Artikelen bij COM(2023)759 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 7-10/2023 - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)759 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 7-10/2023. |
---|---|
document | COM(2023)759 |
datum | 24 november 2023 |
Inhoudsopgave
1. OPMERKINGEN OVER DE VOORLOPIGE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2023 1
1.1. INTERVENTIETYPES IN BEPAALDE SECTOREN IN HET KADER VAN DE STRATEGISCHE GLB-PLANNEN (BEGROTINGSARTIKEL 08 02 02) 1
1.2. MARKTGERELATEERDE UITGAVEN BUITEN DE STRATEGISCHE GLB-PLANNEN (BEGROTINGSARTIKEL 08 02 03) 1
1.3. RECHTSTREEKSE BETALINGEN BUITEN DE STRATEGISCHE GLB-PLANNEN (BEGROTINGSARTIKEL 08 02 05) 2
2. LANDBOUWRESERVE (BEGROTINGSARTIKEL 08 02 01) 3
3. FEITELIJKE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF (BEGROTINGSPOST 6 2 0 0) 3
4. CONCLUSIES 4
BIJLAGE: | BESTEDING VAN DE ELGF-KREDIETEN TOT EN MET 31 AUGUSTUS 2023 (VOORLOPIGE CIJFERS) |
1. OPMERKINGEN OVER DE VOORLOPIGE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2023
De bijlage bij dit verslag geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting (voorlopige cijfers) voor de periode van 16 oktober 2022 tot en met 31 augustus 2023.
Het uitvoeringsniveau wordt vergeleken met het uitgavenprofiel van het systeem voor vroegtijdige waarschuwing, dat is opgezet op grond van artikel 19 van Verordening (EU) 2021/2116.
Hieronder volgt een korte toelichting bij bepaalde begrotingsartikelen en -posten die de grootste verschillen tussen de uitvoeringsniveaus en de uitgavenprofielen te zien geven.
1. INTERVENTIETYPES IN BEPAALDE SECTOREN IN HET KADER VAN DE STRATEGISCHE GLB-PLANNEN (BEGROTINGSARTIKEL 08 02 02)
Alle posten van de sectorale interventietypes in het kader van de strategische GLB-plannen vertonen een aanzienlijke neerwaartse afwijking van het profiel (-41,5 procentpunten). De totale besteding (voorlopige cijfers) voor dit artikel bedraagt 146,9 miljoen EUR, d.w.z. ongeveer 398,2 miljoen EUR lager dan het profiel.
De tot dusver gedeclareerde uitgaven voor de begrotingsposten 08 02 02 01 — sector groenten en fruit, 08 02 02 02 — sector producten van de bijenteelt en 08 02 02 05 — sector olijfolie en tafelolijven vertonen een afwijking van het profiel van respectievelijk -148,2 miljoen EUR (-31,5 procentpunten), -23,7 miljoen EUR (-44,7 procentpunten) en -6,2 miljoen EUR (-17,3 procentpunten).
De lager dan verwachte uitvoering voor de wijnsector (08 02 02 03) (-220,1 miljoen EUR) staat in contrast met de hogere uitvoering voor die sector onder begrotingspost 08 02 03 07 (190,1 miljoen EUR). Dit wijst erop dat sommige lidstaten hun toewijzingen van kredieten voor interventietypes in de wijnsector in het kader van de GLB-plannen overhevelen naar de nationale steunprogramma’s voor wijn, die buiten de GLB-plannen om worden gefinancierd (zie punt 1.2).
Voor hop (08 02 02 04) werd de betaling buiten het strategische GLB-plan om gedaan (zie de opmerking met betrekking tot post 08 02 03 09 in punt 1.2).
2. MARKTGERELATEERDE UITGAVEN BUITEN DE STRATEGISCHE GLB-PLANNEN (BEGROTINGSARTIKEL 08 02 03)
Globaal genomen is de opname van kredieten voor marktgerelateerde uitgaven buiten de strategische GLB-plannen 242,5 miljoen EUR (13,9 procentpunten) hoger dan het bestedingsprofiel.
De uitvoering van acties in verband met “Afzetbevordering van landbouwproducten — Monoprogramma’s onder gedeeld beheer” (08 02 03 02) en “Olijfolie” (08 02 03 05) ligt evenwel lager dan het profiel, respectievelijk -4,5 miljoen EUR (-5,4 procentpunten) en -2,3 miljoen EUR (-25,2 procentpunten).
Voor de uitgaven voor groenten en fruit (08 02 03 06) ligt de uitvoering daarentegen 97,1 miljoen EUR hoger dan verwacht (19,1 procentpunten) en voor de steunprogramma’s voor wijn (08 02 03 07) zelfs 190,1 miljoen EUR hoger dan het profiel (30,3 procentpunten).
De betalingen voor de bijenteelt (08 02 03 08) zijn hoger dan het begrote bedrag en liggen 5,5 miljoen EUR (110,1 procentpunten) hoger dan eind augustus werd verwacht.
Voor hop vond de volledige uitvoering plaats in het kader van begrotingspost 08 02 03 09 (“Hop” onder “Marktgerelateerde uitgaven buiten de strategische GLB-plannen”), en niet in het kader van begrotingspost 08 02 02 04 (“Hopsector” onder “Interventietypes in bepaalde sectoren in het kader van de strategische GLB-plannen”).
Voor 08 02 03 10 “Maatregelen inzake openbare en particuliere opslag” zal het verschil ten opzichte van het profiel aanhouden, aangezien de lidstaten voor de particuliere opslag van varkensvlees al in het begrotingsjaar 2022 een deel hebben betaald van het bedrag dat volgens de oorspronkelijke ramingen in het begrotingsjaar 2023 had moeten worden betaald.
Behalve voor de maatregelen inzake openbare en particuliere opslag worden de verschillen ten opzichte van de profielen voor de bovengenoemde soorten maatregelen momenteel als tijdelijk beschouwd.
Al met al zullen de begrote bedragen naar verwachting de behoeften dekken.
3. RECHTSTREEKSE BETALINGEN BUITEN DE STRATEGISCHE GLB-PLANNEN (BEGROTINGSARTIKEL 08 02 05)
De opname van kredieten voor rechtstreekse betalingen buiten de strategische GLB-plannen is in grote lijnen in overeenstemming met het bestedingsprofiel. Eind augustus 2023 hadden de lidstaten voor dit begrotingsartikel in totaal 37 620,1 miljoen EUR gedeclareerd.
De betalingen voor de regeling inzake een enkele areaalbetaling (08 02 05 02), de herverdelingsbetaling (08 02 05 03), de betaling voor klimaat‑ en milieuvriendelijke landbouwpraktijken (08 02 05 05) en de vrijwillige regeling voor gekoppelde steun (08 02 05 09) zijn in grote lijnen in overeenstemming met het bestedingsprofiel.
Bij het uitvoeringsprofiel voor de basisbetalingsregeling (08 02 05 04) wordt rekening gehouden met de bestemmingsontvangsten voor deze begrotingspost. Als die ontvangsten worden meegerekend, stroken de uitgaven voor deze regeling met het profiel, in die zin dat zij slechts -1,1 miljoen EUR lager liggen dan verwacht, wat een afwijking is van 0,0 procentpunt (zie het vak “Enkel ter informatie” in de bijlage).
De betalingen voor landbouwers in gebieden met natuurlijke beperkingen (08 02 05 06) en voor jonge landbouwers (08 02 05 07) liggen respectievelijk -0,1 miljoen EUR (-2,3 procentpunten) en -19,4 miljoen EUR (-4,1 procentpunten) lager dan het profiel. Verwacht wordt dat het begrote bedrag voor de regeling voor jonge landbouwers aan het einde van het jaar niet volledig zal zijn besteed. De niet-benutte kredieten zullen worden overgeheveld om andere posten van dit artikel te versterken wanneer de uitgaven hoger zijn dan de begrote behoeften.
Voor de regeling voor kleine landbouwbedrijven (08 02 05 10) ligt de uitvoering 2,3 procentpunten (13,4 miljoen EUR) hoger dan verwacht.
2. LANDBOUWRESERVE (BEGROTINGSARTIKEL 08 02 01)
Voor het begrotingsjaar 2023 werd 450 miljoen EUR goedgekeurd voor de financiering van mogelijke uitgaven in het kader van de landbouwreserve. Tot eind augustus waren vijf maatregelen goedgekeurd voor in totaal 530,5 miljoen EUR:
- uitzonderlijke marktondersteuningsmaatregelen voor de sectoren eieren en pluimveevlees in Polen (17,0 miljoen EUR)1;
- een noodsteunmaatregel voor de sectoren granen en oliehoudende zaden in Bulgarije, Polen en Roemenië (56,3 miljoen EUR)2;
- uitzonderlijke marktondersteuningsmaatregelen voor de sectoren eieren en pluimveevlees in Italië (27,2 miljoen EUR)3;
- een noodsteunmaatregel voor de sectoren granen en oliehoudende zaden in Bulgarije, Hongarije, Polen, Roemenië en Slowakije (100,0 miljoen EUR)4;
- financiële noodhulp aan de landbouwsectoren die worden getroffen door specifieke problemen die een impact op de economische levensvatbaarheid van landbouwproducenten hebben (330,0 miljoen EUR)5.
De eerste drie maatregelen worden gefinancierd uit de landbouwreserve 2023, dus uit de begroting 2023. Voor de laatste twee maatregelen vallen de subsidiabiliteitsdatums in twee verschillende ELGF-begrotingsjaren. Bijgevolg worden zij gefinancierd uit de landbouwreserves voor 2023 en voor 2024 (begroting 2023 en begroting 2024). Tot en met 31 augustus 2023 was 10,0 miljoen EUR aan betalingen gedeclareerd.
3. FEITELIJKE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF (BEGROTINGSPOST 6 2 0 0)
Uit de tabel in de bijlage blijkt dat de tot eind augustus 2023 geïnde bestemmingsontvangsten in totaal 505,5 miljoen EUR bedragen. Deze bestaan uit:
- in de loop van het begrotingsjaar geïnde ontvangsten ten bedrage van 503,1 miljoen EUR. Daarbij gaat het voornamelijk om ontvangsten uit correcties die in besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring waren vastgesteld, maar ook om door de lidstaten gedeclareerde ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden;
- overgedragen bestemmingsontvangsten: bij de vaststelling van de begroting 2023 werd ervan uitgegaan dat er geen over te dragen bedrag zou zijn, maar uiteindelijk werd 2,3 miljoen EUR van 2022 naar 2023 overgedragen.
4. CONCLUSIES
De uitvoering (voorlopige cijfers) van de ELGF-begrotingskredieten 2023 voor de periode tot en met 31 augustus 2023 ligt iets boven het berekende uitgavenprofiel (408,2 miljoen EUR of 1,0 procentpunt).
Er is reeds een bedrag van 505,5 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar en naar verwachting wordt dat bedrag aangevuld met bedragen die nog in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd.
Momenteel gaat de Commissie ervan uit dat de goedgekeurde kredieten, samen met het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat aan het einde van het begrotingsjaar beschikbaar zal zijn, voldoende zullen zijn om alle uitgaven te dekken.
1 Uitvoeringsverordening (EU) 2022/2406 van de Commissie (PB L 317 van 9.12.2022, blz. 56).
2 Uitvoeringsverordening (EU) 2023/739 van de Commissie (PB L 96 van 5.4.2023, blz. 80).
3 Uitvoeringsverordening (EU) 2023/834 van de Commissie (PB L 105 van 20.4.2023, blz. 2).
4 Uitvoeringsverordening (EU) 2023/1343 van de Commissie (PB L 168 van 3.7.2023, blz. 22).
5 Uitvoeringsverordening (EU) 2023/1465 van de Commissie (PB L 180 van 17.7.2023, blz. 21).
NL NL