Artikelen bij COM(2007)65 - Jaarlijkse beleidsstrategie 2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2007)65 - Jaarlijkse beleidsstrategie 2008.
document COM(2007)65 NLEN
datum 21 februari 2007

1. Een consequente koers 3

2. Deel I: Prioriteiten voor 2008 6

2.1. Horizontale prioriteiten 6

2.2. Welvaart 7

2.3. Solidariteit 10

2.4. Veiligheid en vrijheid 13

2.5. Europa als partner in de wereld 15

2.6. Betere regelgeving – de kern van het dagelijks werk van de Commissie 18

2.7. Verbetering van de communicatie en communicatieprioriteiten voor 2008 19

3. Deel II: Algemeen kader voor personele en financiële middelen voor 2008 21

3.1. Personeel 21

3.1.1. Versterking in verband met de uitbreiding 21

3.1.2. Bijdrage aan een centrale pool 21

3.1.3. Extra personeel dat moet worden toegewezen aan de vier politieke prioriteiten 21

3.2. Verschuivingen in de toewijzing van financiële middelen 23

3.2.1. Financiële gevolgen van de prioriteit „welvaart” 23

3.2.2. Financiële gevolgen van de prioriteit „solidariteit” 24

3.2.3. Financiële gevolgen van de prioriteit „veiligheid” 24

3.2.4. Financiële gevolgen van de prioriteit „externe dimensie” 25

3.2.5. Overzicht van de veranderingen per rubriek van het financiële kader 26

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE

Jaarlijkse beleidsstrategie 2008

EEN CONSEQUENTE KOERS

In Europa bestaat momenteel brede politieke consensus over het te voeren beleid. De strategische doelstellingen die de Commissie bij het begin van haar mandaat heeft geformuleerd — welvaart, solidariteit, veiligheid en vrijheid en een sterker Europa in de wereld — bieden een duidelijk uitgangspunt voor het beleid dat gevoerd moet worden om te beantwoorden aan de verwachtingen van de burgers ten aanzien van het optreden van Europa op bepaalde gebieden. Op basis van deze doelstellingen is een Unie ontstaan die de uitdaging van de globalisering aan kan en de Europese burgers kan voorbereiden op de toekomst. De Commissie heeft de Lissabonstrategie nieuw leven in geblazen om in samenwerking met de lidstaten voor groei en banen te zorgen. Zij heeft met de lidstaten afspraken gemaakt over gemeenschappelijke maatregelen op belangrijke gebieden zoals energie, onderzoek en demografische ontwikkeling. Zij heeft laten zien dat zij haar verplichtingen nakomt met initiatieven zoals een Energiebeleid voor Europa, het Europees fonds voor aanpassing aan de globalisering, het Europees Technologie-instituut (EIT) en maatregelen om de lidstaten bij te staan bij het beheer van de buitengrenzen van de EU en bij het aanpakken van de migratie. Zij heeft samen met de lidstaten en de andere instellingen overal ter wereld landen in moeilijkheden politieke ondersteuning en humanitaire hulp geboden.

De Commissie heeft het interne en het externe beleid beter op elkaar afgestemd om de groei en de werkgelegenheid binnen de Unie te bevorderen en tegelijkertijd de ontwikkeling wereldwijd te stimuleren. Zij heeft bijgedragen aan de voltooiing van de vijfde uitbreiding van de Europese Unie en aan het op gang houden van het proces dat de Unie van 27 in staat moet stellen al haar mogelijkheden te benutten. De onderhandelingen met het Europees Parlement en de Raad hebben geleid tot een ambitieus meerjarig financieel kader voor de periode 2007-2013 en tot nieuwe financiële instrumenten en programma's om het financiële kader om te zetten in maatregelen. De Commissie heeft zich nadrukkelijk toegelegd op betere regelgeving en vereenvoudiging van de EU-wetgeving. Zij heeft zich nog meer ingezet voor een dialoog met de burgers over de beleidsopties en de toekomst van Europa.

Uit dit alles blijkt dat de Europese Unie serieus werk maakt van de tweesporenstrategie die vorig jaar mei door de Europese Commissie werd uitgezet en steun kreeg van de Europese Raad en het Europees Parlement. De EU timmert aan de weg met ambitieus beleid op vschillende terreinen, en laat daarmee de burgers zien hoe belangrijk Europa is geworden voor het verwezenlijken van hun ambities. Tegelijkertijd ondersteunt het vermogen van de Unie om doeltreffend op te treden de parallelle zoektocht naar een oplossing voor het grondwettelijk verdrag en de institutionele problemen, een oplossing die tot een efficiënter en democratischer Europa zou leiden.

In deze jaarlijkse beleidsstrategie presenteert de Commissie haar voorstellen voor belangrijke initiatieven in 2008. Daarnaast wordt een verdeling van het personeel voorgesteld die de Commissie beter in staat moet stellen op prioritaire gebieden resultaten te boeken. Er zijn extra posten nodig om de toegenomen werkdruk als gevolg van de uitbreiding op te vangen, maar er zijn ook beleidsprioriteiten die zullen moeten worden verwezenlijkt met behulp van een interne personeelsverschuivingen.

2008 wordt een belangrijk jaar voor het debat over de toekomst van Europa: een constructieve institutionele regeling zou een positief signaal zijn voor de volgende Europese verkiezingen.

In andere opzichten wordt 2008 een jaar van consolidatie en verdere uitvoering van het bestaande acquis, met blijvende aandacht voor de correcte toepassing van het Gemeenschapsrecht. De Commissie zal blijven werken aan de hervorming die haar tot een modern, efficiënt, controleerbaar en transparant bestuursorgaan moet maken, dat met de burgers kan communiceren en hun vertrouwen weet te winnen.

De strategische doelstellingen blijven centraal staan. Groei en werkgelegenheid blijven een topprioriteit voor de Unie en staan voorop bij verdere inspanningen om de klimaatverandering tegen te gaan en te voorzien in de huidige en toekomstige energiebehoeften van de Unie. Het ontwikkelen van een kennismaatschappij blijft een hoeksteen van deze strategie. De meest recente uitbreiding van de EU zal verder worden geconsolideerd als de nieuwe lidstaten geleidelijk toetreden tot de Schengenzone en de euro invoeren. Bij de tiende verjaardag van de introductie van de euro zal de Commissie met een overzicht komen van de werking van de EMU tot dan toe, waarin ook wordt aangegeven welke maatregelen nodig zijn om toekomstige problemen beter te kunnen opvangen. Wat governance betreft zal de Commissie zich blijven inzetten voor dialoog en overleg, voor betere regelgeving en voor meer toezicht op een correcte toepassing van het Gemeenschapsrecht.

Zoals hieronder wordt geschetst, is het op sommige beleidsterreinen tijd voor nieuwe beleidsinitiatieven. Sinds haar aantreding heeft de Commissie diverse raadplegingen en beleidsoverlegrondes gehouden, zoals voor de evaluatie van de interne markt en de balans van de sociale realiteit. De evaluatie moet ervoor zorgen dat de interne markt de economische mogelijkheden blijft waarmaken en dat de burgers daar de vruchten van plukken. De balans inventariseert de sociale situatie in de EU aan de hand van sociaaldemografische tendensen en de toegang van de burgers tot rechten en mogelijkheden, en biedt een basis voor de tussentijdse evaluatie van de sociale agenda. De resultaten van deze overzichten zullen worden vertaald in een reeks concrete initiatieven. Hoe deze initiatieven eruit zullen zien, is in dit stadium nog niet geheel duidelijk, omdat in de voorstellen rekening moet worden gehouden met de resultaten van de raadpleging van de belanghebbenden en van de effectbeoordelingen van de Commissie.

De Europese Commissie zal ook verder werken aan de voorbereiding van de algemene begrotingsherziening en de resultaten analyseren van de raadpleging die in 2007 zal worden gehouden met het oog op het in 2008-09 uit te brengen herzieningsdocument.

De Commissie kan deze agenda voor 2008 alleen verwezenlijken als zij effectief samenwerkt met de andere Europese instellingen. Zij kijkt uit naar een constructieve dialoog en gedachtewisseling met het Europees Parlement en de Raad over de beleidsprioriteiten voor 2008 en over de manier waarop deze in het wetgevings- en werkprogramma van de Commissie, dat in oktober moet worden vastgesteld, en in de begroting 2008 terug te vinden moeten zijn.

DEEL I: PRIORITEITEN VOOR 2008

Horizontale prioriteiten

Hoewel de strategische doelstellingen centraal blijven staan, moet de Commissie ook alert blijven op nieuwe uitdagingen om daarop dynamisch te kunnen inspelen. Sommige punten die de afgelopen tijd hoog op de politieke agenda van de EU zijn komen te staan, beslaan alle vier de strategische doelstellingen en dragen bij tot de verwezenlijking van verschillende of alle doelstellingen. Energie en klimaatverandering, de Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid en migratie zijn hiervan duidelijke voorbeelden. Bij het aanpakken van deze problemen probeert de Commissie coherent en flexibel tewerk te gaan door ervoor te zorgen dat alle diensten samenwerken, door samenhangend beleid te formuleren dat traditionele scheidslijnen overschrijdt en door optimaal gebruik te maken van een brede waaier van financiële en regelgevende beleidsinstrumenten. Deze problemen zijn ook horizontaal in die zin dat ze zowel door middel van maatregelen binnen de EU als door middel van een algemene aanpak samen met partners van overal ter wereld moeten worden opgelost. Ten slotte spreekt het vanzelf dat zij niet beperkt blijven tot 2008 en dat er jarenlang hard zal moeten worden gewerkt om de problemen waarmee Europa wordt geconfronteerd, op te lossen.

Het aanpakken van de klimaatverandering is een belangrijk agendapunt geworden en zal in het kader van het streven naar duurzame welvaart voor Europa in 2008 een van de prioriteiten van de Commissie zijn. Een van de belangrijkste factoren voor duurzame groei is duurzame, concurrerende en continu geleverde energie in de gehele Unie, op basis van een goede mix van duurzame-energiebronnen. 2008 wordt een cruciaal jaar voor het pakket maatregelen inzake energie en klimaatverandering dat de Commissie begin 2007 heeft goedgekeurd. Er moet worden gewerkt aan de vorming van een Europees gasnetwerk en een Europees elektriciteitsnet, energie-efficiëntie en duurzame energie moeten verder worden bevorderd, de olieopslagsystemen in de EU moeten worden herzien om de energiesolidariteit tussen de lidstaten te versterken, er moeten initiatieven worden ontwikkeld als follow-up van het Europees strategisch plan voor energietechnologie en er moet worden toegezien op de naleving van de concurrentieregels en de internemarktvoorschriften in de energiesector. De EU moet een hoofdrol blijven spelen bij de aanpassing aan en de beperking van de klimaatverandering. De Commissie zal bij de Unie en andere belangrijke betrokken partijen in de wereld aandringen op nieuwe afspraken over de vermindering van de CO2-uitstoot na 2012, dus na afloop van het Kyoto-Protocol. De EU moet ook gebruik maken van haar positie om de internationale druk die tot een wereldwijde attitudeverandering moet leiden, op te voeren. Daarbij is een centrale rol weggelegd voor de 'global climate policy alliance', die ontwikkelingslanden moet betrekken bij de strijd tegen klimaatverandering, zodat er een breder draagvlak komt voor een internationaal klimaatveranderingsbeleid na 2012. Om Europa te helpen nieuwe emissiedoelstellingen te verwezenlijken, zal de EU verdere maatregelen nemen om energie-efficiëntie en de productie van duurzame energie te bevorderen.

De vernieuwde Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid blijft een belangrijk instrument bij het bouwen aan een Europese Unie die is gebaseerd op een partnerschap met de lidstaten en die welvarender, milieubewuster en meer op integratie gericht is. De strategie begint na de vernieuwing van 2005 vruchten af te werpen en heeft bijgedragen tot de betere economische resultaten van de EU. Nu moeten we gebruik maken van de huidige opleving om verdere hervormingen door te voeren. Eind 2007 komt de Commissie met een strategisch verslag over de eerste cyclus van de strategie, mogelijk met een herziening van de geïntegreerde richtsnoeren, om de modernisering in het komende decennium voort te zetten. Daarnaast zullen in 2008 de eerste resultaten te zien zijn van de toepassing van de Lissabonstrategie op regionaal niveau door middel van nieuwe Europese programma's in het kader van het cohesie- en het plattelandsontwikkelingsbeleid, die voor alle EU-lidstaten in 2007 worden vastgesteld.

Het beheer van de migratiestromen naar de EU vraagt om een multidimensionale aanpak. Arbeidsmigratie, mits goed beheerd, levert een positieve bijdrage aan de welvaart en de culturele diversiteit van Europa. In 2008 zal de Commissie twee wetgevingsvoorstellen indienen over arbeidsmigratie die betrekking hebben op de voorwaarden voor toegang en verblijf voor seizoensarbeiders en betaalde stagiairs. Het recht om asiel aan te vragen in de EU geeft uitdrukking aan solidariteit als Europese waarde. In 2008 zal de Commissie verdere stappen voorstellen om een gemeenschappelijk migratiebeleid te ontwikkelen en maatregelen nemen om in 2010 het gemeenschappelijk Europees asielstelsel te verwezenlijken. Ten slotte moet de EU illegale migratie voorkomen, mensenhandel tegengaan en de buitengrenzen beschermen. In 2008 zal verder invulling worden gegeven aan het bureau voor de buitengrenzen en zullen de lidstaten worden bijgestaan bij de aanpak van illegale migratie door middel van een Europees toezichtssysteem. De Commissie zal ook de externe dimensie verder ontwikkelen via een gecombineerde migratie en ontwikkelingsagenda, in het bijzonder met Afrika.

Welvaart

Zoals hierboven al werd opgemerkt, zullen het tegengaan van en het aanpassen aan klimaatverandering, de verdere ontwikkeling van het energiebeleid voor Europa en de uitvoering van de Lissabonstrategie in 2008 een cruciale bijdrage leveren aan de welvaart in de EU.

Betaalbaar en duurzaam vervoer is een voorwaarde om de interne markt optimaal te kunnen benutten. Om het negatieve effect van de vervoerssector op het milieu te beperken, zal de Commissie een actieplan over stedelijk vervoer opstellen, alsmede een witboek om het concurrentievermogen en de efficiëntie van het zeevervoer te verbeteren door de kustvaart meer bij de logistieke keten te betrekken, en een wetgevingsvoorstel om de uitstoot van stikstofoxide door vliegtuigen te beperken.

Levenslang leren blijft een cruciaal onderdeel van de Lissabonstrategie. Het verbetert het concurrentievermogen en de inzetbaarheid, maar bevordert ook persoonlijke ontwikkeling, actief burgerschap en integratie.

Onderzoek en technologische ontwikkeling zijn van wezenlijk belang voor het bevorderen van duurzame ontwikkeling en innovatie en kunnen ervoor zorgen dat Europa in de toekomst een welvarende samenleving blijft met een stevig concurrentievermogen. Het 7e Europese kaderprogramma speelt een hoofdrol in de bevordering van Europees onderzoek en samenwerking in de Unie. Het is een van de belangrijkste instrumenten voor de verdere ontwikkeling van een Europese onderzoeksruimte, waar de Commissie vaart achter wil zetten. Een van de centrale elementen van het zevende kaderprogramma is de Europese Onderzoeksraad. Vanaf 2008 zal de onderzoeksraad worden bijgestaan door een uitvoerend agentschap, zodat hij als volwaardige pan-Europees financieringsbureau voor grensverleggend onderzoek kan functioneren. Het beheer van andere onderdelen van het zevende kaderprogramma zal worden geoptimaliseerd met behulp van een ander uitvoerend agentschap. In 2008 zal worden gewerkt aan de voorbereiding van het Europees Technologie-instituut (EIT) , dat in 2009 operationeel wordt. Het EIT zal de innovatiekloof tussen de EU en haar grootste concurrenten helpen dichten met strategisch onderzoek en onderwijs. Het gehele jaar door zullen de belangrijkste beleidslijnen zoals de Lissabonstrategie, het industriële concurrentievermogen, energie, milieu, gezondheid, het maritieme beleid, veiligheid en vervoer worden ondersteund met verschillende Europese onderzoeksinitiatieven.

Op basis van de evaluatie van de interne markt die in 2007 zal worden gepresenteerd, zal de Commissie met wetgevingsvoorstellen komen om burgers en bedrijven, met name kleine en middelgrote ondernemingen, ten volle te laten profiteren van de interne markt . Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan voorstellen op het gebied van financiële diensten of intellectuele eigendomsrechten. Wellicht moet ook meer aandacht worden besteed aan de toepassing van de regelgeving, niet alleen op concurrentiegebied, waar de meest schadelijke concurrentieverstorende praktijken en vormen van staatssteun moeten worden aangepakt, maar ook op het gebied van het vrije kapitaalverkeer. Er zullen specifieke voorstellen worden ingediend over de gemeenschappelijke geconsolideerde heffingsgrondslag voor de vennootschapsbelasting (CCCTB) voor ondernemingen en er zal nauwlettend worden toegezien op de tenuitvoerlegging van de EU-octrooistrategie. Ook op het gebied van de versterking van het vertrouwen van de consument en het bevorderen van de consumentenbescherming zal de Commissie in 2008 nieuwe voorstellen indienen. Daarbij kan worden gedacht aan wetgeving inzake de voornaamste contractuele rechten en verhaalmiddelen voor consumenten en aan de mogelijke uitbreiding van de werkingssfeer van de consumentenbeschermingsregels tot software en gegevens (bv. muziek of films) die worden gedownload van internet.

Afhankelijk van de resultaten van de raadpleging in het kader van het groenboek en van het actieplan 2007, zal het maritieme beleid van de EU om op duurzame wijze werkgelegenheid en groei te creëren in de met de kust en de zee verband houdende economie worden voortgezet door middel van een reeks initiatieven. Daarbij zal worden gekeken naar horizontale kwesties die verband houden met andere beleidsonderdelen, zoals internationale maritieme governance, zeeonderzoek, concurrentievermogen van de maritieme industrie, visserij en aquacultuur, toezicht en gegevensverzameling, de gemeenschappelijke Europese maritieme ruimte in het kader van het vervoersbeleid, veiligheid (bv. controle van de zeegrenzen, zie punt 2.4) en het milieu in het kader van de mariene strategie.

Welvaart: belangrijkste maatregelen voor 2008

Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid

• Strategisch verslag en follow-up van de eerste cyclus van de herziene Lissabonstrategie

Energie en vervoer

• Uitvoering en follow-up van het pakket maatregelen inzake energie en klimaatverandering

• Begin van de uitvoering van de maatregelen om een Europees gasnetwerk en een Europees elektriciteitsnet tot stand te brengen

• Follow-upinitiatieven in het kader van het Europees strategisch plan voor energietechnologie, met name op het gebied van hernieuwbare energiebronnen, duurzame kolentechnologie en kernafvalbeheer

• Herziening van het EU-olieopslagsysteem

• EU-actieplan voor stedelijk vervoer om de vervoerssector groener te maken

• Wetgevingsvoorstel om de uitstoot van stikstofoxide (Nox) door vliegtuigen te beperken

• Wetgevingsvoorstel over de beperking van de emissies door schepen

• Witboek over een gemeenschappelijke Europese maritieme ruimte om het zeevervoer te bevorderen

• Versterking van de Europese agentschappen voor veiligheid in het vervoer om de veiligheidsvoorschriften in het vervoer te vervolledigen

Algehele aanpak van migratie

• Richtlijnen inzake arbeidsmigratie, over de voorwaarden voor toegang en verblijf van seizoensarbeiders en betaalde stagiairs

Onderwijs, onderzoek en innovatie

• Oprichting van uitvoerende agentschappen om de Europese onderzoeksraad volledig operationeel te maken en de tenuitvoerlegging van de activiteiten in het kader van het zevende kaderprogramma te optimaliseren

• Voorbereidende acties — benoeming van de raad van bestuur en selectie van de eerste kennis- en innovatiegemeenschappen (KIG's) — om het Europees technologie-instituut (EIT) operationeel te maken

Interne markt

• Wetgevings- en andere voorstellen als follow-up van de conclusies van de evaluatie van de interne markt

• Follow-up van de nieuwe EU-octrooistrategie

• Voorstellen op basis waarvan ondernemingen voor hun EU-activiteiten gebruik kunnen maken van een gemeenschappelijke geconsolideerde heffingsgrondslag voor de vennootschapsbelasting (CCCTB)

Economische en Monetaire Unie

• Strategische evaluatie van de EMU na 10 jaar en voorstellen om de werking ervan te verbeteren

Het vertrouwen van de consument versterken en de consumentenbescherming verbeteren

• Wetgevingsinitiatieven om de consumentenbescherming te verbeteren, bv. op het gebied van de contractuele rechten en verhaalmiddelen voor consumenten

Maritiem beleid en toezicht

• Vaart zetten achter initiatieven om het maritieme beleid van de EU uit te voeren

Solidariteit

Zoals gezegd blijft het voor de EU in 2008 een belangrijke taak de klimaatverandering tegen te gaan in een geest van samenwerking binnen Europa, met de wereld daarbuiten en met toekomstige generaties.

De toepassing van de Reach -wetgeving voor de registratie en beoordeling van en de vergunningverlening ten aanzien van chemische stoffen is een kans voor Europa om te laten zien dat het mogelijk is het concurrentievermogen van het Europese bedrijfsleven te versterken en tegelijkertijd de gezondheid en het milieu van de Europese burgers te verbeteren.

In 2008 zal het hervormde gemeenschappelijke landbouwbeleid (GLB) worden 'gekeurd' om na te gaan of de hervorming van 2003 moet worden bijgesteld en om de weg te bereiden voor de toekomstige vorm en de toekomstige prioriteiten van het GLB. 2008 is ook het eerste jaar waarin we over één enkele gemeenschappelijke marktordening beschikken, een belangrijke stap naar vereenvoudiging en naar de totstandbrenging van de hervorming van de wijn-, de groente en fruit- en de katoensector. Op het gebied van het gemeenschappelijk visserijbeleid zal de Commissie het controlekader grondig herzien om ervoor te zorgen dat het in de gehele Unie wordt toegepast.

Op basis van de balans van de sociale realiteit en de tussentijdse evaluatie van de uitvoering van de sociale agenda, die beide in 2007 worden verwacht, zal de Commissie maatregelen voorstellen om de solidariteit en de toegang van burgers tot rechten en mogelijkheden te bevorderen. Als follow-up van het Europees jaar van gelijke kansen voor iedereen (2007) zal de Commissie haar gelijkekansenbeleid uitbreiden en versterken. Zij zal met name nieuwe initiatieven voorstellen om discriminatie op grond van geslacht, godsdienst of levensovertuiging, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid buiten de arbeidsmarkt te voorkomen en te bestrijden – en om de mogelijkheden om werk en gezin beter met elkaar te combineren, te vergroten. Bij de voorstellen ter bevordering van de sociale solidariteit kan ook een rol zijn weggelegd voor het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering , dat is opgericht om de inspanningen van de lidstaten ter ondersteuning van arbeidskrachten die werkeloos zijn geworden als gevolg van de openstelling van de markt en die nieuw werk zoeken, aan te vullen.

De Commissie zal nieuwe voorstellen indienen om het aanpassingsvermogen en de flexibiliteit van de Europese arbeidsmarkt te waarborgen en tegelijkertijd voor een hoog niveau van sociale bescherming te zorgen (" flexicurity "). Op basis van het strategisch verslag over de agenda van Lissabon zouden deze voorstellen kunnen worden verwerkt in de herziene geïntegreerde richtsnoeren, waarin ook meer aandacht voor jeugdwerkloosheid en zwart werk zal zijn.

2008 wordt een cruciaal jaar voor het Europese cohesiebeleid , omdat het het eerste jaar is waarin de nieuwe operationele programma's voor 2007-2013 worden uitgevoerd. De Commissie zal ten behoeve van de burgers ook een overzicht opstellen van de concrete resultaten van de programma's voor 2000-2006.

Om de grondrechten en het Europese burgerschap te bevorderen en te beschermen, zal de Commissie verdere maatregelen voorstellen voor de consulaire bescherming van EU-burgers buiten de Unie. Bij de bevordering van de grondrechten zal de klemtoon liggen op de rechten van het kind , waarbij specifieke voorstellen ter bestrijding van kinderarmoede zullen worden ingediend. De Commissie zal ook een nieuw programma voorstellen ter bescherming van kinderen die gebruik maken van internet en de nieuwe media.

Voortbouwend op de huidige ervaringen in de EU met het bestrijden van illegale drugs zal de Commissie ook een EU-drugsactieplan voor de jaren 2009-2012 opstellen.

De Commissie zal samen met de lidstaten nieuwe initiatieven nemen om meertaligheid te bevorderen, omdat dit een afspiegeling is van de culturele en taalkundige diversiteit van de EU en bijdraagt tot haar welvaart. Deze initiatieven zijn erop gericht de burgers bewust te maken van het belang van talenkennis voor het concurrentievermogen, de inzetbaarheid en het onderlinge begrip tussen verschillende culturen. Ten slotte zal de Commissie in 2008 het Europees Jaar van de interculturele dialoog gestalte geven ter ondersteuning van de culturele en taalkundige diversiteit en ter bevordering van actief burgerschap.

Solidariteit: belangrijkste maatregelen voor 2008

Klimaatverandering, milieu en gerelateerde initiatieven

• Afspraken voor na 2012 over de vermindering van de CO2-uitstoot in de EU tot een duurzaam niveau, vóór de conferentie van de partijen bij het VN-klimaatveranderingsverdrag in 2009

• Initiatieven om aanpassing aan milieueisen en duurzame productie en consumptie te bevorderen

• Toepassing van de Reach-wetgeving en opzetten van het Europees Agentschap voor chemische stoffen in Helsinki

• Mededeling over wereldwijde monitoring voor milieu en veiligheid (GMES)

Landbouw en visserij

'Keuring' van de hervormingen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid van 2003-2004

• Tenuitvoerlegging van één enkele gemeenschappelijke marktordening in de landbouw

• Grondige herziening van de regelgeving inzake controle en handhaving van het gemeenschappelijk visserijbeleid

Sociale solidariteit

• Tenuitvoerlegging van het Europees Sociaal Fonds en het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering

• Voorstellen ter verduidelijking van de toepassing van het Gemeenschapsrecht op sociale diensten, mogelijk in combinatie met EU-kwaliteitscriteria voor sociale diensten van algemeen belang, als follow-up van het witboek van de Commissie

• Initiatieven om de Europese arbeidswetgeving te modernisering, met name ten aanzien van 'flexicurity'

Gelijke kansen

• Initiatieven om discriminatie buiten de arbeidsmarkt te bestrijden

• Initiatief om het combineren van werk en gezin gemakkelijker te maken

Cohesiebeleid

• Inventarisatie van de resultaten van de programma's in het kader van het Cohesiebeleid 2000-2006

Versterking van het Europees burgerschap en bescherming van de grondrechten

• Voorstellen betreffende de consulaire bescherming van EU-burgers

• Bevordering van de kinderrechten via het Forum voor de rechten van het kind

• Opzet van een programma ter bescherming van kinderen die gebruik maken van internet en de nieuwe media (2009-2013)

Justitie en binnenlandse zaken

• EU-drugsactieplan (2009-2012)

• Asielbeleidsplan ter voorbereiding van de tweede fase van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel

• Wetgevingsvoorstel op het gebied van erfopvolging en testamenten

• Mededeling over beslag op banktegoeden

Interculturele dialoog en meertaligheid

• Strategie ter bevordering van meertaligheid, in samenwerking met de lidstaten

• Acties in het kader van het Europees Jaar van de interculturele dialoog

Veiligheid en vrijheid

Het vrij verkeer van personen waarborgen in de uitgebreide Unie is een van de belangrijkste doelstellingen van de EU. Het voltooien van het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) moet ervoor zorgen dat vanaf 2008 meer EU-lidstaten zich kunnen aansluiten bij de Schengenzone.

Het Haags Programma (2005-2009) blijft het kader voor intensievere samenwerking ter bevordering van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid in de EU. Er komen verdere maatregelen om georganiseerde criminaliteit en terrorisme te bestrijden , waaronder maatregelen om de uitwisseling van informatie tussen rechtshandhavingsinstanties te vergemakkelijken en maatregelen om radicalisering te voorkomen.

De Commissie zal ook verdere maatregelen voorstellen om de veiligheid en de gezondheid van de EU-burgers te bevorderen, zoals het uitbouwen van de huidige samenwerking op het gebied van civiele bescherming en het vaststellen en toepassen van EU-normen inzake voedselveiligheid, diergezondheid en –welzijn en de gezondheid van planten. In het kader van de bestrijding van de namaak van goederen zullen de douanecontroles worden aangescherpt om de veiligheid te verhogen en de consumenten te beschermen. Ook het juridisch kader voor farmaceutische producten zal worden herzien om ervoor te zorgen dat geneesmiddelen veilig zijn, patiënten duidelijke informatie krijgen en toegang hebben tot veilige, niet te dure en kwalitatief goede gezondheidsdiensten en -producten.

In 2008 buigt de Commissie zich over de bescherming van kritieke communicatie- en informatie-infrastructuur en over de problemen die verband houden met privacy en beveiliging van nieuwe communicatienetwerken.

Veiligheid en vrijheid: belangrijkste maatregelen voor 2008

Vrij verkeer en beheer van de EU-buitengrenzen

• Invoering van het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) zodat meer lidstaten kunnen toetreden tot de Schengenzone

• Nieuwe maatregelen om de buitengrenzen van de EU te beheren, zoals de verdere ontwikkeling van het bureau voor de buitengrenzen (Frontex), verbetering van de grenscontroles op zee door middel van netwerken en een Europees toezichtssysteem om de lidstaten te helpen te toenemende stroom illegale immigranten aan te pakken

• Invoering van het visuminformatiesysteem (VIS) als voorbereiding van het gemeenschappelijk visumbeleid

Bestrijding van georganiseerde criminaliteit en terrorisme

• Invoering van een centrale databank voor vingerafdrukken

• Uitvoering van een beleid om gewelddadige radicalisering tegen te gaan

• Intensivering van de samenwerking tussen de lidstaten bij het opsporen en vervolgen van ernstige grensoverschrijdende en georganiseerde criminaliteit door middel van Eurojust

Civiele bescherming

• Versterking van het mechanisme voor civiele bescherming en ontwikkeling van een geïntegreerde rampenpreventiestrategie voor rampen in de EU of in landen die deelnemen aan het mechanisme

Gezondheid en veiligheid

• Aanbeveling over de veiligheid van patiënten en de kwaliteit van gezondheidsdiensten

• Toezien op de naleving van EU-normen inzake voedselveiligheid, diergezondheid en –welzijn en de gezondheid van gewassen

• Ontwikkeling van een juridisch kader voor risicoanalyse door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) van genetisch gemodificeerde levensmiddelen en diervoeders

• Herziening van het juridisch kader voor geneesmiddelen

• Modernisering van de wetgeving inzake medische hulpmiddelen om de veiligheid van patiënten en gebruikers te verbeteren en tegelijkertijd voor duidelijke regelgeving te zorgen

• Initiatief op het gebied van telegeneeskunde voor het beheer van chronische ziekten (gezondheidsmonitoring thuis)

• Ontwikkeling van infrastructuur voor crisisparaatheid op het gebied van gezondheid en veiligheid

Bescherming van kritieke informatie-infrastructuur en vergroting van het vertrouwen van de burgers

• Initiatief op het gebied van de bescherming van kritieke communicatie- en informatie-infrastructuur

• Initiatief op het gebied van privacy en vertrouwen in de informatiemaatschappij

Europa als partner in de wereld

Europa moet ernaar blijven streven om, in aansluiting op het interne beleid, op het wereldtoneel met één krachtige stem te spreken en onze gemeenschappelijke waarden en doelstellingen uit te dragen , met behulp van alle instrumenten en al het beleid waarover zij beschikt om de belangen van de Unie te verdedigen. Daarbij gaat het om het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB), het Europees veiligheids- en defensiebeleid (EDVB), het gemeenschappelijk handelsbeleid, het ontwikkelingsbeleid, humanitaire hulp en de externe dimensie van het interne beleid. Het verband tussen het interne en het externe beleid wordt sterker. Dat geldt zeker ten aanzien van het concurrentievermogen, want een coherent en goed geformuleerd intern beleid en een goed werkende interne markt in de EU hebben gevolgen voor het concurrentievermogen van Europese ondernemingen op de wereldmarkt. Centrale beleidslijnen zoals klimaatverandering en biodiversiteit, demografische ontwikkeling en migratie, terrorisme en georganiseerde criminaliteit, of energie moeten in een mondiale context worden gezien.

Toetredingsonderhandelingen zullen worden gevoerd op basis van de hernieuwde consensus over uitbreiding en de aangescherpte regels betreffende de toetreding die op de Europese Raad van december 2006 zijn vastgesteld. Of voor de Westelijke Balkanlanden een toekomst in de Europese Unie in het verschiet ligt, hangt mede af van de toekomstige regeling van de status van Kosovo. Een positief resultaat in dit opzicht is ook bepalend voor de vorderingen van Servië op de weg naar de EU.

Beleidsinstrumenten zoals het Europese nabuurschapsbeleid, de strategie voor Afrika, de Europese consensus inzake ontwikkeling en de agenda op het gebied van het externe concurrentievermogen in het kader van 'Europa als wereldspeler' blijven het kader voor belangrijke initiatieven.

Bij het Europees nabuurschapsbeleid zal worden voortgebouwd op de jaarlijkse evaluatie van eind 2007. Daarbij zal in het bijzonder aandacht worden besteed aan de uitvoering van sectorale programma's op het gebied van migratie, opleiding en energie en aan het uitbreiden van handelsbetrekkingen, het bevorderen van economische integratie en het vergemakkelijken van mobiliteit. Wat ook moet worden bevorderd is nauwere samenwerking rond de Zwarte Zee.

De inspanningen om wereldwijd nauwere politieke en economische banden met onze partners aan te knopen (zoals met Rusland, Oekraïne, Japan, Korea, China, India, de Asean en Latijns-Amerika) moeten worden opgevoerd. Het trans-Atlantische partnerschap moet worden versterkt en voortdurend worden aangepast aan de ontwikkeling van gemeenschappelijke problemen om invulling te geven aan de kwaliteit van de betrekkingen tussen onze volkeren en aan onze verantwoordelijkheid voor het creëren van een internationaal klimaat dat bevorderlijk is voor vrede, veiligheid, welvaart en duurzame ontwikkeling.

De Unie werkt hard aan de succesvolle afsluiting en de toepassing van de ontwikkelingsronde van Doha in het kader van de wereldhandelsbesprekingen. Dit mondiale kader zal worden aangevuld met bilaterale onderhandelingen over een nieuwe generatie vrijhandelsovereenkomsten met belangrijke opkomende economieën. Bij de uitvoering van de agenda in het kader van 'Europa als wereldspeler' zal vooral worden gestreefd naar betere markttoegang, doeltreffende handelsbeschermingsinstrumenten en betere bescherming van intellectuele eigendomsrechten.

De EU zal haar institutionele betrekkingen met Afrika op alle niveaus verbeteren, met name met de Afrikaanse Unie (AU). De EU en de AU zullen een gezamenlijke EU-Afrikastrategie ontwikkelen waarin de nieuwe prioriteiten van de betrekkingen van de EU met Afrika worden geformuleerd en die als follow-up van de EU-Afrika top zal worden uitgevoerd. In 2008 zal worden begonnen met de uitvoering van het tiende Europees Ontwikkelingsfonds (EOF), een belangrijk kader voor samenwerking en financieringsregelingen tussen Europa en de landen van Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan (ACS). Het EOF beschikt over 22,7 miljard euro voor de periode 2008-2013. Het dient ook synergie na te streven met de economische partnerschapsovereenkomsten , die vanaf 2008 zullen worden toegepast en die de hoeksteen vormen van de regionale integratie van de ACS-staten en van hun ontwikkeling in het algemeen.

De stabilisering en wederopbouw in het Midden-Oosten en Zuid-Azië moeten worden voortgezet en de Unie dient zich nog meer in te zetten voor conflictpreventie, crisisbeheersing en vredesopbouw door gecoördineerd gebruik te maken van alle beschikbare instrumenten. De Commissie zal de mogelijkheden van de Unie om rampen en crises op te vangen verder uitbreiden door een gecoördineerd gebruik van alle beschikbare instrumenten, waaronder noodhulp en humanitaire hulp. Het sturen van waarnemers bij verkiezingen en het doeltreffend uitvoeren van andere mensenrechten- en democratiseringsprogramma's leveren een belangrijke bijdrage aan de bevordering van onze fundamentele waarden buiten de Europese Unie.

De EU moet ook blijven streven naar het verbeteren van de coherentie, doeltreffendheid en zichtbaarheid van haar externe beleid. De Commissie blijft werken aan de verdere ontwikkeling van een politieke en diplomatieke cultuur in haar externe diensten.

Europa als partner in de wereld: belangrijkste maatregelen voor 2008

Uitbreiding

• Voortzetting van de toetredingsonderhandelingen met Kroatië en Turkije op basis van de nieuwe uitbreidingsconsensus

• Beheer van de consequenties van de regeling van de toekomstige status van Kosovo en de gevolgen daarvan voor de betrekkingen met de landen in die regio

• Tenuitvoerlegging van het bestaande netwerk van stabilisatie- en associatieovereenkomsten en vorderingen boeken in het stabilisatie- en associatieproces met Servië

Europees nabuurschap en Rusland

• Belangrijke vorderingen boeken bij het sluiten van een nieuwe overeenkomst met Rusland of deze uitvoeren

• Belangrijke vorderingen boeken bij het sluiten van een uitgebreide overeenkomst met Oekraïne

• Beginnen met de onderhandelingen voor nieuwe partnerschaps- en samenwerkingsovereenkomsten met Armenië, Azerbeidzjan, Georgië en Moldavië

• Intensivering van de betrekkingen met Algerije, Belarus, Libië en Syrië, afhankelijk van de politieke ontwikkelingen

• Voortzetting van de bijdragen van de Europese Unie aan het vredesproces in het Midden-Oosten en van de steun aan de Palestijnse Autoriteit

Wereldwijd

• Afsluiting en tenuitvoerlegging van de ontwikkelingsronde van Doha

• Follow-up van de resultaten van de EU-AU-top van 2007

• Beginnen met de uitvoering van de economische partnerschapsovereenkomsten en het tiende EOF

• Intensivering van de samenwerking met de ACS-staten en andere ontwikkelingslanden, met name op energie- en migratiegebied, in aansluiting op het actieplan inzake klimaatverandering en ontwikkelingssamenwerking en de algehele aanpak van migratie

• Follow-up van de resultaten van de EU-US-top (2007) en versterking van de politieke, economische en handelsbetrekkingen met de Verenigde Staten

• Vorderingen bij of afronding van de onderhandelingen over overeenkomsten met China en India als strategische partners van de EU, alsmede met andere partners in Azië (Asean, Zuid-Korea) en Latijns-Amerika (Andesgemeenschap, Midden-Amerika)

• Herziening van de betrekkingen met Brazilië, rekening houdend met de onderhandelingen over een associatieovereenkomst, inclusief een vrijhandelsovereenkomst, met Mercosur, en sluiting/tenuitvoerlegging van associatieovereenkomsten met de Andesgemeenschap en Midden-Amerika

• Intensivering van de samenwerking met de belangrijkste productie-, doorvoer- en consumptielanden over de bevordering van duurzame energie en energie-efficiëntie

• Voortzetting van het EU-optreden in Afghanistan en blijven bijdragen aan stabiliteit in de Golfregio, met het accent op Iran en Irak

Betere regelgeving – de kern van het dagelijks werk van de Commissie

Het vereenvoudigen en verbeteren van de regelgeving voor het bedrijfsleven en de burgers van de EU is voor de Commissie vanaf haar aantreden een topprioriteit geweest. In 2006 heeft de Commissie het programma voor betere regelgeving herzien. 2007 wordt het jaar van verbetering van het effectbeoordelingssysteem, de start van een actieprogramma om onnodige administratieve belasting als gevolg van nationale en EU-wetgeving te voorkomen en de uitvoering van het bijgestelde vereenvoudigingsprogramma. In 2008 zal de voltooiing van deze maatregelen centraal staan.

Op basis van de uitkomsten van de externe evaluatie van het effectbeoordelingssysteem van de Commissie, die in maart 2007 worden verwacht, en van de ervaringen met de Effectbeoordelingsraad , kan de Commissie nagaan op welke punten haar interne richtsnoeren voor effectbeoordeling moeten worden bijgesteld. In 2008 moeten het Europees Parlement, de Raad en de Commissie ook de toepassing van de interinstitutionele gemeenschappelijke aanpak van effectbeoordelingen van midden 2006 evalueren. Het meten van administratieve kosten, een onderdeel van het in januari 2007 vastgestelde actieprogramma, moet in november 2008 worden afgerond. In samenwerking met de lidstaten zal de Commissie zich sterk blijven inzetten voor een aanzienlijke en aantoonbare vermindering van de administratieve lasten voor het EU-bedrijfsleven.

Het realiseren van de initiatieven die zijn aangekondigd in het meerjarige vereenvoudigingsprogramma zal in 2008 worden voortgezet, waarbij geleidelijk steeds meer vereenvoudigingsvoorstellen zullen worden ingediend om de administratieve lasten te verminderen. In 2008 moet ook het Commissieprogramma voor de codificatie van de bestaande wetgeving in alle officiële talen worden afgerond .

Betere handhaving van het Gemeenschapsrecht, bijvoorbeeld door meer overleg met de lidstaten om te zorgen voor tijdige invoering en doeltreffende en eerlijke toepassing van die wetgeving, blijft in 2008 een prioriteit voor de Commissie; dit sluit ook aan op een mededeling over de toepassing van het Gemeenschaprecht die in 2007 moet worden goedgekeurd.

Verbetering van de communicatie en communicatieprioriteiten voor 2008

Communicatie met de burgers over Europese onderwerpen blijft ook in 2008 een belangrijke taak voor de Europese Commissie. Zowel de diensten in Brussel als de vertegenwoordigingen en de delegaties in derde landen zullen zich hiervoor blijven inzetten.

De communicatieprioriteiten van 2008 moeten gebaseerd zijn op de politieke prioriteiten van de jaarlijkse beleidsstrategie, de resultaten van onderzoek naar wat de burgers bezighoudt en de nieuwste inzichten in doeltreffende communicatie.

Uit recent onderzoek blijkt dat de burgers vooral zijn geïnteresseerd in de sociale dimensie van de EU in het kader van de globalisering (waarbij het met name om banen en de angst voor werkloosheid gaat) en in migratie . De belangstelling voor energie en klimaatverandering neemt toe. Vanzelfsprekend moeten onderwerpen zoals de globalisering en een drieledige duurzame ontwikkeling (economisch, sociaal en in milieuopzicht) deel uitmaken van de communicatieprioriteiten.

De ervaring heeft geleerd dat de volgende factoren bepalend zijn voor het welslagen van een communicatiestrategie:

- er moeten specifieke onderwerpen worden gekozen waarmee de burger zich gemakkelijk kan identificeren; De rol van de Europese instellingen op de gebieden waarop de communicatie betrekking heeft, moet duidelijk zijn;

- communicatie moet lokaal gericht zijn en de boodschap moet worden aangepast aan de doelgroep, de sector of het land;

- goede planning en coördinatie zijn essentieel.

Op basis van deze punten en de politieke prioriteiten die in de jaarlijkse beleidsstrategie 2008 worden geformuleerd, moet de Commissie zich op de volgende communicatieprioriteiten richten:

Communicatieprioriteiten voor 2008

• De begrotingsherziening

• De evaluatie van de interne markt

• De balans van de sociale realiteit

• Migratie

• De institutionele regeling

• Energie en klimaatverandering

• De rol van de EU in de wereld

De Commissie zal haar inspanningen en middelen vooral richten op de belangrijkste prioriteiten, maar ook blijven streven naar betere communicatie over alle beleidsterreinen van Europa.

DEEL II: ALGEMEEN KADER VOOR PERSONELE EN FINANCIËLE MIDDELEN VOOR 2008

Personeel

Versterking in verband met de uitbreiding

Op basis van de beoordeling van de Commissie heeft de begrotingsautoriteit haar goedkeuring gehecht aan de aanwerving van 3 960 extra personeelsleden tussen 2003 en 2008. Dit zou de Commissie in staat moeten stellen haar werkterrein uit te breiden tot de tien nieuwe lidstaten en haar institutionele taken te vervullen. In 2008 zal de Commissie de resterende 640 extra personeelsleden vragen om op kruissnelheid te komen. Overeenkomstig de mededeling over de gevolgen van de toetreding van Roemenië en Bulgarije voor het personeelsbestand, geraamd op 850 nieuwe personeelsleden voor de periode 2006-2009, vraagt de Commissie in 2008 om 250 nieuwe posten. Daarnaast vraagt de Commissie voor 2008 890 extra personeelsleden om de extra werklast na de uitbreiding op te vangen en haar vier beleidsprioriteiten voor zover die verband houden met de uitgebreide Unie, te verwezenlijken. Zij zal ook het gehele jaar de indienstneming van onderdanen van de nieuwe lidstaten nauwlettend blijven volgen om ervoor te zorgen dat de streefcijfers die de Commissie voor de EU-12 heeft vastgesteld, worden gehaald. De uiteindelijke toewijzing van personeel aan de diensten in 2008 zal ook worden bijgesteld in het licht van de resultaten van de afzonderlijke diensten in dit opzicht in 2007.

Bijdrage aan een centrale pool

Afgezien van deze nieuwe posten zal de Commissie door middel van een herschikking van personeel de prioritaire initiatieven uitvoeren die geen verband houden met de uitbreiding. Een van deze prioriteiten is het openen en opwaarderen van delegaties en het versterken van het bestaande netwerk. Er zal ook de nodige aandacht uitgaan naar audit en daarmee verband houdende taken in de onderzoekssector. Het vaststellen van negatieve prioriteiten en de mogelijkheden voor interne verschuivingen van personeel zijn een belangrijke factor geweest bij de beoordeling van verzoeken om nieuw personeel. De Commissie richt zich ook op personeelsverschuivingen tussen de diensten en zal daartoe evenals in de afgelopen jaren een centrale pool vormen, bestaande uit 1% van het totale personeelsbestand, verspreid over alle diensten. De middelen die worden bespaard als gevolg van uitbesteding (aan uitvoerende agentschappen) zullen ook worden gebruikt voor de prioriteiten die in deze mededeling en door de begrotingsautoriteit worden gesteld. Evenals vorig jaar zal de Commissie ook posten voor de korte termijn toewijzen voor tijdelijke taken, wat in de toekomst moet leiden tot een flexibeler en dynamischer toewijzingsbeleid.

Extra personeel dat moet worden toegewezen aan de vier politieke prioriteiten

Onderstaande tabel bevat een overzicht van de personele middelen die waarschijnlijk nodig zullen zijn voor het starten van nieuwe initiatieven of het versterken van lopende activiteiten, naar prioriteit en naar financieringsbron.

Tabel 1 – Toewijzen van personele middelen aan de JBS-prioriteiten voor 2008

JBS-prioriteiten voor 2008 | Nieuwe middelen in verband met de uitbreiding | Herindeling tussen de diensten | Herindeling binnen de diensten | Totale voor de prioriteiten beschikbare middelen |

1. Welvaart | 123 | 46 | 53 | 222 |

2. Solidariteit | 125 | 20 | 79 | 224 |

3. Beveiliging | 100 | 27 | 12 | 139 |

4. Externe dimensie | 77 | 109 | 27 | 213 |

Uitbreiding van bestaande activiteiten tot de uitgebreide Unie (met inbegrip van de geleidelijke stopzetting van pretoetredingsactiviteiten) of andere veranderingen in de werkdruk | 465 | 85 | 107 | 657 |

TOTAAL | 890 | 287 | 278 | 1 455 |

De toewijzing van nieuwe met de uitbreiding verband houdende middelen aan de verschillende beleidsterrein zal worden afgerond tijdens de opstelling van het voorontwerp van begroting 2008, waarbij ook de uitsplitsing naar personeelsformatie en extern personeel wordt gemaakt. Daarnaast is de Commissie op voorstel van het Europees Parlement begonnen met een tussentijdse inventarisatie van de personele middelen. Deze jaarlijkse beleidsstrategie voor 2008 heeft hoofdzakelijk betrekking op de totale met de uitbreiding verband houdende behoeften en op de personeelsverschuivingen die nodig zijn om in te spelen op politieke veranderingen tussen 2007 en 2008, terwijl de tussentijdse inventarisatie de vooruitzichten voor de toekomst moet vaststellen, maar ook gevolgen kan hebben voor de definitieve toewijzingen voor 2008. Sommige posten voor 2008 zullen dan ook pas op basis van deze inventarisatie worden toegewezen.

Verschuivingen in de toewijzing van financiële middelen

De JBS 2008 is de tweede beleidsstrategie in het kader van het financiële kader voor 2007-2013. Voor de meeste nieuwe programma's zijn de rechtsgronden onlangs goedgekeurd en waar nodig is de financiële programmering (mei 2006) daaraan aangepast (januari 2007). In sommige gevallen is de definitieve goedkeuring nog niet rond, wat gevolgen kan hebben voor het uitgavenpatroon. In 2008 kunnen bepaalde initiatieven dus vroegtijdig worden uitgevoerd zonder dat dit gevolgen heeft voor de marges in de rubrieken, want de programma's waarvoor de rechtsgrond later wordt goedgekeurd, worden uitgesteld. Onderstaande verschuivingen in de toewijzing van de financiële middelen zijn gebaseerd op de prioriteiten voor 2008.

Tabel 2 – Verschuivingen in de financiële middelen op basis van de prioriteiten voor 2008 in vergelijking met de financiële programmering 2008-2013 (Voorlopige cijfers) |

Indicatieve veranderingen van de financiële middelen |

Prioriteiten en beleidsgebieden | Kredieten voor vastleggingen (in miljoen euro) |

2008 | 2009-2013 |

Prioriteit 1 |

Energie en vervoer | 9.8 | 90.1 |

Prioriteit 2 |

Milieu | 2.0 | 10.6 |

Prioriteit 3 |

Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid | 13.4 | 16.4 |

Prioriteit 4 |

Buitenlandse betrekkingen | 2.0 | 10.0 |

Ontwikkeling | 21.1 | 59.0 |

TOTAAL | 48.3 | 186.1 |

Financiële gevolgen van de prioriteit „welvaart”

Rubriek 1a, waarvoor in totaal 9 776,4 miljoen euro is geprogrammeerd voor 2008, omvat alle programma's die van belang zijn voor de Lissabonstrategie: onderzoek, levenslang leren (LLL), concurrentievermogen en innovatie (CIP) en trans-Europese vervoersnetwerken (TEN-V). Al deze programma's zullen de Europese economie dynamischer en concurrerender maken. Behalve voor het TEN-V-programma zijn alle rechtsgronden goedgekeurd.

Op het gebied van vervoer wordt voorgesteld de financiële middelen voor het Europees Spoorwegbureau, het Europees Agentschap voor maritieme veiligheid, het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart en de Toezichthoudende autoriteit Galileo in 2008 in totaal met 9,8 miljoen euro te verhogen. Dit kan echter gedeeltelijk worden weggestreept tegen de verlaging voor het TEN-V-programma, waardoor de beschikbare marge in rubriek 1a niet verandert. De situatie van deze agentschappen voor de periode 2009-2013 wordt in een later stadium beoordeeld.

Financiële gevolgen van de prioriteit „solidariteit”

In rubriek 2 wordt 2 miljoen euro extra geprogrammeerd voor de bijkomende activiteiten van het Europees Milieuagentschap, die van essentieel belang zijn voor het tijdig verkrijgen van betrouwbare beleidsondersteunende informatie. Het accent zal liggen op het volgen van mondiale ontwikkelingen in het klimaat, biodiversiteit en ecosysteembeoordeling, een prioriteit voor Europa. Andere initiatieven die onder rubriek 2 vallen zullen met de al geprogrammeerde middelen worden gefinancierd, indien nodig met behulp van verschuivingen.

Financiële gevolgen van de prioriteit „veiligheid”

Voor de totstandbrenging van een justitiële ruimte in strafrechtelijke en burgerrechtelijke zaken, een initiatief in het kader van rubriek 3a, wordt voor elk jaar van de financiële programmering 2008-2013 2,5 miljoen euro extra uitgetrokken voor Eurojust. Eurojust bevordert en verbetert de coördinatie van onderzoek en opsporing tussen de bevoegde instanties van de lidstaten en draagt zo bij tot de ontwikkeling van een Europese ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid. Dit zal worden gecompenseerd met verlagingen van andere programma's in dezelfde rubriek.

Om het beheer van de gemeenschappelijke buitengrenzen te verbeteren, wordt voorgesteld de financiële middelen van het Frontex-bureau in 2008 met 10,9 miljoen euro te verhogen. Deze verhoging zal worden gevolgd door een verdere vervroegde besteding van 6,9 en 7 miljoen euro in respectievelijk 2009 en 2010. Daarentegen zal er in 2011 geen verhoging plaatsvinden. Evenals bij Eurojust zal de extra 10,9 miljoen euro in 2008 worden verkregen door de bedragen van de programma's die later van start gaan, aan te passen.

Voor het beheer van de buitengrenzen zal de Commissie zich baseren op de resultaten van de evaluatie van het Frontex-bureau in 2007, met name voor de mogelijke uitbreiding van de taken van het bureau tot veiligheidskwesties die verband houden met goederen, de inzet van snelle grensinterventieteams en het formuleren van nieuwe voorstellen voor de verdere ontwikkeling van de geïntegreerde grensbeheerstrategie. Een aantal fundamentele instrumenten moet in 2007 worden goedgekeurd en in 2008 worden toegepast, zoals de visumcode, het visuminformatiesysteem en het nieuwe juridische kader voor de organisatie van consulaire diensten voor de behandeling van visumaanvragen. De Commissie zal daarbij een actievere rol op het gebied van de lokale consulaire samenwerking moeten gaan spelen.

Financiële gevolgen van de prioriteit „externe dimensie”

Voor rubriek 4, die de externe dimensie omvat, wordt voorgesteld 23,1 miljoen euro extra toe te voegen aan de financiële programmering voor 2008. Het grootste deel van dit bedrag, 19,5 miljoen euro, is bestemd voor twee nieuwe initiatieven op het gebied van klimaatverandering en duurzame energie, met meerjarige gevolgen, die de Commissie in januari 2007 heeft aangekondigd in haar energie en klimaatveranderingspakket.

Het gaat hierbij in de eerste plaats om de 'global climate policy alliance', die aanpassingsmaatregelen en activiteiten ter bestrijding van klimaatverandering in ontwikkelingslanden moet ondersteunen. De oorspronkelijke afspraken in het kader van het Kyoto-Protocol vervallen eind 2012 en de internationale gemeenschap moet uiterlijk in 2009 nieuwe afspraken maken. De Commissie heeft een ambitieus voorstel op tafel gelegd om emissies te verminderen en de temperatuurstijging te beperken tot 2°C. Het voorstel heeft alleen kans van slagen als zoveel mogelijk ontwikkelingslanden achter de doelstellingen staan. De global climate policy alliance zal proberen de doelstellingen te verwezenlijken door middel van een politieke coalitie tussen de EU en ontwikkelingslanden en door gebruik te maken van middelen voor nationale investeringen, met name voor aanpassing. Een toezegging van 50 miljoen euro voor de periode 2008-2010, waarvan 10 miljoen in 2008, moet dienen als katalysator voor vergelijkbare bijdragen van de EU-lidstaten, die het grootste deel van de financiering op zich moeten nemen. Daarnaast moeten ook verdere bijdragen van het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) worden overwogen. De Commissie zal bijdragen in de vorm van subsidies.

In de tweede plaats betreft het de versterking van het Wereldfonds voor energie-efficiency en hernieuwbare energie (Geeref). Geeref is een vernieuwend publiek-privaat financieringsinstrument dat particuliere financiering moet mobiliseren voor projecten op het gebied van energie-efficiëntie en hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden en overgangseconomieën. Voor een gezwinde start van het fonds is een aanzienlijke bijdrage van de EU-begroting nodig en de Commissie heeft voorgesteld in de periode 2007-2010 80 miljoen euro bij te dragen aan het Geeref. Om deze doelstelling te verwezenlijken zal de oorspronkelijke financiële programmering van Geeref voor 2008-2010 worden aangevuld met drie tranches van elk 9,5 miljoen euro.

Geld dat in het kader van de global climate policy alliance wordt verstrekt, vult de particuliere Geeref-financiering aan en stimuleert publieke aanpassingsinvesteringen. De extra middelen voor deze twee initiatieven worden toegewezen aan het beleidsterrein 'Ontwikkeling', in het kader van het programma 'Milieu en duurzaam beheer van natuurlijke hulpbronnen, met inbegrip van energie' (ENRTP).

Er wordt 2 miljoen euro extra toegewezen aan het initiatief met betrekking tot een communicatiestrategie voor het externe beleid van de Europese Unie 2006-2009 (doc. C/2006/329). Het verhogen van de kennis van en het inzicht in het externe beleid van de EU is een belangrijke prioriteit van de EU, zoals blijkt uit het strategisch document 'Europa in de wereld' dat bij de Europese Raad van juni 2006 is ingediend. Met deze extra middelen kunnen de huidige activiteiten (die voornamelijk gericht zijn op het nabuurschapsbeleid en het GBVB/EVDB) worden uitgebreid tot thema's zoals crisisbeheer en de externe aspecten van klimaatverandering en energiebeleid.

Er wordt 1,6 miljoen euro extra uitgetrokken voor onderzoek en bewustmakingsactiviteiten die ertoe moeten leiden dat er op Europees niveau op het gebied van ontwikkeling met kennis van zaken wordt gedebatteerd en beleid wordt gemaakt. Overeenkomstig de Europese consensus inzake ontwikkeling zullen de Commissie en de lidstaten een Europees onderzoeksnetwerk vormen om de analysecapaciteit ter ondersteuning van de beleidsvorming op ontwikkelingsgebied te vergroten en een goed onderbouwd Europees ontwikkelingsrapport op te stellen. Daarnaast bestaat na de succesvolle proef in 2006, die in 2007 wordt herhaald, brede consensus over het jaarlijks organiseren van de Europese ontwikkelingsdagen als evenement in het kader van het internationale en het Europese ontwikkelingsbeleid, waar alle belangrijke partijen bij worden betrokken.

Op het beleidsterrein 'Belastingen en douane-unie' worden voorzieningen getroffen om de internationale dialoog over belastingen te ondersteunen en het ervoor te zorgen dat de EU toetreedt tot de Werelddouaneorganisatie (WCO).

Overzicht van de veranderingen per rubriek van het financiële kader

(in miljoen euro) |

RUBRIEKEN | 2008 | Verwachting 2009-2013 |

Oorspronke-lijke program-mering* | JBS-veran-dering | Herziene program-mering | Oorspronke-lijke program-mering* | JBS-veran-dering | Herziene program-mering |

1a. Concurrentievermogen ter bevordering van groei en werkgelegenheid |

FK-maximum subrubriek 1a | 9,847.0 | 9,847.0 | 65,222.0 | 65,222.0 |

Totaal subrubriek 1a | 9,776.4 | 0.0 | 9,776.4 | 64,462.9 | 0.0 | 64,462.9 |

Marge | 70.6 | 70.6 | 759.1 | 759.1 |

1b. Cohesie ter bevordering van groei en werkgelegenheid |

FK-maximum subrubriek 1b | 46,888.8 | 46,888.8 | 245,301.1 | 245,301.1 |

Totaal subrubriek 1b | 46,888.8 | 0.0 | 46,888.8 | 245,301.1 | 0.0 | 245,301.1 |

Marge | 0,0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 |

2. Bescherming en beheer van natuurlijke hulpbronnen |

FK-maximum rubriek 2 | 58,800,0 | 58,800.0 | 300,974.0 | 300,974.0 |

Totaal rubriek 2 | 58,742,8 | 2.0 | 58,744.8 | 300,639.5 | 10.6 | 300,650.1 |

Marge | 57.2 | 55.2 | 334.5 | 323.9 |

3a. Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid |

FK-maximum rubriek 3a | 747.0 | 747.0 | 6,170.0 | 6,170.0 |

Totaal rubriek 3a | 714.2 | 0.0 | 714.2 | 5,840.6 | 0.0 | 5,840.6 |

Marge | 32.8 | 32.8 | 329.4 | 329.4 |

3b. Burgerschap |

FK-maximum rubriek 3b | 615.0 | 615.0 | 3,416.0 | 3,416.0 |

Totaal rubriek 3b | 597.3 | 0.0 | 597.3 | 3,310.5 | 0.0 | 3,310.5 |

Marge | 17.7 | 17.7 | 105.5 | 105.5 |

4. EU als mondiale partner |

FK-maximum rubriek 4 | 7,002.0 | 7,002.0 | 42,355.0 | 42,355.0 |

Totaal rubriek 4** | 6,644.8 | 23.1 | 6,667.9 | 41,080.4 | 70.0 | 41,150.4 |

Marge | 357.2 | 334.1 | 1,274.6 | 1,204.6 |

* Bijgewerkt in januari 2007. |

** Aangepast om rekening te houden met de inwerkingtreding van de nieuwe voorzieningsregeling voor het Garantiefonds. |

Zoals gezegd hebben de extra financiële middelen voor initiatieven in het kader van rubriek 1a en rubriek 3a geen gevolgen voor de marges in deze rubrieken, omdat de verhogingen worden gecompenseerd door verlagingen voor andere programma's die waarschijnlijk de eerste paar jaar met vertraging zullen worden uitgevoerd.

De marge voor rubriek 2 daalt met 2 miljoen euro. De programmering voor rubriek 3b verandert niet.

In rubriek 4 is voor de nieuwe prioriteiten in 2008 23,1 miljoen euro extra nodig en de daarop volgende jaren nog eens 70 miljoen euro. Als gevolg van de veranderde financiering van het Garantiefonds is in 2008 geen financiering nodig uit de algemene begroting. Daardoor komt de hiervoor bestemde 200 miljoen euro beschikbaar. Netto blijft er dan een marge over van 334 miljoen euro, voldoende om te kunnen inspelen op toekomstige behoeften, bijvoorbeeld in verband met het resultaat van de onderhandelingen over de definitieve status van Kosovo en de rol van de EU daarin, of in verband met het vredesproces in het Midden-Oosten. Afhankelijk van de ontwikkeling van de internationale situatie in de komende weken moeten misschien extra verzoeken worden verwerkt in het voorontwerp van begroting.

Verordening (EG, Euratom) nr. 89/2007 van de Raad van 30 januari 2007 tot wijziging van Verordening (EG, Euratom) nr. 2728/94 tot instelling van een Garantiefonds, PB L 22 van 31.1.2007.

De bedragen die door de Commissie in januari 2007 in Parijs zijn toegezegd op de conferentie over de wederopbouw van Libanon zijn volledig gedekt.