Artikelen bij COM(2015)31 - Antwoorden van de Commissie op het speciaal verslag van de Europese Rekenkamer over de kosten van door de EU gefinancierde projecten voor plattelandsontwikkeling

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

() */"> EUR-Lex - 52015DC0031 - NL

 

|
52015DC0031

ANTWOORDEN VAN DE COMMISSIE OP HET SPECIAAL VERSLAG VAN DE EUROPESE REKENKAMER 'REALISEREN VAN ZUINIGHEID: BEHEERSEN VAN DE KOSTEN VAN DOOR DE EU GEFINANCIERDE PROJECTEN VOOR PLATTELANDSONTWIKKELING' /* COM/2015/031 final - 2014/ () */


ANTWOORDEN VAN DE COMMISSIE OP HET SPECIAAL VERSLAG VAN DE EUROPESE REKENKAMER

"REALISEREN VAN ZUINIGHEID: BEHEERSEN VAN DE KOSTEN VAN DOOR DE EU GEFINANCIERDE PROJECTEN VOOR PLATTELANDSONTWIKKELING"

Samenvatting

II. De Commissie zet zich volledig in voor meer zuinigheid en efficiëntie bij de uitgaven voor plattelandsontwikkeling, met name bij de toekenning van subsidies voor investeringen ten behoeve van particuliere en publieke begunstigden (redelijkheid van kosten). Daartoe heeft de Commissie een actievere en meer gecoördineerde aanpak gekozen, waarbij meer op zuinigheid wordt gelet en waarvan zij verwacht dat deze in het volgende MFK tot beter financieel beheer zal leiden, zoals in onderstaande antwoorden wordt aangegeven.

III. De Commissie voert conformiteitsaudits uit in de lidstaten, om na te gaan of de betaalde uitgaven in overeenstemming zijn met de regels. Tijdens deze audits heeft de Commissie ook tekortkomingen geconstateerd ten aanzien van de redelijkheid van kosten. Er zijn in dit verband reeds financiële correcties gedaan, en enkele conformiteitsgoedkeuringsprocedures lopen momenteel nog en moeten tot verdere financiële correcties leiden.

IV. Betaalorganen moeten voldoen aan de accrediteringscriteria die zijn vastgesteld in bijlage I bij Verordening (EU) nr. 907/1014 (programma 2014-2020) voordat er betalingen mogen worden gedaan. De lidstaten moesten op grond van artikel 24, lid 2, onder d), van Verordening(EU) nr. 65/2011 bij administratieve controles de redelijkheid van de kosten beoordelen met gebruikmaking van een geschikt evaluatiesysteem zoals referentiekosten, een vergelijking van offertes of een evaluatiecomité. Deze bepaling is gehandhaafd voor de periode 2014-2020.

V. Aanvankelijk werden de bepalingen inzake de evaluatie van de redelijkheid van ingediende kosten als voor zichzelf sprekend beschouwd. Ten tijde van de herziening van het vorige wettelijke kader, in het voorjaar van 2010, waren op dit punt geen grote problemen onder de aandacht van de Commissie gebracht. Tijdens het proces van goedkeuring van de herziening was slechts één vraag (of maximumkosten een geschikte methode waren) gesteld en beantwoord.

VI. Antwoord op VI a) tot en met d)

Tijdens haar eigen audits heeft de Commissie zwakke punten geconstateerd die vergelijkbaar waren met de door de Rekenkamer aangegeven zwakke punten; er zijn financiële correcties toegepast om het risico voor het Fonds te dekken. Sommige conformiteitsgoedkeuringsprocedures lopen nog en leiden waarschijnlijk tot nog meer financiële correcties.

De actieplannen die door de lidstaten zijn ontwikkeld bij het terugbrengen van het aantal fouten bij de uitvoering van de plattelandsontwikkelingsmaatregelen, omvatten betere methoden voor de beoordeling van de redelijkheid van de kosten.

Voor de programmeringsperiode 2014-2020 moet een groter gebruik van standaardkosten het risico op fouten in dit opzicht verminderen.

VIII. Het ENPO zal goede praktijken verspreiden door middel van speciale seminars en websites.

IX. De Commissie aanvaardt de aanbeveling van de Rekenkamer dat de lidstaten van tevoren een efficiënt en doeltreffend controlesysteem moeten hebben opgezet.  Zij zal de lidstaten stimuleren de controlelijst en de door de Rekenkamer ontwikkelde en in bijlage I opgenomen criteria te gebruiken.

Uiterlijk in januari 2015 zal de Commissie richtsnoeren inzake controles en sancties in het kader van plattelandsontwikkeling bieden, met onder meer een specifieke deel over redelijkheid en de controlelijst voor beheersautoriteiten die als bijlage bij het Speciaal Verslag is gevoegd.

Verder zal training en het delen van ervaringen onderdeel uitmaken van de activiteiten van het Europees Netwerk voor Plattelandsontwikkeling (ENPO) in de periode 2014-2020.

Inleiding

3. Zoals de Rekenkamer reeds zei, voert de Commissie conformiteitsaudits uit in de lidstaten, om na te gaan of de betaalde uitgaven in overeenstemming zijn met de regels. Tijdens deze audits heeft de Commissie ook tekortkomingen geconstateerd ten aanzien van de redelijkheid van kosten. Er zijn in dit verband reeds financiële correcties gedaan (bv. 19 miljoen euro ten behoeve van Bulgarije), en enkele conformiteitsgoedkeuringsprocedures lopen momenteel nog en moeten tot verdere financiële correcties leiden.

Op 19 december 2013 heeft de Commissie richtsnoeren laten vaststellen voor de bepaling van door de Commissie te verrichten financiële correcties voor uitgaven die in gedeeld beheer door de Unie zijn gefinancierd, in geval van niet-naleving van de regels inzake overheidsopdrachten. Volgens deze richtsnoeren wordt de niet-naleving van regels inzake het plaatsen van overheidsopdrachten beoordeeld op basis van het proportionaliteitsbeginsel.

4. De Commissie is het ermee eens dat aanvullende besparingen kunnen worden gerealiseerd en zal rekening houden met de opmerkingen van de Rekenkamer.

5. Voor de programmeringsperiode 2014-2020 zal de mogelijkheid om standaardkosten te gebruiken algemeen worden toegepast en gestimuleerd. Dit moet het risico voor het Fonds verminderen en de administratieve lasten voor de lidstaten verminderen.

15. In haar eigen audits beoordeelt de Commissie altijd de redelijkheid van de kosten voor investeringsmaatregelen en de naleving van de procedures voor overheidsopdrachten.

Bij vrijwel alle audits die door de Commissie worden uitgevoerd zijn zwakke punten vastgesteld ten aanzien van de redelijkheid van de kosten. Deze zwakke punten moeten door de lidstaten worden aangepakt en zij worden in volgende audits opnieuw bekeken.

In de systeem- en risicogebaseerde auditstrategie van DG AGRI wordt rekening gehouden met de bevindingen uit voorgaande audits van DG AGRI, van de Europese Rekenkamer, van OLAF en van de nationale certificeringsorganen, om vast te stellen welke gebieden het meeste risico inhouden en waarop toekomstige audits zich dus moeten richten. Bovendien zullen de algemene uitgaven beter worden gedekt in de auditstrategie voor de periode 2014-2020 en zullen intensieve auditactiviteiten worden voortgezet om de meest riskante gebieden te dekken.

De actieplannen inzake foutenpercentages omvatten preventieve en correctieve maatregelen om zwakke punten in verband met de redelijkheid van kosten aan te pakken indien dergelijke zwakke punten door de Commissie of bij audits door de Europese Rekenkamer zijn gevonden.

In de nieuwe GLB-verordening, Verordening (EU) nr. 1306/2013, is bepaald dat de Commissie de tussentijdse betalingen aan de lidstaten mag verlagen of opschorten indien de controlesystemen niet doeltreffend zijn of wanneer geen herstelmaatregelen zijn uitgevoerd. Een snel instrument zal de mogelijke onderbreking van tussentijdse betalingen zijn in het geval van twijfels over de wettigheid en regelmatigheid van de betalingen.

Gezien het bovenstaande heeft de Commissie er vertrouwen in dat tekortkomingen eerder aan het licht komen, en dat dit ertoe zal leiden dat de risico's beter worden afgedekt en dat de nodige corrigerende maatregelen sneller worden uitgevoerd.

21. Het Elfpo wordt ten uitvoer gelegd in gedeeld beheer. De Commissie legt de begroting ten uitvoer en de uitvoeringstaken worden met de lidstaten gedeeld. De lidstaten moeten de nodige maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de maatregelen correct gefinancierd worden overeenkomstig de EU-regels. DG AGRI neemt zijn verantwoordelijkheden weliswaar volledig op zich, maar het opsporen en corrigeren van fouten zijn in de eerste plaats een taak van de lidstaten.

De Commissie voert conformiteitsaudits uit in de lidstaten, om na te gaan of de betaalde uitgaven in overeenstemming zijn met de regels. Deze conformiteitsaudits zouden tot financiële correcties kunnen leiden en een lijst van aanbevelingen over de manier waarop het beheers- en controlesysteem kan worden verbeterd.

Wanneer de lidstaten de voorgestelde acties niet ten uitvoer leggen, kunnen zij eventueel worden onderworpen aan opschorting van de betalingen en financiële correcties.

22. Bovendien heeft de Commissie nu ook het recht om onder bepaalde voorwaarden de betalingen te schorsen, namelijk als er een ernstige tekortkoming is in het doeltreffend functioneren van het beheers- en controlesysteem en de lidstaat heeft nagelaten de nodige actie te ondernemen om de situatie te verbeteren.

24. Gezamenlijk antwoord op de punten 24 tot en met 28:

Er zijn in dit verband reeds financiële correcties aangebracht, en enkele conformiteitsgoedkeuringsprocedures lopen momenteel nog en moeten tot verdere financiële correcties leiden.

In vrijwel geen van de door de Commissie uitgevoerde audits kon de redelijkheid van de kosten als volledig bevredigend worden aangemerkt. Toen dergelijke zwakke punten zijn gevonden, zijn, afgezien van de financiële consequenties, aanbevelingen gedaan. In sommige gevallen leidde dit tot corrigerende maatregelen.

In haar jaarverslag over 2013 heeft de Europese Rekenkamer opgemerkt dat de lidstaten genoeg informatie hadden om de meeste fouten op het gebied van plattelandsontwikkeling op te sporen en te corrigeren. Voor investeringsmaatregelen heeft de Rekenkamer opgemerkt dat de lidstaten alle kwantificeerbare fouten in de gecontroleerde verrichtingen hadden kunnen opsporen en corrigeren.

Er moet op worden gewezen dat de door de Rekenkamer bij haar audits voor haar jaarverslagen vastgestelde zwakke punten door de Commissie worden gevolgd via administratieve controles of nalevingsgerichte controles of door het certificerende orgaan.

29. Zoals door de Rekenkamer beschreven in paragraaf 33, zijn naar aanleiding van de analyse vier seminars georganiseerd met de autoriteiten van de lidstaten. Tijdens de seminars zijn kwesties in verband met de redelijkheid van de kosten en overheidsopdrachten besproken en zijn goede praktijken gedeeld. De lidstaten voeren ook actieplannen uit in verband met foutenpercentages, die in sommige gevallen acties omvatten om de beoordeling van de redelijkheid van kosten te verbeteren.

In het bijzondere geval van overheidsopdrachten is de lidstaten reeds een leidraad voorgelegd met de meest gebruikelijke onregelmatigheden in het beheer van ESI-fondsen (4e seminar over foutenpercentage, oktober 2014).

30. Voor de nieuwe programmeringsperiode 2014-2020 heeft de Commissie vereenvoudigde kostenopties voorgesteld (financiering op basis van vaste percentages, standaardschalen van eenheidskosten, forfaitaire bedragen).

In Verordening (EU) nr. 1303/2013 zijn ten behoeve van de Europese structuur- en investeringsfondsen, verschillende opties opgenomen voor de berekening van de subsidiabele uitgaven van subsidies en de terug te betalen steun op basis van reële kosten, maar ook op basis van financiering tegen vaste percentages, standaardschalen van eenheidskosten en forfaitaire bedragen.

De Commissie heeft Richtsnoeren inzake vereenvoudigde kostenopties opgesteld om de technische richtsnoeren te bieden ten aanzien van de drie soorten vereenvoudigde kosten die van toepassing zijn en om de beste praktijken te delen teneinde de lidstaten te stimuleren vereenvoudigde kosten te gebruiken. Het is echter aan de lidstaten om te besluiten of zij de vereenvoudigde kostenopties willen gebruiken.

In een seminar over het foutenpercentage dat in oktober 2014 was georganiseerd, zijn de richtsnoeren over hoe onregelmatigheden in het kader van overheidsopdrachten kunnen worden voorkomen, aan de beheersautoriteiten en betaalorganen van alle lidstaten voorgesteld. Tot slot zullen vóór eind 2014 richtsnoeren worden uitgebracht over controles en boetes in het kader van plattelandsontwikkeling.

Op 19 december 2013 heeft de Commissie bovendien richtsnoeren laten vaststellen voor de bepaling van door de Commissie te verrichten financiële correcties voor uitgaven die in gedeeld beheer door de Unie zijn gefinancierd, in geval van niet-naleving van de regels inzake overheidsopdrachten.

Ten aanzien van de beoordeling van de bestaande controlesystemen heeft de Commissie geconstateerd dat goed ontworpen controlesystemen in de praktijk niet altijd goed waren geïmplementeerd.

32. De actieplannen zijn naar aanleiding van de bevindingen van de Rekenkamer in haar jaarverslag over 2011 ingevoerd. Dat was een zeer omvangrijke taak voor de lidstaten.

De Commissie heeft gedetailleerde instrumenten ontwikkeld om de kwaliteit van de actieplannen voor de aanpak van de diepere oorzaken van fouten te verbeteren. Het gaat daarbij onder meer om de opstelling van richtsnoeren over onderwerpen zoals vereenvoudigde kosten, overheidsopdrachten, verifieerbaarheid en controleerbaarheid van de maatregelen in de plattelandsontwikkelingsplannen, alsmede de organisatie van specifieke antifraudestrategieën.

In de laatste actualisering (van september 2014) van de actieplannen moesten de lidstaten veel sterker rekening houden met de auditbevindingen van de Rekenkamer en de Commissie. En inderdaad had 46 % van de door de lidstaten ingediende acties betrekking op concrete auditbevindingen, waarvan 50 % afkomstig was uit de verslagen van de Rekenkamer.

Met het nieuwe GLB, vervat in Verordening (EU) nr. 1306/2013, zijn de bevoegdheden van de Commissie uitgebreid. In artikel 41, lid 2, van die verordening is bepaald dat tussentijdse betalingen kunnen worden verlaagd of geschorst wanneer wordt geconstateerd dat essentiële onderdelen van het betrokken nationale controlesysteem niet doeltreffend zijn of wanneer de nodige herstelmaatregelen niet zijn uitgevoerd. In artikel 36, lid 7, is bepaald dat tussentijdse betalingen kunnen worden onderbroken als eerste middel om snel te reageren bij twijfels over de wettigheid en regelmatigheid van de betalingen.

Verder moet elk betaalorgaan ten aanzien waarvan in het jaarlijks activiteitenverslag van DG AGRI bezwaren zijn gemaakt, snel reageren om financiële correcties te voorkomen.

33. Bovendien biedt de Commissie de betaalorganen in de lidstaten (en kandidaat-lidstaten) antifraudeseminars aan. De seminars zijn erop gericht informatie te delen over gebieden met een hoog frauderisico en over hoe fraude moet worden opgespoord en voorkomen. Tegen eind 2014 zullen in de volgende lidstaten dergelijke seminars zijn gehouden: België (Vlaanderen), Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Letland, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zweden. De seminars die in de resterende lidstaten zullen worden gehouden, worden momenteel voorbereid.

34. In de periode 2007-2013 was er voor de meeste plattelandsontwikkelingsinvesteringsmaatregelen geen specifieke wettelijke basis voor het gebruik van vereenvoudigde kostenopties. In Verordening (EU) nr. 1303/2013 (artikelen 67 en 68) is voor alle Europese Structuur- en investeringsfondsen de mogelijkheid opgenomen om deze opties ten uitvoer te leggen; daarom wordt verwacht dat mede door de versterkte ondersteuning door de Commissie een groter deel van de uitgaven in de nieuwe programmeringsperiode op vereenvoudigde kostenopties zal zijn gebaseerd. Uiteraard moeten de lidstaten uiteindelijk zelf besluiten of zij gebruik willen maken van de vereenvoudigde kostenopties.

35. De actieplannen zijn gericht op de vaststelling en de correctie van belangrijke bronnen van onregelmatigheden in de uitgaven, waaronder zwakke punten in de controle van de redelijkheid van de kosten. Het werkdocument van de diensten van de Commissie dat in juni 2013 door de Commissie is gepresenteerd, had onder meer betrekking op de slechte inschatting van de redelijkheid van kosten als een van de belangrijkste oorzaken van fouten (RC10). Sindsdien hebben de lidstaten geleidelijk vastgesteld wat de tekortkomingen op dit gebied zijn en hebben zij preventieve en corrigerende maatregelen genomen.

42. Zie antwoord op paragraaf 34.

Antwoorden op de paragrafen 44 tot en met 49:

De monitoring- en evaluatiesystemen die overeenkomstig bijlage IV van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 808/2014 (plattelandsontwikkeling) door de lidstaten zijn opgesteld, zouden een nuttig instrument kunnen zijn om de redelijkheid van de kosten te beoordelen in het licht van de bereikte en/of geplande output, resultaten en effecten. De Commissie zal de lidstaten aanbevelen de kostenefficiëntie- en kosteneffectiviteitsbeoordeling van individuele projecten en acties te verbeteren.

52. Specifieke workshops inzake antifraudestrategieën worden in vrijwel alle lidstaten door DG AGRI georganiseerd.

Zie antwoord op paragraaf 33 voor nadere details.

54. Goede praktijken op dit gebied zullen gedurende de periode 2014-2020 worden gedeeld via het ENPO.

61. Er zijn verschillende methoden die kunnen worden toegepast om de vereenvoudigde kostenopties vast te stellen, zoals bepaald in artikel 67, lid 5, van Verordening (EU) nr. 1303/2013. Verder moeten de beheersautoriteiten overeenkomstig artikel 62, lid 2, van Verordening (EU) nr. 1305/2013 in de plattelandsontwikkelingsprogramma's een verklaring opnemen ter bevestiging van de deugdelijkheid en nauwkeurigheid van de berekeningen. Deze verklaring moet worden uitgevoerd door een functioneel onafhankelijke instantie.

62. In het bestaande wettelijke kader kan de Commissie de lidstaten niet verplichten de methodologie voor de door de beheersautoriteiten overeenkomstig artikel 67 van Verordening (EU) nr. 1303/2013 ingestelde vereenvoudigde kostenoptie te actualiseren of periodiek opnieuw te bezien, hoewel de Commissie stimuleert dat de bestaande systemen mettertijd de ontwikkelingen van de marktprijs door de tijd weerspiegelen.

Tekstvak 7 - Standaardkosten per eenheid op basis van theoretische berekeningen kunnen hoger zijn dan de beschikbare marktprijzen, hetgeen leidt tot te hoge betalingen

Voor de komende periode 2014-2020 moet een dergelijk systeem gebaseerd worden op een eerlijke, billijke en verifieerbare berekening, waarbij onder meer rekening wordt gehouden met statistische gegevens, historische gegevens of gewone kostenberekeningsmethoden.

Specifiek voor de investeringsmaatregelen: de Commissie zal de lidstaten stimuleren dat zij periodiek controleren of de methoden van de vereenvoudigde kostenoptie in overeenstemming is met de marktontwikkelingen.

71. De Commissie stimuleert de lidstaten om ervoor te zorgen dat de bestaande systemen de ontwikkeling van de marktprijzen in de loop van de tijd weerspiegelen.

Gezamenlijk antwoord van de Commissie op de paragrafen 78 en 79

Er kunnen omstandigheden zijn waarin het gebruik van een duurdere leverancier gerechtvaardigd kan zijn, zoals de Rekenkamer in de paragrafen 47 tot en met 52 beschrijft, maar de Commissie is het met haar eens dat manipulatie onaanvaardbaar is.

80. Veel van dergelijke extreme gevallen zijn vaak door OLAF onderzocht.

81. De uitvoering van Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 907/2014 zal helpen bij het voorkomen en opsporen van fraude. In bijlage 1 bij die verordening is bepaald dat het betaalorgaan ervoor moet zorgen dat de opleiding van het personeel fraudebewustzijn omvat.

Overeenkomstig de nieuwe verordeningen, Verordening (EU) nr. 1306/2013, Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 907/2014 van de Commissie en Uitvoeringsverordening (EU) nr. 908/2014, zijn de lidstaten verplicht meer specifiek fraude als risico voor de fondsen aan te pakken. Dit onderwerp wordt ook specifiek aangepakt in antifraudeseminars (vgl. het antwoord op paragraaf 33).

86. Goede praktijken op dit gebied zullen gedurende de periode 2014-2020 worden gedeeld via het ENPO.

90. Overeenkomstig artikel 48, lid 3, van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 809/2014 zijn de lidstaten verplicht de voltooide concrete actie te vergelijken met en te verifiëren aan de hand van de concrete actie waarvoor de bijstandsaanvraag was ingediend en de bijstand was toegekend. Met deze bepaling moeten de lidstaten in staat zijn gevallen op te sporen waarbij het uiteindelijke resultaat niet hetzelfde is als waartoe de begunstigde zich aanvankelijk heeft verbonden.

103. Aanvankelijk werden de bepalingen inzake de evaluatie van de redelijkheid van ingediende kosten als voor zichzelf sprekend beschouwd. Ten tijde van de herziening van het vorige wettelijke kader, in het voorjaar van 2010, waren op dit punt geen grote problemen onder de aandacht van de Commissie gebracht. Tijdens het proces van goedkeuring van de herziening was slechts één vraag (of maximumkosten een geschikte methode waren) gesteld en beantwoord.

Ondertussen heeft de Commissie technische richtsnoeren inzake vereenvoudigde kostenopties opgesteld voor de drie soorten toepasselijke vereenvoudigde kosten en om de beste praktijken te delen teneinde de lidstaten te stimuleren vereenvoudigde kosten te gebruiken. Het is echter aan de lidstaten om te besluiten of zij de vereenvoudigde kostenopties willen gebruiken.

In een seminar over het foutenpercentage dat in oktober 2014 was georganiseerd, zijn de richtsnoeren over hoe onregelmatigheden in het kader van overheidsopdrachten kunnen worden voorkomen, aan de beheersautoriteiten en betaalorganen van alle lidstaten voorgesteld. Tot slot zullen vóór eind 2014 richtsnoeren worden uitgebracht over controles en boetes in het kader van plattelandsontwikkeling.

Op 19 december 2013 heeft de Commissie bovendien richtsnoeren laten vaststellen voor de bepaling van door de Commissie te verrichten financiële correcties voor uitgaven die in gedeeld beheer door de Unie zijn gefinancierd, in geval van niet-naleving van de regels inzake overheidsopdrachten.

Voor de programmeringsperiode 2014-2020 heeft de Commissie vereenvoudigde kostenopties voorgesteld (financiering op basis van vaste percentages, standaardschalen van eenheidskosten, forfaitaire bedragen)

In Verordening (EU) nr. 1303/2013 zijn opties opgenomen voor de Europese structuur- en investeringsfondsen om de subsidiabele uitgaven van subsidies en terug te betalen steun te berekenen op basis van reële kosten, maar ook op basis van financiering tegen vaste percentages, standaardschalen van eenheidskosten en forfaitaire bedragen.

Ten aanzien van de beoordeling van de bestaande controlesystemen heeft de Commissie geconstateerd dat goed ontworpen controlesystemen in de praktijk niet altijd goed waren geïmplementeerd.

110. De Commissie neemt deze aanbeveling over. De lidstaten moeten op voorhand garanderen dat zij over efficiënte controlesystemen beschikken. De Commissie zal de lidstaten stimuleren de controlelijst en de door de Rekenkamer ontwikkelde en in bijlage I opgenomen criteria te gebruiken.

Uiterlijk in januari 2015 zal de Commissie richtsnoeren inzake controles en straffen in het kader van plattelandsontwikkeling bieden, onder meer een specifieke afdeling over redelijkheid en de controlelijst voor beheersautoriteiten die als bijlage bij het Speciaal Verslag is gevoegd.

Verder zal training en het delen van ervaringen onderdeel uitmaken van de activiteiten van het Europees Netwerk voor Plattelandsontwikkeling (ENPO) in de periode 2014-2020.

111. De Commissie aanvaardt deze aanbeveling en zal de ondernomen acties met de lidstaten volgen.

Ten aanzien van de prestatierisico's zal de Commissie de lidstaten aanmoedigen in het kader van regelmatige bijeenkomsten ervaringen en goede praktijken te delen.

Ten aanzien van nalevingsrisico's heeft DG AGRI in maart 2014 een nieuwe meerjarige controlestrategie voor de periode 2014-2020 vastgesteld. Deze controlestrategie blijft risicogebaseerd; om tot optimale dekking van de controles te komen, beschikt zij nu, sinds juli 2014, over een driejarig lopend auditprogramma. Dit programma wordt ondersteund door een centrale risicoanalyse en zal jaarlijks worden herzien.

Financiële correcties naar aanleiding van deze controles zijn gebaseerd op vastgestelde zwakke punten bij de invoering van de controlesystemen en op de raming van het financiële risico van deze zwakke punten voor de EU-begroting. Op basis van haar audits kan de Commissie ook vaststellen wat de feitelijke oorzaken van de geconstateerde fouten zijn, en de lidstaten vragen specifieke en gerichte corrigerende maatregelen uit te werken.

Artikel 24, lid 2, onder d), van Verordening (EG) nr. 65/2011 van de Commissie.

Verordening (EG) nr. 1975/2006

        Jaarverslag van de Europese Rekenkamer 2013, paragraaf 4.8

Commission Staff Working document on the assessment of root causes of errors and corrective and preventive actions in the rural development policy (SWD(2013) 244 final).

Artikel 24, lid 2, onder d), van Verordening (EG) nr. 65/2011 van de Commissie.

Verordening (EG) nr. 1975/2006