Artikelen bij COM(2024)210 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)210 - .
document COM(2024)210
datum 10 juni 2024


Artikel 1

Het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen op de 16de vergadering van de CTE van de het Verdrag betreffende de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer van 9 mei 1980 met betrekking tot de herziening van de UTP WAG betreffende het subsysteem “Rollend materieel - goederenwagons”, de herziening van de UTP geluid betreffende het subsysteem “Rollend materieel - geluidsemissies”, de herziening van de UTP TCRC betreffende treinsamenstelling en de controle van de compatibiliteit met de geplande trajecten, en de actualisering van de verwijzingen naar de technische documenten van de TSI TAF die zijn opgenomen in aanhangsel I van de UTP TAF, houdt in dat:

1) wordt gestemd vóór de door de CTE voorgestelde herziening van de UTP WAG met betrekking tot het subsysteem “Rollend materieel - goederenwagons”, zoals vermeld in werkdocument TECH-24003 UTP WAG van de CTE, en onder voorbehoud van de volgende wijzigingen:

a) In punt 0.3:

- de titel vervangen door “Vehicles suitable for free circulation and interchangeable vehicles”;

- in de derde alinea, tweede streepje, de tekst vervangen door:

“Interchangeable vehicle” means a vehicle which meets the requirements for free circulation and which, in addition, is equipped with standardised inter-vehicle interfaces, enabling the vehicle to be integrated into a train composition alongside other interchangeable vehicles. Wagons meeting these criteria may be marked “GE” or “CW”, in addition to the “TEN” marking.”

- in de vierde alinea, punt 3, “general operation” vervangen door “interchangeable vehicles”;

b) in punt 4.2.1 “General”, zich verzetten tegen de voorgestelde schrapping van de volgende tekst:

“When the functional and technical specifications that are necessary in order to achieve interoperability and to meet the essential requirements, have not been developed concerning a particular technical aspect, this aspect is identified as an open point in the relevant point. As required in

Article 8 § 7 of APTUArticle 4(6) of Directive (EU) 2016/797

All open points are listed in Appendix A”;

c) in punt 4.2.3.5.3.4 “Derailment detection and actuation function (DDAF)”, derde alinea, “Implementing Regulation (EU) No 402/2013” vervangen door “UTP GEN-G”;

d) in punt 6.1.2.1 “Running gear”, vierde alinea, “If the vehicle does not reach its minimum axle load in tare condition, the conditions for use of the vehicle shall require” vervangen door “If the vehicle’s mass does not enable it to reach its minimum axle load in tare condition, the conditions for use of the vehicle may require”;

2) wordt gestemd vóór de door de CTE voorgestelde wijzigingen van de UTP geluid met betrekking tot het subsysteem “Rollend materieel - geluidsemissies”, zoals vermeld in werkdocument TECH-24004 UTP Noise van de CTE;

3) wordt gestemd vóór de door de CTE voorgestelde wijzigingen van de UTP TCRC met betrekking tot treinsamenstelling en de controle van de compatibiliteit met de geplande trajecten, zoals vermeld in werkdocument TECH-24005 UTP TCRC van de CTE;

4) wordt gestemd voor de door de CTE voorgestelde actualisering van de verwijzingen in aanhangsel I van de UTP TAF naar de technische documenten van de TSI TAF, als voorgesteld in CTE-werkdocument TECH-24005 UTP TAF;

5) De Commissie kan instemmen met kleine wijzigingen van de in dit artikel vastgestelde standpunten, zonder nader besluit van de Raad.

Artikel 2

De besluiten van de commissie van technisch deskundigen worden na de vaststelling ervan bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie, met vermelding van de datum van inwerkingtreding.

Artikel 3

Dit besluit is gericht tot de Commissie.