Artikelen bij COM(1995)472 - Verbetering van de gemeenschappelijke landbouwstatistiek - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(1995)472 - Verbetering van de gemeenschappelijke landbouwstatistiek. |
---|---|
document | COM(1995)472 |
datum | 25 juni 1996 |
Inhoudsopgave
- Artikel 1 - Doel
- Artikel 2 - Rol van de Commissie
- Artikel 3 - Tijdschema en procedure
- Artikel 4 - Technische actieplannen voor de landbouwstatistiek
- Artikel 5 - Verslagen van de Lid-Staten
- Artikel 6 - Financiële bepalingen
- Artikel 7 - Flexibiliteit
- Artikel 8 - Aanpassing aan nieuwe omstandigheden
- Artikel 9 - Rol van het Permanent Comité voor de landbouwstatistiek
- Artikel 10 - Uitvoeringsbepalingen
- Artikel 11 - Verslag
- Artikel 12
Artikel 1 - Doel
Artikel 2 - Rol van de Commissie
a) het opstellen in samenwerking met de Lid-Staten van 1. gezamenlijke werkprogramma's en 2. algemene kaders voor methodologische studies,
b) het controleren van de kwaliteit en de vergelijkbaarheid van de gegevens,
c) het identificeren en uitvoeren van acties op communautair niveau die in het kader van deze beschikking belangrijk zijn.
Artikel 3 - Tijdschema en procedure
Artikel 4 - Technische actieplannen voor de landbouwstatistiek
2. Elk jaarlijkse technische actieplan omvat een gedetailleerd werkplan voor het volgende jaar en een indicatief tijdschema voor de twee jaar daarna. Het houdt rekening met:
i) de bestaande verplichtingen voor de desbetreffende jaren, b.v. opgave en frequentie van de door de Lid-Staten uit te voeren communautaire enquêtes en andere aan de Commissie te verstrekken gegevens,
ii) stukken van de Lid-Staten, zoals bepaald in artikel 5, onder b) en c),
iii) de voor elk van de genoemde acties vereiste middelen en de beschikbare middelen.
Artikel 5 - Verslagen van de Lid-Staten
a) een beknopt verslag over de uitvoering van de voor het voorgaande jaar (jaar n -1) overeengekomen acties,
b) een beschrijving van de voor het volgende jaar (jaar n + 1) voorgestelde acties,
c) kennisgeving van relevante omvattende activiteiten die in de twee jaar daarna (jaren n + 2 en n + 3) zijn geprogrammeerd of worden verwacht en die in het kader van deze beschikking van belang zijn.
De beschrijving omvat voorstellen voor op korte termijn aan te brengen veranderingen en vereiste voorbereidende werkzaamheden, verwachte moeilijkheden en voorstellen om deze te verhelpen, de vereiste nationale en communautaire middelen en voorstellen voor verbeteringen op communautair niveau. Er moet worden aangegeven voor welke acties om financiële steun van de Gemeenschap wordt verzocht.
Artikel 6 - Financiële bepalingen
2. De bijdrage aan de Lid-Staten wordt jaarlijks door de Commissie bepaald, rekening houdend met het technische actieplan en met de in artikel 10 bepaalde procedure.
3. De bijdrage wordt jaarlijks aan de Lid-Staten beschikbaar gesteld na indiening en goedkeuring door de Commissie van het jaarverslag betreffende de tenuitvoerbrenging van de maatregelen voorzien in het afgelopen jaar. De Commissie zal ter plekke elke vorm van controle uitvoeren welke zij nodig acht.
Artikel 7 - Flexibiliteit
Artikel 8 - Aanpassing aan nieuwe omstandigheden
Artikel 9 - Rol van het Permanent Comité voor de landbouwstatistiek
i) de door de Lid-Staten ingediende verslagen over de tenuitvoerlegging van het programma;
ii) de door de Lid-Staten voor het volgende jaar voorgestelde acties en de vooruitzichten voor de twee jaar daarna;
iii) het technische actieplan voor het volgende jaar;
iv) de in artikel 6 bepaalde financiële bijdrage van de Gemeenschap.
Artikel 10 - Uitvoeringsbepalingen
De vertegenwoordiger van de Commissie dient bij het comité een ontwerp van de te nemen maatregelen in. Het comité brengt over het ontwerp advies uit binnen een termijn die de voorzitter afhankelijk van de urgentie van de aangelegenheid kan vaststellen, zo nodig door middel van een stemming.
Het advies wordt in de notulen opgenomen; voorts heeft iedere Lid-Staat het recht te vragen dat zijn standpunt in de notulen wordt opgenomen.
De Commissie houdt zoveel mogelijk rekening met het door het comité uitgebrachte advies. Zij brengt het comité op de hoogte van de wijze waarop zij met het advies rekening heeft gehouden.
Artikel 11 - Verslag
Artikel 12
(1) Beschikking 93/464/EEG van de Raad (PB nr. L 219 van 28. 8. 1993, blz. 1).
(2) Resolutie van de Raad van 19 juni 1989 (PB nr. C 161 van 28. 6. 1989, blz. 1).
(3) Ingesteld bij Besluit 72/279/EEG van de Raad (PB nr. L 179 van 7. 8. 1972, blz. 1).
BIJLAGE I
GEBIEDEN WAAROP BEZUINIGINGEN MOGELIJK WORDEN GEACHT (1)
1. Landbouwstructuurenquêtes: beperking van de frequentie, de typologie en de vragenlijst.
2. Enquête naar de wijnbouwoppervlakten: schrappen van diverse tabellen; eventuele integratie in de structuurenquête.
3. Fruitboomenquêtes: eventueel schrappen van tussentijdse enquêtes.
4. Indexcijfers van het landbouwinkomen: schrappen van de eerste gesplitste schattingen in oktober; minder details.
5. Totale inkomen van de landbouwhuishoudens: grotere flexibiliteit op het gebied van frequentie en doelconcepten.
6. Enquêtes over dierlijke produktie: toepassing van het 'agriflex'-concept, met andere woorden, aanpassing van de enquêtefrequentie aan de grootte van de veestapel in elk land.
7. Slachtingen: onderzoek betreffende de vleesproduktie moet worden geconcentreerd op het industrieel slachten.
8. Zuivelstatistiek: schrappen van weekstatistieken; schrappen van statistieken over caseïne; beperken van jaarstatistieken en zuivelstructuurstatistieken.
9. Eieren en broederijen: schrappen van statistieken over eieren in broedmachines en over legkippen.
10. Veevoeder: minder frequente enquêtes (om de vijf jaar) voor het doeltreffend opstellen van een voederbalans (vraag en aanbod).
(1) Bepaald in het overzicht van landbouwstatistieken opgesteld in het kader van het statistische programma 1989-1992 van de Gemeenschap.
BIJLAGE II
GEBIEDEN WAAROP ZICH NIEUWE OF TOEGENOMEN BEHOEFTEN VOORDOEN (1)
Onderwerpen
1. Eerste schattingen van de inzaaiingen en de beoogde aanplantingen voor de voornaamste teelten bij het begin van de winter.
2. Schatting van de omvang van de voorraden van de voornaamste produkten (o. a. granen, oliehoudende zaden, vlees).
3. Statistisch betrouwbare gegevens over eier- en pluimveeproduktie.
4. Statistisch betrouwbare gegevens over groente- en fruitproduktie.
5. Schattingen van het verbruik van de voornaamste produkten: granen en oliezaadkoeken voor diervoeding; wijnconsumptie.
6. Opname in de structuurenquête van vragen over andere winstgevende bezigheden en van een indeling naar doelregio's.
7. Publikatie van geharmoniseerde communautaire bosbouwstatistieken.
8. Landbouwprijsstatistiek: nieuwe selectie van de absolute-prijsreeksen rekening houdend met de technische vooruitgang en economische veranderingen.
Methodologie
9. Betere en nieuwe methoden om de Lid-Staten in staat te stellen op een meer efficiënte wijze te voldoen aan nieuwe informatiebehoeften, b.v. vereenvoudigde enquêtes, administratieve gegevens, panelenquêtes, teledetectie.
(1) Bepaald in het overzicht van landbouwstatistieken opgesteld in het kader van het statistische programma 1989-1992 van de Gemeenschap. NB: Voor nieuwe statistische verplichtingen zijn telkens afzonderlijke juridische instrumenten van de Raad vereist.
BIJLAGE III
DOELSTELLINGEN, KENMERKEN EN CRITERIA
Permanente verbetering
1. De communautaire landbouwstatistiek (CLS) zal steeds kosteneffectiever worden en steeds beter aan de communautaire en andere behoeften inzake statistische landbouwinformatie voldoen.
Positieve vergelijkbaarheidscontrole
2. De CLS zal permanente kwaliteitscontrole inhouden om te verzekeren dat de gegevens voldoen aan de specifieke behoeften. Meer bepaald kan Lid-Staten worden verzocht om de Commissie en andere Lid-Staten inlichtingen te verstrekken over hun statistische methoden en over de geschiktheid daarvan.
Enquêtelast
3. De CLS zal, rekening houdend met de informatiebehoeften, de enquêtelast zo beperkt mogelijk houden.
Integratie van landbouw- en andere statistieken
4. Door de verbetering van de CLS zal het gemakkelijker worden om:
a) uit statistieken op andere gebieden te putten,
b) gegevens voor algemene statistische stelsels te leveren,
c) gebruik te maken van de voorzieningen voor de landbouwstatistiek om informatie te verzamelen die voor andere gebieden vereist is.
Complementariteit tussen communautaire en nationale stelsels
5. Op basis van de nationale statistische stelsels voor de landbouwstatistiek kunnen gegevens worden verzameld en aan de Commissie verstrekt die op communautair niveau officieel niet worden verlangd en bepaalde, rechtstreeks op communautair niveau ontwikkelde toepassingen (b. v. Eurofarm, SPEL) kunnen worden gebruikt om de Lid-Staten informatie te leveren die op nationaal niveau niet beschikbaar is.
Concentratie op hoofdzaken
6. De hoeveelheid informatie die elke Lid-Staat verstrekt, kan verschillen naar gelang van het belang van het verschijnsel op regionaal, nationaal en communautair niveau.
Meest efficiënte nationale aanpak
7. De Lid-Staten kunnen de basisgegevens verzamelen volgens de statistische methode die met het oog op de gegevensverstrekking de meest efficiënte is, mits definities, tijdigheid en nauwkeurigheid in acht worden genomen (zie punt 2). Het gebruik van administratieve gegevens als informatiebron voor landbouwstatistieken mag niet worden uitgesloten.
Optimalisering
8. De specifieke behoeften van de Gemeenschap, zoals bepaald in diverse communautaire juridische instrumenten en informele overeenkomsten, vormen op zich geen optimaal stelsel. Elke Lid-Staat zorgt er op zijn eigen manier voor dat zijn nationale stelsel van landbouwstatistieken optimaal aan de communautaire behoeften beantwoordt. De communautaire behoeften mogen het streven naar nationale optimalisering niet onnodig in de weg staan.
BIJLAGE IV
VERORDENINGEN EN RICHTLIJNEN VAN DE RAAD BETREFFENDE DE LANDBOUWSTATISTIEK
>
RUIMTE VOOR DE TABEL>