Artikelen bij COM(2022)571 - Verzamelen en delen van gegevens met betrekking tot kortetermijnverhuur van accommodatie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.




HOOFDSTUK I

Algemene bepalingen

Artikel 1 - Onderwerp

Bij deze verordening worden regels vastgesteld voor het verzamelen van gegevens door bevoegde autoriteiten en aanbieders van onlineplatforms voor kortetermijnverhuur, en voor het delen van gegevens van onlineplatforms voor kortetermijnverhuur met bevoegde autoriteiten, met betrekking tot de verlening van diensten voor kortetermijnverhuur door verhuurders via onlineplatforms voor kortetermijnverhuur.

Artikel 2 - Toepassingsgebied

1. Deze verordening is van toepassing op aanbieders van onlineplatforms voor kortetermijnverhuur die diensten aanbieden aan verhuurders die kortetermijnverhuur van accommodatie in de Unie aanbieden, ongeacht hun plaats van vestiging.

2. Deze verordening doet geen afbreuk aan:

a) nationale, regionale of lokale regels betreffende de toegang tot of de verlening van diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie door verhuurders, tenzij in deze verordening uitdrukkelijk anders is bepaald;

b) nationale, regionale of lokale regels betreffende de ontwikkeling of het gebruik van land, de ruimtelijke ordening of bouwnormen;

c) Unie- of nationaal recht betreffende de preventie, het onderzoek, de opsporing of de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen;

d) Unie- of nationaal recht betreffende het beheer, de inning, de handhaving en de invordering van belastingen, douanerechten en andere rechten.

3. Deze verordening doet geen afbreuk aan de regels die zijn vastgesteld in andere rechtshandelingen van de Unie betreffende andere aspecten van de verlening van diensten door onlineplatforms voor kortetermijnverhuur en de verlening van diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie, met name:

a) Verordening (EU) 2019/1150 van het Europees Parlement en de Raad 37 ;

b) Verordening (EU) 2022/2065;

c) Verordening (EU) 2022/1925 van het Europees Parlement en de Raad 38 ;

d) Richtlijn 2000/31/EG;

e) Richtlijn 2006/123/EG;

f) Richtlijn (EU) 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad 39 ;

g) Richtlijn 2010/24/EU van de Raad 40 , en

h) Richtlijn 2011/16/EU van de Raad 41 .

Artikel 3 - Definities

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

1) “eenheid”: een gemeubileerde accommodatie die zich in de Unie bevindt en die in het kader van een dienst voor kortetermijnverhuur voor accommodatie te huur wordt aangeboden. Het volgende valt niet onder de definitie van “eenheid”:

a) hotels en dergelijke accommodaties, met inbegrip van vakantiehotels, suite- of appartementshotels, hostels en motels zoals omschreven in NACE Rev. 2, groep 55.1 (“hotels en dergelijke accommodatie”), van bijlage I bij Verordening (EG) nr. 1893/2006 van het Europees Parlement en de Raad 42 ;

b) het verstrekken van accommodatie in kampeer- en caravanterreinen, zoals beschreven in NACE Rev. 2, groep 55.3, van bijlage I bij Verordening (EG) nr. 1893/2006;

2) “verhuurder”: een natuurlijke of rechtspersoon die beroepsmatig of niet-beroepsmatig tegen vergoeding een dienst voor kortetermijnverhuur van accommodatie aanbiedt of voornemens is aan te bieden via een onlineplatform voor kortetermijnverhuur;

3) “actieve verhuurders”: verhuurders die gedurende een periode van een maand ten minste één eenheid op een onlineplatform voor kortetermijnverhuur hebben aangeboden;

4) “gast”: een natuurlijke persoon die in een eenheid verblijft;

5) “dienst voor kortetermijnverhuur van accommodatie”: kortstondige verhuur van een eenheid tegen vergoeding, beroepsmatig of niet-beroepsmatig, zoals nader gedefinieerd in het nationale recht;

6) “onlineplatform voor kortetermijnverhuur”: een onlineplatform in de zin van artikel 3, punt i), van Verordening (EU) 2022/2065, dat gasten in staat stelt overeenkomsten op afstand te sluiten met verhuurders voor het aanbieden van diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie;

7) “registratienummer”: een door de bevoegde lidstaat afgegeven uniek identificatiemiddel dat een eenheid in die lidstaat identificeert;

8) “registratieprocedure”: een procedure waarbij verhuurders specifieke informatie en documentatie aan de bevoegde autoriteiten moeten verstrekken voordat zij kunnen beginnen met het aanbieden van diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie;

9) “publicatie van een eenheid”: de verwijzing naar een eenheid die wordt aangeboden voor kortetermijnverhuur van accommodatie en wordt gepubliceerd op de website van een onlineplatform voor kortetermijnverhuur;

10) “bevoegde autoriteit”: een nationale, regionale of lokale autoriteit van een lidstaat die bevoegd is om registratieprocedures te beheren en te handhaven en/of gegevens over diensten voor kortetermijnverhuur van accommodaties te verzamelen;

11) “activiteitsgegevens”: het aantal nachten waarvoor een eenheid wordt gehuurd en het aantal gasten dat per nacht in de eenheid is verbleven;

12) “klein of micro-onlineplatform voor kortetermijnverhuur”: een onlineplatform voor kortetermijnverhuur dat kan worden aangemerkt als kleine of micro-onderneming in de zin van Aanbeveling 2003/361/EG.


HOOFDSTUK II

Registratie

Artikel 4 - Registratieprocedures

1. Elke door een lidstaat op nationaal, regionaal of lokaal niveau vastgestelde registratieprocedure voor eenheden die zich op zijn grondgebied bevinden, moet aan de bepalingen van dit hoofdstuk voldoen.

2. De lidstaten zorgen ervoor dat: 

a) de registratieprocedures verlopen op basis van verklaringen van verhuurders;

b) in de registratieprocedures automatisch en onmiddellijk een registratienummer voor een specifieke eenheid kan worden afgegeven als de verhuurder de in artikel 5, lid 1, bedoelde informatie en, in voorkomend geval, alle krachtens artikel 5, lid 2, vereiste bewijsstukken indient;

c) een eenheid niet meer dan één registratieprocedure hoeft te doorlopen;

d) er technische middelen voorhanden zijn waarmee een verhuurder de informatie en documentatie kan actualiseren;

e) er technische middelen voorhanden zijn om de geldigheid van registratienummers te beoordelen;

f) er technische middelen voorhanden zijn waarmee een verhuurder een eenheid uit het in lid 3 bedoelde register kan verwijderen;

g) verhuurders bij het aanbieden van hun diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie via een onlineplatform voor kortetermijnverhuur moeten verklaren of de aangeboden eenheid zich bevindt in een gebied waar een registratieprocedure is ingesteld of van toepassing is, en indien dat het geval is het registratienummer moeten vermelden.

3. De lidstaten zorgen ervoor dat verhuurders erom kunnen verzoeken dat de overeenkomstig artikel 5, leden 1 en 2, verstrekte informatie of documentatie kan worden hergebruikt voor latere registraties.

4. De lidstaten zorgen ervoor dat registratienummers in een register worden opgenomen. De bevoegde autoriteit die het registratienummer afgeeft, is verantwoordelijk voor het opzetten en bijhouden van het register.

Artikel 5 - Door verhuurders te verstrekken gegevens

1. Bij registratie in het kader van een registratieprocedure als bedoeld in artikel 4 verstrekt een verhuurder de volgende informatie door middel van een verklaring:

a) voor elke eenheid:

1) het adres van de eenheid;

2) het type eenheid;

3) of de eenheid wordt aangeboden als een deel of als geheel van de hoofd- of tweede verblijfplaats van de verhuurder, of voor andere doeleinden;

4) het maximumaantal gasten dat in de eenheid kan worden gehuisvest;

b) indien de verhuurder een natuurlijke persoon is:

1) de naam;

2) een nationaal identificatienummer of, indien niet beschikbaar, andere informatie aan de hand waarvan de persoon kan worden geïdentificeerd;

3) het adres;

4) het telefoonnummer;

5) het e-mailadres dat de bevoegde autoriteit kan gebruiken voor schriftelijke communicatie;

c) indien de verhuurder een rechtspersoon is:

1) de naam;

2) het nationaal bedrijfsregistratienummer;

3) de naam van alle wettelijke vertegenwoordigers;

4) het geregistreerde adres;

5) een telefoonnummer van een vertegenwoordiger van die rechtspersoon;

6) een e-mailadres dat de bevoegde autoriteit kan gebruiken voor schriftelijke communicatie.

2. De lidstaten kunnen vereisen dat de overeenkomstig lid 1 ingediende informatie vergezeld gaat van passende ondersteunende documentatie.

3. Wanneer een lidstaat vereist dat verhuurders nadere informatie en documentatie indienen, laat de indiening van die informatie en documentatie de afgifte van het registratienummer overeenkomstig artikel 4, lid 2, punt b), onverlet.

4. Onverminderd artikel 6 actualiseren verhuurders de overeenkomstig de leden 1 en 2 verstrekte informatie en documentatie via de in artikel 4, lid 2, punt d), bedoelde functie wanneer er sprake is van een wezenlijke verandering in de situatie die door die informatie wordt gestaafd. 

5. De lidstaten zorgen ervoor dat de informatie of documentatie die in het kader van een registratieprocedure als bedoeld in artikel 4 wordt ingediend, op een veilige en vertrouwelijke wijze en slechts gedurende een periode die nodig is voor de identificatie van de eenheid wordt bewaard, met een maximum van een jaar nadat de verhuurder via de in artikel 4, lid 2, punt f), bedoelde functie heeft aangegeven dat de eenheid uit het register moet worden verwijderd. De lidstaten zorgen ervoor dat de overeenkomstig de leden 1 en 2 door de verhuurder verstrekte informatie en documentatie alleen wordt verwerkt met het oog op de afgifte van het registratienummer en de naleving van de toepasselijke regels van de lidstaat met betrekking tot de toegang tot en het verlenen van diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie.

6. Verhuurders zijn verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid van de informatie die zij op grond van dit artikel aan de bevoegde autoriteiten verstrekken, en van de informatie die zij overeenkomstig artikel 7 van deze verordening aan onlineplatforms voor kortetermijnverhuur verstrekken.

Artikel 6 - Verificatie door bevoegde autoriteiten

1. Na de afgifte van een registratienummer kunnen de bevoegde autoriteiten de door een verhuurder overeenkomstig artikel 5, leden 1 en 2, ingediende verklaring en bewijsstukken te allen tijde verifiëren.

2. Indien een bevoegde autoriteit, na verificatie overeenkomstig lid 1, tot de bevinding komt dat de overeenkomstig artikel 5, leden 1 en 2, ingediende informatie of documentatie onvolledig of onjuist is, heeft die bevoegde autoriteit de bevoegdheid de verhuurder te verzoeken om de verstrekte informatie en documentatie binnen een door de bevoegde autoriteit te bepalen termijn te corrigeren via de in artikel 4, lid 2, punt d), bedoelde functie.

3. Indien een verhuurder de in lid 2 bedoelde informatie niet corrigeert, heeft de bevoegde autoriteit de bevoegdheid om de geldigheid van de desbetreffende registratienummers op te schorten en onlineplatforms voor kortetermijnverhuur te gelasten alle publicaties van de betrokken eenheid of eenheden onverwijld te verwijderen of ontoegankelijk te maken.

4. Indien een bevoegde autoriteit na verificatie overeenkomstig lid 1 constateert dat er duidelijke en ernstige twijfels bestaan over de authenticiteit en geldigheid van de overeenkomstig artikel 5, leden 1 en 2, ingediende informatie en documentatie, heeft zij de bevoegdheid om de geldigheid van de desbetreffende registratienummers op te schorten en onlineplatforms voor kortetermijnverhuur te gelasten alle publicaties van de betrokken eenheid of eenheden onverwijld te verwijderen of ontoegankelijk te maken.

5. Wanneer een bevoegde autoriteit voornemens is de geldigheid van een of meer registratienummers overeenkomstig lid 3 of lid 4 op te schorten, stelt zij de verhuurder daar, met opgaaf van redenen, schriftelijk van in kennis. De verhuurder krijgt de gelegenheid te worden gehoord en, naargelang van het geval, de betrokken informatie of documentatie binnen een door de bevoegde autoriteit te bepalen redelijke termijn te corrigeren. Indien de bevoegde autoriteit, na de verhuurder te hebben gehoord, bevestigt voornemens te zijn de geldigheid van een of meer registratienummers op te schorten, stelt zij de verhuurder schriftelijk in kennis van dat besluit, vergezeld van een kopie van het in lid 3 of lid 4 bedoelde bevel.

6. Op grond van de leden 3, 4 en 10 uitgevaardigde bevelen bevatten ten minste de volgende informatie:

a) een motivering;

b) duidelijke informatie aan de hand waarvan de aanbieder van het onlineplatform voor kortetermijnverhuur de betrokken publicatie of publicaties kan identificeren en lokaliseren, zoals een of meer exacte uniform resource locators (URL’s) en de identiteit van de bevoegde autoriteit;

c) de identiteit van de verhuurder en van de eenheid die voor kortetermijnverhuur wordt aangeboden.

7. De geldigheid van een registratienummer blijft opgeschort totdat de verhuurder de desbetreffende informatie en documentatie bij de bevoegde autoriteiten heeft gecorrigeerd. Na ontvangst, via de in artikel 4, lid 2, punt d), bedoelde functie, van de door de verhuurder verstrekte informatie en documentatie, en na verificatie van de nauwkeurigheid, volledigheid en juistheid ervan, heffen de bevoegde autoriteiten de schorsing van het registratienummer op.

8. De bevoegde autoriteit stelt de verhuurder in kennis van de beschikbare verhaalmechanismen met betrekking tot de overeenkomstig de leden 2 tot en met 5 en lid 7 ondernomen stappen.

9. Wanneer een lidstaat van verhuurders vereist dat zij nadere informatie en documentatie als bedoeld in artikel 5, lid 3, verstrekken, kan die lidstaat de bepalingen van dit artikel op die informatie of documentatie toepassen, op voorwaarde dat het vereiste in kwestie niet-discriminerend en evenredig is en in overeenstemming is met het recht van de Unie.

10. Wanneer een registratieprocedure van toepassing is, zorgen de lidstaten ervoor dat het nationale recht de bevoegde autoriteiten in staat stelt aanbieders van onlineplatforms voor kortetermijnverhuur te gelasten publicaties van eenheden die zonder registratienummer worden aangeboden of met een ongeldig registratienummer worden aangeboden, te verwijderen.

Artikel 7 - Op conformiteit gericht ontwerp

1. Onlineplatforms voor kortetermijnverhuur:

a) ontwerpen en organiseren hun online-interface zodanig dat de verhuurders zelf moeten verklaren of de eenheid die voor kortetermijnverhuur wordt aangeboden, zich bevindt in een gebied waar een registratieprocedure is ingesteld of van toepassing is;

b) ontwerpen en organiseren, indien de verhuurder verklaart dat de eenheid die voor kortetermijnverhuur wordt aangeboden, zich bevindt in een gebied waar een registratieprocedure is ingesteld of van toepassing is, hun online-interface zodanig dat verhuurders de gebruikers in staat kunnen stellen de eenheid te identificeren door middel van een registratienummer, en dat wordt gewaarborgd dat verhuurders een registratienummer hebben verstrekt voordat zij toestemming krijgen voor het aanbieden van diensten voor de kortetermijnverhuur van accommodatie met betrekking tot die eenheid;

c) leveren redelijke inspanningen om de verklaring van de verhuurders willekeurig te controleren met betrekking tot het al dan niet bestaan van een registratieprocedure, rekening houdend met de lijst die beschikbaar wordt gesteld overeenkomstig artikel 13, lid 1, punt a), en, indien een dergelijke procedure bestaat, de geldigheid van het door de verhuurder verstrekte registratienummer, onder meer door gebruik te maken van de functies die worden geboden door de in artikel 10, lid 2, punt b), bedoelde centrale digitale toegangspunten, nadat zij aan de verhuurders toestemming hebben verleend om de diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie aan te bieden.

2. Onlineplatforms voor kortetermijnverhuur stellen de bevoegde autoriteiten en de verhuurders onverwijld in kennis van de resultaten van de in lid 1, punt c), bedoelde steekproefsgewijze controles wat onjuiste verklaringen van verhuurders of ongeldige registratienummers betreft.

3. Onlineplatforms voor kortetermijnverhuur nemen in een specifiek deel van de online-interface dat rechtstreeks en gemakkelijk toegankelijk is, een verwijzing op naar de informatie die de lidstaten overeenkomstig artikel 17, lid 1, beschikbaar moeten stellen.


HOOFDSTUK III

Rapportage van gegevens

Artikel 8 - Registratieprocedures voor gegevensrapportage

De lidstaten zorgen ervoor dat een registratieprocedure wordt ingesteld of gehandhaafd voor eenheden die zich bevinden in een gebied dat in de in artikel 13, lid 1, punt b), bedoelde lijst is opgenomen.

Artikel 9 - Verplichting voor onlineplatforms voor kortetermijnverhuur om activiteitsgegevens en registratienummers door te geven

1. Wanneer een publicatie betrekking heeft op een eenheid die zich bevindt in een gebied dat is opgenomen in de in artikel 13, lid 1, punt b), bedoelde lijst, verzamelen aanbieders van onlineplatforms voor kortetermijnverhuur de activiteitsgegevens per eenheid, en zenden zij deze, samen met het door de verhuurder verstrekte registratienummer en de URL van de publicatie, maandelijks door aan het centrale digitale toegangspunt van de lidstaat waar de eenheid zich bevindt. Deze doorgifte vindt plaats met behulp van een communicatiemiddel tussen machines.

2. In afwijking van lid 1 zenden kleine of micro-onlineplatforms voor kortetermijnverhuur die in het voorgaande kwartaal geen maandelijks gemiddelde van 2 500 of meer actieve verhuurders hebben bereikt, de activiteitsgegevens per eenheid, samen met het bijbehorende registratienummer en de URL van de publicatie, aan het einde van het kwartaal, via een communicatiemiddel tussen machines of handmatig, naar het centrale digitale toegangspunt van de lidstaat waar de eenheid zich bevindt.

Artikel 10 - Oprichting en functies van centrale digitale toegangspunten

1. Wanneer een lidstaat een of meer registratieprocedures overeenkomstig artikel 8 heeft ingesteld, richt die lidstaat een centraal digitaal toegangspunt op voor de ontvangst en doorzending van de activiteitsgegevens, het registratienummer en de URL van de publicaties van eenheden die overeenkomstig artikel 9 door onlineplatforms voor kortetermijnverhuur worden verstrekt. Die lidstaat wijst een voor de werking van het centrale digitale toegangspunt verantwoordelijke autoriteit aan.

2. Het in lid 1 bedoelde centrale digitale toegangspunt:

a) voorziet in een technische interface voor onlineplatforms voor kortetermijnverhuur waarmee de activiteitsgegevens, het registratienummer en de URL van de publicaties tussen machines of op handmatig wijze kunnen worden doorgezonden;

b) faciliteert steekproefsgewijze controles door onlineplatforms voor kortetermijnverhuur van de geldigheid van de door verhuurders verstrekte registratienummers, overeenkomstig artikel 7, lid 1, punt c);

c) voorziet, uitsluitend voor de in artikel 12, lid 2, genoemde doeleinden, de in artikel 12 bedoelde bevoegde autoriteiten voor eenheden op hun grondgebied van een technische interface voor het ontvangen van activiteitsgegevens, het registratienummer en de URL van de publicaties die worden doorgegeven door onlineplatforms voor kortetermijnverhuur.

3. De lidstaten zorgen ervoor dat het in lid 1 bedoelde centrale digitale toegangspunt voorziet in:

a) interoperabiliteit met de in artikel 4, lid 3, bedoelde registers;

b) de mogelijkheid om de informatie of documentatie die overeenkomstig artikel 5 door verhuurders moet worden verstrekt, te hergebruiken indien dezelfde informatie of documentatie door meerdere in artikel 4, lid 3, bedoelde registers binnen dezelfde lidstaat worden opgevraagd;

c) vertrouwelijkheid, integriteit en beveiliging van de verwerking van de activiteitsgegevens, registratienummers en URL’s van de publicaties die overeenkomstig artikel 9 door onlineplatforms voor kortetermijnverhuur worden doorgegeven.

4. Het in lid 1 bedoelde centrale digitale toegangspunt slaat geen informatie op die persoonsgegevens bevat. Het centrale digitale toegangspunt zorgt voor de automatische, tussentijdse en tijdelijke verwerking van persoonsgegevens die strikt noodzakelijk is om de in artikel 12 bedoelde autoriteiten toegang te verlenen tot activiteitsgegevens, registratienummers en URL’s van publicaties die door onlineplatforms voor kortetermijnverhuur worden verstrekt.

5. De Commissie kan uitvoeringshandelingen vaststellen waarin gemeenschappelijke technische specificaties en procedures worden vastgelegd om de interoperabiliteit van oplossingen voor de werking van de centrale digitale toegangspunten en de naadloze uitwisseling van gegevens te waarborgen, met inbegrip van de structuur van de registratienummers. Die uitvoeringshandelingen worden volgens de in artikel 16, lid 2, bedoelde raadplegingsprocedure vastgesteld.

Artikel 11 - Coördinatie van de centrale digitale toegangspunten

1. Elke lidstaat benoemt een nationale coördinator. De nationale coördinatoren fungeren als contactpunt binnen hun respectieve overheidsdiensten voor alle aangelegenheden die met het centrale digitale toegangspunt verband houden.

De nationale coördinator voor elke lidstaat is verantwoordelijk voor de contacten met de Commissie bij alle aangelegenheden die met het centrale digitale toegangspunt verband houden. Elke lidstaat deelt de naam en de contactgegevens van zijn nationale coördinator mee aan de andere lidstaten en de Commissie. De Commissie stelt een lijst op van de nationale coördinatoren en hun contactgegevens, en houdt deze bij.

2. Hierbij wordt de coördinatiegroep voor centrale digitale toegangspunten (“de coördinatiegroep”) opgericht. De coördinatiegroep bestaat uit de nationale coördinator van elke lidstaat en wordt voorgezeten door de Commissie. De coördinatiegroep stelt haar reglement van orde vast. De Commissie ondersteunt de werkzaamheden van de coördinatiegroep.

3. De coördinatiegroep ondersteunt de uitvoering van de bepalingen van deze verordening wat de centrale digitale toegangspunten betreft. De coördinatiegroep voert met name de volgende taken uit:

a) de uitwisseling van beste praktijken inzake aangelegenheden die verband houden met de coördinatie van de uitvoering op nationaal niveau faciliteren, met name met betrekking tot de bepalingen van artikel 10;

b) de Commissie bijstaan bij het bevorderen van het gebruik van interoperabiliteitsoplossingen voor de werking van de centrale digitale toegangspunten en de uitwisseling van gegevens;

c) de Commissie bijstaan bij de ontwikkeling van een gemeenschappelijke benadering van het berichtformaat voor de doorgifte van activiteitsgegevens en registratienummers en een gemeenschappelijke structuur van de registratienummers.

Artikel 12 - Toegang tot gegevens

1. De lidstaten stellen een lijst op van de bevoegde autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor gebieden waarop overeenkomstig artikel 8 een registratieprocedure van toepassing is.

2. Toegang tot de overeenkomstig artikel 9 doorgegeven informatie wordt alleen aan de bevoegde autoriteit verleend indien de verwerking van die informatie een van de volgende doeleinden heeft:

a) toezicht op de naleving van de in artikel 8 bedoelde registratieprocedures;

b) de uitvoering van voorschriften betreffende de toegang tot en de verlening van diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie, op voorwaarde dat die voorschriften niet-discriminerend en evenredig zijn en in overeenstemming zijn met het recht van de Unie.

3. De overeenkomstig lid 1 in de lijst opgenomen autoriteiten bewaren activiteitsgegevens op een veilige en vertrouwelijke wijze zolang als nodig is voor de in lid 2 genoemde doeleinden en niet langer dan 1 jaar na ontvangst ervan. Die bevoegde autoriteiten kunnen, in overeenstemming met de wetgeving van de lidstaat, activiteitsgegevens delen zonder gegevens aan de hand waarvan individuele eenheden of verhuurders kunnen worden geïdentificeerd, met inbegrip van registratienummers en URL’s, met name met:

a) autoriteiten die belast zijn met het opstellen van wettelijke, regelgevings- of bestuursrechtelijke bepalingen betreffende de toegang tot en het aanbieden van diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie;

b) entiteiten of personen die wetenschappelijk onderzoek uitvoeren, analytische activiteiten verrichten of nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkelen, indien dit voor die activiteiten noodzakelijk is.

4. De lidstaten aggregeren de overeenkomstig artikel 9 verkregen activiteitsgegevens en zenden deze maandelijks toe aan de nationale bureaus voor de statistiek en aan Eurostat met het oog op de samenstelling van statistieken overeenkomstig Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad 43 . De activiteitsgegevens worden geaggregeerd op nationaal, regionaal en gemeentelijk niveau en omvatten informatie over het totale aantal eenheden en het maximumaantal gasten dat de eenheid kan opvangen in elke geografische onderverdeling. Die gegevens worden uitgesplitst naar het type eenheid zoals beschreven in artikel 5, lid 1, punt a), van deze verordening. De lidstaten wijzen de nationale entiteit aan die verantwoordelijk is voor het aggregeren van activiteitsgegevens en het toezenden ervan aan de nationale bureaus voor de statistiek en Eurostat.


HOOFDSTUK IV

Informatie, toezicht en handhaving

Artikel 13 - Informatieverplichtingen

1. De lidstaten stellen de volgende lijsten op en maken deze kosteloos beschikbaar:

a) een lijst van gebieden op hun grondgebied waar een registratieprocedure van toepassing is;

b) een lijst van gebieden waarvoor bevoegde autoriteiten gegevens hebben opgevraagd bij aanbieders van onlineplatforms voor kortetermijnverhuur.

2. De bevoegde autoriteiten bevorderen het bewustzijn van de rechten en verplichtingen uit hoofde van deze verordening op hun respectieve grondgebied.

Artikel 14 - Monitoring

Elke lidstaat wijst een autoriteit aan die op zijn grondgebied toeziet op de uitvoering van de verplichtingen uit hoofde van deze verordening en hierover om de twee jaar verslag uitbrengt aan de Commissie.

Artikel 15 - Handhaving

1. Voor de uitvoering van artikel 7, lid 1, van deze verordening is hoofdstuk IV van Verordening (EU) 2022/2065 van toepassing en worden verwijzingen daarin naar de naleving van de desbetreffende bepalingen van Verordening (EU) 2022/2065 geacht ook artikel 7, lid 1, van deze verordening te omvatten. Voor zover krachtens hoofdstuk IV van Verordening (EU) 2022/2065 aan de Commissie bevoegdheden worden toegekend, hebben deze bevoegdheden ook betrekking op de toepassing van artikel 7, lid 1, van deze verordening.

2. De door de lidstaat van het desbetreffende centrale digitale toegangspunt aangewezen autoriteiten zijn bevoegd om artikel 7, leden 2, 3 en 9, van deze verordening te handhaven.

3. De lidstaten stellen regels vast inzake sancties die van toepassing zijn op inbreuken op artikel 7, leden 2, 3 en 9, door onlineplatforms voor kortetermijnverhuur. De lidstaten zien erop toe dat deze sancties doeltreffend, evenredig en afschrikkend zijn.

4. De lidstaten stellen uiterlijk op [datum van toepassing van de verordening] de wettelijke, regelgevings- en bestuursrechtelijke bepalingen vast die nodig zijn om aan lid 2 te voldoen en stellen de Commissie daarvan onverwijld in kennis.


HOOFDSTUK V

Slotbepalingen

Artikel 16 - Comité

1. De Commissie wordt bijgestaan door een comité. Dat comité is een comité in de zin van Verordening (EU) nr. 182/2011.

2. Wanneer naar dit lid wordt verwezen, is artikel 4 van Verordening (EU) nr. 182/2011 van toepassing.

Artikel 17 - Wijziging van Verordening (EU) 2018/1724

Verordening (EU) 2018/1724 wordt als volgt gewijzigd:

1. In bijlage I wordt in de tweede kolom, in de rij “N. Diensten”, het volgende punt 4 toegevoegd:

“4. informatie over regels betreffende het verlenen van diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie, met inbegrip van de in artikel 13 van Verordening [.../...] van het Europees Parlement en de Raad [betreffende het verzamelen en delen van gegevens met betrekking tot kortetermijnverhuur van accommodatie en tot wijziging van Verordening (EU) 2018/1724] bedoelde lijsten”.

2. Bijlage II wordt als volgt gewijzigd:

a) in de tweede kolom, in de rij “Starten, exploiteren en sluiten van een bedrijf”, wordt de volgende nieuwe rij toegevoegd:

“Verklaringen van verhuurders voor registratieprocedures met betrekking tot diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie”;

b) in de derde kolom, in de rij “Starten, exploiteren en sluiten van een bedrijf”, wordt de volgende nieuwe rij toegevoegd:

“Afgifte van een registratienummer”.

Artikel 18 - Evaluatie en herziening

1. Uiterlijk vijf jaar na de datum van toepassing van deze verordening voert de Commissie een evaluatie van deze verordening uit en doet zij over de belangrijkste bevindingen verslag aan het Europees Parlement, de Raad en het Europees Economisch en Sociaal Comité. Dat verslag wordt gebaseerd op de evaluaties die de nationale toezichthoudende autoriteiten overeenkomstig artikel 14 hebben ingediend.

2. Bij de overeenkomstig lid 1 uitgevoerde evaluatie wordt met name het volgende beoordeeld:

a) het effect van deze verordening op de verplichtingen die worden opgelegd aan onlineplatforms voor kortetermijnverhuur;

b) het effect van deze verordening op de beschikbaarheid van gegevens met betrekking tot de verlening van diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie die in de Unie door verhuurders worden aangeboden via onlineplatforms voor kortetermijnverhuur, en

c) voor zover mogelijk, het effect van deze verordening op de inhoud en evenredigheid van nationale wetgeving en regelgevende en bestuursrechtelijke maatregelen met betrekking tot de toegang tot en het verlenen van diensten voor kortetermijnverhuur van accommodatie, ook wanneer dergelijke diensten grensoverschrijdend worden verleend.

Artikel 19 - Inwerkingtreding en toepassing

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Zij is van toepassing met ingang van [PB: gelieve de datum in te voegen: 24 maanden na de inwerkingtreding van deze verordening].


Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.