Artikelen bij COM(2015)70 - Kwaliteit van de in het wegvervoer in de EU gebruikte benzine en dieselbrandstof: twaalfde jaarverslag (verslagjaar 2013)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT
EN DE RAAD

Kwaliteit van de in het wegvervoer in de Europese Unie gebruikte
benzine en dieselbrandstof: twaalfde jaarverslag
(verslagjaar 2013)

1. INLEIDING

Dit verslag is een consolidatie van de op grond van Richtlijn 98/70/EG1 (de „richtlijn”) voor het twaalfde jaar door de lidstaten verstrekte informatie over de kwaliteit van de benzine en diesel die in 2013 binnen de EU voor wegvervoer gebruikt is. In de richtlijn zijn specificaties opgenomen voor de in de EU voor wegvervoer verkochte benzine en dieselbrandstof: de eerste specificaties werden van kracht op 1 januari 2000; de tweede op 1 januari 2005 en de derde, waarmee het zwavelgehalte van alle motorbrandstoffen voor auto’s in de EU tot 10 ppm werd beperkt, op 1 januari 2009. In de Europese norm voor systemen voor toezicht op de brandstofkwaliteit (FQMS, European Standard for Fuel Quality Monitoring Systems) (EN 14274:2012) zijn aanvullende vereisten bepaald, die met ingang van 2004 gelden.

De richtlijn bepaalt tevens dat de lidstaten verplicht zijn overzichten in te dienen van de kwaliteit van de brandstoffen die op hun grondgebied worden verkocht. De oorspronkelijke rapportagevorm is uiteengezet in Beschikking 2002/159/EG van de Commissie van 18 februari 20022. De vereisten van de richtlijn hebben zich naar aanleiding van de introductie van nieuwe brandstofspecificaties en verslagleggingsvereisten verder ontwikkeld. Alle lidstaten ontvangen een rapportagemodel waarin alle relevante bijzonderheden kunnen worden opgetekend, zodat de resultaten van het toezicht op de brandstofkwaliteit in de lidstaten op EU-niveau geanalyseerd en vergeleken kunnen worden. Dit model volgt de verslagleggingsvereisten zoals opgenomen in Beschikking 2002/159/EG van de Commissie en wordt jaarlijks beoordeeld en overeengekomen door de Commissie.

In 2013 hebben alle lidstaten voldaan aan de brandstofspecificaties die vereisen dat het zwavelgehalte in motorbrandstoffen voor auto’s minder bedraagt dan 10 ppm. Daarnaast zijn de lidstaten begonnen met rapporteren over brandstoffen waaraan ethanol is toegevoegd, hetgeen sinds 1 januari 2011 een verslagleggingsvereiste is.

Alle lidstaten gebruikten het model voor hun verslag. Van de 28 jaarlijkse FQMS-verslagen werden er 24 binnen de termijn ontvangen (30 juni), twee binnen één week na afloop van de termijn en de laatste twee binnen een maand na de oorspronkelijke termijn. Hieruit blijkt dat de termijn de afgelopen jaren steeds beter wordt nageleefd.

2. BRANDSTOFVERKOOP IN EUROPA

In 2013 lag de nadruk bij de brandstofverkoop in de EU nog steeds zwaar op diesel, met een totale verkoop van 243 516 miljoen liter tegenover een totale verkoop van 106 082 miljoen liter aan benzine.

Bij de benzinesoorten was RON 91 nog in zeer kleine hoeveelheden op de markt verkrijgbaar met een totale verkoop van slechts 369 miljoen liter (0,4 %); RON 95 – 98 kwam uit op een totaal van 14 335 miljoen liter (13,5 %); van RON 98 werd in totaal 3 396 miljoen liter verkocht (3,2 %), terwijl RON 95 met een totaal van 87 982 miljoen liter (82,9 %) goed was voor het grootste deel van de benzineverkoop.

Op het gebied van diesel was B7 goed voor het grootste deel van de verkoop, met een totale verkoop van 241 946 miljoen liter (99 %). Diesel B+ en diesel met een FAME-gehalte van 0 % kwamen uit op een totaal van 1 570 miljoen liter.

Diesel is in Europa nog steeds de dominante brandstof, maar het verbruik ervan laat een voortdurende daling zien, met 2013 als vierde jaar op een rij waarin de dieselverkoop daalde. Bij benzine was er in 2013 ook sprake van een daling; de benzineverkoop daalt in feite al onafgebroken sinds 2004. Wat de brandstofsoorten betreft, is RON 91 bijna van de Europese markt verdwenen en wordt alleen nog in kleine hoeveelheden verkocht.

Afbeelding 1 geeft een overzicht van de in Europa verkochte hoeveelheden per soort benzine en diesel.

Afbeelding 1: Brandstofverkoop in de EU in 2013 per brandstofsoort


Benzine


Diesel

Miljoen liter
Ongelode benzine <10 ppm SDiesel <
10 ppm S
Min. RON=91Min. RON=95RON 95=<RON<98RON>=98Diesel
Min. RON=91 E5Min. RON=95 E5RON 95=<RON<98 E5RON>=98 E5Diesel B5
Min. RON=91 E10Min. RON=95 E10RON 95=<RON<98 E10RON>=98 E10Diesel B7
Min. RON=91 E+Min. RON=95 E+RON 95=<RON<98 E+RON>=98 E+Diesel B+


2.1 Beschikbaarheid van de brandstoffen in 2013

Een van de belangrijkste constateringen van 2013 is dat RON 91 bijna van de markt verdwenen is en nog slechts in vier landen wordt verkocht. Denemarken is het enige land waar deze brandstof nog enige rol van betekenis speelt.

De verkoop van E10 blijft beperkt tot drie lidstaten: Frankrijk, Finland en Duitsland.

Tabel 1 toont de hoeveelheden en soorten verkochte brandstoffen per lidstaat.

Tabel 1: Brandstofverkoop 2013 EU28 per soort

BrandstoftypeBenzineverkoop

(miljoen liter)
Dieselverkoop

(miljoen liter)
Lidstaatmin. RON=91min. RON=95min. RON=98RON ≥98Totaal benzineTotaal diesel
Oostenrijk31-2 151532 2357 667
België-1 389-2781 6678 011
Bulgarije-674-216952 178
Cyprus--44826474310
Kroatië-69324257421 682
Tsjechië102 052-342 0964 983
Denemarken3221 5031-1 8263 032
Estland--29224316806
Finland-1 187865-2 0522 878
Frankrijk-9 363--9 36340 419
Duitsland623 498-1 44024 94441 671
Griekenland-3 49122983 6112 639
Hongarije-1 537-481 5853 244
Ierland-1 684--1 6842 648
Italië-9 015--9 01526 755
Letland-25123-274889
Litouwen-262-82701 288
Luxemburg--353764291 964
Malta--98-98116
Nederland-5 239-585 2977 264
Polen-4 464-4284 89213 159
Portugal--1 3601031 4634 867
Roemenië--1 585911 6764 807
Slowakije-691-137041 317
Slovenië--591326232 213
Spanje--5 8724246 29624 411
Zweden-3 619-1163 7355 394
VK-17 370650-18 02026 904
Totaal36987 98214 3353 396106 082243 516

 


Op grond van tabel 1 kunnen een aantal algemene opmerkingen worden gemaakt:

- Diesel heeft in 26 van de 28 lidstaten het grootste marktaandeel; alleen in Griekenland en Cyprus geldt dit voor benzine (respectievelijk 57,8 % en 60,5 %).

- België is met een marktaandeel van 82,8 % het meest afhankelijk van diesel. Het marktaandeel van diesel komt ook boven de 80 % uit in Litouwen (82,7 %), Luxemburg (82,1 %) en Frankrijk (81,2 %).

- In 2013 was Duitsland, met 19,1 % van de totale EU-brandstofverkoop, koploper qua verkocht brandstofvolume; daarbij was de verhouding tussen benzine en diesel 37,4 %:62,6 %. Na Duitsland was Frankrijk de grootste markt, met in totaal 14,3 % van de in de EU verkochte brandstof; hier was de verhouding tussen benzine en diesel 18,8 %:81,2 %. Het Verenigd Koninkrijk was goed voor in totaal 12,9 % van de in de EU verkochte brandstof met een verhouding van 40,1 % benzine tegen 59,9 % diesel.

- In de meeste landen zijn de accijnzen voor diesel lager (soms aanzienlijk) dan die voor benzine. Naast de hogere efficiëntie van dieselvoertuigen (vergeleken met benzine-equivalenten) en de verbetering van dieselauto’s is dit een belangrijke stimulans geweest voor de omslag naar een hoger dieselgebruik in de EU.

- Bij de benzinesoorten is RON 95 in de meeste lidstaten verreweg het populairst, gevolgd door 95<RON<98.

3. TOEZICHT OP DE BRANDSTOFKWALITEIT 2013

3.1 Beschrijving van door de verschillende lidstaten gebruikte systemen

Voor de tenuitvoerlegging van toezicht op de brandstofkwaliteit (FQMS) in de gehele EU is gebruikgemaakt van een aantal verschillende benaderingen. De consistentie tussen de lidstaten over de jaren heen is weliswaar licht toegenomen, maar de aanpak blijft variëren tussen benaderingen op basis van de Europese norm EN 142743, waarbij monsters worden genomen bij een reeks tankstations, en diverse nationale systemen.

De richtlijn staat alternatieve toezichtsystemen toe op voorwaarde dat die systemen resultaten garanderen die even betrouwbaar zijn als EN 14274. De criteria om dit te beoordelen zijn echter niet gespecificeerd. Het is daarom niet duidelijk of de bestaande systemen die niet gebaseerd zijn op EN 14274, aan deze voorwaarde voldoen.

In 2013 heeft het merendeel van de lidstaten aanvullende informatie verstrekt over hun selectie van een toezichtsysteem (indien gebruik werd gemaakt van een statistisch model van EN 14274), dan wel informatie verstrekt over de selectie van een nationaal toezichtsysteem.

In het kader van hun systeem voor toezicht op de brandstofkwaliteit kozen in 2013:

- vijf van de 28 lidstaten voor statistisch model A van EN 14274 (Finland, Griekenland, Italië, Oostenrijk en Spanje);

- vijf van de 28 lidstaten voor statistisch model B van EN 14274 (Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Polen en Roemenië);

- tien van de 28 lidstaten voor statistisch model C van EN 14274 (Cyprus, Estland, Hongarije, Ierland, Kroatië, Litouwen, Portugal, Slovenië, Slowakije en Tsjechië);

- de resterende acht lidstaten voor het gebruik van een nationaal toezichtsysteem.

3.2 Bemonstering en rapportage

Een van de belangrijkste aspecten bij de beoordeling van de brandstofkwaliteit is de manier waarop de brandstofmonsters worden genomen. Deze bemonstering dient te geschieden in overeenstemming met de vereisten van EN 14274.

In deze norm zijn het aantal en de locaties gespecificeerd van de monsters die door de lidstaten moeten worden genomen en waarover in hun verslagen over de brandstofkwaliteit moet worden gerapporteerd. De norm schrijft het minimumaantal monsters per brandstofsoort voor zowel de winter- als de zomerperiode voor. Tabel 2 geeft een overzicht van de bemonstering en rapportage in 2013 per lidstaat. Als de lidstaat gebruikmaakt van een statistisch model uit de norm EN 14274, moet het verplichte totale minimumaantal monsters worden berekend, zodat aan de minimumvereiste voor elk model (A, B en C) wordt voldaan.

Tabel 2 geeft ook een overzicht van het totaal aantal genomen monsters en de bemonstering die heeft plaatsgevonden bij tankstations. In 2013 hebben alle lidstaten deze informatie verschaft. De norm EN 14274 specificeert dat het vereiste minimumaantal monsters op brandstofafgiftelocaties moet worden genomen, waarbij deze worden gedefinieerd als „locaties, al dan niet onder de detailhandel vallend, waar brandstof voor de aandrijving van wegvoertuigen wordt getankt”; naast monsters bij tankstations tellen derhalve ook alle monsters die in distributieterminals of raffinaderijen worden genomen mee om aan de minimale bemonsteringsvoorschriften te voldoen.

3.3 EU-pilot van de Commissie

Zoals reeds beschreven zijn de lidstaten op grond van artikel 8, lid 2, van de richtlijn verplicht een systeem voor toezicht op de brandstofkwaliteit op te zetten dat voldoet aan de vereisten van de desbetreffende Europese norm of, indien zij hiervoor een alternatief (nationaal) systeem gebruiken, ervoor te zorgen dat dit systeem even betrouwbare resultaten oplevert.

Zoals werd opgemerkt in het jaarverslag over 2012, werden deze eisen niet door alle lidstaten in dezelfde mate nageleefd. De belangrijkste afwijkingen betroffen het aantal bemonsteringen, de locatie van monsterneming en de meting van alle vereiste parameters om een toereikende brandstofkwaliteit te waarborgen. Uit de tabellen 2 en 3 in dit verslag blijkt dat op een aantal van deze punten nog steeds afwijkingen voorkomen.

Na de goedkeuring van het jaarverslag 2012 zijn in 2014 EU-pilots gestart met betrekking tot 20 lidstaten. In reactie hierop hebben al deze landen maatregelen genomen om hun verslag­leggingssystemen in de toekomst te verbeteren. Maar omdat deze maatregelen pas ná 2013 genomen zijn, kunnen de met deze lidstaten overeengekomen verbeteringen nog niet in het verslag over dat jaar zichtbaar zijn. De Commissie verwacht voor 2014 een aanzienlijke verbetering in de verslaglegging.

Tabel 2: Overzicht van de bemonstering en rapportage door de lidstaten met betrekking tot de eisen van Richtlijn 98/70/EG en de Europese norm EN 14274

LidstaatFQMS-model (1)Grootte (2)Z&W geschei­den? (3)Monsters per soort per periode (4)Totaal vereiste monsters (5)Genomen monsters (6)Bij tankstations genomen monsters (7)
BenzineDieselBenzineDieselBenzineDiesel
OostenrijkAS50104100106100106100
BelgiëNS(50)(200)(100)2013638720136387
BulgarijeBS100206200475491460476
KroatiëCS5010810010516891152
CyprusCS50106100268153268153
TsjechiëCS5010310690712379261237
DenemarkenNS(50)(201)(100)43214321
EstlandCS50108100350210350210
FinlandAS50200100223115223115
FrankrijkBL200800400487420487420
DuitslandBL200825400741399741399
GriekenlandAS50103100116100116100
HongarijeCS50104100120120120120
IerlandCS50100100199199199199
ItaliëAL100200200200200200200
LetlandNS(50)(110)(150)911534547
LitouwenCS50104100106100104100
LuxemburgNS(50)(200)(100)66865886
MaltaNS(50)10010044433432
NederlandNS(50)(102)(100)100100100100
PolenBS100220200539406539406
PortugalCS501081001431122312
RoemeniëBS10021220092729272
SlowakijeCS50102100151122110122
SloveniëCS50106100146165146117
SpanjeAL10021420040020012699
ZwedenNS(50)(104)(100)60277600
VKNL×(100)(208)(200)12622109473280

#KolomToelichting
(1)FQMS-modelN = Nationaal systeem voor toezicht op de brandstofkwaliteit (FQMS)

A = EN 14274 statistisch model A

B = EN 14274 statistisch model B

C = EN 14274 statistisch model C
(2)Grootte – grootte van het landS = klein (totale verkoop van motorbrandstoffen voor auto’s < 15 miljoen ton per jaar)

L = groot (totale verkoop van motorbrandstoffen voor auto’s > 15 miljoen ton per jaar)
(3)Z&W gescheiden? Gescheiden zomer- en winterrapportage  Geeft aan dat de rapportage van de bemonsteringsresultaten uitsluitend op het volledige jaar gebaseerd is.
(4)Monsters per soort per periodeEN 14274: er zijn verminderde bemonsteringseisen voor soorten die minder dan 10 % van de totale verkoop vertegenwoordigen. Voor lidstaten die gebruikmaken van een nationaal systeem voor toezicht op de brandstofkwaliteit staat het geschatte equivalente minimumaantal monsters (op basis van de brandstofverkoop) tussen haakjes ( ) vermeld.
(5)Totaal aantal vereiste monstersBerekening van het minimumaantal vereiste monsters op grond van EN 14274 overeenkomstig het toezichtmodel en de grootte van het land. Het minimumaantal monsters moet worden genomen van het „punt van gebruik” bij de tankstations. Voor lidstaten die gebruikmaken van een nationaal systeem voor toezicht op de brandstofkwaliteit staat het geschatte equivalente minimumaantal monsters (op basis van de brandstofverkoop) tussen haakjes ( ) vermeld.
(6)Genomen monstersHet totale aantal monsters dat is genomen per brandstofsoort op alle locaties (tankstations, distributieterminals en raffinaderijen).
(7)Monsters genomen op tankstationsHet totale aantal monsters genomen in tankstations; brandstofafgiftelocaties (in staatsbezit dan wel commercieel). Dit wordt afzonderlijk gerapporteerd in het standaardrapportagemodel. Indien het aantal monsters dat wordt genomen bij tankstations niet overeenkomt met het totale aantal monsters, is dit te wijten aan verschillen in het oorspronkelijk ingediende rapport (dit geldt met name voor Frankrijk en Tsjechië, waar het aantal monsters bij tankstations groter is dan het totale aantal monsters).
BenzineBenzine
DieselDiesel




Tabel 3: Overzicht van door lidstaten niet gerapporteerde parameters per brandstofsoort

Deze tabel bevat de parameters die in 2013 niet correct door lidstaten zijn beoordeeld. Een aantal van de gevallen in deze tabel is al door de EU-pilots onder de aandacht gebracht en de betrokken lidstaten hebben maatregelen toegezegd om de desbetreffende problemen op te lossen.

LidstatenBenzine- en dieselsoorten die in 2013 in elke lidstaat verkocht werden
Oosten­rijkOngelode benzine RON=91 E5Ongelode benzine 95=<RON<98 E5Ongelode benzine RON>= 98 E5Diesel B7
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd
BelgiëOngelode benzine RON=95 E5Ongelode benzine RON>=98 E5Diesel B7
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd
BulgarijeOngelode benzine RON=95 E5Ongelode benzine RON>=98 E5Diesel B7
Motor­octaangetalMotoroctaangetalAlles gerapporteerd
KroatiëOngelode benzine min. RON=95 (<10 ppm S)Ongelode benzine 95=<RON<98 (<10 ppm S)Ongelode benzine RON>=98 (<10 ppm S)Diesel B7
Alle parameters geaggregeerd gerapporteerd
(niet opgesplitst naar brandstofsoort)
Alles gerapporteerd
CyprusOngelode benzine RON=95Ongelode benzine RON 98Diesel B7
Mangaan
Isobutylalcohol
Mangaan
Isobutylalcohol
Alles gerapporteerd
TsjechiëOngelode benzine RON=91 E5Ongelode benzine RON=95 E5Ongelode benzine RON>=98 E5Diesel B7Diesel B+
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerdSlechts weinig parameters getest afhankelijk van FAME-gehalte (meer informatie zie verslag land)
Dene­markenOngelode benzine RON=91 E5Ongelode benzine RON=95 E5Ongelode benzine 95=< RON<98Diesel B7
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerd (hoewel voor sommige parameters < 4 monsters werden getest)Alles gerapporteerdAlles gerapporteerd
EstlandOngelode benzine 95=<RON<98 E5Ongelode benzine RON >= 98 E5Diesel
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd
FinlandOngelode benzine RON=95 E10Ongelode benzine RON>=98 E5Diesel B7
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd
FrankrijkOngelode benzine RON=95 E5Ongelode benzine RON=95 E10Diesel B7
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd
DuitslandOngelode benzine RON 91 E5Ongelode benzine RON 95 E5/E10Ongelode benzine RON 98 E5Diesel B7
Alkenen,
zuurstofgehalte,
methanol,
propaan-2-ol,
tert-butylalcohol,
isobutylalcohol, ethers met =>5 koolstof­atomen/molecule,
andere zuurstofhoudende verbindingen,
loodgehalte
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd
Grieken­landOngelode benzine RON=95Ongelode benzine 95=< RON<98Ongelode benzine RON >= 98Diesel B7
Motor­octaangetal
Mangaan
Motoroctaangetal
Mangaan
Motoroctaangetal
Mangaan
Alles gerapporteerd
Honga­rijeOngelode benzine RON=95Ongelode benzine RON>=98Diesel B7
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd
IerlandOngelode benzine RON=95Diesel
MangaanAlles gerapporteerd
ItaliëOngelode benzine RON=95Diesel B7
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerd
LetlandOngelode benzine RON=95 E5Ongelode benzine 95=<RON<98 DieselDiesel B7
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd
LitouwenOngelode benzine RON=95Ongelode benzine RON>=98Diesel
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd
Luxem­burgOngelode benzine RON=95 E5Ongelode benzine RON>=98 E5Diesel B7
Alles gerapporteerdMangaanAlles gerapporteerd
MaltaOngelode benzine RON 95-98Diesel
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerd

Neder­landOngelode benzine RON 95Diesel
Research-octaangetal
Motoroctaangetal
Methanol
Propaan-2-ol
Tert-butylalcohol
Isobutylalcohol
Andere zuurstofhoudende verbindingen
Loodgehalte
Mangaan
Alles gerapporteerd
PolenOngelode benzine RON 95Ongelode benzine RON 98Diesel
MangaanMangaanAlles gerapporteerd
PortugalOngelode benzine RON 95-98Ongelode benzine RON 98Diesel B7
MangaanMangaanAlles gerapporteerd
Roe­meniëOngelode benzine RON 95-98 E5Ongelode benzine RON 98 E5Diesel B7
MangaanMangaanAlles gerapporteerd
SlowakijeOngelode benzine RON 95 E5Ongelode benzine RON 98 E5Diesel B7
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd
SloveniëOngelode benzine RON 95-98 E5Ongelode benzine RON 98 E5Diesel B7
MangaanMangaanAlles gerapporteerd
SpanjeOngelode benzine RON 95-98 E5Ongelode benzine RON 98 E5Diesel B7
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd
ZwedenOngelode benzine RON 95 E5Ongelode benzine RON 95-98 E5Diesel B7
Methanol, ethanol,
propaan-2-ol,
tert-butylalcohol,
isobutylalcohol, andere zuurstofhoudende verbindingen
Methanol, ethanol,
propaan-2-ol,
tert-butylalcohol,
isobutylalcohol, andere zuurstofhoudende verbindingen
FAME-gehalte
VKOngelode benzine RON 95 E5Ongelode benzine RON 95-98 E5Diesel B7
Alles gerapporteerdAlles gerapporteerdAlles gerapporteerd


4. INACHTNEMING VAN DE GRENSWAARDEN VAN DE RICHTLIJN

4.1 Rapportage inzake benzine

In 2013 hebben alle lidstaten de minimaal vereiste informatie verschaft over de inachtneming van de bemonsteringseisen voor benzine. Om te beoordelen of aan de eisen is voldaan, moet voor een aantal parameters bekend zijn welke testmethode gebruikt is (omdat de reproduceerbaarheid en de tolerantiedrempels per testmethode verschillen). De lidstaten kunnen deze informatie op het rapportageformulier vermelden. Dit is weliswaar geen verplicht onderdeel van de rapportage, maar wel cruciaal om het conformiteitsniveau te bepalen. Bovendien werd de lidstaten gevraagd het aantal monsters op te geven dat de 95 %-grenswaarden overschreed; Nederland en Zweden hebben deze informatie niet verstrekt.

Bij de volgende parameters zijn in 2013 in de EU de meeste afwijkingen van de specificaties vastgesteld:

- In 2013 werd de dampspanning in de zomer 124 keer overschreden (3,12 % van de gevallen). Veel van deze overschrijdingen traden echter op in overgangsperioden, wanneer de leveranciers overgaan van brandstoffen met zomerspecificaties naar brandstoffen met winterspecificaties, of omgekeerd.

- In totaal werden bij respectievelijk 39 en 29 monsters afwijkende RON- en MON-waarden vastgesteld (respectievelijk 0,52 % en 0,34 %).

4.2 Rapportage inzake diesel

In 2013 heeft een aantal lidstaten niet alle gegevens verstrekt over monsters die niet binnen de tolerantiewaarden bleken te vallen.

In 2013 moesten voor diesel in totaal zes parameters worden getest. Hierbij werden de volgende afwijkingen geconstateerd:

• Het maximale zwavelgehalte van 10 ppm werd overschreden bij 94 monsters (0,65 % van het totaal). Het gemiddelde zwavelgehalte voor alle lidstaten blijft echter onder de verplichte grenswaarde van 10 ppm.

• 44 monsters (0,33 %) hadden een hoger FAME-gehalte dan de grenswaarde van 7 % (diesel B+ niet meegerekend).

• Overschrijdingen op het gebied van destillatie en dichtheid kwamen respectievelijk 16 en 5 keer voor (resp. 0,12 % en 0,03 %).

4.3 Samenvatting

In 2013 zijn in totaal 10 095 benzinemonsters getest. Daarvan overschreden er 248 de grenswaarden voor een of meer parameters, wat neerkomt op een non-conformiteitswaarde van 2,5 %.

Van de 14 764 dieselmonsters waarbij de zes verplichte parameters werden getest, voldeden er in 2013 161 niet aan de grenswaarden. Dit komt overeen met 1,1 % van alle gerapporteerde monsters.

Het percentage monsters dat niet aan de specificatie voldoet, kan alleen worden vastgesteld op basis van een toereikend aantal genomen monsters. Dit aantal zou in elke lidstaat gebaseerd moeten zijn op de in de desbetreffende lidstaat verkochte hoeveelheid brandstof en de gebruikte toeleveringsbronnen. Aangezien sommige lidstaten gebruikmaken van nationale systemen die niet overeenkomen met de statistische modellen A, B of C en van statistische modellen die mogelijk niet optimaal geschikt zijn, moet echter ook rekening worden gehouden met non-conformiteit gewogen naar verkoopvolume en aantallen monsters binnen de EU.

Gewogen naar verkoopvolume en aantallen monsters blijkt de mate van non-conformiteit bij diesel, na een piek in 2011, een dalende trend te vertonen, terwijl de non-conformiteit bij benzine meer fluctueert. In 2013 bedroeg het non-conformiteitspercentage gewogen naar verkoopvolume bij benzine 1,8 % en bij diesel 0,9 % – in beide gevallen een verbetering ten opzichte van 2012.

Tabel 4 geeft een overzicht van de naleving door de lidstaten van de richtlijn voor 2013, op basis van de resultaten van de analyse van de monsters afgezet tegen de tolerantiedrempels alsook op basis van de vorm en de inhoud van de rapportage. Eén van de wijzigingen in de richtlijn bestond uit de invoeging van een artikel waarin het volgende is bepaald: „De lidstaten stellen de sancties vast die van toepassing zijn bij inbreuken op de nationale voorschriften die uit hoofde van deze richtlijn worden vastgesteld. De vastgestelde sancties moeten doeltreffend, evenredig en afschrikkend zijn.”

Sommige lidstaten hebben informatie verschaft over de corrigerende maatregelen van hun nationale autoriteiten en de opgelegde sancties voor niet-conforme monsters.

Tabel 4: Overzicht van de naleving door de lidstaten voor het verslagjaar 2013

LidstaatNon-conformiteit met de grenswaarden
Aantal niet-conforme monsters (NC)
Onvolledige rapportage
Niet gemeten parameters (NM)
(a)(b)
BenzineDieselBenzineDiesel
NCTotaalNCTotaal(van 19)(van 6)
AT3106210000
BE53201392638700
BG244751649110
HR5105016800
CY16268115320
CZ2890713123700
DK44332100
EE5350121000
FI5223011500
FR7487542000
DE6741139900
EL1116410020
HU1120012000
IE18199319910
IT4200020000
LV091015300
LT0106010000
LU36608600
MT74404300
NL>1100>110090
PL165391640610
PT1143011210
RO39207210
SK9151212200
SI0146016510
ES0400020000
SE0602077661
VK2812621210900

#KolomToelichting
(a)Non-conformiteit met de grenswaarden

(95 %-betrouwbaarheidsgrenzen)
Bij onvolledige rapportage kan niet worden nagegaan of alle monsters binnen de grenswaarden zijn gebleven. Als uit de ingediende gegevens niet kan worden afgeleid bij hoeveel monsters de grenswaarde werd overschreden, wordt met het symbool „>“ aangegeven dat het vermelde aantal niet-conforme monsters een minimale waarde is en wellicht groter was.

In de tabel zijn de monsters opgenomen die de grenswaarden van Richtlijn 98/70/EG overschrijden. In bepaalde gevallen overschreden de monsters nationale grenswaarden.
(b)Onvolledige rapportageHet vereiste aantal monsters verschilt weliswaar per parameter, maar voor alle parameters moeten monsters worden genomen om de brandstofkwaliteit accuraat te kunnen beoordelen. De lidstaten moeten duidelijk aangeven waar de monsters zijn genomen en de resultaten van de bemonstering rapporteren.

In de tabel zijn alleen brandstoffen met een marktaandeel >10 % opgenomen.


Uit tabel 4 blijkt dat er in de huidige situatie geen probleem is met de algemene brandstofkwaliteit in de EU. De Commissie is echter van mening dat de situatie kan worden verbeterd en zal er bij de lidstaten op aandringen dat deze in de toekomst de brandstofkwaliteit zullen blijven verbeteren.

5. CONCLUSIES

Uit het toezicht op de brandstofkwaliteit in 2013 blijkt dat in het algemeen aan de specificaties voor benzine en diesel van Richtlijn 98/70/EG wordt voldaan; er zijn zeer weinig afwijkingen vastgesteld.

Hoewel er vooruitgang zichtbaar is in de manier waarop de lidstaten hun verplichtingen inzake rapportering en toezicht nakomen en hun systemen voor toezicht op de brandstofkwaliteit verbeteren, worden de verwachte bemonsteringsniveaus nog steeds niet in alle gevallen bereikt.

De Commissie heeft in 2014 twintig EU-pilots uitgevoerd, die voornamelijk gericht waren op de bemonsteringsprocedures, het aantal monsters, het betrouwbaarheidsniveau van nationale systemen en het meten van incorrecte parameters. De Commissie was tevreden met de antwoorden die zij van de lidstaten heeft ontvangen. Aangezien dit proces in 2014 plaatsvond, is de overeengekomen verbetering in het verslag over 2013 nog niet zichtbaar. De Commissie verwacht de volledige resultaten van deze verbeteringen in het verslag over 2014 aan te zullen treffen.

Aangezien gevallen van niet-naleving relatief zelden voorkomen en de meeste lidstaten actie ondernemen om niet-conforme brandstoffen uit de verkoop te halen, is de Commissie niet op de hoogte van eventuele negatieve effecten van deze overschrijdingen op voertuigemissies of op het functioneren van motoren.

De Commissie blijft bij de lidstaten aandringen op maatregelen om de volledige naleving van de eisen van de richtlijn brandstofkwaliteit te waarborgen.

1PB L 350 van 28.12.1998, blz. 58.
2PB L 53 van 23.2.2002, blz. 30.
3EN 14274:2003 - Brandstoffen voor wegvoertuigen - Beoordeling van de kwaliteit van benzine en diesel - Systeem voor periodieke kwaliteitsbeoordeling in de markt (FQMS).

NL NL