats); de subsidies die voor actie 4.1 'Ondersteuning van organisaties die op Europees niveau op jeugdgebied werkzaam zijn' en de eerste gecentraliseerde selectieronde zijn toegekend, kunnen enkel vergeleken worden met 2008 aangezien de raadgevingsprocedure nog niet werd toegepast op in 2007 toegekende subsidies.

In 2009 is de nieuwe informatieprocedure ook toegepast op tien acties in het kader van het programma Europa voor de burger (wat actie 1.1 'Jumelages van steden' – fase 2 en actie 2.7 'Ondersteuning aan projecten van maatschappelijke organisaties' betreft, vond in 2007 geen comitéprocedure plaats waardoor een vergelijking onmogelijk is) en op de subsidies die voor de postuniversitaire beurzen en programma's in het kader van Erasmus Mundus zijn toegekend. ; Voor deze subsidies kan enkel een vergelijking worden gemaakt met 2007 aangezien in 2008 geen selectie plaatsvond wegens de overgang naar het nieuwe programma.

5.

DE IMPACT VAN DE NIEUWE INFORMATIEPROCEDURE OP DE UITVOERING VAN DE PROGRAMMA'S


Voor alle programma's is de duur van de selectieprocedure, van de indieningstermijn tot de goedkeuring van een subsidieverleningsbesluit en de bekendmaking van de begunstigden, aanzienlijk verkort.

Bovendien moet worden opgemerkt dat met het Europees Parlement voor alle programma's – behalve Erasmus Mundus – en vóór de inwerkingtreding van de informatieprocedure, overeengekomen was om het recht op controle op besluiten die in de tweede helft van 2008 onder de raadplegingsprocedure vielen, te verkorten. In geen geval waren de resultaten onder het verkorte recht van controle echter positiever dan de resultaten bij de introductie van de informatieprocedure.

Wat het programma Een leven lang leren betreft, werden de subsidieverleningsbesluiten in 2009 in het kader van vergelijkbare acties gemiddeld 123 dagen na de indieningstermijn aan de begunstigden bekendgemaakt; wat neerkomt op een winst van gemiddeld 37 dagen vergeleken met 2008 en van 32 vergeleken met 2007. In één geval (Leonardo da Vinci - Overdracht van vernieuwingen) duurde de periode in 2009 iets langer dan in 2008 wegens de noodzaak om een bepaalde zaak over de bescherming van de financiële belangen van de EU grondig te onderzoeken.

Voor het programma Cultuur vond de bekendmaking in 2009 gemiddeld 152 dagen na de indieningstermijn plaats, dit is gemiddeld 54,5 dagen vroeger dan in 2008 en 117 dagen vroeger dan in 2007.

Voor het programma Jeugd in actie werden gemiddeld meer dan 40 dagen gewonnen vergeleken met 2008 en meer dan 75 dagen vergeleken met 2007. De subsidieverleningsbesluiten en de daaropvolgende bekendmaking van de begunstigden vonden ten laatste 3,5 maanden na de indieningstermijn plaats, terwijl onder de raadplegingsprocedure de gemiddelde selectieperiode 5,5 maanden duurde.

Voor het programma Europa voor de burger werden, vergeleken met 2008, gemiddeld 22 dagen gewonnen en met 2007 12 dagen. Er zijn echter twee uitzonderingen: er werd geen tijd uitgespaard voor de acties 1.4 en 1.5 tussen 2009 en 2008. Deze projecten (burgerprojecten en ondersteunende maatregelen) zijn complexer en grootschaliger dan andere traditionelere projecten zoals jumelages van steden. Dit had echter geen impact op de begunstigden aangezien zij op tijd op de hoogte werden gebracht van de resultaten voor de geplande aanvang van de projecten.

Voor de Erasmus Mundus-beurzen kwam de bekendmaking 27 dagen vroeger dan in 2007 en 10 dagen vroeger dan in 2008. Voor de gezamenlijke programma's gebeurde dit 74 dagen vroeger ondanks het feit dat in 2009 naast masteropleidingen ook doctoraten voor de eerste keer via het programma werden gefinancierd. In alle gevallen werd binnen de vastgestelde termijn van twee werkdagen de informatie aan het Europees Parlement en de programmacomités verstrekt. De hoeveelheid verstrekte informatie is niet veranderd in vergelijking met de comitéprocedure, maar het verwijderen van de aan de raadgevingsprocedure verbonden formaliteiten betreffende bijvoorbeeld de start van schriftelijke procedures en de invoer in het register heeft niettemin geleid tot een beduidende vermindering van de administratieve formaliteiten.

6.

CONCLUSIE


De informatieprocedure die de formele raadplegingsprocedure in het kader van het comitologiebesluit heeft vervangen, is met succes in alle vijf programma's uitgevoerd. Al de in de besluiten vereiste noodzakelijke informatie is binnen de verplichte termijn van twee werkdagen systematisch door de Commissie aan het Europees Parlement en de programmacomités verstrekt.

De Commissie heeft geen enkele reactie of klacht ontvangen van het Europees Parlement of de programmacomités over de verstrekte informatie of de procedure zelf. Verscheidene begunstigden hebben zelfs hun tevredenheid geuit over de verkorte periode voor de selectiebesluiten.

Met betrekking tot de impact van de besluiten op het beheer van de programma's en de aan de begunstigde toegekende subsidies, zijn de programma's doelmatiger geworden dankzij de verkorte termijn die ervoor zorgt dat de aanvragers vroeger kunnen worden ingelicht over de selectiebesluiten; dit heeft positieve gevolgen voor de duurzaamheid van de partnerschappen die de projecten uitvoeren en daarom ook op de kwaliteit van de projecten zelf. Dankzij de nieuwe procedure is de doeltreffendheid van het projectbeheer voor alle programma's verbeterd.

Daarom kan worden geconcludeerd dat de nieuwe informatieprocedure beantwoordt aan het beginsel van eenvoud en nabijheid waarmee bij de uitvoer van de programma's die van belang zijn voor de Europese burgers rekening moet worden gehouden.

Gezien dit alles zet de Commissie zich in om de doelmatigheid van het beheer van haar programma's nog verder te verbeteren door het proces voor het nemen van selectiebesluiten te verkorten, met name door het evaluatieproces voor de aanvragen zo kort mogelijk te laten duren.

7.

BIJLAGE


Programma Een leven lang leren

Programma Jeugd in actie

Selectiebesluiten Aantal dagen nodig voor de selectieprocedure - Aantal dagen nodig voor de selectieprocedure - Aantal dagen nodig voor de selectieprocedure - Verschil 2009- Verschil 2009-

Selectiebesluiten Aantal dagen nodig voor de selectieprocedure - Aantal dagen nodig voor de selectieprocedure - Aantal dagen nodig voor de selectieprocedure - Verschil 2009- Verschil 2009-

Actie 1.1 Beurzen met betrekking tot academisch jaar 2009/ Actie 1.2 Gemeenschappelijke programma's//

Besluit nr. 1352/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 tot wijziging van Besluit nr. 1855/2006/EG tot vaststelling van het programma Cultuur (2007-2013).

Besluit nr. 1349/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 tot wijziging van Besluit nr. 1719/2006/EG tot vaststelling van het programma Jeugd in actie voor de periode 2007-2013.

Besluit nr. 1358/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 tot wijziging van Besluit nr. 1904/2006/EG tot vaststelling voor de periode 2007-2013 van het programma Europa voor de burger ter bevordering van een actief Europees burgerschap.
„Cultuur 2000”.