Toelichting bij COM(2001)518 - Standpunt van de EG in de Ministeriële Conferentie die werd opgericht bij de Overeenkomst ter oprichting van de Wereldhandelsorganisatie inzake de toetreding van het afzonderlijk douanegebied van Taiwan, Penghu, Kinmen en Matsu (Chinees Taipei) tot de Wereldhandelsorganisatie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Overzicht van de voorwaarden voor de toetreding

1.

van het afzonderlijk douanegebied van Taiwan, Penghu, Kinmen en Matsu (Chinees Taipei) tot de WHO


Inleiding



Leden van de Wereldhandelsorganisatie (WHO) en het afzonderlijk douanegebied van Taiwan, Penghu, Kinmen en Matsu (Chinees Taipei) hebben de slotfase bereikt van de onderhandelingen over de overeenkomst inzake de voorwaarden voor toetreding van Chinees Taipei tot de organisatie. De onderhandelingen hebben acht jaar in beslag genomen en werden gestart nadat Chinees Taipei in 1992 een verzoek had ingediend om te mogen toetreden tot de Algemene Overeenkomst betreffende tarieven en handel (GATT).

Alvorens de EU het verzoek van Chinees Taipei echter formeel kan ondersteunen in de Algemene Raad van de WHO, moeten de voorwaarden voor toetreding bij een besluit van de Raad worden goedgekeurd.

Hieronder volgt een overzicht van de gevolgen van het lidmaatschap van Chinees Taipei voor de Europese Gemeenschap en haar lidstaten, het WHO-stelsel en voor Chinees Taipei zelf alsmede een samenvatting van de voorwaarden in kwestie.

2.

1.1 De juridisch bindende verplichting voor Chinees Taipei tot een open handel


Door toe te treden tot de WHO, verplicht Chinees Taipei zich ertoe alle WHO-verplichtingen na te leven behalve wanneer dit duidelijk anderszins is gespecificeerd in de toetredingsvoorwaarden.

De toetredingsvoorwaarden hebben twee basisvormen. In de eerste plaats zijn er de lijsten van verbintenissen waarin alle bepalingen inzake markttoegang worden uiteengezet die Chinees Taipei juridisch verplicht is aan WHO-leden te verlenen bij toetreding tot de WHO. Deze lijsten bevatten tarieven en non-tarifaire maatregelen die van toepassing zijn op de handel in landbouwproducten en industriële goederen (verplichtingen uit hoofde van GATT) en diensten (verplichtingen uit hoofde van de Algemene Overeenkomst inzake de handel in diensten oftewel GATS).

Op de tweede plaats is er het Protocol en Verslag van de Werkgroep inzake de toetreding van Chinees Taipei tot de WHO. Deze documenten die tevens juridisch bindende verplichtingen omvatten, geven voornamelijk een overzicht van de nieuwe WHO-verplichtingen van Chinees Taipei op alle overige gebieden die onder de WHO vallen (bijvoorbeeld subsidies, TRIPs, TBT, douanewaarde enz.)

3.

1.2 Eenzijdige concessies - geen nieuwe verplichtingen voor de EU


De onderhandelingen waren volledig gericht op de omvang van de markttoegang die Chinees Taipei bereid was toe te staan en de mate waarin het bereid was zich ertoe te verbinden de bestaande WHO-voorschriften op alle door de WHO bestreken gebieden na te leven, teneinde te mogen toetreden tot de WHO. Het kwam er derhalve op neer dat met Chinees Taipei onderhandeld werd over 'concessies' of verbeteringen zonder dat werd getornd aan WHO-verplichtingen van de bestaande WHO-leden.

Voor de EG, die er voor instond dat de belangen van Europese industrieën en bedrijven werden behartigd, betekent toetreding van Chinees Taipei derhalve een enorme toename van de afdwingbare rechten zonder een belangrijke verandering van onze eigen verplichtingen ten aanzien van Chinees Taipei. De bilaterale onderhandelingen tussen ambtenaren van de Europese Commissie en Chinees Taipei resulteerden in toetredingsvoorwaarden die aanzienlijke voordelen zullen bieden aan sectoren en belangen van bijzonder grote waarde voor alle lidstaten van de EU (voor bijzonderheden zie hieronder).

Als enige verplichting dienen WHO-leden Chinees Taipei de zogenaamde permanente MFN-status te verlenen waardoor dit douanegebied recht krijgt op dezelfde behandeling als alle andere WHO-landen behalve wanneer in het toetredingsprotocol uitzonderingen zijn gespecificeerd. Omdat de EG Chinees Taipei deze status reeds verleent zal dit in de praktijk vrijwel geen gevolgen hebben.

De enige bijzondere consequentie van het besluit om Chinees Taipei dezelfde behandeling te verlenen als andere WHO-leden zal de verplichting zijn om de specifieke kwantitatieve beperkingen (contingenten) per 2005 geleidelijk op te heffen. Dit geldt voor de resterende textielcontingenten die de EU toepast op Chinees Taipei en die overeenkomstig de overeenkomst inzake textiel- en kledingproducten moeten worden opgeheven.

In 1999 was Chinees Taipei de op zeven na grootste EU-leverancier en de 17de belangrijkste exportmarkt voor EU-goederen. De EU had een negatieve handelsbalans met CT ten bedrage van 8,12 miljarden Euro. De door CT in het kader van de WHO toetreding overeengekomen concessies inzake markttoegang zullen ongetwijfeld bevorderlijk zijn voor een nieuw evenwicht van de handelsstromen.

Toetreding van CT tot de WHO betekent dat de toegang van EU bedrijven tot de CT markt aanzienlijk zal worden uitgebreid. Invoertarieven en andere non-tarifaire beperkingen zullen sterk en permanent worden teruggebracht. Buitenlandse ondernemingen zullen kunnen investeren in een meer aantrekkelijk, en meer voorspelbaar bedrijfsklimaat. En het juridisch bindend stelsel van de WHO voor de beslechting van geschillen zal beide partijen in staat stellen handelsproblemen op te lossen. Kortom, deze overeenkomst betekent en verbetering van het klimaat voor Europese ondernemingen om uit te voeren naar en zaken te doen met Chinees Taipei.

4.

1.3 Gevolgen voor het WHO stelsel


Toetreding van Chinees Taipei tot de WHO betekent dat de organisatie zelf een nieuwe belangrijke stap zet om een werkelijk globale organisatie te worden. In haar unaniem met haar lidstaten overeengekomen beleid steunt de EG derhalve reeds lang het verzoek van Chinees Taipei om toetreding op commercieel aanvaardbare voorwaarden.

Als de 10de grootste handelseenheid ter wereld (1998, exclusief de handel binnen de EU ), met een reëel BBP van $289 miljard in 1999 zal Chinees Taipei onmiddellijk een belangrijke rol gaan spelen binnen de organisatie.

Ook van belang in dit opzicht zijn de strikte verbintenissen van Chinees Taipei om zijn economie open te stellen voor buitenlandse invoer, investeerders en ondernemingen. Het handelsregime van Chinees Taipei zal aanzienlijk liberaler zijn dan dat van veel bestaande WHO-leden met een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau. Op veel gebieden is Chinees Taipei overeengekomen concessies te verlenen die aanzienlijk verder gaan dan de gebruikelijk WHO-verplichtingen. De tariefgemiddelden zullen laag zijn, contingenten zullen spoedig worden afgeschaft, dienstverlenende ondernemingen in alle sectoren zullen kunnen profiteren van uitstekende voorwaarden voor markttoegang en de bescherming van intellectuele eigendomsrechten zal worden opgenomen in de wetgeving. Zoals hieronder zal worden toegelicht, zal dit uiteindelijk resulteren in een bijzonder uitgebreid pakket van maatregelen voor markttoegang en zal Chinees Taipei over het geheel genomen een van de meest liberale handelsregimes hebben ter wereld.

5.

2. Algemene beoordeling van de toetredingsvoorwaarden voor Chinees Taipei


Chinees Taipei zal zijn gewogen gemiddelde tarief voor industriële goederen terugbrengen tot 4,81%. Verder stelt Chinees Taipei een uitgebreid assortiment van het wederzijds nultarief voor en zijn voorstel inzake chemische stoffen gaat verder dan de harmoniseringseisen van de Uruguay Ronde. Chinees Taipei neemt reeds deel aan de ITA en heeft actief deelgenomen aan de onderhandelingen in het kader van ITA II. Meer dan tweederde van de tariefverlagingen voor industriële goederen zal vóór de toetreding zijn afgerond. Het overige deel is gepland voor 2002 met een klein aantal uitzonderingen voor 2004 en 2008 (motorvoertuigen).

Wat diensten betreft, behoort het voorstel van Chinees Taipei tot de 10 beste reeksen van verplichtingen in het kader van de WHO. Het dienstenaanbod van Chinees Taipei bestrijkt een uitgebreide reeks sectoren, waaronder financiële diensten, telecommunicatie, professionele diensten, reclame, computer, bouwnijverheid en distributiediensten.

Het CT-aanbod wat de landbouw betreft houdt openstelling in van gevoelige markten zoals varkensvlees en gevogelte. Voorts heeft CT erin toegestemd vóór de toetreding tariefcontingenten vast te stellen voor appels en citrusfruit.

6.

2.1 Opmerkingen met betrekking tot specifieke gebieden


Tarieven voor industrieproducten

Chinees Taipei zal zijn tarieven voor 6814 producten consolideren, de tariefbescherming verminderen en tarieven opheffen voor producten die worden bestreken door de overeenkomsten inzake wederzijdse nultarieven van de Uruguay-ronde alsmede de Overeenkomst inzake informatietechnologie. De meeste tariefverlagingen zullen plaats vinden bij de WHO-toetreding (68%). Voor 2217 (32%) tarieven zal de verlaging/opheffing gefaseerd plaatsvinden ('fasering'). Het grootste deel zal worden uitgevoerd vóór het jaar 2002, met uitzondering van krantenpapier (2000), 29 chemische stoffen (2001), 405 producten hoofdzakelijk in de sectoren chemische stoffen, ijzer en staal, auto-onderdelen en multiplex (2004), en 46 tarieven in de autosector (2008).

7.

Wijn en gedistilleerde dranken


In het kader van de bilaterale onderhandelingen tussen de EG en Chinees Taipei over markttoegang heeft Chinees Taipei zich ertoe verbonden de tarieven voor bruine en witte gedistilleerde dranken op te heffen (met uitzondering van een aantal oosterse gedistilleerde dranken) met ingang van 1 januari 2000, dat wil zeggen vóór de toetreding. In ditzelfde kader heeft CT zich ertoe verbonden de Europese benamingen van oorsprong voor wijn en gedistilleerde dranken te beschermen. Chinees Taipei heeft reeds alle fiscale discriminatie ten opzichte van ingevoerde alcoholische dranken opgeheven.

8.

Motorvoertuigen


Vóór het jaar 2008 zullen de tarieven geleidelijk aan worden verlaagd tot 17,5% . De contingenten van CT voor de auto-invoer vanuit de EU zullen bij de toetreding worden vastgesteld op 159.220 eenheden per jaar (ruim tweemaal zoveel als de huidige EU uitvoer) en met 20% per jaar worden verhoogd die acht jaar na de toetreding tot volledige liberalisering moet leiden. Chinees Taipei zal tevens zijn verbod op de invoer van dieselvoertuigen voor passagiersvervoer en motorfietsen met een vermogen van meer dan 150 cc opheffen uiterlijk twee jaar na toetreding en discriminerende fiscale stimuleringsmaatregelen opheffen die producenten aanmoedigen gebruik te maken van in het land zelf vervaardigde motoren en chassis.

9.

Diensten


Chinees Taipei zal alle beperkingen voor buitenlands aandelenkapitaal in alle dienstensectoren opheffen met uitzondering van specifieke sectoren zoals telecom, waar Europese en andere buitenlandse ondernemingen echter wel controlerende participatie mogen bezitten. Chinees Taipei zal de toegang tot de markt van financiële diensten en de behandeling van EU-actoren aanzienlijk verbeteren. Wat maritieme diensten betreft zal Chinees Taipei buitenlandse scheepvaartondernemingen toestemming verlenen eigen dochterondernemingen op te richten die de havens van binnenkomst en vertrek van hun eigen schepen kunnen regelen, vracht en/of passagiers kunnen werven en hun eigen containerterminals voor de zeescheepvaart kunnen beheren. Buitenlandse ondernemingen zullen tevens diensten kunnen verschaffen van maritieme agenten, alsmede voor vrachtvervoer, containerstations- en opslag.

10.

Overheidsopdrachten


Chinees Taipei zal bij toetreding tot de WHO ook toetreden tot de WHO-overeenkomst inzake overheidsopdrachten.

11.

Burgerluchtvaartuigen


Chinees Taipei zal bij toetreding tot de WHO ook toetreden tot de WHO-overeenkomst inzake de handel in burgerluchtvaartuigen.

12.

3. Conclusies


De Commissie legt de voorwaarden voor toetreding van Chinees Taipei tot de WHO ter goedkeuring voor aan de Raad en voor advies aan het Europees Parlement en beveelt deze voorwaarden aan als een evenwichtig maar ambitieus pakket van verbintenissen tot openstelling van de markt dat belangrijke voordelen zal inhouden voor zowel Chinees Taipei als zijn handelspartners in de WHO.