Toelichting bij COM(2006)644 - Standpunt van de EG over het besluit van de Algemene Raad van de WTO om het transparantiemechanisme voor regionale handelsovereenkomsten voorlopig toe te passen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

In het kader van de Doha-ontwikkelingsagenda (DDA) worden thans onderhandelingen gevoerd om de bestaande WTO-voorschriften voor regionale handelsovereenkomsten (RTA's) te verduidelijken en te verbeteren. Deze onderhandelingen over regelgeving-RTA's, waarbij de Gemeenschap een actieve rol speelt, bestaan uit twee pijlers: essentiële disciplines en transparantieprocedures.

Wat de transparantie van de RTA's betreft, weerspiegelen onze doelstellingen en ons standpunt het belang dat wij onder meer hechten aan: 1) de kennis van de voornaamste ontwikkelingen op het gebied van RTA's in de gehele wereld; 2) de mogelijkheid tot voorspelling en beoordeling van de wijze waarop RTA's van andere leden onze exporten en investeringen kunnen beïnvloeden; en 3) de waarborging van een beter functioneren van de WTO bij het toezicht op en het onderzoek van RTA's, met name RTA's van povere kwaliteit bij ontwikkelingslanden. De huidige WTO-procedures voor RTA's hebben tot nu toe in al deze opzichten gefaald, met name voor RTA's tussen ontwikkelingslanden.

De onderhandelingen over de transparantie van RTA's zijn vrij oncontroversieel en daarom is de laatste twee jaar goede vooruitgang geboekt. Als gevolg daarvan heeft de zesde ministeriële WTO-conferentie (Hongkong, december 2005) de onderhandelingsgroep over regelgeving-RTA's opgedragen om uiterlijk 30 april 2006 een voorlopig besluit over het transparantiemechanisme voor regionale handelsovereenkomsten op te stellen. Op 26 juni 2006 hebben de onderhandelaars overeenstemming bereikt over een ontwerp-tekst voor een RTA-transparantiemechanisme, die daarna op 10 juli 2006 formeel is goedgekeurd tijdens de vergadering van de onderhandelingsgroep over regelgeving. De EG heeft de definitieve tekst over het mechanisme sterk gesteund. Het Comité van artikel 133 is tijdens de onderhandelingen regelmatig geraadpleegd en alle lidstaten hebben hun steun uitgesproken voor de hierboven vermelde tekst.

Het RTA-transparantiemechanisme impliceert de vaststelling van één uniforme procedure voor kennisgevingen en onderzoeken, gebaseerd op feitelijke verslagen van het WTO-secretariaat, voor alle RTA's. Zoals vroeger zal de Commissie Regionale Handelsovereenkomsten de onder artikel XXIV van de Algemene Overeenkomst betreffende tarieven en handel (GATT) en artikel V van de Algemene Overeenkomst betreffende de handel in diensten (GATS) vallende RTA's onderzoeken. De Commissie inzake handel en ontwikkeling zal de onder de machtigingsclausule (handelsovereenkomsten tussen ontwikkelingslanden) vallende RTA's blijven onderzoeken, maar om te zorgen voor uniforme methoden en een uniforme behandeling zal dit onderzoek worden uitgevoerd in een speciale zitting van de Commissie inzake handel en ontwikkeling, bijgestaan door de afdeling van het WTO-secretariaat die met RTA's is belast. De ontwerp-tekst voorziet ook in de verlening van technische bijstand door het WTO-secretariaat aan leden-ontwikkelingslanden, met name de minst ontwikkelde landen, voor de tenuitvoerlegging van het transparantiemechanisme.

Daardoor komt de definitieve afspraak grotendeels tegemoet aan allang bestaande prioriteiten en doelstellingen van de EG inzake transparantie van de RTA's Zij heeft betrekking op de meeste, zoniet alle, bestaande dubbelzinnigheden en leemten in het systeem, en zij beperkt de administratieve belasting voor de WTO-leden. Zij versterkt het vermogen en de rol van de WTO om toezicht uit te oefenen op de ontwikkelingen op het gebied van de RTA's in de gehele wereld. Het ontwerp-transparantiemechanisme is een belangrijke stap voorwaarts in het proces ter bevordering van de duidelijkheid en de transparantie van de RTA's tussen ontwikkelingslanden, die de laatste 30 jaar in het kader van de machtigingsclausule aan een vrij exclusieve en ondoorzichtige procedurele behandeling waren onderworpen.

Het mechanisme betreft uitsluitend de wijze waarop RTA's onder meer worden gemeld en in de WTO feitelijk worden onderzocht. Het heeft geen gevolgen voor de essentiële WTO-disciplines voor RTA's, noch voor de RTA's van WTO-leden.

Er wordt nu verwacht dat het transparantiemechanisme op voorlopige basis formeel wordt goedgekeurd door de Algemene Raad van de WTO op [10 oktober 2006]. Het transparantiemechanisme moet onmiddellijk op 'testbasis' worden toegepast. De leden moeten dit voorlopige besluit opnieuw bekijken en zo nodig wijzigen, en het vervangen door een permanent mechanisme dat als onderdeel van de algemene resultaten van de Doha-ronde moet worden goedgekeurd.

Gezien de huidige opschorting van de DDA zou de goedkeuring door de Algemene Raad van een besluit over het transparantiemechanisme voor RTA's een krachtig, positief signaal afgeven over de continue gehechtheid van de WTO-leden aan het multilaterale handelssysteem.