Artikelen bij COM(2024)426 - - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)426 - . |
---|---|
document | COM(2024)426 |
datum | 20 september 2024 |
Hoofdstuk I
Algemene bepalingen
Artikel 1
Onderwerp
Bij deze verordening wordt het samenwerkingsmechanisme voor leningen aan Oekraïne (hierna “het mechanisme” genoemd) ingesteld en wordt aan Oekraïne buitengewone macrofinanciële bijstand beschikbaar gesteld om Oekraïne te ondersteunen bij het dekken van zijn financieringsbehoeften.
Artikel 2
Definities
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
1) “steun van de Unie”: de MFB-lening en de niet-terugbetaalbare financiële steun die in het kader van deze verordening ter beschikking worden gesteld;
2) “bilaterale lening”: een lening die direct of indirect door een derde land als kredietverstrekker (ook “bilaterale kredietverstrekker” genoemd) ten gunste van Oekraïne wordt verstrekt;
3) “subsidiabele bilaterale lening”: een bilaterale lening die door de Commissie is goedgekeurd als subsidabel in het kader van het mechanisme;
4) “MFB-lening”: de uitzonderlijke financiële steun die de Unie aan Oekraïne beschikbaar stelt in de vorm van een lening uit hoofde van hoofdstuk III;
5) “MFB-leningsovereenkomst”: de leningsovereenkomst die op grond van hoofdstuk III door de Commissie, namens de Unie, en Oekraïne is ondertekend;
6) “andere gerelateerde kosten”: alle kosten of vergoedingen die in het kader van de MFB-lening en de respectieve bilaterale lening verschuldigd zijn.
Hoofdstuk II
Samenwerkingsmechanisme voor leningen aan Oekraïne
Artikel 3
Doelstelling
Het doel van het mechanisme is niet-terugbetaalbare financiële steun te verlenen aan Oekraïne om Oekraïne te helpen de MFB-lening en subsidiabele bilaterale leningen terug te betalen. Om dit doel te bereiken, ontvangt het mechanisme middelen en keert het deze op gezette tijden uit aan Oekraïne om de hoofdsom, de rente en alle andere gerelateerde kosten van de MFB-lening en de subsidiabele bilaterale leningen te dekken. Bij zijn operaties waarborgt het mechanisme gelijke toegang voor zowel bilaterale kredietverstrekkers als de Unie.
Artikel 4
Financiering
1) Het mechanisme wordt voorzien van middelen die beschikbaar worden gesteld door:
a) bedragen die zijn overgedragen overeenkomstig bijlage XLI bij Verordening (EU) nr. 833/2014 van de Raad, die externe bestemmingsontvangsten vormen overeenkomstig artikel 21, lid 5, van het Financieel Reglement; en
b) bedragen ontvangen als financiële bijdragen van lidstaten, derde landen of andere bronnen. Die bijdragen vormen externe bestemmingsontvangsten overeenkomstig respectievelijk de punten a) ii), d) en e) van artikel 21, lid 2, van het Financieel Reglement.
2) Voor alle in lid 1, punt b), bedoelde bijdragen wordt een bijdrageovereenkomst gesloten tussen de Commissie, namens de Unie, en de contribuant. In deze bijdrageovereenkomst zijn met name bepalingen betreffende de betalingsvoorwaarden opgenomen. De Commissie stelt het Europees Parlement en de Raad gelijktijdig en onverwijld in kennis van de gesloten bijdrageovereenkomsten.
Artikel 5
Beschikbare steun
1) De niet-terugbetaalbare financiële steun in het kader van het mechanisme is onder de in de artikelen 6 tot en met 8 vastgestelde voorwaarden beschikbaar om Oekraïne te helpen de hoofdsom, de rente en alle andere gerelateerde kosten terug te betalen van:
a) de MFB-lening; en
b) de subsidiabele bilaterale leningen.
2) De niet-terugbetaalbare financiële steun wordt toegewezen om Oekraïne te helpen de in lid 1 bedoelde leningen terug te betalen, waarbij rekening wordt gehouden met hoe de hoofdsom van elke lening uitgedrukt in euro zich verhoudt tot de totale hoofdsom van de MFB-lening en alle subsidiabele bilaterale leningen, uitgedrukt in euro. Zodra de MFB-lening of een subsidiabele bilaterale lening volledig door Oekraïne is terugbetaald, met inbegrip van rente en alle andere gerelateerde kosten, wordt deze toewijzing zodanig aangepast dat eventuele toekomstige middelen aan de resterende leningen worden toegewezen waarbij rekening wordt gehouden met hoe de hoofdsom van elke lening uitgedrukt in euro zich verhoudt tot de totale hoofdsom van alle resterende leningen, uitgedrukt in euro.
3) De Commissie stelt een besluit vast tot vaststelling van de in lid 2 bedoelde toewijzing tussen de MFB-lening en de subsidiabele bilaterale leningen. De Commissie gebruikt de hoofdsom van elke subsidiabele bilaterale lening, uitgedrukt in euro, als bedoeld in artikel 6, lid 5, punt b). De Commissie wijzigt dit besluit om elke bilaterale lening onmiddellijk na de inwerkingtreding van de respectieve bilaterale lening erin op te nemen. De Commissie kan dat besluit wijzigen om de toewijzing aan een bilaterale lening evenredig te verlagen indien die bilaterale lening niet volledig is uitbetaald binnen de in artikel 6, lid 2, punt c), vastgestelde termijn.
4) Het totale bedrag van de hoofdsom van de in lid 1 bedoelde leningen bedraagt niet meer dan 45 miljard EUR.
5) De niet-terugbetaalbare financiële steun in het kader van het mechanisme wordt uitgevoerd in euro.
6) Alle betalingen zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van de in artikel 4, lid 1, bedoelde middelen.
7) De Unie is niet aansprakelijk voor de terugbetaling van de subsidiabele bilaterale leningen.
Artikel 6
Uitvoeringsbesluit van de Commissie betreffende de subsidiabiliteit van de bilaterale leningen
1) Indien Oekraïne om steun uit hoofde van het mechanisme wil verzoeken om bijstand te verkrijgen bij de terugbetaling van een bilaterale lening, dient Oekraïne de tekst van de desbetreffende bilaterale leningsovereenkomst uiterlijk op 1 juni 2025 in bij de Commissie.
2) De Commissie beoordeelt onverwijld of de bilaterale lening in het kader van het mechanisme in aanmerking komt aan de hand van de volgende criteria:
a) de bilaterale leningsovereenkomst is niet vóór [datum van vaststelling van het voorstel] ondertekend;
b) de tegenpartij bij de bilaterale lening handelt onder auspiciën van het G7-initiatief “Extraordinary Revenue Acceleration Loans for Ukraine”; en
c) de bilaterale lening moet vóór 31 december 2027 volledig ten gunste van Oekraïne worden uitbetaald. Dergelijke uitbetalingen kunnen worden gekoppeld aan de vervulling van de beleidsvoorwaarden.
Met het oog op de beoordeling kan de Commissie Oekraïne om aanvullende informatie verzoeken.
3) Een opschortende voorwaarde in een bilaterale leningsovereenkomst die bepaalt dat een dergelijke overeenkomst niet in werking treedt vóór de goedkeuring door de Commissie van de subsidiabiliteit van de bilaterale lening of vóór de inwerkingtreding van de in artikel 7 bedoelde overeenkomst, vormt geen beletsel voor een positieve beoordeling van de bilaterale lening.
4) De Commissie keurt door middel van een uitvoeringsbesluit de subsidiabiliteit van de bilaterale lening goed.
5) In het in lid 4 bedoelde uitvoeringsbesluit van de Commissie wordt het volgende vastgesteld:
a) de bilaterale kredietverstrekker;
b) de hoofdsom van de bilaterale lening, uitgedrukt in euro; voor zover nodig wordt de hoofdsom van de bilaterale lening ook uitgedrukt in de valuta van de respectieve bilaterale lening, waarbij de omrekeningskoers voor de bilaterale lening in euro de dagelijkse wisselkoers van de euro is die op [datum van aanneming van het voorstel] in de C-reeks van het Publicatieblad van de Europese Unie is bekendgemaakt; en
c) de rechtvaardiging voor de positieve beoordeling van de bilaterale lening.
6) Het totaal van de hoofdsommen van alle overeenkomstig dit artikel door de Commissie goedgekeurde bilaterale leningen en de MFB-lening is te allen tijde in overeenstemming met het in artikel 5, lid 4, bedoelde bedrag.
7) De Commissie kan het in lid 4 bedoelde uitvoeringsbesluit intrekken indien de bilaterale leningsovereenkomst niet uiterlijk op 30 juni 2025 in werking treedt.
8) In geval van een negatieve beoordeling deelt de Commissie Oekraïne een naar behoren gemotiveerde beoordeling mee.
Artikel 7
Overeenkomst voor de tenuitvoerlegging van het samenwerkingsmechanisme voor leningen aan Oekraïne (Ukraine Loan Cooperation Mechanism, ULCM)
1) De in artikel 5 bedoelde niet-terugbetaalbare financiële steun wordt pas aan Oekraïne toegekend nadat de Commissie een overeenkomst met Oekraïne heeft gesloten (“de ULCM-overeenkomst”).
2) In de ULCM-overeenkomst worden met name de volgende elementen vastgesteld:
a) de verplichting van Oekraïne om de niet-terugbetaalbare financiële steun te gebruiken voor de terugbetaling van de hoofdsom, rente en alle andere gerelateerde kosten van de MFB-lening of subsidiabele bilaterale leningen;
b) de bankrekeningen van alle bilaterale kredietverstrekkers, waaraan de Commissie de betalingen van de niet-terugbetaalbare financiële steun in verband met hun respectieve bilaterale leningen verricht;
c) voor de betalingen van de niet-terugbetaalbare financiële steun in verband met de MFB-lening, bepalingen die ervoor zorgen dat de Unie deze bedragen gebruikt om de MFB-lening rechtstreeks terug te betalen;
d) specifieke bepalingen die artikel 5, lid 7, weerspiegelen en ervoor zorgen dat de Unie niet aansprakelijk wordt gesteld voor schade veroorzaakt door Oekraïne of door derden bij de uitvoering van de subsidiabele bilaterale leningen, ook niet als gevolg van de uitvoering van het mechanisme, en met name wanneer de in artikel 4, lid 1, bedoelde bedragen in de loop van de tijd variëren of niet meer van toepassing zijn;
e) de verplichting van Oekraïne om van de bilaterale kredietverstrekkers te verkrijgen en onverwijld aan de Commissie het bewijs te leveren van:
a) de inwerkingtreding van elke bilaterale leningsovereenkomst; en
b) de kwijting van elke terugbetalingsverplichting, met inbegrip van, voor zover nodig, de toegepaste omrekeningskoers.
f) de verplichting van Oekraïne om met elke bilaterale kredietverstrekker overeen te komen dat alle door Oekraïne verstrekte bedragen voor de terugbetaling van de lening waarmee terugbetalingsverplichtingen niet onmiddellijk worden vereffend, beschikbaar blijven totdat de terugbetalingsverplichtingen vervallen, waarbij de opgelopen rente over dat bedrag ook beschikbaar is om te worden gebruikt voor de nakoming van verplichtingen uit hoofde van de bilaterale leningsovereenkomst;
g) de verplichting van Oekraïne om elk betalingsverzoek vergezeld te doen gaan van:
a) nadere gegevens over de resterende bedragen die uit hoofde van elke bilaterale leningsovereenkomst verschuldigd zijn; en
b) nadere gegevens over de in punt f) bedoelde bedragen.
h) de uitdrukkelijke toestemming voor bilaterale kredietverstrekkers om bij wijze van uitzondering een betalingsverzoek in te dienen overeenkomstig artikel 8, lid 6, op voorwaarde dat de in punt g) van dit lid bedoelde informatie door de bilaterale kredietverstrekkers wordt ingediend; en
i) alle andere vereisten die nodig zijn voor de uitvoering van het mechanisme.
3) Voor zover nodig wordt de ULCM-overeenkomst gewijzigd na de inwerkingtreding van een overeenkomstig artikel 6, lid 4, vastgesteld besluit van de Commissie.
Artikel 8
Uitbetaling van de niet-terugbetaalbare financiële steun
1) Oekraïne kan tweemaal per jaar bij de Commissie een verzoek indienen om niet-terugbetaalbare financiële steun met betrekking tot de MFB-lening en subsidiabele bilaterale leningen.
2) De Commissie beoordeelt het verzoek van Oekraïne op basis van de volgende vereisten:
a) naleving van de voorafgaande voorwaarde van artikel 11, die alleen van toepassing is op de MFB-lening;
b) bevestiging dat de totale waarde van de uitbetalingen met betrekking tot de MFB-lening of elke subsidiabele bilaterale lening, samen met de eventueel opgelopen rente, niet hoger is dan het totale bedrag dat aan die leninggever verschuldigd is; en
c) naleving van de verplichtingen van de ULCM-overeenkomst.
3) Onder voorbehoud van de beschikbaarheid van de in artikel 4, lid 1, bedoelde middelen stelt de Commissie, indien zij een positieve beoordeling uitvoert, onverwijld een besluit vast waarbij toestemming wordt verleend voor de uitbetaling van de niet-terugbetaalbare financiële steun, met inbegrip van het bedrag dat wordt uitbetaald ter ondersteuning van de terugbetaling van elke subsidiabele bilaterale lening en het ter beschikking gestelde bedrag ter ondersteuning van de terugbetaling van de MFB-lening. Het uitgekeerde bedrag is gelijk aan het bedrag van de op grond van artikel 4, lid 1, beschikbare middelen. Het uitgekeerde bedrag wordt toegewezen overeenkomstig het in artikel 5, lid 3, bedoelde besluit van de Commissie.
4) Indien het aan Oekraïne ter beschikking gestelde bedrag ter ondersteuning van de terugbetaling van de MFB-lening hoger is dan het voor terugbetaling verschuldigde bedrag, kan het te veel betaalde bedrag worden gebruikt voor vervroegde aflossing van de lening overeenkomstig artikel 15, lid 2, punt e), of door de Unie worden ingehouden uitsluitend ter ondersteuning van de terugbetaling van de MFB-lening in de toekomst. Eventueel opgebouwde rente is eveneens beschikbaar om dit doel te ondersteunen.
5) Indien de Commissie het verzoek negatief beoordeelt, stelt zij Oekraïne daarvan onverwijld in kennis, met opgave van de redenen voor haar beoordeling.
6) Onverminderd de leden 1 en 2 kan de Commissie om naar behoren gemotiveerde redenen bij wijze van uitzondering de door de bilaterale kredietverleners ingediende betalingsverzoeken beoordelen, met name indien de Commissie een besluit heeft genomen overeenkomstig artikel 11, lid 4, of indien Oekraïne de verplichtingen van de ULCM-overeenkomst niet nakomt.
Hoofdstuk III
Macrofinanciële bijstand
Artikel 9
Terbeschikkingstelling van de buitengewone macrofinanciële bijstand van de Unie
1) De Unie stelt Oekraïne buitengewone macrofinanciële bijstand beschikbaar om Oekraïne te ondersteunen bij het dekken van financieringsbehoeften. De buitengewone macrofinanciële bijstand van de Unie wordt aan Oekraïne verstrekt in de vorm van leningen. De bijstand draagt bij tot het dekken van het financieringstekort van Oekraïne dat in samenwerking met de internationale financiële instellingen is vastgesteld.
2) De uitbetaling van de buitengewone macrofinanciële bijstand van de Unie wordt door de Commissie beheerd op basis van haar beoordeling van de in artikel 11 bedoelde voorafgaande voorwaarde en de uitvoering van de beleidsvoorwaarden die zijn opgenomen in het in artikel 12, lid 1, bedoelde memorandum van overeenstemming.
3) De MFB-lening aan Oekraïne is beschikbaar tot en met 31 december 2024. De MFB-lening wordt door de Commissie in één tranche ter beschikking gesteld, die in een of meer deeltranches kan worden uitbetaald. De uitbetaling van al deze deeltranches vindt uiterlijk op 31 december 2025 plaats.
Artikel 10
Bedrag
1) De MFB-lening aan Oekraïne bedraagt maximaal 35 miljard EUR. Indien bij de vaststelling van het besluit van de Commissie betreffende de vrijgave van de in artikel 13 bedoelde tranche de som van dit maximumbedrag en van de hoofdsom van de subsidiabele bilaterale leningen die reeds door de Commissie overeenkomstig artikel 6 zijn goedgekeurd, en van de hoofdsom die is vermeld in de in het kader van het G7-initiatief “Extraordinary Revenue Acceleration Loans for Ukraine” aan de Commissie meegedeelde voornemens van derde landen, echter meer dan 45 miljard EUR bedraagt, wordt het maximumbedrag van de MFB-lening verminderd met de waarde van de overschrijding.
2) Indien de financieringsbehoeften van Oekraïne aanzienlijk zouden verminderen tijdens de periode van beschikbaarheid van de buitengewone macrofinanciële bijstand van de Unie, ook in geval van een regeling met Rusland voor de oorlogsschade die Oekraïne heeft opgelopen, kan de Commissie, handelend volgens de in artikel 16 bedoelde onderzoeksprocedure, het bedrag van de bijstand verlagen of schrappen.
3) De MFB-lening heeft een maximale looptijd van 45 jaar.
Artikel 11
Voorafgaande voorwaarde voor steun
1) Een voorafgaande voorwaarde voor het verlenen van buitengewone macrofinanciële bijstand is dat Oekraïne de instandhouding en eerbiediging van doeltreffende democratische mechanismen, waaronder een parlementair meerpartijenstelsel en de rechtsstaat, voortzet en dat het de eerbiediging van de mensenrechten blijft garanderen, met inbegrip van de rechten van personen die tot minderheden behoren.
2) De diensten van de Commissie en de Europese Dienst voor extern optreden zien toe op de naleving van de in lid 1 vastgestelde voorafgaande voorwaarde, met name voordat de tranche wordt vrijgegeven en de deeltranches worden uitbetaald, waarbij zij, in voorkomend geval, tevens rekening houden met het op gezette tijdstippen uitgebrachte uitbreidingsverslag van de Commissie. De Commissie houdt bij dit proces rekening met relevante aanbevelingen van internationale organen, zoals de Raad van Europa en de Commissie van Venetië van de Raad van Europa. De Commissie stelt de Raad vóór de vrijgave van de tranche en de uitbetaling van de deeltranches aan Oekraïne in kennis van de vervulling van de in lid 1 genoemde voorwaarde.
3) De leden 1 en 2 van dit artikel zijn van toepassing overeenkomstig Besluit 2010/427/EU van de Raad26.
4) De in lid 2 bedoelde beoordeling wordt samen met de in artikel 5 van Verordening (EU) 2024/79227 bedoelde beoordeling uitgevoerd.
5) Indien de Commissie van oordeel is dat niet of niet langer aan de voorafgaande voorwaarde is voldaan, schort zij de uitbetalingen van de buitengewone macrofinanciële bijstand en de vrijgave van de in artikel 8 bedoelde niet-terugbetaalbare steun op, voor zover deze middelen betrekking hebben op de MFB-lening.
Artikel 12
Memorandum van overeenstemming
1) De Commissie moet met Oekraïne overeenstemming bereiken over beleidsvoorwaarden die aan de buitengewone macrofinanciële bijstand van de Unie moeten worden gekoppeld. Die beleidsvoorwaarden worden vastgelegd in een memorandum van overeenstemming.
2) De beleidsvoorwaarden in het memorandum van overeenstemming sporen met de kwalitatieve en kwantitatieve stappen in de bijlage bij Uitvoeringsbesluit (EU) 2024/1447 van de Raad betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het Oekraïneplan en eventuele wijzigingen daarvan. Daarenboven bevatten de beleidsvoorwaarden in het memorandum van overeenstemming een verbintenis om de samenwerking met de Unie op het gebied van het herstel, de wederopbouw en de modernisering van de Oekraïense defensie-industrie te bevorderen, in overeenstemming met de doelstellingen van het programma voor de Europese defensie-industrie (EDIP) en andere relevante instrumenten van de Unie.
3) De Commissie keurt de ondertekening van het memorandum van overeenstemming en de wijzigingen ervan door middel van uitvoeringshandelingen goed. Die uitvoeringshandelingen worden overeenkomstig de in artikel 16, lid 2, bedoelde onderzoeksprocedure vastgesteld.
Artikel 13
Besluit tot vrijgave
1) Oekraïne dient vóór de vrijgave van de tranche een verzoek om middelen in, vergezeld van een verslag, overeenkomstig de bepalingen van het memorandum van overeenstemming.
2) De Commissie besluit tot uitkering van de tranche na een beoordeling van de volgende voorwaarden:
a) naleving van de in artikel 11 vastgestelde voorafgaande voorwaarde; en
b) bevredigende uitvoering van de in het memorandum van overeenstemming vastgestelde beleidsvoorwaarden.
3) De uitbetaling van de deeltranches kan worden afgestemd op het tijdschema voor de uitbetalingen van leningen of niet-terugbetaalbare financiële steun in het kader van pijler I van de faciliteit voor Oekraïne overeenkomstig Verordening (EU) 2024/792.
Artikel 14
Opgenomen en verstrekte leningen
1) Voor de financiering van de buitengewone macrofinanciële bijstand wordt de Commissie gemachtigd om, namens de Unie, de nodige financiële middelen op de kapitaalmarkten of bij financiële instellingen te lenen overeenkomstig artikel 220 bis van het Financieel Reglement.
2) In afwijking van artikel 31, lid 3, tweede zin, van Verordening (EU) 2021/947 wordt de financiële bijstand die in de vorm van leningen aan Oekraïne wordt verstrekt, niet gedragen door de garantie voor extern optreden. Voor de MFB-lening worden geen voorzieningen gevormd en, in afwijking van artikel 211, lid 1, van het Financieel Reglement, wordt geen voorzieningspercentage vastgesteld als een percentage van het in artikel 10 van deze verordening genoemde bedrag.
3) De overeenkomstig artikel 11, lid 4, opgeschorte bedragen zijn, voor zover nodig, beschikbaar ter ondersteuning van de terugbetaling van door de Unie opgenomen leningen. Het gebruik van dergelijke middelen ontslaat Oekraïne niet van zijn verplichting om de lening terug te betalen overeenkomstig de voorwaarden van de MFB-leningsovereenkomst.
Artikel 15
MFB-leningsovereenkomst
1) De financiële voorwaarden van de buitengewone macrofinanciële bijstand van de Unie worden in detail vastgelegd in de MFB-leningsovereenkomst.
2) Naast de in artikel 220, lid 5, van het Financieel Reglement vastgelegde elementen bevat de MFB-leningsovereenkomst de volgende vereisten:
a) de rechten, verantwoordelijkheden en verplichtingen waarin de in artikel 9 van Verordening (EU) 2024/792 bedoelde kaderovereenkomst voorziet, zijn van toepassing zijn op de MFB-leningsovereenkomst en de daarin opgenomen middelen;
b) Oekraïne gebruikt dezelfde beheers- en controlesystemen als voorgesteld in het bij Verordening (EU) 2024/792 ingestelde Oekraïneplan;
c) de Unie heeft recht op vervroegde terugbetaling van de lening indien is vastgesteld dat Oekraïne met betrekking tot het beheer van de buitengewone macrofinanciële bijstand van de Unie fraude, corruptie of een andere onrechtmatige activiteit heeft gepleegd die afbreuk doet aan de financiële belangen van de Unie;
d) Oekraïne blijft de voorwaarden van artikel 11, lid 1, naleven;
e) het in artikel 8, lid 4, bedoelde overschot kan geheel of gedeeltelijk worden gebruikt voor de vervroegde terugbetaling van de MFB-lening op initiatief van de Commissie of, na goedkeuring van de Commissie, op verzoek van Oekraïne; en
f) er wordt voorzien in een trapsgewijze terugbetaling. Ten eerste wordt de niet-terugbetaalbare steun die overeenkomstig artikel 8 uit het mechanisme voor de MFB-lening beschikbaar wordt gesteld, gebruikt om de MFB-lening rechtstreeks terug te betalen. Ten tweede worden, indien er geen of slechts gedeeltelijke niet-terugbetaalbare steun wordt verleend wegens ontoereikende bedragen, de door de Unie overeenkomstig artikel 8, lid 4, ingehouden bedragen gebruikt om de MFB-lening rechtstreeks terug te betalen. Ten derde, indien de bovengenoemde bedragen ontoereikend zijn, gebruikt Oekraïne, in geval een overeenkomst wordt bereikt om aan Oekraïne oorlogsherstel of een gelijkwaardige financiële regeling voor oorlogsschade te verstrekken, die middelen voor het aflossen van de MFB-lening. Ten vierde blijft Oekraïne, indien de bovengenoemde bedragen ontoereikend zijn, aansprakelijk voor het resterende verschuldigde bedrag.
3) Niet-naleving van de voorwaarden van de MFB-leningsovereenkomst vormt voor de Commissie een reden om de vrijgave van de tranche of deeltranches op te schorten of te schrappen, of, indien gerechtvaardigd, om vervroegde terugbetaling van de MFB-lening te verzoeken.
4) De MFB-leningsovereenkomst wordt op verzoek gelijktijdig ter beschikking gesteld van het Europees Parlement en de Raad.
Artikel 16
Comitéprocedure
1) De Commissie wordt bijgestaan door een comité. Dat comité is een comité in de zin van Verordening (EU) nr. 182/2011.
2) Wanneer naar dit lid wordt verwezen, is artikel 5 van Verordening (EU) nr. 182/2011 van toepassing.
Hoofdstuk IV
Slotbepalingen
Artikel 17
Verstrekking van informatie aan het Europees Parlement en de Raad
1) De Commissie stelt het Europees Parlement en de Raad in kennis van de ontwikkelingen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening, waaronder de uitbetalingen in het kader van het mechanisme en de MFB-lening, en verstrekt die instellingen tijdig de relevante documenten. Deze informatie moet worden verstrekt in overeenstemming met de interinstitutionele regelingen die zijn overeengekomen in het kader van de faciliteit voor Oekraïne, met inbegrip van de dialoog over de faciliteit voor Oekraïne.
2) De Commissie dient jaarlijks, uiterlijk op 30 juni, bij het Europees Parlement en de Raad een verslag in over de uitvoering van deze verordening in het voorgaande jaar, met inbegrip van een evaluatie van die uitvoering. In dat verslag: a) wordt de geboekte vooruitgang bij de uitvoering van de buitengewone macrofinanciële bijstand van de EU onderzocht; en (b) worden de economische situatie en de vooruitzichten van Oekraïne, alsook de bij de tenuitvoerlegging van de in artikel 12, lid 1, bedoelde beleidsmaatregelen gemaakte vorderingen beoordeeld; In voorkomend geval, met name nadat de MFB-lening en alle subsidiabele bilaterale leningsovereenkomsten zijn verstreken, neemt de Commissie in dat verslag een evaluatie op van de toereikendheid van de in deze verordening vervatte regelingen.
3) Uiterlijk op 31 december 2027 zal de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een ex-postevaluatieverslag indienen, met daarin een beoordeling van de resultaten en de doelmatigheid van de voltooide buitengewone macrofinanciële bijstand uit hoofde van deze verordening en van de mate waarin deze tot de doelstellingen van de bijstand heeft bijgedragen.
Artikel 18
Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.