Artikelen bij COM(2018)578 - Inschakeling van arbeidscontractanten in 2016 - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2018)578 - Inschakeling van arbeidscontractanten in 2016. |
---|---|
document | COM(2018)578 |
datum | 8 augustus 2018 |
1.
2.
3.
4.
5.
5.1.
5.2.
5.2.1
5.2.2
6.
6.1.
6.1.1
6.1.2
6.2.
6.2.1
6.2.2
Inleiding
2
Ontwikkeling van het aantal AC's binnen de Commissie sinds 2004 .......................... 4
Verdeling naar gender en functiegroep van de AC's in de Commissie ........................ 6
Verdeling bij de Commissie naar nationaliteit ............................................................. 8
Verdeling van de AC's bij de Commissie naar DG .................................................... 13
Verdeling naar gender en DG
14
Verdeling naar type contract ...................................................................................... 15
Arbeidscontractanten 3 bis ......................................................................................... 15
Arbeidscontractanten 3
Verdeling
Verdeling
Verdeling
Verdeling
Verdeling AC's bij de
Verdeling
Verdeling
bij de overige instellingen en agentschappen ............................................
van AC's bij de overige instellingen
naar gender en functiegroep bij de overige instellingen
naar nationaliteit bij de overige instellingen .............................................
agentschappen
naar gender en functiegroep bij de agentschappen
naar nationaliteit bij de agentschappen .....................................................
16 17 18 19 19 20 21 23
ter
1. Inleiding
Met dit verslag wordt voldaan aan de statutaire verplichting die voortvloeit uit artikel 79, lid 3, van de Regeling die van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie (RAP), waarin het volgende wordt bepaald: De Commissie legt jaarlijks een verslag voor over de inschakeling van arbeidscontractanten, met opgave van het aantal contractanten, het niveau en type van de ambten, het geografisch evenwicht en de beg rotin gsmid delen per functiegroep . Het verslag bevat een gedetailleerd overzicht van de arbeidscontractanten (hierna ACs genoemd) die op 31 december 2016 in dienst waren.
Dit verslag bevat gegevens van 56 entiteiten: a) 10 Europese instellingen; en b) 46 agentschappen of gemeenschappelijke ondernemingen in de zin van artikel 1 bis van het Statuut .
Gegevens over de Commissie zijn gedetailleerder en betreffen alle ACs, dit zijn personeelsleden die
2 worden gefinancierd met begrotingsonderdelen voor administratie, beleid en onderzoek .
De categorie arbeidscontractanten werd in 2004 gecreëerd, in het kader van de hervorming van het Statuut. Sindsdien hebben AC s een nuttige bijdrage geleverd aan het werk van de instellingen. Tegen relatief geringe kosten verrichten zij ondersteunende administratieve werkzaamheden en zij brengen vaardigheden mee waarover de betrokken instelling niet altijd beschikt.
In de artikelen 3 bis en 3 ter van de RAP wordt beschreven welke rol ACs kunnen hebben en welke werkzaamheden zij kunnen verrichten:
ACs in de zin van artikel 3 bis kunnen hetzij voltijds, hetzij deeltijds, werken in een ambt dat geen deel uitmaakt van de personeelsformatie:
• bij de diensten van de instellingen: om handenarbeid of administratieve ondersteunende diensten te verrichten in functiegroep I,
• bij de vertegenwoordigingen of delegaties van de Europese Unie, de agentschappen of andere entiteiten: om in de functiegroepen I, II, III en IV de werkzaamheden te verrichten die zijn gespecifieerd in artikel 80, lid 2, van de RAP.
Deze personeelsleden krijgen een contract dat na de eerste verlenging kan worden omgezet in een contract van onbepaalde duur.
1 Er vallen in totaal 58 instellingen, agentschappen en gemeenschappelijke ondernemingen binnen het bestek van het Statuut. Dit zijn (i) de Commissie, (ii) de andere 9 instellingen zoals vermeld in Sectie 6.1 en (iii) de 46 agentschappen en gemeenschappelijke ondernemingen zoals vermeld in Sectie 6.2, maar ook de Gemeenschappelijke Afwikkelingsraad en het Communautair Bureau voor Plantenrassen, die niet voorkomen in dit verslag omdat ze geen AC's in dienst hebben. Het Statuut is niet van toepassing is op de Europese Centrale Bank en de Europese Investeringsbank-groep, die specifieke regels toepassen voor hun personeelsleden. Bijgevolg vallen die instellingen buiten het bereik van dit verslag.
2 De begrotingsgegevens (die elk jaar aan de begrotingsautoriteit worden overgelegd - Werkdocument, delen II en III) bevatten een overzicht van de AC's die bij de EU werkzaam zijn op het moment dat de ontwerpbegroting wordt ingediend (onder wie de AC's die zijn aangeworven op basis van bestemmingsontvangsten), dat wil zeggen het overzicht per 1 april van het jaar N-1 (waarbij N het jaar van de ontwerpbegroting is), de uitvoering van de begroting van het jaar N-2 en de kredietaanvragen met ramingen in voltijdequivalenten voor het jaar N. Dat verklaart dat afhankelijk van de gegevensbron het aantal arbeidscontractanten soms kan verschillen. Aangezien in verschillende begrotingsonderdelen kredieten voor extern personeel staan zonder dat een onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende categorieën extern personeel, bevatten de begrotingscijfers een zo goed mogelijke raming op basis van de meest waarschijnlijke gemiddelde kosten en de verdeling over de categorieën.
AC s in de zin van artikel 3 ter kunnen worden aangesteld o m :
• andere dan de in artikel 3 bis van de RAP bedoelde taken te vervullen in een functie die geen deel uitmaakt van de personeelsformatie; of
• ambtenaren of tijdelijke functionarissen te vervangen die op dat ogenblik niet in staat zijn hun taken te vervu llen.
Deze personeelsleden worden in dienst genomen voor korte periodes van ten minste drie maanden tot ten hoogste zes jaar.
In artikel 80 van de RAP wordt beschreven welke werkzaamheden AC's functiegroep (hierna 'FG' genoemd) kunnen verrichten:
binnen een bepaalde
Functiegroep
IV
III
Rang
13 tot en met 18
Taken
Werkzaamheden van administratieve aard, advisering, werkzaamheden op taalkundig gebied en gelijkwaardige technische werkzaamheden, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen.
8 tot en met 12
4 tot en met 7
1 tot en met 3
Uitvoerende werkzaamheden, werkzaamheden op redactioneel en boekhoudkundig gebied en gelijkwaardige technische werkzaamheden, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen.
Kantoor- en secretariaatswerkzaamheden, kantoorleiding en gelijkwaardige werkzaamheden, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen.
Handenarbeid en administratieve ondersteunende diensten, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen.
II
2. Ontwikkeling van het aantal AC's binnen de Commissie sinds 2004
Op 31 december 2016 werkten er ongeveer 12 800 AC's in 10 instellingen en 46 agentschappen of gemeenschappelijke ondernemingen. Dit is een toename van 9,4 % ten opzichte van 2015. Niettemin valt op te merken dat het relatieve gewicht van de Commissie inzake de inschakeling van AC's blijft dalen, en 55 % bedroeg in 2016 ten opzichte van 57 % in 2015 en 58 % in 2014 en 2013. Dit is het gevolg van de proportioneel grotere toename in 2016 van het aantal AC's die in dienst waren in andere instellingen en agentschappen (+14 %) dan in de Commissie (+7 %).
De verdeling over de instellingen en agentschappen wordt verderop geanalyseerd.
De ontwikkeling sinds 2004 binnen de Commissie is als volgt3:
Tabel 1 Ontwikkeling binnen de Commissie
jaar | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
personeel | 514 | 2787 | 4966 | 5494 | 5756 | 6018 | 5979 | 5977 | 5921 | 5807 | 6440 | 6652 | 7131 |
De oorspronkelijke toename van het aantal AC's vloeit voort uit a) de uitvoering van de wettelijke bepalingen van 2004, waardoor de voormalige hulpfunctionarissen (in 2003 nog bijna 3 000) en de
voormalige ambtenaren en tijdelijke functionarissen in categorie D geleidelijk zijn vervangen en
D
b)
omzetting van vaste ambten in kredieten voor
AC's in
de administratieve bureaus.
Bovendien worden er voor de continuïteit van de dienst AC's statutair personeel (artikel 3 ter van de RAP).
aangesteld als tijdelijke vervanging van
Om die redenen is het aantal AC's tot en met 2009
voortdurend toegenomen.
Tussen 2010 en 2013 bleef het aantal AC's stabiel, de lichte daling had een aantal gelijktijdig voorkomende redenen (bv. vertraging bij het definitief vaststellen van de lijsten met geschikte
kandidaten
in 2010, overheveling van personeel naar de EDEO bij de oprichting van die dienst, enz.).
Daarenboven kunnen AC's 3 ter sinds de inwerkingtreding van het nieuwe Statuut op 1 januari 2014 voor een periode tot zes jaar worden aangesteld. Een groot aantal AC's die reeds drie jaar in dienst
de
waren en als uitzendkracht bij de Commissie zijn blijven werken, konden zo opnieuw worden aangesteld voor een nieuwe contractperiode. Op die manier kon de Commissie beschikken over reeds opgeleide en onmiddellijk operationele AC's, en tegelijk het aantal uitzendkrachten beperken (die met dezelfde begrotingsmiddelen worden betaald). Het aantal uitzendkrachten is gedaald van 415 op 1 juli 2013 naar 89 op 1 juli 2016.
In de laatste twee jaar (2015 en 2016) was de toename van het aantal AC's in de Commissie voornamelijk (dit wil zeggen voor ongeveer 75 %) het gevolg van het extra wetenschappelijke werk dat het Gemeenschappelijk centrum voor onderzoek (JRC) verrichte voor andere diensten van de Commissie en de vervanging van bursalen met contracten naar nationaal recht door AC's FG IV (tot 500 personeelsleden de laatste twee jaar), terwijl het totale aantal zo goed als stabiel is gebleven. Die contracten worden betaald met middelen uit het programma voor onderzoek en innovatie Horizon 2020 en het Euratom-programma (bv., zodat de impact op Rubriek 5 van de begroting van de Commissie gering is).
Wat de nabije toekomst betreft, is de Commissie van plan om de toewijzing van de middelen voor de aanwerving van AC's af te stemmen op de algemene procedure voor toewijzing van personeelsformatieposten, ongeacht de specifieke financieringsbron.
3. Verdeling naar gender en functiegroep van de AC's in de Commissie
In onderstaande tabel is de verdeling van de AC's naar gender, functiegroep en rang weergegeven.
Tabel 2 A
Verdeling
naar gender, functiegroep en rang in
20164
Tabel 2 B
2016 | Man | Vrouw | Tot | aal | |||
FG IV | 88 | 65,7% | 46 | 34,3% | 134 | 5,1% | |
123 | 66,8% | 61 | 33,2% | 184 | 7,0% | ||
284 | 56,6% | 218 | 43,4% | 502 | 19,0% | ||
420 | 49,9% | 422 | 50,1% | 842 | 31,9% | ||
359 | 44,8% | 443 | 55,2% | 802 | 30,4% | ||
74 | 42,3% | 101 | 57,7% | 175 | 6,6% | ||
1348 | 51,1% | 1291 | 48,9% | 2639 | 37,0% |
22 | 44,9% | 27 | 55,1% | 49 | 1,1% | ||
61 | 45,2% | 74 | 54,8% | 135 | 3,0% | ||
FG III | 120 | 39,0% | 188 | 61,0% | 308 | 6,9% | |
177 | 35,3% | 325 | 64,7% | 502 | 11,2% | ||
110 | 35,7% | 198 | 64,3% | 308 | 6,9% | ||
490 | 37,6% | 812 | 62,4% | 1302 | 18,3% |
24 | 13,0% | 160 | 87,0% | 184 | 4,1% | ||
120 | 15,2% | 670 | 84,8% | 790 | 17,6% | ||
FG II | 168 | 17,9% | 770 | 82,1% | 938 | 20,9% | |
91 | 19,8% | 369 | 80,2% | 460 | 10,2% | ||
403 | 17,0% | 1969 | 83,0% | 2372 | 33,3% |
FG I | 161 | 70,0% | 69 | 30,0% | 230 | 5,1% | |
321 | 61,1% | 204 | 38,9% | 525 | 11,7% | ||
44 | 69,8% | 19 | 30,2% | 63 | 1,4% | ||
526 | 64,3% | 292 | 35,7% | 818 | 11,5% |
TOTAAL 2767 38,8% 4364 61,2% 7131 100,0%
Per 31 december 2016 had de Commissie 7 731 AC's in dienst. FG IV is daarin het sterkst vertegenwoordigd, het aandeel van die functiegroep in het totale aantal AC's steeg van 32 % tot 37 % (voornamelijk door de aanwervingen bij het JRC, zoals vermeld in hoofdstuk 2).
De man-vrouwverhouding is in de loop der jaren nagenoeg gelijk gebleven. Vrouwen zijn ruim in de meerderheid in FG II (83 % in 2016) en in iets mindere mate in FG III (62,4 % in 2015). In FG I daarentegen zijn mannen in de meerderheid (64,3 % in 2016), als gevolg van de aard van de taken die worden verricht in deze functiegroep. In FG IV blijft de man-vrouwverhouding nagenoeg in evenwicht in 2016.
4.
Verdeling bij de Commissie naar nationaliteit
Net als ambtenaren en tijdelijke functionarissen worden ook AC's aangeworven op basis van het profiel, hun vaardigheden en hun talenkennis, zonder dat er quota per nationaliteit worden opgelegd.
In 2016 waren alle lidstaten vertegenwoordigd in alle functiegroepen, behalve Oostenrijk en Zweden in FG I. De sterkst vertegenwoordigde nationaliteiten onder de AC's zijn, in afnemende volgorde: Italianen, Belgen, Fransen, Spanjaarden en Grieken, gevolgd door Roemenen en Polen. Wat de eerste vier nationaliteiten betreft, is hun aandeel sinds 2005 niet gewijzigd (ongeveer 60 %). Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn, evenals Polen en Nederland, relatief slecht vertegenwoordigd gezien hun inwonertal. België en Italië zijn dan juist weer zeer ruim vertegenwoordigd.
Na de toetreding van Kroatië op 1 juli 2013 waren op 31 december 2016 54 Kroatische AC's in dienst bij de Commissie.
Een aantal factoren hebben invloed op de verdeling naar nationaliteit, met name de geografische nabijheid van de plaats van vestiging van de Europese instellingen (voor de Commissie voornamelijk Brussel, Luxemburg en Ispra), salarisschalen en de duur van de contracten. Kandidaten zijn sneller geneigd een tijdelijke baan te accepteren als ze al wonen in (de buurt van) de plaats waar de instelling is gevestigd. Voor een kandidaat die een gezin heeft, is het soms moeilijk zijn land van herkomst te verlaten en zich voor een beperkte tijd te vestigen in de plaats waar de instelling is gevestigd (krachtens de algemene uitvoeringsbepalingen die werden goedgekeurd op basis van artikel 79, lid 2, van de RAP, heeft het eerste contract een looptijd van slechts één jaar). Uit de volgende tabellen blijkt dat dit met name het geval is voor AC's van FG I en FG II, terwijl de samenstelling van FG IV geografisch gezien minder onevenwichtig is.
Tabel 3A
Verdeling AC's bij de Commissie naar nationaliteit en gender in 20165
Tabel 3B
2016 AT | TOTAAL | |||||
29 | 44,6% | 36 | 55,4% | 65 | 0,9% | |
BE | 457 | 34,3% | 875 | 65,7% | 1332 | 18,7% |
42 | 24,1% | 132 | 75,9% | 174 | 2,4% | |
13 | 43,3% | 17 | 56,7% | 30 | 0,4% | |
14 | 22,2% | 49 | 77,8% | 63 | 0,9% | |
DE | 110 | 44,7% | 136 | 55,3% | 246 | 3,4% |
16 | 45,7% | 19 | 54,3% | 35 | 0,5% | |
9 | 26,5% | 25 | 73,5% | 34 | 0,5% | |
EL | 181 | 48,8% | 190 | 51,2% | 371 | 5,2% |
ES | 279 | 38,9% | 439 | 61,1% | 718 | 10,1% |
23 | 37,1% | 39 | 62,9% | 62 | 0,9% | |
FR | 376 | 42,4% | 511 | 57,6% | 887 | 12,4% |
HR | 23 | 42,6% | 31 | 57,4% | 54 | 0,8% |
HU | 45 | 35,7% | 81 | 64,3% | 126 | 1,8% |
IE | 26 | 38,8% | 41 | 61,2% | 67 | 0,9% |
IT | 637 | 45,2% | 773 | 54,8% | 1410 | 19,8% |
29 | 33,3% | 58 | 66,7% | 87 | 1,2% | |
LU | 4 | 36,4% | 7 | 63,6% | 11 | 0,2% |
13 | 27,7% | 34 | 72,3% | 47 | 0,7% | |
4 | 25,0% | 12 | 75,0% | 16 | 0,2% | |
NL | 41 | 50,6% | 40 | 49,4% | 81 | 1,1% |
PL | 63 | 22,9% | 212 | 77,1% | 275 | 3,9% |
PT | 80 | 34,0% | 155 | 66,0% | 235 | 3,3% |
114 | 30,8% | 256 | 69,2% | 370 | 5,2% | |
SE | 18 | 32,7% | 37 | 67,3% | 55 | 0,8% |
20 | 28,2% | 51 | 71,8% | 71 | 1,0% | |
SI | 18 | 32,7% | 37 | 67,3% | 55 | 0,8% |
UK | 74 | 54,0% | 63 | 46,0% | 137 | 1,9% |
Andere | 9 | 52,9% | 8 | 47,1% | 17 | 0,2% |
TOTAAL | 2767 | 38,8% | 4364 | 61,2% | 7131 | 100,0% |
Tabel 4 geeft een overzicht van de verdeling naar functiegroep, nationaliteit en gender.
Tabel 4 Verdeling van de AC's naar gender, functiegroep en nationaliteit6
FG IV
2016 | TOTAAL | |||||
AT | 19 | 43,2% | 25 | 56,8% | 44 | 1,7% |
BE | 125 | 54,1% | 106 | 45,9% | 231 | 8,8% |
19 | 27,5% | 50 | 72,5% | 69 | 2,6% | |
5 | 38,5% | 8 | 61,5% | 13 | 0,5% | |
8 | 36,4% | 14 | 63,6% | 22 | 0,8% | |
DE | 80 | 53,3% | 70 | 46,7% | 150 | 5,7% |
DK | 10 | 55,6% | 8 | 44,4% | 18 | 0,7% |
EL | 89 | 62,2% | 54 | 37,8% | 143 | 5,4% |
ES | 157 | 49,5% | 160 | 50,5% | 317 | 12,0% |
ET | 5 | 35,7% | 9 | 64,3% | 14 | 0,5% |
12 | 44,4% | 15 | 55,6% | 27 | 1,0% | |
FR | 220 | 56,6% | 169 | 43,4% | 389 | 14,7% |
HR | 13 | 61,9% | 8 | 38,1% | 21 | 0,8% |
HU | 29 | 50,0% | 29 | 50,0% | 58 | 2,2% |
IE | 13 | 37,1% | 22 | 62,9% | 35 | 1,3% |
IT | 311 | 55,5% | 249 | 44,5% | 560 | 21,2% |
10 | 37,0% | 17 | 63,0% | 27 | 1,0% | |
LU | 1 | 33,3% | 2 | 66,7% | 3 | 0,1% |
4 | 36,4% | 7 | 63,6% | 11 | 0,4% | |
2 | 33,3% | 4 | 66,7% | 6 | 0,2% | |
NL | 26 | 61,9% | 16 | 38,1% | 42 | 1,6% |
PL | 26 | 30,2% | 60 | 69,8% | 86 | 3,3% |
PT | 35 | 40,2% | 52 | 59,8% | 87 | 3,3% |
41 | 42,3% | 56 | 57,7% | 97 | 3,7% | |
SE | 12 | 41,4% | 17 | 58,6% | 29 | 1,1% |
11 | 39,3% | 17 | 60,7% | 28 | 1,1% | |
SI | 8 | 32,0% | 17 | 68,0% | 25 | 0,9% |
UK | 51 | 69,9% | 22 | 30,1% | 73 | 2,8% |
Andere | 6 | 42,9% | 8 | 57,1% | 14 | 0,5% |
Totaal | 1 348 | 51,1% | 1 291 | 48,9% | 2 639 | 100,0% |
FG III
2016 | TOTAAL | |||||
AT | 8 | 61,5% | 5 | 38,5% | 13 | 1,0% |
BE | 69 | 45,1% | 84 | 54,9% | 153 | 11,8% |
12 | 25,0% | 36 | 75,0% | 48 | 3,7% | |
3 | 50,0% | 3 | 50,0% | 6 | 0,5% | |
2 | 13,3% | 13 | 86,7% | 15 | 1,2% | |
DE | 17 | 34,0% | 33 | 66,0% | 50 | 3,8% |
4 | 44,4% | 5 | 55,6% | 9 | 0,7% | |
EL | 37 | 41,6% | 52 | 58,4% | 89 | 6,8% |
ES | 39 | 31,2% | 86 | 68,8% | 125 | 9,6% |
ET | 3 | 50,0% | 3 | 50,0% | 6 | 0,5% |
4 | 44,4% | 5 | 55,6% | 9 | 0,7% | |
FR | 59 | 39,9% | 89 | 60,1% | 148 | 11,4% |
HR | 5 | 35,7% | 9 | 64,3% | 14 | 1,1% |
HU | 8 | 38,1% | 13 | 61,9% | 21 | 1,6% |
IE | 8 | 72,7% | 3 | 27,3% | 11 | 0,8% |
IT | 100 | 38,2% | 162 | 61,8% | 262 | 20,1% |
13 | 50,0% | 13 | 50,0% | 26 | 2,0% | |
LU | 0 | 0,0% | 3 | 100,0% | 3 | 0,2% |
4 | 25,0% | 12 | 75,0% | 16 | 1,2% | |
0 | 0,0% | 2 | 100,0% | 2 | 0,2% | |
NL | 7 | 41,2% | 10 | 58,8% | 17 | 1,3% |
PL | 15 | 25,9% | 43 | 74,1% | 58 | 4,5% |
PT | 11 | 31,4% | 24 | 68,6% | 35 | 2,7% |
34 | 36,2% | 60 | 63,8% | 94 | 7,2% | |
SE | 5 | 31,3% | 11 | 68,8% | 16 | 1,2% |
5 | 35,7% | 9 | 64,3% | 14 | 1,1% | |
SI | 3 | 23,1% | 10 | 76,9% | 13 | 1,0% |
UK | 14 | 50,0% | 14 | 50,0% | 28 | 2,2% |
Andere | 1 | 100,0% | 0 | 0,0% | 1 | 0,1% |
Totaal | 490 | 37,6% | 812 | 62,4% | 1302 | 100,0% |
FG II
2016 | TOTAAL | |||||
AT | 2 | 25,0% | 6 | 75,0% | 8 | 0,3% |
BE | 72 | 11,1% | 576 | 88,9% | 648 | 27,3% |
9 | 16,4% | 46 | 83,6% | 55 | 2,3% | |
4 | 40,0% | 6 | 60,0% | 10 | 0,4% | |
3 | 12,5% | 21 | 87,5% | 24 | 1,0% | |
DE | 10 | 23,8% | 32 | 76,2% | 42 | 1,8% |
1 | 16,7% | 5 | 83,3% | 6 | 0,3% | |
EL | 27 | 27,0% | 73 | 73,0% | 100 | 4,2% |
ES | 37 | 18,0% | 169 | 82,0% | 206 | 8,7% |
ET | 0 | 0,0% | 12 | 100,0% | 12 | 0,5% |
3 | 14,3% | 18 | 85,7% | 21 | 0,9% | |
FR | 50 | 18,0% | 228 | 82,0% | 278 | 11,7% |
HR | 4 | 22,2% | 14 | 77,8% | 18 | 0,8% |
HU | 5 | 11,6% | 38 | 88,4% | 43 | 1,8% |
IE | 1 | 6,3% | 15 | 93,8% | 16 | 0,7% |
IT | 78 | 20,6% | 300 | 79,4% | 378 | 15,9% |
5 | 15,2% | 28 | 84,8% | 33 | 1,4% | |
LU | 1 | 33,3% | 2 | 66,7% | 3 | 0,1% |
3 | 16,7% | 15 | 83,3% | 18 | 0,8% | |
2 | 28,6% | 5 | 71,4% | 7 | 0,3% | |
NL | 5 | 26,3% | 14 | 73,7% | 19 | 0,8% |
PL | 19 | 17,9% | 87 | 82,1% | 106 | 4,5% |
PT | 12 | 16,4% | 61 | 83,6% | 73 | 3,1% |
35 | 20,8% | 133 | 79,2% | 168 | 7,1% | |
SE | 1 | 10,0% | 9 | 90,0% | 10 | 0,4% |
2 | 7,4% | 25 | 92,6% | 27 | 1,1% | |
SI | 4 | 28,6% | 10 | 71,4% | 14 | 0,6% |
UK | 6 | 22,2% | 21 | 77,8% | 27 | 1,1% |
Andere | 2 | 100,0% | 0 | 0,0% | 2 | 0,1% |
Totaal | 403 | 17,0% | 1969 | 83,0% | 2372 | 100,0% |
FG I
2016 | TOTAAL | |||||
AT | 0 | 0,0% | 0 | 0,0% | 0 | 0,0% |
BE | 191 | 63,7% | 109 | 36,3% | 300 | 36,7% |
2 | 100,0% | 0 | 0,0% | 2 | 0,2% | |
1 | 100,0% | 0 | 0,0% | 1 | 0,1% | |
1 | 50,0% | 1 | 50,0% | 2 | 0,2% | |
DE | 3 | 75,0% | 1 | 25,0% | 4 | 0,5% |
1 | 50,0% | 1 | 50,0% | 2 | 0,2% | |
EL | 28 | 71,8% | 11 | 28,2% | 39 | 4,8% |
ES | 46 | 65,7% | 24 | 34,3% | 70 | 8,6% |
ET | 1 | 50,0% | 1 | 50,0% | 2 | 0,2% |
4 | 80,0% | 1 | 20,0% | 5 | 0,6% | |
FR | 47 | 65,3% | 25 | 34,7% | 72 | 8,8% |
HR | 1 | 100,0% | 0 | 0,0% | 1 | 0,1% |
HU | 3 | 75,0% | 1 | 25,0% | 4 | 0,5% |
IE | 4 | 80,0% | 1 | 20,0% | 5 | 0,6% |
IT | 148 | 70,5% | 62 | 29,5% | 210 | 25,7% |
1 | 100,0% | 0 | 0,0% | 1 | 0,1% | |
LU | 2 | 100,0% | 0 | 0,0% | 2 | 0,2% |
2 | 100,0% | 0 | 0,0% | 2 | 0,2% | |
0 | 0,0% | 1 | 100,0% | 1 | 0,1% | |
NL | 3 | 100,0% | 0 | 0,0% | 3 | 0,4% |
PL | 3 | 12,0% | 22 | 88,0% | 25 | 3,1% |
PT | 22 | 55,0% | 18 | 45,0% | 40 | 4,9% |
4 | 36,4% | 7 | 63,6% | 11 | 1,3% | |
SE | 0 | 0,0% | 0 | 0,0% | 0 | 0,0% |
2 | 100,0% | 0 | 0,0% | 2 | 0,2% | |
SI | 3 | 100,0% | 0 | 0,0% | 3 | 0,4% |
UK | 3 | 33,3% | 6 | 66,7% | 9 | 1,1% |
Andere | 0 | 0,0% | 0 | 0,0% | 0 | 0,0% |
Totaal | 526 | 64,3% | 292 | 35,7% | 818 | 100,0% |
5.
Verdeling van de AC's bij de Commissie naar DG
Er zijn aanzienlijke verschillen tussen de DG's, die voornamelijk verband houden met hun taken. Zo werken bij DG DEVCO de meeste AC's in FG IV, en houden zij zich bezig met hulp en internationale samenwerking of programmabeheer, zowel bij de centrale diensten als bij de delegaties, terwijl bij OIB vooral administratief assistenten en kinderverzorgsters werken (FG II). Het JRC zette zijn beleid om de bursalen te vervangen door AC's FG IV voort. Het gaat voornamelijk om wetenschappelijke projectmanagers die ook diensten verlenen aan andere DG's in diverse onderzoeksdomeinen.
5.1.
Verdeling naar gender en DG7
Tabel 5
Verdeling naar gender, DG en twee blokken
functiegroepen
2016 | FG IV | FG I-II-III | ||||||
Totaal | % | Totaal | % | |||||
16 | 12 | 28 | 27,2% | 20 | 55 | 75 | 72,8% | |
2 | 3 | 5 | 21,7% | 3 | 15 | 18 | 78,3% | |
9 | 32 | 41 | 11,2% | 101 | 223 | 324 | 88,8% | |
2 | 2 | 33,3% | 4 | 4 | 66,7% | |||
0,0% | 2 | 2 | 100,0% | |||||
6 | 6 | 12 | 31,6% | 12 | 14 | 26 | 68,4% | |
GROW | 21 | 13 | 34 | 27,6% | 28 | 61 | 89 | 72,4% |
4 | 10 | 14 | 20,3% | 21 | 34 | 55 | 79,7% | |
8 | 16 | 24 | 15,6% | 31 | 99 | 130 | 84,4% | |
AGRI | 18 | 27 | 45 | 48,4% | 16 | 32 | 48 | 51,6% |
MOVE | 4 | 6 | 10 | 14,5% | 14 | 45 | 59 | 85,5% |
ENER | 4 | 7 | 11 | 19,6% | 11 | 34 | 45 | 80,4% |
5 | 11 | 16 | 25,0% | 12 | 36 | 48 | 75,0% | |
4 | 3 | 7 | 31,8% | 2 | 13 | 15 | 68,2% | |
31 | 29 | 60 | 28,2% | 45 | 108 | 153 | 71,8% | |
93 | 99 | 192 | 41,7% | 88 | 180 | 268 | 58,3% | |
433 | 297 | 730 | 67,7% | 124 | 224 | 348 | 32,3% | |
MARE | 12 | 11 | 23 | 38,3% | 6 | 31 | 37 | 61,7% |
0,0% | 10 | 15 | 25 | 100,0% | ||||
REGIO | 4 | 6 | 10 | 9,9% | 26 | 65 | 91 | 90,1% |
1 | 3 | 4 | 28,6% | 3 | 7 | 10 | 71,4% | |
4 | 9 | 13 | 20,3% | 21 | 30 | 51 | 79,7% | |
6 | 25 | 31 | 30,1% | 19 | 53 | 72 | 69,9% | |
HOME | 6 | 5 | 11 | 34,4% | 4 | 17 | 21 | 65,6% |
JUST | 6 | 6 | 12 | 21,1% | 12 | 33 | 45 | 78,9% |
26 | 23 | 49 | 57,6% | 8 | 28 | 36 | 42,4% | |
TRADE | 4 | 4 | 8 | 16,3% | 10 | 31 | 41 | 83,7% |
NEAR | 177 | 185 | 362 | 70,0% | 59 | 96 | 155 | 30,0% |
362 | 337 | 699 | 75,7% | 67 | 157 | 224 | 24,3% | |
ECHO | 9 | 10 | 19 | 19,2% | 19 | 61 | 80 | 80,8% |
12 | 17 | 29 | 30,9% | 26 | 39 | 65 | 69,1% | |
HR | 1 | 6 | 7 | 4,4% | 56 | 97 | 153 | 95,6% |
DIGIT | 23 | 8 | 31 | 45,6% | 13 | 24 | 37 | 54,4% |
2 | 4 | 6 | 10,9% | 13 | 36 | 49 | 89,1% | |
IAS | 1 | 2 | 3 | 30,0% | 7 | 7 | 70,0% | |
OLAF | 4 | 4 | 12,1% | 11 | 18 | 29 | 87,9% | |
0,0% | 25 | 31 | 56 | 100,0% | ||||
25 | 43 | 68 | 47,6% | 24 | 51 | 75 | 52,4% | |
OP | 1 | 1 | 5,0% | 8 | 11 | 19 | 95,0% | |
2 | 15 | 17 | 2,2% | 243 | 529 | 772 | 97,8% | |
0,0% | 123 | 280 | 403 | 100,0% | ||||
OIL | 1 | 1 | 0,5% | 78 | 121 | 199 | 99,5% | |
0,0% | 7 | 17 | 24 | 100,0% | ||||
0,0% | 9 | 9 | 100,0% | |||||
Totaal | 1 348 | 1 291 | 2 639 | 37,0% | 1 419 | 3 073 | 4 492 | 63,0% |
TOTAAL ALLE FG | |
Totaal | |
103 | 1,4% |
23 | 0,3% |
365 | 5,1% |
6 | 0,1% |
2 | 0,0% |
38 | 0,5% |
123 | 1,7% |
69 | 1,0% |
154 | 2,2% |
93 | 1,3% |
69 | 1,0% |
56 | 0,8% |
64 | 0,9% |
22 | 0,3% |
213 | 3,0% |
460 | 6,5% |
1078 | 15,1% |
60 | 0,8% |
25 | 0,4% |
101 | 1,4% |
14 | 0,2% |
64 | 0,9% |
103 | 1,4% |
32 | 0,4% |
57 | 0,8% |
85 | 1,2% |
49 | 0,7% |
517 | 7,3% |
923 | 12,9% |
99 | 1,4% |
94 | 1,3% |
160 | 2,2% |
68 | 1,0% |
55 | 0,8% |
10 | 0,1% |
33 | 0,5% |
56 | 0,8% |
143 | 2,0% |
20 | 0,3% |
789 | 11,1% |
403 | 5,7% |
200 | 2,8% |
24 | 0,3% |
9 | 0,1% |
7 131 | 100,0% |
5.2. Verdeling naar type contract8
5.2.1 Arbeidscontractanten 3 bis
Tabel 6
Arbeidscontractanten 3 bis naar functiegroep, gender en DG
2016 | FG I | FG II | FG III | FG IV | ||||||||
TOTAAL | TOTAAL | TOTAAL | TOTAAL | |||||||||
AGRI | 6 | 7 | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 3 |
6 | 14 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14 | 5 | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
31 | 8 | 39 | 35 | 137 | 172 | 24 | 64 | 88 | 9 | 32 | 41 | |
8 | 2 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7 | 12 | 19 | 0 | 0 | 0 | 27 | 14 | 41 | 311 | 261 | 572 | |
9 | 5 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
DIGIT | 2 | 5 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13 | 1 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | 2 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ECHO | 1 | 5 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | 17 | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ENER | 5 | 9 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | 3 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | 0 | 3 | 4 | 15 | 19 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | |
4 | 5 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2 | 5 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 3 | 5 | 8 | 20 | 18 | 38 | |
GROW | 7 | 11 | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
HOME | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
HR | 29 | 17 | 46 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
55 | 8 | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
JUST | 5 | 3 | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MARE | 3 | 12 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 1 | 6 |
MOVE | 4 | 7 | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NEAR | 7 | 9 | 16 | 0 | 0 | 0 | 14 | 7 | 21 | 141 | 122 | 263 |
139 | 47 | 186 | 70 | 445 | 515 | 34 | 37 | 71 | 2 | 15 | 17 | |
OIL | 42 | 16 | 58 | 22 | 96 | 118 | 14 | 9 | 23 | 1 | 0 | 1 |
OLAF | 8 | 2 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
37 | 13 | 50 | 52 | 224 | 276 | 34 | 43 | 77 | 0 | 0 | 0 | |
REGIO | 7 | 5 | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22 | 7 | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | |
3 | 6 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
19 | 7 | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9 | 8 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
TRADE | 5 | 4 | 9 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 |
Totaal | 526 | 292 | 818 | 183 | 919 | 1 102 | 150 | 181 | 331 | 493 | 453 | 946 |
Totaal
%
0,5%
16
20
0,6%
0,6%
19
340
10,6%
0
0,3%
19,8%
532
4
3,4%
7
0,2%
0,4%
14
5
0,2%
6
9,2%
0,8%
24
4
0,4%
6
9,2%
0,0%
24
0,8%
0,3%
9
0,2%
/
48
1,5%
0,6%
18
0,0%
46
1,4%
2,0%
53
8
3,3%
21
3,7%
0,3%
11
300
9,4%
/89
24,/%
6,3%
200
0
0,3%
403
12,6%
3,4%
12
30
0,9%
0,3%
9
26
0,8%
7
0,5%
0,1%
2
5
0,5%
3 197
100,0%
5.2.2 Arbeidscontractanten 3 ter
Tabel 7
Arbeidscontractanten 3 ter naar functiegroep, gender en DG
2016 | FG II | FG III | FG IV | ||||||
TOTAAL | TOTAAL | V TOTAAL | |||||||
AGRI | 2 | 17 | 19 | 8 | 8 | 16 | 16 | 26 | 42 |
0 | 14 | 14 | 7 | 8 | 15 | 2 | 4 | 6 | |
1 | 12 | 13 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 7 | |
10 | 51 | 61 | 21 | 52 | 73 | 31 | 29 | 60 | |
8 | 9 | 17 | 3 | 5 | 8 | 0 | 0 | 0 | |
4 | 17 | 21 | 9 | 15 | 24 | 4 | 10 | 14 | |
8 | 66 | 74 | 26 | 64 | 90 | 50 | 77 | 127 | |
14 | 45 | 59 | 1 | 1 | 2 | 25 | 43 | 68 | |
DIGIT | 2 | 13 | 15 | 9 | 6 | 15 | 23 | 8 | 31 |
2 | 12 | 14 | 6 | 17 | 23 | 4 | 9 | 13 | |
2 | 6 | 8 | 7 | 6 | 13 | 6 | 6 | 12 | |
ECHO | 6 | 22 | 28 | 12 | 34 | 46 | 9 | 10 | 19 |
5 | 34 | 39 | 19 | 48 | 67 | 8 | 16 | 24 | |
ENER | 1 | 15 | 16 | 5 | 10 | 15 | 4 | 7 | 11 |
6 | 32 | 38 | 3 | 1 | 4 | 5 | 11 | 16 | |
0 | 2 | 2 | 0 | 1 | 1 | 2 | 0 | 2 | |
10 | 24 | 34 | 12 | 10 | 22 | 12 | 17 | 29 | |
2 | 7 | 9 | 6 | 3 | 9 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 6 | 6 | 5 | 15 | 20 | 6 | 5 | 11 | |
GROW | 6 | 31 | 37 | 15 | 19 | 34 | 21 | 13 | 34 |
HOME | 0 | 11 | 11 | 4 | 5 | 9 | 6 | 5 | 11 |
HR | 17 | 65 | 82 | 10 | 15 | 25 | 1 | 6 | 7 |
IAS | 0 | 6 | 6 | 0 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 |
38 | 174 | 212 | 31 | 42 | 73 | 433 | 297 | 730 | |
JUST | 3 | 17 | 20 | 4 | 13 | 17 | 6 | 6 | 12 |
MARE | 0 | 9 | 9 | 3 | 10 | 13 | 7 | 10 | 17 |
MOVE | 2 | 23 | 25 | 8 | 15 | 23 | 4 | 6 | 10 |
NEAR | 14 | 32 | 46 | 24 | 49 | 73 | 36 | 62 | 98 |
OLAF | 1 | 10 | 11 | 2 | 6 | 8 | 4 | 0 | 4 |
OP | 4 | 7 | 11 | 4 | 4 | 8 | 0 | 1 | 1 |
REGIO | 8 | 31 | 39 | 11 | 29 | 40 | 4 | 6 | 10 |
22 | 97 | 119 | 43 | 76 | 119 | 94 | 98 | 192 | |
6 | 39 | 45 | 10 | 8 | 18 | 6 | 25 | 31 | |
6 | 24 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | 28 | 33 | 6 | 19 | 25 | 16 | 12 | 28 | |
1 | 14 | 15 | 2 | 1 | 3 | 2 | 3 | 5 | |
2 | 2 | 4 | 0 | 4 | 4 | 1 | 3 | 4 | |
0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | |
TRADE | 2 | 16 | 18 | 3 | 9 | 12 | 2 | 2 | 4 |
0 | 9 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
TOTAAL | 220 | 1 050 | 1 270 | 340 | 631 | 971 | 855 | 838 | 1 693 |
Totaal
%
77
2,0%
0,9%
35
22
0,6%
194
4,9%
0,6%
25
59
1,5%
291
/,4%
3,3%
129
51
1,6%
1,3%
50
0,8%
33
93
2,4%
3,3%
130
42
1,1%
58
1,5%
0,1%
5
35
2,2%
18
0,5%
0,9%
3/
105
2,7%
31
0,8%
2,9%
114
10
0,3%
25,8%
315
1,2%
49
39
1,0%
1,5%
58
217
5,5%
23
0,6%
0,5%
20
39
2,3%
430
10,9%
2,4%
94
30
0,8%
36
2,2%
0,6%
23
12
0,3%
0,1%
2
0,9%
34
9
0,2%
100,0°/
3 934
6.
Verdeling bij de overige instellingen en agentschappen
In 2016 steeg het aantal AC's bij de overige instellingen en agentschappen met 14 %, van 5 031 in 2015 tot 5 744 in 2016 (na een stijging met 8,9 % in 2015).
Tabel 8 Ontwikkeling van de verdeling van AC's over de overige instellingen en
agentschappen sinds 20109
6.1.
Verdeling van AC's bij de overige instellingen10
Het aantal AC's in de overige instellingen steeg met 8 % ten opzichte van 2015. Er is een lichte toename van de AC's in het Europees Parlement merkbaar11. Deze trend gaat samen met de toegenomen internalisering van administratieve diensten: naast de veiligheids- en accreditatiediensten, die sinds 2010 intern worden uitgevoerd, zijn er nieuwe chauffeurs in dienst genomen in 2016. Het groeiende aantal CA's in de EEAS is voornamelijk het gevolg van de versterking van de veiligheidsdiensten en de aanwervingen voor het Regionaal Centrum Europa (RCE)12.
Tabel 9
Verdeling AC's bij
de overige instellingen in
2016
1%r0% | EUROPEES PARLEMENT | ||||
2% 2% L3% | |||||
7% | EUROPESE DIENST VOOR EXTERN OPTREDEN RAAD VAN DE EUROPESE UNIE | ||||
9% | HOF VAN JUSTITIE | ||||
58% | REKENKAMER COMITÉ VAN DE REGIO'S | ||||
18% | EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EUROPESE OMBUDSMAN EUROPESE TOEZICHTHOUDER VOOR GEGEVENSBESCHERMING | ||||
Bron: Eurostat en EU-instellingen.
10
6.1.1
Verdeling naar
gender en functiegroep bij de
overige instellingen13
Tabel 10
FG I | FG II | FG III | FG IV | Totaal | |||||||||
F | M | Totaal | F | M | Totaal | F | M | Totaal | F | M | Totaal | ||
COMITÉ VAN DE REGIO'S | 8 | 13 | 21 | 9 | 2 | 11 | 4 | 3 | 7 | 7 | 5 | 12 | 51 |
RAAD VAN DE EUROPESE UNIE | 20 | 103 | 123 | 23 | 14 | 37 | 13 | 4 | 17 | 23 | 11 | 34 | 211 |
REKENKAMER | 5 | 36 | 41 | 10 | 0 | 10 | 4 | 3 | 7 | 4 | 2 | 6 | 64 |
HOF VAN JUSTITIE | 5 | 77 | 82 | 9 | 11 | 20 | 31 | 17 | 48 | 9 | 2 | 11 | 161 |
EUROPESE TOEZICHTHOUDER VOOR GEGEVENSBESCHERMING | 0 | 1 | 1 | 3 | 0 | 3 | 3 | 1 | 4 | 3 | 0 | 3 | 11 |
EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ | 7 | 12 | 19 | 10 | 3 | 13 | 3 | 1 | 4 | 8 | 3 | 11 | 47 |
EUROPESE DIENST VOOR EXTERN OPTREDEN | 14 | 16 | 30 | 129 | 12 | 141 | 61 | 61 | 122 | 36 | 68 | 104 | 397 |
EUROPESE OMBUDSMAN | 1 | 2 | 3 | 4 | 0 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 11 |
EUROPEES PARLEMENT | 216 | 587 | 803 | 155 | 36 | 191 | 73 | 55 | 128 | 97 | 82 | 179 | 1301 |
Algemeen totaal | 276 | 847 | 1123 | 352 | 78 | 430 | 193 | 146 | 339 | 188 | 174 | 362 | 2254 |
6.1.2
Verdeling naar nationaliteit
bij de overige
instellingen14
Tabel 11
AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | ES | FI | FR | UK | GR | HR | HU | IE | IT | LT | LU | LV | MT | NL | PL | PT | RO | SE | SI | SK andere Algemeen totaal | |||
COMITÉ VAN DE REGIO'S | 13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 7 | 7 | 4 | 4 | 1 | 5 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 51 | |||||||||||||
RAAD VAN DE EUROPESE UNIE | 1 | 70 | 3 | 6 | 2 | 2 | 3 | 25 | 1 | 14 | 4 | 7 | 3 | 2 | 2 | 36 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 7 | 5 | 2 | 2 | 5 | 211 | |||
REKENKAMER | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 18 | 6 | 1 | 1 | 7 | 5 | 1 | 8 | 4 | 1 | 4 | 64 | |||||||||||||
HOF VAN JUSTITIE | 11 | 2 | 2 | 5 | 2 | 1 | 4 | 3 | 44 | 4 | 8 | 4 | 4 | 1 | 20 | 2 | 5 | 1 | 2 | 4 | 5 | 8 | 4 | 2 | 4 | 5 | 4 | 161 | ||
EUROPESE TOEZICHTHOUDER VOOR GEGEVENSBESCHERMING | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 11 | ||||||||||||||||||||||
EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ | 10 | 2 | 2 | 1 | 7 | 1 | 5 | 2 | 9 | 1 | 4 | 3 | 47 | |||||||||||||||||
EUROPESE DIENST VOOR EXTERN OPTREDEN | 7 | 96 | 11 | 3 | 3 | 18 | 0 | 37 | 4 | 73 | 9 | 8 | 1 | 2 | 5 | 58 | 3 | 1 | 5 | 15 | 15 | 17 | 1 | 1 | 4 | 397 | ||||
EUROPESE OMBUDSMAN | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 11 | ||||||||||||||||||||||
EUROPEES PARLEMENT | 6 | 363 | 18 | 4 | 11 | 28 | 3 | 5 | 77 | 1 | 332 | 15 | 52 | 14 | 13 | 16 | 140 | 4 | 6 | 5 | 3 | 5 | 31 | 50 | 79 | 3 | 7 | 8 | 2 | 1301 |
Algemeen totaal | 15 | 571 | 37 | 8 | 25 | 57 | 7 | 10 | 162 | 9 | 492 | 36 | 91 | 26 | 22 | 24 | 277 | 9 | 17 | 8 | 6 | 15 | 62 | 94 | 114 | 9 | 16 | 22 | 13 | 2254 |
Bron: Eurostat en EU-instellingen. Bron: Eurostat en EU-instellingen.
19
3
4
6.2. Verdeling AC's bij de agentschappen
Het aantal AC's in de agentschappen neemt gestaag toe:
jaar | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
personeel | 1933 | 2214 | 2408 | 2522 | 2582 | 2945 | 3490 |
Bij de gedecentraliseerde agentschappen en gemeenschappelijke ondernemingen is het aantal AC's sinds 2015 sterk gestegen. Dit is het gevolg van de beslissingen van de begrotingsautoriteit om meer middelen toe te wijzen (en zo het toegenomen aantal personeelsleden te financieren), in het bijzonder aan agentschappen en gemeenschappelijke ondernemingen die pas zijn opgericht of pas nieuwe taken hebben gekregen. Zo was er bij EUIPO, een volledig autonoom gefinancierd agentschap (voordien OHIM genaamd), een significante toename van het aantal CA's (ongeveer 70 personeelsleden) als gevolg van de uitbreiding van zijn activiteiten.
Bij de uitvoerende agentschappen is de stijging voornamelijk het gevolg van de aanwerving van AC's voor nieuwe taken die voortvloeien uit de uitbreiding van hun mandaat in het kader van het meerjarige financieel kader 2014-2020. In 2016 delegeerde de Commissie de tenuitvoerlegging van taken in nog grotere mate aan deze agentschappen om het programmabeheer efficiënter te laten verlopen. De daaruit volgende personeelsbezetting strookt met het 'delegatiepakket' van de Commissie dat werd goedgekeurd voor de periode 2014-2020.
Tabel 12
Verdeling AC's naar soort agentschap in 201615
2000 - 1800 - 1600 - 1400 - 1200 - 1000 - 800 - 600 - 400 - 200 - 0 - | ||||||||||||
Gedecentraliseerde agentschappen | ||||||||||||
Uitvoerende agentschappen | ||||||||||||
Gemeenschappelijke ondernemingen & EIT | ||||||||||||
2013 2014 2015 2016 |
In 2016 werkte 50 % van de AC's bij de uitvoerende agentschappen, 44 % bij de gedecentraliseerde agentschappen en de rest (6 %) bij gemeenschappelijke ondernemingen of het Europees Instituut voor innovatie en technologie.
De toename van het aantal AC's tussen 2010 en 2016 weerspiegelt de stijging van het aantal agentschappen en, specifiek voor de uitvoerende en gedecentraliseerde agentschappen, de uitbreiding
van hun taken.
6.2.1 Verdeling naar gender en functiegroep bij de agentschappen
De verdeling naar functiegroep is bij de gedecentraliseerde en de uitvoerende agentschappen vrijwel in evenwicht en is sinds 2012 stabiel gebleven. Het aantal AC's in FG III en IV is licht gestegen in de gedecentraliseerde agentschappen om het hoofd te bieden aan het toenemende aantal taken die hen werden toegewezen in het kader van Horizon 2020 en nieuwe prioriteiten zoals migratie en veiligheid.
Tabel 13
Verdeling naar functiegroep in de agentschappen en gemeenschappelijke ondernemingen in 201616
Tabel 14
Verdeling naar functiegroep per agentschap of gemeenschappelijke onderneming in 2016
FG I | FG II | FG III | FG IV | Algemeen totaal | |||||||||||
F | M | Totaal | F | M | Totaal | F | M | Totaal | F | M | Totaal | ||||
Gedecentraliseerde agentschappen | 4 | 33 | 37 | 276 | 61 | 337 | 352 | 195 | 547 | 336 | 289 | 625 | 1546 | ||
ACER BEREC CdT CEDEFOP CEPOL EASA EASO EBA ECDC ECHA EER EFCA EFSA EIGE EIOPA EMA EMCDDA EMSA ENISA ERA ESMA ETFE eu-LISA EU-OSHA EUROFOUND EUROJUST EUROPOL FRONTEX GSA EUIPO FR | Ljubljana, SI Riga, LV Luxemburg, LU Thessaloniki, EL Boedapest, HU Keulen, DE Valletta, MT Londen, UK Stockholm, SE Helsinki, FI Copenhagen, DK Vigo, ES Parma, IT Vilnius, LT Frankfurt a.M., DE Londen, UK Lissabon, PT Lissabon, PT Heraklion, EL Valenciennes, FR Parijs, FR Turijn, IT Tallinn, EE Bilbao, ES Dublin, IE Den Haag, NL Den Haag, NL Warschau, PL Praag, CZ Alicante, ES Wenen, AT | AGENTSCHAP VOOR DE SAMENWERKING TUSSEN ENERGIEREGULATORS BUREAU VAN HET ORGAAN VAN EUROPESE REGELGEVENDE INSTANTIES VOOR ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE VERTAALBUREAU VOOR DE ORGANEN VAN DE EUROPESE UNIE EUROPEES CENTRUM VOOR DE ONTWIKKELING VAN DE BEROEPSOPLEIDING AGENTSCHAP VAN DE EUROPESE UNIE VOOR OPLEIDING OP HET GEBIED VAN RECHTSHANDHAVING EUROPEES AGENTSCHAP VOOR DE VEILIGHEID VAN DE LUCHTVAART EUROPEES ONDERSTEUNINGSBUREAU VOOR ASIELZAKEN EUROPESE BANKAUTORITEIT EUROPEES CENTRUM VOOR ZIEKTEPREVENTIE EN –BESTRIJDING EUROPEES AGENTSCHAP VOOR CHEMISCHE STOFFEN EUROPEES MILIEUAGENTSCHAP EUROPEES BUREAU VOOR VISSERIJCONTROLE EUROPESE AUTORITEIT VOOR VOEDSELVEILIGHEID EUROPEES INSTITUUT VOOR GENDERGELIJKHEID EUROPESE AUTORITEIT VOOR VERZEKERINGEN EN BEDRIJFSPENSIOENEN EUROPEES GENEESMIDDELENBUREAU EUROPEES WAARNEMINGSCENTRUM VOOR DRUGS EN DRUGSVERSLAVING EUROPEES AGENTSCHAP VOOR MARITIEME VEILIGHEID AGENTSCHAP VAN DE EUROPESE UNIE VOOR NETWERK- EN INFORMATIEBEVEILIGING SPOORWEGBUREAU VAN DE EUROPESE UNIE EUROPESE AUTORITEIT VOOR EFFECTEN EN MARKTEN EUROPESE STICHTING VOOR OPLEIDING EUROPEES AGENTSCHAP VOOR HET OPERATIONEEL BEHEER VAN GROOTSCHALIGE IT-SYSTEMEN OP HET GEBIED VAN VRIJHEID, VEILIGHEID EN RECHT EUROPEES AGENTSCHAP VOOR VEILIGHEID EN GEZONDHEID OP HET WERK EUROPESE STICHTING VOOR DE VERBETERING VAN LEVENS- EN ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN EUROPESE EENHEID VOOR JUSTITIËLE SAMENWERKING AGENTSCHAP VAN DE EUROPESE UNIE VOOR SAMENWERKING EN OPLEIDING OP HET GEBIED VAN RECHTSHANDHAVING EUROPEES GRENS- EN KUSTWACHTAGENTSCHAP EUROPEES GLOBAAL SATELLIETNAVIGATIESYSTEEMAGENTSCHAP | 0 | 5 | 1 | 6 | 3 | 1 | 4 | 3 | 13 | 16 | 26 | ||
0 | 1 | 1 | 0 | 4 | 3 | 7 | 8 | ||||||||
0 | 3 | 5 | 8 | 1 | 1 | 2 | 9 | 4 | 13 | 23 | |||||
4 | 4 | 9 | 1 | 10 | 3 | 3 | 6 | 3 | 2 | 5 | 25 | ||||
1 | 1 | 6 | 7 | 13 | 4 | 4 | 1 | 2 | 3 | 21 | |||||
0 | 0 | 31 | 22 | 53 | 8 | 17 | 25 | 78 | |||||||
1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 14 | 5 | 19 | 14 | 9 | 23 | 46 | ||||
0 | 0 | 11 | 2 | 13 | 12 | 6 | 18 | 31 | |||||||
2 | 2 | 9 | 1 | 10 | 30 | 7 | 37 | 35 | 13 | 48 | 97 | ||||
0 | 18 | 6 | 24 | 30 | 32 | 62 | 10 | 12 | 22 | 108 | |||||
0 | 7 | 1 | 8 | 6 | 4 | 10 | 19 | 19 | 38 | 56 | |||||
0 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 | |||||||
1 | 1 | 22 | 5 | 27 | 1 | 3 | 4 | 50 | 30 | 80 | 112 | ||||
0 | 2 | 2 | 3 | 3 | 6 | 4 | 2 | 6 | 14 | ||||||
0 | 13 | 3 | 16 | 6 | 1 | 7 | 4 | 6 | 10 | 33 | |||||
0 | 67 | 7 | 74 | 10 | 5 | 15 | 37 | 17 | 54 | 143 | |||||
3 | 3 | 12 | 1 | 13 | 6 | 3 | 9 | 1 | 2 | 3 | 28 | ||||
2 | 2 | 12 | 3 | 15 | 1 | 3 | 4 | 4 | 7 | 11 | 32 | ||||
1 | 1 | 0 | 4 | 6 | 10 | 6 | 6 | 12 | 23 | ||||||
2 | 2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 8 | 2 | 10 | 12 | 27 | |||||
0 | 1 | 1 | 18 | 3 | 21 | 7 | 14 | 21 | 43 | ||||||
0 | 8 | 2 | 10 | 19 | 2 | 21 | 6 | 3 | 9 | 40 | |||||
0 | 0 | 2 | 1 | 3 | 6 | 15 | 21 | 24 | |||||||
0 | 7 | 1 | 8 | 11 | 2 | 13 | 2 | 1 | 3 | 24 | |||||
1 | 1 | 2 | 3 | 2 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 12 | ||||
0 | 10 | 3 | 13 | 5 | 6 | 11 | 5 | 1 | 6 | 30 | |||||
0 | 29 | 5 | 34 | 33 | 40 | 73 | 15 | 20 | 35 | 142 | |||||
13 | 13 | 5 | 2 | 7 | 45 | 7 | 52 | 19 | 11 | 30 | 102 | ||||
0 | 3 | 3 | 4 | 2 | 6 | 15 | 16 | 31 | 40 | ||||||
BUREAU VOOR INTELLECTUELE EIGENDOM VAN DE EUROPESE UNIE | 5 | 5 | 11 | 3 | 14 | 39 | 19 | 58 | 24 | 22 | 46 | 123 | |||
BUREAU VAN DE EUROPESE UNIE VOOR DE GRONDRECHTEN | 0 | 4 | 1 | 5 | 7 | 5 | 12 | 9 | 4 | 13 | 30 | ||||
Gemeenschappelijke ondernemingen & EIT | 0 | 0 | 0 | 30 | 5 | 35 | 57 | 20 | 77 | 45 | 67 | 112 | 224 | ||
BBI Clean Sky ECSEL EIT F4E FCH2 IMI2 S2R SESAR | Brussel, BE Brussel, BE Brussel, BE Boedapest, HU Barcelona, ES Brussel, BE Brussel, BE Brussel, BE Brussel, BE | GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING BIOGEBASEERDE INDUSTRIEËN GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING CLEAN SKY 2 ELEKTRONISCHE COMPONENTEN EN SYSTEMEN VOOR EUROPEES LEIDERSCHAP EUROPEES INSTITUUT VOOR INNOVATIE EN TECHNOLOGIE EUROPESE GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING VOOR ITER EN DE ONTWIKKELING VAN FUSIE-ENERGIE GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING BRANDSTOFCELLEN EN WATERSTOF 2 GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING VOOR HET INITIATIEF INNOVATIEVE GENEESMIDDELEN 2 GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING SHIFT TO RAIL GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING SESAR | 1 | 2 | 3 | 3 | 1 | 4 | 7 | ||||||
2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 6 | ||||||||
5 | 5 | 6 | 2 | 8 | 1 | 1 | 14 | ||||||||
4 | 1 | 5 | 9 | 4 | 13 | 2 | 1 | 3 | 21 | ||||||
16 | 3 | 19 | 37 | 4 | 41 | 33 | 60 | 93 | 153 | ||||||
1 | 1 | 1 | |||||||||||||
1 | 1 | 3 | 2 | 5 | 1 | 1 | 7 | ||||||||
2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 10 | |||||||
1 | 1 | 3 | 1 | 4 | 5 | ||||||||||
Uitvoerende agentschappen | 4 | 14 | 18 | 360 | 55 | 415 | 431 | 234 | 665 | 378 | 244 | 622 | 1720 | ||
CHAFEA EACEA EASME ERC INEA REA | Luxemburg, LU Brussel, BE Brussel, BE Brussel, BE Brussel, BE Brussel, BE | UITVOEREND AGENTSCHAP VOOR CONSUMENTEN, GEZONDHEID, LANDBOUW EN VOEDING | 1 | 1 | 8 | 8 | 6 | 4 | 10 | 21 | 7 | 28 | 47 | ||
UITVOEREND AGENTSCHAP ONDERWIJS, AUDIOVISUELE MIDDELEN EN CULTUUR | 3 | 2 | 5 | 69 | 12 | 81 | 96 | 67 | 163 | 71 | 21 | 92 | 341 | ||
UITVOEREND AGENTSCHAP VOOR KLEINE EN MIDDELGROTE ONDERNEMINGEN | 2 | 2 | 29 | 8 | 37 | 96 | 37 | 133 | 89 | 61 | 150 | 322 | |||
UITVOEREND AGENTSCHAP EUROPESE ONDERZOEKSRAAD | 3 | 3 | 80 | 15 | 95 | 84 | 52 | 136 | 62 | 49 | 111 | 345 | |||
UITVOEREND AGENTSCHAP INNOVATIE EN NETWERKEN | 35 | 1 | 36 | 31 | 20 | 51 | 44 | 37 | 81 | 168 | |||||
UITVOEREND AGENTSCHAP ONDERZOEK | 1 | 6 | 7 | 139 | 19 | 158 | 118 | 54 | 172 | 91 | 69 | 160 | 497 | ||
Algemeen totaal | 14 | 49 | 55 | 587 | 109 | 787 | 594 | 360 | 1289 | 477 | 392 | 1359 | 3490 |
22
6.2.2 Verdeling naar nationaliteit bij de agentschappen
Net als uit de tabel voor de Commissie blijkt ook uit tabel 15 dat de plaats van vestiging van een agentschap een doorslaggevende factor is in de nationaliteit van de AC's.
Bij de uitvoerende agentschappen, die in dezelfde plaatsen als de Commissie zijn gevestigd, is de trend vergelijkbaar met die van de Commissie, waar Italianen, Belgen, Spanjaarden en Fransen het sterkst vertegenwoordigd zijn.
De verdeling naar nationaliteit van de AC's bij de gedecentraliseerde agentschappen en gemeenschappelijke ondernemingen hangt ook sterk samen met de plaats van vestiging.
Tabel 15 Verdeling naar nationaliteit bij de agentschappen en gemeenschappelijke
ondernemingen in 201617
Tabel 16
Verdeling
naar nationaliteit per agentschap of gemeenschappelijke onderneming in
2016
AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | ES | FI | FR | EL | HR | HU | IE | IT | LT | LU | LV | MT | NL | PL | PT | RO | SE | SI | SK | UK | XX | Algemeen totaal | |||
Gedecentraliseerde agentschappen | 14 | 42 | 58 | 1 | 31 | 62 | 20 | 12 | 167 | 45 | 104 | 117 | 11 | 50 | 18 | 191 | 32 | 0 | 15 | 6 | 56 | 135 | 59 | 92 | 37 | 19 | 24 | 58 | 70 | 1546 | ||
ACER BEREC | Ljubljana, SI | AGENTSCHAP VOOR DE SAMENWERKING TUSSEN ENERGIEREGULATORS | 1 | 3 | 1 | 2 | 2 | 3 | 4 | 1 | 9 | 26 | ||||||||||||||||||||
Riga, LV | BUREAU VAN HET ORGAAN VAN EUROPESE REGELGEVENDE INSTANTIES VOOR ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 8 | |||||||||||||||||||||||||
CdT | Luxemburg, LU | VERTAALBUREAU VOOR DE ORGANEN VAN DE EUROPESE UNIE | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 4 | 1 | 2 | 3 | 23 | |||||||||||||||
CEDEFOP CEPOL EASA EASO EBA ECDC | Thessaloniki, EL | EUROPEES CENTRUM VOOR DE ONTWIKKELING VAN DE BEROEPSOPLEIDING | 1 | 1 | 1 | 19 | 2 | 1 | 25 | |||||||||||||||||||||||
Boedapest, HU | AGENTSCHAP VAN DE EUROPESE UNIE VOOR OPLEIDING OP HET GEBIED VAN RECHTSHANDHAVING | 1 | 1 | 1 | 2 | 9 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 21 | ||||||||||||||||||||
Keulen, DE | EUROPEES AGENTSCHAP VOOR DE VEILIGHEID VAN DE LUCHTVAART | 2 | 2 | 19 | 6 | 7 | 9 | 3 | 1 | 5 | 6 | 9 | 1 | 1 | 5 | 2 | 78 | |||||||||||||||
Valletta, MT | EUROPEES ONDERSTEUNINGSBUREAU VOOR ASIELZAKEN | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 12 | 2 | 1 | 4 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 46 | ||||||||||||
Londen, UK | EUROPESE BANKAUTORITEIT | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | 31 | |||||||||||||
Stockholm, SE | EUROPEES CENTRUM VOOR ZIEKTEPREVENTIE EN –BESTRIJDING | 1 | 3 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 2 | 9 | 3 | 1 | 6 | 3 | 1 | 2 | 5 | 4 | 8 | 25 | 2 | 5 | 5 | 97 | |||||||
ECHA | Helsinki, FI | EUROPEES AGENTSCHAP VOOR CHEMISCHE STOFFEN | 3 | 7 | 2 | 2 | 2 | 5 | 31 | 4 | 7 | 2 | 2 | 6 | 1 | 2 | 1 | 4 | 2 | 11 | 2 | 1 | 4 | 7 | 108 | |||||||
EER EFCA EFSA EIGE EIOPA EMA EMCDDA EMSA ENISA ERA ESMA ETFE eu-LISA EU-OSHA EUROFOUND EUROJUST EUROPOL FRONTEX GSA EUIPO FR | Copenhagen, DK | EUROPEES MILIEUAGENTSCHAP | 1 | 3 | 1 | 4 | 10 | 1 | 3 | 1 | 6 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 6 | 56 | |||||||||
Vigo, ES | EUROPEES BUREAU VOOR VISSERIJCONTROLE | 4 | 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
Parma, IT | EUROPESE AUTORITEIT VOOR VOEDSELVEILIGHEID | 1 | 2 | 4 | 1 | 6 | 1 | 9 | 5 | 10 | 1 | 5 | 51 | 5 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 112 | ||||||||||||
Vilnius, LT | EUROPEES INSTITUUT VOOR GENDERGELIJKHEID | 1 | 1 | 1 | 1 | 8 | 1 | 1 | 14 | |||||||||||||||||||||||
Frankfurt a.M., DE | EUROPESE AUTORITEIT VOOR VERZEKERINGEN EN BEDRIJFSPENSIOENEN | 1 | 3 | 1 | 4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 4 | 33 | |||||||||||||
Londen, UK | EUROPEES GENEESMIDDELENBUREAU | 3 | 5 | 7 | 1 | 6 | 5 | 2 | 10 | 1 | 13 | 11 | 1 | 5 | 1 | 26 | 5 | 3 | 2 | 11 | 5 | 9 | 3 | 1 | 4 | 3 | 143 | |||||
Lissabon, PT | EUROPEES WAARNEMINGSCENTRUM VOOR DRUGS EN DRUGSVERSLAVING | 3 | 1 | 1 | 4 | 1 | 16 | 1 | 1 | 28 | ||||||||||||||||||||||
Lissabon, PT | EUROPEES AGENTSCHAP VOOR MARITIEME VEILIGHEID | 4 | 1 | 3 | 5 | 14 | 1 | 1 | 3 | 32 | ||||||||||||||||||||||
Heraklion, EL | AGENTSCHAP VAN DE EUROPESE UNIE VOOR NETWERK- EN INFORMATIEBEVEILIGING | 1 | 2 | 17 | 1 | 1 | 1 | 23 | ||||||||||||||||||||||||
Valenciennes, FR | SPOORWEGBUREAU VAN DE EUROPESE UNIE | 4 | 1 | 1 | 2 | 6 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 27 | ||||||||||||||||
Parijs, FR | EUROPESE AUTORITEIT VOOR EFFECTEN EN MARKTEN | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 14 | 3 | 1 | 1 | 6 | 1 | 3 | 4 | 1 | 1 | 43 | |||||||||||||||
Turijn, IT | EUROPESE STICHTING VOOR OPLEIDING | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 20 | 1 | 2 | 2 | 6 | 40 | |||||||||||||||||
Tallinn, EE | EUROPEES AGENTSCHAP VOOR HET OPERATIONEEL BEHEER VAN GROOTSCHALIGE IT-SYSTEMEN OP HET GEBIED VAN VRIJHEID, VEILIGHEID EN RECHT | 2 | 1 | 1 | 9 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 2 | 24 | |||||||||||||||||||
Bilbao, ES | EUROPEES AGENTSCHAP VOOR VEILIGHEID EN GEZONDHEID OP HET WERK | 2 | 1 | 14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 24 | |||||||||||||||||||||
Dublin, IE | EUROPESE STICHTING VOOR DE VERBETERING VAN LEVENS- EN ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | 1 | 12 | ||||||||||||||||||||||
Den Haag, NL | EUROPESE EENHEID VOOR JUSTITIËLE SAMENWERKING | 1 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 5 | 4 | 4 | 1 | 30 | |||||||||||||||||
Den Haag, NL | AGENTSCHAP VAN DE EUROPESE UNIE VOOR SAMENWERKING EN OPLEIDING OP HET GEBIED VAN RECHTSHANDHAVING | 7 | 2 | 1 | 13 | 4 | 6 | 9 | 1 | 7 | 12 | 1 | 40 | 2 | 4 | 11 | 2 | 2 | 8 | 10 | 142 | |||||||||||
Warschau, PL | EUROPEES GRENS- EN KUSTWACHTAGENTSCHAP | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 6 | 1 | 2 | 2 | 73 | 4 | 1 | 1 | 1 | 4 | 102 | |||||||||||||||
Praag, CZ | EUROPEES GLOBAAL SATELLIETNAVIGATIESYSTEEMAGENTSCHAP | 2 | 1 | 11 | 5 | 1 | 2 | 4 | 4 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 40 | |||||||||||||||
Alicante, ES | BUREAU VOOR INTELLECTUELE EIGENDOM VAN DE EUROPESE UNIE | 1 | 3 | 3 | 3 | 4 | 65 | 8 | 2 | 2 | 3 | 9 | 3 | 2 | 5 | 1 | 4 | 1 | 2 | 2 | 123 | |||||||||||
Wenen, AT | BUREAU VAN DE EUROPESE UNIE VOOR DE GRONDRECHTEN | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 30 | ||||||||||||||
Gemeenschappelijke ondernemingen & EIT | 0 | 21 | 3 | 0 | 3 | 7 | 0 | 2 | 59 | 1 | 20 | 6 | 0 | 18 | 1 | 30 | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 4 | 8 | 11 | 0 | 0 | 1 | 6 | 20 | 224 | ||
BBI | Brussel, BE | GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING BIOGEBASEERDE INDUSTRIEËN | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 7 | ||||||||||||||||||||||||
Clean Sky | Brussel, BE | GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING CLEAN SKY 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 6 | |||||||||||||||||||||||||
ECSEL | Brussel, BE | ELEKTRONISCHE COMPONENTEN EN SYSTEMEN VOOR EUROPEES LEIDERSCHAP | 7 | 1 | 2 | 2 | 2 | 14 | ||||||||||||||||||||||||
EIT | Boedapest, HU | EUROPEES INSTITUUT VOOR INNOVATIE EN TECHNOLOGIE | 14 | 3 | 1 | 3 | 21 | |||||||||||||||||||||||||
F4E FCH2 IMI2 S2R SESAR | Barcelona, ES | EUROPESE GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING VOOR ITER EN DE ONTWIKKELING VAN FUSIE-ENERGIE | 8 | 2 | 2 | 7 | 2 | 53 | 1 | 13 | 2 | 3 | 24 | 1 | 1 | 3 | 7 | 4 | 6 | 14 | 153 | |||||||||||
Brussel, BE | GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING BRANDSTOFCELLEN EN WATERSTOF 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
Brussel, BE | GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING VOOR HET INITIATIEF INNOVATIEVE GENEESMIDDELEN 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 7 | |||||||||||||||||||||||
Brussel, BE | GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING SHIFT TO RAIL | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 10 | |||||||||||||||||||||
Brussel, BE | GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING SESAR | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||
Uitvoerende agentschappen | 14 | 423 | 67 | 6 | 10 | 63 | 2 | 4 | 168 | 13 | 177 | 109 | 5 | 27 | 5 | 299 | 21 | 4 | 4 | 2 | 14 | 74 | 37 | 111 | 9 | 5 | 19 | 22 | 6 | 1720 | ||
CHAFEA E A CE A EASME ERC | Luxemburg, LU | UITVOEREND AGENTSCHAP VOOR CONSUMENTEN, GEZONDHEID, LANDBOUW EN VOEDING | 1 | 6 | 4 | 2 | 4 | 7 | 4 | 2 | 5 | 1 | 1 | 4 | 1 | 4 | 1 | 47 | ||||||||||||||
Brussel, BE | UITVOEREND AGENTSCHAP ONDERWIJS, AUDIOVISUELE MIDDELEN EN CULTUUR | 3 | 108 | 7 | 1 | 1 | 16 | 26 | 4 | 42 | 17 | 4 | 3 | 63 | 5 | 2 | 1 | 1 | 2 | 8 | 8 | 5 | 1 | 1 | 5 | 6 | 1 | 341 | ||||
Brussel, BE | UITVOEREND AGENTSCHAP VOOR KLEINE EN MIDDELGROTE ONDERNEMINGEN | 4 | 58 | 16 | 2 | 5 | 10 | 2 | 38 | 3 | 41 | 20 | 1 | 4 | 49 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 19 | 5 | 21 | 4 | 1 | 3 | 8 | 2 | 323 | |||
Brussel, BE | UITVOEREND AGENTSCHAP EUROPESE ONDERZOEKSRAAD | 2 | 100 | 12 | 1 | 6 | 1 | 2 | 32 | 1 | 35 | 21 | 2 | 6 | 50 | 2 | 3 | 12 | 7 | 37 | 1 | 1 | 4 | 3 | 3 | 344 | ||||||
INEA | Brussel, BE | UITVOEREND AGENTSCHAP INNOVATIE EN NETWERKEN | 3 | 21 | 7 | 2 | 3 | 11 | 1 | 18 | 1 | 17 | 11 | 1 | 2 | 1 | 25 | 5 | 1 | 3 | 11 | 5 | 12 | 2 | 3 | 2 | 168 | |||||
REA | Brussel, BE | UITVOEREND AGENTSCHAP ONDERZOEK | 1 | 130 | 21 | 1 | 18 | 50 | 4 | 35 | 36 | 1 | 9 | 1 | 107 | 6 | 1 | 4 | 20 | 11 | 32 | 1 | 1 | 4 | 3 | 497 | ||||||
Algemeen totaal | 28 | 486 | 128 | 7 | 44 | 132 | 22 | 18 | 394 | 59 | 301 | 232 | 16 | 95 | 24 | 520 | 55 | 4 | 19 | 8 | 71 | 213 | 104 | 214 | 46 | 24 | 44 | 86 | 96 | 3490 |
24