Artikelen bij COM(2010)787 - Mededeling aan het EP over het Raadsstandpunt inzake wijziging van Verordening (EG) nr. 1905/2006 tot invoering van een financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking (oorspronkelijke voorstel van de Commissie "BAM-amendementen", COM(2010) 102)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 

|
52010DC0787

/* COM/2010/0787 def. - COD 2010/0059 */ MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT overeenkomstig artikel 294, lid 6, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie inzake het standpunt van de Raad met het oog op de vaststelling van een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1905/2006 tot invoering van een financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking (oorspronkelijke voorstel van de Commissie 'BAM-amendementen', COM(2010) 102)


[pic] | EUROPESE COMMISSIE |

Brussel, 13.12.2010

COM(2010) 787 definitief

2010/0059 (COD)

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT overeenkomstig artikel 294, lid 6, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie inzake het

standpunt van de Raad met het oog op de vaststelling van een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1905/2006 tot invoering van een financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking (oorspronkelijke voorstel van de Commissie 'BAM-amendementen', COM(2010) 102)

2010/0059 (COD)

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT overeenkomstig artikel 294, lid 6, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie inzake het

standpunt van de Raad met het oog op de vaststelling van een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1905/2006 tot invoering van een financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking (oorspronkelijke voorstel van de Commissie 'BAM-amendementen', COM(2010) 102)

1. ACHTERGROND

Toezending van het voorstel aan het Europees Parlement en de Raad (document COM(2010) 102 definitief - 2010/0059 COD): | 17 maart 2010 |

Advies van het Europees Parlement in eerste lezing: | 21 oktober 2010. |

Toezending van het gewijzigde voorstel: | . |

Goedkeuring van het standpunt van de Raad: | 10 december 2010. |

2. DOEL VAN HET VOORSTEL VAN DE COMMISSIE

De landen van Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan (ACS) hebben traditioneel preferentiële toegang gehad tot de markt van de Europese Unie (EU). In aansluiting op uitspraken van het orgaan voor Geschillenbeslechting en de beroepsinstanties van de WTO diende de handelsregeling van de Unie voor bananen in overeenstemming te worden gebracht met WTO-wetgeving. De op 15 december 2009 ondertekende Overeenkomst van Genève inzake handel in bananen (GATB) regelt bijgevolg alle geschillen in verband met bananen en zorgt voor overeenstemming met de WTO.

In het kader van de GATB stemde de Europese Commissie ermee in om een ontwikkelingsprogramma voor te stellen om de voornaamste bananenexporterende ACS-landen te helpen bij de aanpassing aan de veranderingen in de invoerregeling van de EU. Dit programma van begeleidende maatregelen voor de ACS-bananensector (BAM), dat ten doel heeft steun te verlenen aan de herstructurering van de bananensector in de tien voornaamste bananenexporterende ACS-landen, vereist een wijziging van Verordening (EG) nr. 1905/2006 tot invoering van een financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking (DCI).

Het voorstel is in de tijd beperkt tot de periode 2010-2013 en heeft een beperkt toepassingsgebied in de zin van de beleidsinhoud en budgettaire gevolgen ervan. Het loopt niet vooruit op toekomstige voorstellen inzake de nieuwe generatie financiële instrumenten voor de externe samenwerking binnen het volgende financiële kader.

3. COMMENTAAR OP HET GEMEENSCHAPPELIJK STANDPUNT

3.1. Algemene opmerkingen inzake het standpunt van de Raad

De Europese Commissie kan het standpunt van de Raad in eerste lezing, dat het resultaat is van constructieve onderhandelingen tussen de drie instellingen, aanvaarden. Het is in overeenstemming met de voornaamste doelstellingen en de onderliggende benadering van het oorspronkelijke voorstel van de Commissie en incorporeert de amendementen van het Europees Parlement inzake de inhoud van de BAM-bepalingen.

3.2. Voornaamste kenmerken van het standpunt van de Raad

Het standpunt bevat de volgende hoofdelementen, die overeenstemmen met de amendementen van het Europees Parlement:

- Overwegingen : Een aantal overwegingen is uitgebreid en andere overwegingen zijn toegevoegd om nadere toelichting te geven ten aanzien van de context, de inhoud en de doelstellingen van de BAM.

- Specifieke nadruk op armoede, bestaansmiddelen, kleine boeren en specificatie inzake de haalbaarheid van strategieën (artikel 17 bis – lid 1): Het is nu expliciet vastgesteld dat de bijstand van de Unie zich richt op uitroeiing van armoede en verbetering van de leef- en werkomstandigheden van kleine boeren en andere personen.

- Ultraperifere gebieden van de EU en overzeese landen en gebiedsdelen (artikel 17 bis – lid 1): De verordening verwijst nu naar de regionale omgeving van de in aanmerking komende BAM-landen, met name de nabuurschap aan ultraperifere gebieden van de EU en overzeese landen en gebiedsdelen.

- Bilaterale handelsovereenkomsten met landen in Latijns-Amerika (artikel 17 bis – lid 2): Zowel bestaande als toekomstige multilaterale en bilaterale overeenkomsten inzake bananen worden genoemd.

- Verdeling van middelen (artikel 17 bis – lid 2) : De voorgestelde criteria zijn gerangschikt op grond van belangrijkheid. Bovendien wordt voor de toewijzingscriteria gebruik gemaakt van data die betrekking hebben op een periode van niet meer dan vijf jaar vóór 2010, alsook van een beoordeling van de Commissie van de gevolgen van de handelsovereenkomsten voor de ACS-landen.

- Vereisten in meerjarige steunstrategieën (artikel 17 bis – lid 3): Een aantal vereisten (bijvoorbeeld milieuprofielen en IAO-normen) dat in de steunstrategieën in ieder land moet worden opgenomen, is nader omschreven.

- Evaluatie van het programma (artikel 17 bis – lid 3) : De vooruitgang van het BAM-programma wordt achttien maanden voor het einde ervan geëvalueerd en er dienen passende aanbevelingen te worden gedaan.

Bovendien werd een oorspronkelijk door de Commissie ingediend amendement (COM(2009) 194) ingevoegd:

- Belastingen en heffingen (artikel 25 – lid 2): De woorden 'in beginsel' worden toegevoegd aan de bepaling dat belastingen, heffingen en rechten niet in aanmerking komen, waardoor op de mogelijkheid van uitzonderingen wordt gewezen, die intern worden geregeld door middel van aan de ordonnateurs gegeven instructies.

3.3. Specifieke onderwerpen (voor de Raad niet aanvaardbare amendementen van het Parlement)

- Gedelegeerde handelingen (artikel 290 VWEU): Het Parlement tracht door middel van zijn amendementen in eerste lezing deze procedure toe te passen op de vaststelling van meerjarige strategiedocumenten van de Commissie. Ondanks langdurige en intensieve onderhandelingen (met name de trialogen van 2 februari, 23 maart en 20 oktober) was het niet mogelijk om over dit onderwerp tot overeenstemming te komen. De Raad heeft in zijn standpunten in eerste lezing deze amendementen niet aanvaard. De Commissie is bereid om te blijven proberen om de standpunten van de instellingen met elkaar te verenigen en manieren te vinden om tegemoet te komen aan de grote bezorgdheid die aan de amendementen van het Parlement ten grondslag ligt, in het bijzonder door ervoor te zorgen dat het Parlement passend toezicht kan uitoefenen op de formulering van strategieën voor externe samenwerking en de juiste implementering van externe financieringsinstrumenten.

4. CONCLUSIE

De Europese Commissie kan het standpunt van de Raad in eerste lezing aanvaarden.