Artikelen bij COM(2008)579 - Evaluatie van de resultaten van Verordening 717/2007 betreffende roaming op openbare mobiele telefoonnetwerken binnen de EG - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2008)579 - Evaluatie van de resultaten van Verordening 717/2007 betreffende roaming op openbare mobiele telefoonnetwerken binnen de EG. |
---|---|
document | COM(2008)579 |
datum | 23 september 2008 |
|
52008DC0579
NL
Brussel, 23.9.2008
COM(2008) 579 definitief
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S
over de evaluatie van de resultaten van Verordening (EG) nr. 717/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2007 betreffende roaming op openbare mobiele telefoonnetwerken binnen de Gemeenschap en tot wijziging van
Richtlijn 2002/21/EG
{COM(2008) 580 definitief}
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S
over de evaluatie van de resultaten van Verordening (EG) nr. 717/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2007 betreffende roaming op openbare mobiele telefoonnetwerken binnen de Gemeenschap en tot wijziging van
Richtlijn 2002/21/EG.
(Voor de EER relevante tekst)
INHOUD
1. Inleiding (...)3
2. Achtergrond (...)4
2.1. De huidige verordening (...)4
2.2. Overzicht van de markt (...)5
2.3. Ontwikkelingen sedert de goedkeuring van de verordening (...)5
2.4. Het raadplegingsproces (...)6
3. Toetsing (...)6
3.1. Verwezenlijking van de doelstellingen (...)7
3.2. Specifieke aangelegenheden (...)7
3.3. Uitbreiding van de werkingssfeer en verlenging van de looptijd van de verordening (...)9
4. Conclusie (...)11
1. Inleiding
Het voltooien van de interne markt en de verwezenlijking van de doelstellingen van de Lissabonstrategie om van de EU 'de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie van de wereld te maken' blijft een van de belangrijkste bekommernissen van de Commissie. Een vlottere grensoverschrijdende communicatie is een cruciale factor om die doelstellingen te realiseren. Verordening (EG) nr. 717/2007 betreffende roaming op openbare mobiele telefoonnetwerken binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 2002/21/EG (hierna 'de verordening' genoemd) is in juni 2007 van kracht geworden en is een van de voorbeelden van het beleid dat Commissie voert om 'een Europa van resultaten' tot stand te brengen, dat alle burgers voordeel oplevert en voortbouwt op de bestaande verwezenlijkingen van de EU.
De Verordening verstrijkt op 30 juni 2010, tenzij ze op voorstel van de Commissie door het Parlement en de Raad wordt verlengd. De Commissie diende de verordening betreffende roaming uiterlijk tegen 30 december 2008 te evalueren en daarover verslag uit te brengen aan het Europees Parlement en de Raad . De Commissie heeft de opdracht gekregen te evalueren of de doelstellingen van deze verordening verwezenlijkt zijn, te onderzoeken hoe de wholesale- en retailtarieven voor de levering van spraaktelefonie- en datacommunicatiediensten, met inbegrip van sms, zich hebben ontwikkeld en zo nodig, rekening houdend met de belangen van de consument, aanbevelingen te formuleren betreffende de behoefte aan een regulering van deze diensten.
Deze mededeling biedt een overzicht van de resultaten van de door de Commissie uitgevoerde evaluatie over de werking van de verordening, van de belangrijkste beleidswijzigingen die de Commissie op basis van haar conclusies voorstelt en gaat vergezeld van een wetgevingsvoorstel om de verordening in die zin te wijzigen. De toelichting en motivering zijn opgenomen in het wetgevingsvoorstel en de daarvoor opgestelde effectbeoordeling. Zoals voor de verordening, is artikel 95 van het EG-Verdrag de rechtsgrond voor het nieuwe voorstel.
2. Achtergrond
2.1. De huidige verordening
De internationale dimensie en structuur van de roamingmarkten binnen de EU maakt het voor de nationale regelgevende instanties (nri's) moeilijk een doeltreffend antwoord te bieden op het gebrek aan concurrentiedruk en de daaruit voortvloeiende hoge roamingtarieven in de EU. De Europese Groep van regelgevende instanties (ERG), die is ingesteld om de Commissie advies te geven over regelgevingsaspecten in verband met de interne markt erkent dit probleem en heeft de Commissie opgeroepen op Europees niveau in te grijpen. De Commissie heeft op 12 juli 2006 een voorstel ingediend inzake roaming op publieke netwerken binnen de Gemeenschap. Die verordening werd in juni 2007 goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad. Terwijl de verordening enerzijds bijdraagt tot een goede werking van de interne markt en de consument een degelijke bescherming waarborgt, blijven er anderzijds voldoende stimulansen voor innovatie en keuze door de consument bestaan en wordt de concurrentie tussen de mobiele exploitanten in stand gehouden.
De Commissie heeft de werking van de verordening getoetst aan de belangrijkste doelstellingen daarvan: bevorderen van de concurrentie, de interne markt versterken en waarborgen dat gebruikers wanneer ze een grens oversteken geen onevenredig hoge tarieven betalen ten opzichte van de binnenlandse tarieven.
In haar evaluatie diende de Commissie tevens na te gaan of er in het licht van ontwikkelingen sedert de inwerkingtreding van de verordening behoefte is aan wetgeving inzake sms en dataverkeer.
2.2. Overzicht van de markt
De EU-markt voor mobiele roamingdiensten kan worden ingedeeld in spraakdiensten, sms en dataverkeer. Deze drie marktsegmenten waren in 2007 samen goed voor een omzet van 6,54 miljard euro . Dit stemt overeen met ongeveer 4,7% van de totale mobiele-communicatiemarkt in de EU. Hoewel roamingdiensten voor mobiele telecomexploitanten, uitgedrukt in inkomsten, minder belangrijk zijn dan binnenlandse diensten, vormen ze voor de exploitanten nog steeds een belangrijke inkomstenbron en leveren ze een aanmerkelijk hogere winstmarge op dan andere diensten.
In termen van inkomsten vertegenwoordigden spraakroamingdiensten in 2007 79,1% van de totale roamingmarkt, terwijl sms en dataroaming goed waren voor respectievelijk 12,3% en 8,6%. De groei van spraak en sms-verkeer wijst op de maturiteit van de betrokken marktsegmenten; dataroamingdiensten groeien echter minstens even snel als het binnenlandse dataverkeer. Het datasegment zal binnen één tot twee jaar zelfs groter worden dan de sms-markt en de op één na grootste roamingmarkt worden.
Terwijl de tarieven voor spraakroaming dankzij de verordening zijn gedaald, lijkt sms-roaming die trend niet te volgen en zijn de sms-roamingtarieven, ondanks politieke druk op de exploitanten om maatregelen te nemen teneinde wetgevende maatregelen te voorkomen, het afgelopen jaar nauwelijks veranderd.
Ook de prijzen voor dataroaming blijven hoog, maar de wholesale- en retailprijzen vertonen wel een dalende trend. Vooral het gebrek aan transparantie over de roamingtarieven voor data leidt tot astronomische facturen. Concurrerende prijzen voor dataroaming zijn essentieel om de belemmeringen voor mobiele internettoegang in het buitenland weg te werken.
2.3. Ontwikkelingen sedert de goedkeuring van de verordening
Na de goedkeuring van de verordening heeft de Commissie in nauwe samenwerking met de ERG toegezien op de tenuitvoerlegging daarvan. De ERG is begonnen met een grootschalige zesmaandelijkse gegevensverzameling, die als basis heeft gediend voor twee benchmarkreports .
De Commissie heeft onafhankelijke deskundigen de opdracht gegeven een studie uit te voeren over dataroaming. Die studie is gepubliceerd op 27 juni 2008 .
Op eigen initiatief verzamelde de Commissie gegevens van meer dan 120 exploitanten
2.4. Het raadplegingsproces
Op 7 mei 2008 startte een uitgebreide raadplegingsprocedure waarbij de Commissie reacties vroeg op de evaluatie van de verordening en de eventuele uitbreiding naar sms- en dataroamingdiensten. Er werden 39 vragen gesteld over het algemene functioneren van de verordening alsmede over specifieke aspecten, zoals onbedoelde roaming, de effecten op kleinere exploitanten en binnenlandse tarieven en het probleem van de reële ten opzichte van de gefactureerde minuten. De Commissie ontving 45 reacties. De niet-vertrouwelijke antwoorden zijn gepubliceerd .
De reacties, onder meer die van de ERG, zijn meegenomen bij de voorbereiding van deze herziening.
Uit de antwoorden op de publieke raadpleging is gebleken dat de verlenging van de geldigheid van de verordening voor spraakdiensten na 2010 ruime steun geniet. De ERG, verschillende nri’s, lidstaten en consumentenorganisaties pleiten voor het behoud van de verordening voor zowel het wholesale- als retailsegment. Ook kleinere exploitanten staan positief tegenover een verlenging van de geldigheidsduur van de verordening, zeker voor de wholesalemarkt.
Regulering van de sms-roamingdiensten kan op eenzelfde steun rekenen, met name omdat de retailprijzen nog steeds hoog blijven. Terwijl de GSM-Association en de meeste mobiele exploitanten zich in het algemeen tegen een verlenging van de verordening voor spraakroaming kanten en zich verzetten tegen de uitbreiding daarvan naar data en sms-roaming, spraken andere zich uit voor een regulering van de sms-roamingdiensten op wholesaleniveau.
Wat dataroaming betreft, was er nagenoeg consensus over de noodzaak om onaangename verrassingen op de factuur te vermijden en leeft er algemene bezorgdheid over de hoge tarieven.
3. Toetsing
De Commissie diende niet alleen te beoordelen of de doelstellingen van de verordening zijn bereikt en of er al dan niet behoefte is aan een regulering van sms- en dataroaming, maar is ook gevraagd zich in haar verslag uit te spreken over de vraag of de verordening, gelet op de marktontwikkelingen en vanuit het oogpunt van zowel de concurrentievoorwaarden als de consumentenbescherming, dient te worden verlengd of gewijzigd, rekening houdend met de ontwikkelingen van de nationale tarieven voor mobiele-spraaktelefonie en datacommunicatie en met de gevolgen van de verordening voor de concurrentiepositie van kleinere, onafhankelijke of nieuwe exploitanten. Overeenkomstig de verordening dient de Commissie, wanneer zij oordeelt dat dit het geval is, een voorstel in te dienen bij het Europees Parlement en de Raad.
3.1. Verwezenlijking van de doelstellingen
Doel van de verordening was tot een gemeenschappelijke aanpak te komen om ervoor te zorgen dat de gebruikers bij roaming binnen de Gemeenschap geen buitensporig hoge tarieven betalen om oproepen te initiëren of te ontvangen, zodat wordt bijgedragen aan de soepele werking van de interne markt, de consument een goede bescherming geniet, de vrije mededinging tussen de exploitanten van mobiele netwerken wordt gewaarborgd en prikkels voor zowel innovatie als keuzevrijheid voor de consument gehandhaafd blijven.
De invoering van en de overstap naar het 'Eurotarief' zijn vlot verlopen; de nri's noteerden slechts enkele probleemgevallen. Uit de monitoring van de tenuitvoerlegging door de Commissie is gebleken dat de verplichtingen van de verordening worden nageleefd en consumenten toegang hebben tot het Eurotarief tegen of onder de in de verordening vastgestelde maximumprijs. De consument kan bellen en oproepen ontvangen tegen lagere roamingtarieven. Voor de inwerkingtreding van de verordening bedroeg de gemiddelde prijs voor een uitgaande oproep €0,7692 en €0,417 voor het ontvangen van een oproep. Dankzij de inwerkingtreding van de verordening werden maximumtarieven ingesteld voor zowel het initiëren als het ontvangen van oproepen: het maximum Eurotarief bedraagt €0,49 (excl. BTW) voor een uitgaande oproep en €0,24 (excl. BTW) om een oproep te ontvangen. Die tarieven werden nadien verlaagd tot respectievelijk €0,46 (excl. BTW) en €0,22 (excl. BTW).
Dankzij de verordening genieten 400 miljoen gebruikers binnen de EU het Eurotarief als standaardtarief. De consument kan ook intekenen op speciale aanbiedingen, maar in dat geval betaald hij gemiddeld bijna evenveel per minuut als consumenten met het Eurotarief. Bijgevolg besparen consumenten met het Eurotarief gemiddeld 36,4% voor uitgaande oproepen en 42,9% voor inkomende oproepen ten opzichte van de roamingprijzen in de EU van begin 2007.
Hoewel enkele exploitanten er niet in geslaagd zijn de technische problemen met betrekking tot de transparantiebepalingen tijdig op te lossen, is de transparantie voor de consument dankzij de verordening verbeterd. De meeste exploitanten zijn hun verplichtingen binnen de termijn nagekomen en waar zich bij de invoering problemen voordeden, hebben de nri’s erop toegezien dat tijdig de nodige maatregelen werden genomen.
De spraakroamingmarkt kampt echter nog steeds met structurele problemen zoals de interconnectiekosten en het gebrek aan valabele alternatieven. Ook is de concurrentie niet toegenomen en situeren de meeste tarieven zich in de buurt van de maxima. Het risico is derhalve aanzienlijk dat de tarieven opnieuw zouden stijgen wanneer de verordening wordt ingetrokken.
3.2. Specifieke aangelegenheden
Onbedoelde roaming
Onbedoelde roaming blijft in grensregio’s voor conflicten zorgen. In dit verband heeft de transparantieverplichting om consumenten op de hoogte te brengen van de prijs voor roaming, geholpen om mensen bewust te maken van het feit dat zij onbedoeld aan het roamen waren. De nri’s en de administraties van de lidstaten hebben bilateraal samengewerkt om dit probleem aan te pakken en hebben hiertoe verschillende overeenkomsten gesloten.
De Commissie blijft toezicht uitoefenen op dit aspect om de goede werking van de interne markt te waarborgen.
Impact op kleinere exploitanten
De verordening heeft gezorgd voor een daling van de wholesale roamingtarieven voor kleinere exploitanten. Dit had een positief effect op kleinere exploitanten en bood een aantal onder hen de kans zeer goedkope formules op de markt te brengen. Een van de problemen die tijdens de publieke raadpleging naar voren zijn gekomen, is de moeilijkheid voor nieuwe exploitanten om tijdig met alle bestaande exploitanten roamingovereenkomsten te sluiten. Dit is een probleem voor abonnees, die bij gebrek aan een overeenkomst die het mogelijk maakt sms-berichten door te sturen, geen sms-berichten kunnen uitwisselen met abonnees van een mobiel netwerk in een andere lidstaat.
Op grond van artikel 5 van de “Toegangsrichtlijn” kunnen nri's op eigen initiatief maatregelen nemen om de naleving van de regelgeving af te dwingen.
Verkeerssturing
Bij haar evaluatie van de werking van de verordening heeft de Commissie geen gevallen van verkeerssturing ontdekt waarbij de consument wordt benadeeld en werden haar geen dergelijke gevallen gerapporteerd. Aangezien voor Eurotariefexploitanten een maximumtarief is vastgesteld, hebben de meesten ervoor geopteerd hetzelfde tarief aan te bieden ongeacht welk netwerk wordt gebruikt, wat de transparantie voor de gebruiker, die niet manueel naar een goedkoper netwerk op zoek hoeft te gaan, ten goede komt.
Ultraperifere regio’s
Uit de evaluatie door de Commissie is gebleken dat de verordening geen negatieve gevolgen heeft voor de ultraperifere gebieden. In dit verband is tijdens de publieke raadpleging en contacten tussen de Commissie en de Franse autoriteiten gebleken dat dit probleem voor Frankrijk is opgelost door de invoering van wetgeving die inwoners van de ultraperifere gebieden waarborgt dat zij niet worden benadeeld bij oproepen naar continentaal Frankrijk.
Binnenlandse tarieven
De Commissie heeft tevens onderzocht of de verordening in bepaalde gevallen geleid heeft tot een stijging van de binnenlandse tarieven. Hieruit is gebleken dat het bijzonder moeilijk is een rechtstreeks verband te leggen tussen een stijging van de binnenlandse tarieven en de verordening. De ERG wijst erop dat een stijging van de binnenlandse GSM-tarieven weinig waarschijnlijk is omdat die tarieven centraal staan in de concurrentiestrijd om de consument. Ook in het 13e voortgangsverslag over de invoering van het regelgevingkader werd geconcludeerd dat de neerwaartse trend van de prijzen voor mobiele diensten zich in 2007 heeft doorgezet.
Eenheidstarifering
Het is opvallend dat sinds in de verordening maximumtarieven per minuut zijn vastgesteld bepaalde exploitanten voor gesprekken een minimumperiode van 60 seconden factureren in plaats van de reële duur per seconde zodat het effect van de verordening verwatert. Bepaalde exploitanten hebben hun factureringsmethode na de goedkeuring van de verordening bovendien gewijzigd om dit verwateringseffect nog te versterken. Het ERG heeft berekend dat een facturering per minuut de detailprijs voor uitgaande oproepen en het ontvangen van oproepen tegen het Eurotarief gemiddeld met respectievelijk 24% en 19% doet stijgen.
3.3. Uitbreiding van de werkingssfeer en verlenging van de looptijd van de verordening
Spraak
Zoals hierboven is aangetoond, zijn de fundamentele problemen die voor de inwerkingtreding reeds bestonden, nog niet opgelost. Er bestaat enige concurrentie, maar die aanbiedingen hebben nog maar een klein marktaandeel veroverd.
Spraakroamingdiensten mogen voor de mobiele exploitanten dan wel een belangrijke bron van inkomsten zijn, voor de consument zijn de prijzen voor spraakroaming slechts één element van een breder mobilofoniepakket en minder belangrijk dan bijvoorbeeld de tarieven voor binnenlandse gesprekken en sms, of korting op een GSM. Dit beperkt de mogelijkheden voor exploitanten om aantrekkelijke roamingtarieven naar voren te schuiven als argument om klanten aan te trekken. Voorts wordt de concurrentiedruk beperkt door de interconnectietarieven en het gebrek aan valabele alternatieven voor spraakroaming wanneer de consument zich in het buitenland bevindt.
De eenheidstarifering (facturering per minuut) toont aan dat een aantal exploitanten handig gebruik hebben gemaakt van een leemte in de formulering van de verordening om hun winsten te maximaliseren ten kosten van andere exploitanten (op wholesaleniveau) en de consument. Om de interne markt te versterken en de consument een gelijk beschermingsniveau te waarborgen, is er derhalve behoefte aan gemeenschappelijke regels inzake eenheidstarieven voor gesprekken tegen het Eurotarief.
Het voorstel
1. Verlenging van de regulering van wholesale- en retailtarieven voor spandiensten tot 2013.
De Commissie stelt voor de looptijd van de verordening met drie jaar te verlengen van 2010 tot 2013 om excessieve consumententarieven te vermijden en voldoende tijd te bieden om concurrentie tot stand te laten komen. De Eurotariefmaxima voor zowel uitgaande gesprekken als het ontvangen van oproepen zullen gedurende de verlengde geldigheidsperiode van de verordening jaarlijks lineair blijven dalen .
Om de concurrentie verder te faciliteren, heeft de Commissie ernaar gestreefd een grotere marge te bieden op retailniveau door te zorgen voor een sterkere daling van de wholesaletarieven. Hierdoor krijgen exploitanten meer ruimte om te concurreren op basis van de prijs op retailniveau en worden de kansen gemaximaliseerd om tot een echt concurrerende markt te komen.
Om het probleem van de eenheidstarifering aan te pakken, zullen de exploitanten verplicht worden gesprekken per seconde de tariferen met als enige afwijking de mogelijkheid voor een uitgaand gesprek een minimumperiode van 30 seconden te factureren. Een minimumduur is niet gerechtvaardigd voor het ontvangen van oproepen. Ook de wholesaletarieven voor gereguleerde roaminggesprekken die de exploitanten onderling toepassen moeten per seconde worden berekend.
Sms
Ondanks politieke druk, zijn de tarieven voor sms-roaming de jongste jaren nauwelijks gewijzigd. De gemiddelde prijs om een sms te verzenden via roaming binnen de EU is slechts licht gedaald: van 29 cent in het derde kwartaal van 2007 tot 28,5 cent in het eerste kwartaal van 2008. Uit de reacties van exploitanten op de publieke raadpleging blijkt dat de kans klein is dat de sector zelf het initiatief zal nemen om de prijzen in de nabije toekomst sterk te verlagen.
In haar evaluatie heeft de Commissie geoordeeld dat zowel de wholesale- als retailtarieven onevenredig hoog zijn ten opzichte van de onderliggende kosten en dat er, naar analogie met de spraakroamingdiensten, onvoldoende concurrentiedruk lijkt te zijn om de exploitanten ertoe aan te zetten hun prijzen te verlagen.
Het voorstel
2. Uitbreiding van de werkingssfeer met de wholesale- en retailmarkt voor sms-roaming tot 2013 en meer transparantie
De Commissie stelt voor de werkingssfeer van de verordening uit te breiden door een maximum in te voeren voor de wholesale- en retailtarieven voor sms-roaming .
Voorts stelt de Commissie voor de consument telkens wanneer hij een andere dan zijn eigen lidstaat betreedt automatisch een boodschap te zenden met de belangrijkste tarieven voor het verzenden van een sms-bericht vanuit de bezochte lidstaat.
Dataroamingdiensten
De prijzen voor dataroamingdiensten waren reeds hoog toen de Commissie in 2006 de verordening voorstelde. Het probleem is het afgelopen jaar groter geworden door de opkomst van hogesnelheidsinternet en mobiel breedband voor laptopgebruikers. Gebruikers die thuis vertrouwd zijn met forfaitaire tarieven maar bij roaming per MB dienen te betalen, zagen zich hierdoor geconfronteerd met torenhoge facturen. De bezorgdheid over de tarieven voor dergelijke diensten toont aan dat zowel de consument als de mobiele exploitanten er belang bij hebben dat maatregelen worden genomen om de transparantie te verbeteren en onaangename verrassingen bij de factuur te vermijden.
Het voortbestaan van hoge wholesaletarieven voor dergelijke diensten via niet-preferentiële netwerken wordt veroorzaakt door de beperkte mogelijkheden om het verkeer te sturen. Aangezien exploitanten geen vat hebben op het verkeer krijgen ze weinig stimulansen om hun wholesaletarieven eenzijdig te verlagen. Dit maakt het voor exploitanten moeilijk zicht te krijgen op hun wholesale kosten en concurrerende en transparante tariefpakketten aan te bieden. Derhalve moet een wholesale maximumprijs worden bepaald die zorgt voor een daling van buitensporige wholesaletarieven maar voldoende hoog is om de concurrentie niet te verstoren of de ontwikkeling daarvan te fnuiken.
Het voorstel
3. Meer transparantie waarborgen en invoering van een begrensde wholesaleprijs tot 2013 om buitensporige tarieven voor dataroaming tegen te gaan.
De Commissie stelt maatregelen voor om te waarborgen dat klanten via een automatische boodschap degelijk worden geïnformeerd over de gehanteerde tarieven voor dataroaming.
Uiterlijk tegen 1 juli 2010 moeten exploitanten hun klanten de mogelijkheid bieden vooraf een financiële grens vast te stellen voor hun dataroaming.
De Commissie stelt tevens voor, teneinde de exploitanten toe te laten transparante prijsformules op de markt te brengen op basis van een grotere voorspelbaarheid van de wholesalekosten, voor dataroamingverkeer tussen twee willekeurige exploitanten een begrensde wholesaleprijs vast te stellen, die niet meer mag bedragen dan gemiddeld €1 per MB.
4. Conclusie
Ondanks de dankzij de verordening bereikte resultaten is de Commissie van oordeel dat de dynamiek van de roamingmarkt zich sinds de invoering van de verordening onvoldoende heeft ontwikkeld om te kunnen aanbevelen de verordening in 2010 in te trekken.
Om de werking van de interne markt verder te verbeteren, wordt voorgesteld sms en dataroaming op te nemen in de werkingssfeer van de verordening. De prijzen voor sms-roaming zijn de jongste jaren nauwelijks gewijzigd en de kans lijkt klein dat de sector zelf het initiatief zal nemen om de prijzen in de nabije toekomst sterk te verlagen. De bekommernissen over de hoge tarieven voor dataroaming wijzen erop dat maatregelen moeten worden genomen om de transparantie te verhogen en buitensporige facturen te vermijden.
De Commissie stelt voor de wholesale- en retailprijzen voor spraak- en sms-roaming te reguleren. Met dit voorstel wenst de Commissie maximale kansen te creëren om uiteindelijk een concurrerende markt tot stand te brengen door de maximummarge tussen de wholesale- en retailtarieven op te drijven. Voorts wordt voorgesteld consumenten die teveel betalen door facturering per minuut beter te beschermen. Gelet op de specifieke aard van de problemen in die sector wordt voor dataroaming een andere aanpak voorgesteld. De Commissie is van oordeel dat een eind moet komen aan de torenhoge facturen en dat dringend maatregelen moeten worden genomen om voor meer transparantie te zorgen en komaf te maken met buitensporige wholesaleprijzen, die tot een sterke verstoring van de concurrentie leiden.
De roamingmarkten bezitten een aantal specifieke kenmerken, die uitzonderlijke maatregelen rechtvaardigen. Gelet op de uitzonderlijke aard ervan moet deze interventie van tijdelijke aard zijn en worden stopgezet op 30 juni 2013. De Commissie zal verder blijven toezien op de ontwikkeling van de communautaire roamingmarkt en stelt voor in 2011 een nieuwe evaluatie te maken en daarover verslag uit te brengen aan het Europees Parlement en de Raad.
Zij zal haar uiterste best doen om het Europees Parlement en de Raad ondersteuning te bieden om zo snel mogelijk overeenstemming te bereiken over deze materie en ervoor te zorgen dat de Europese gebruikers van mobiele communicatiediensten tegen de zomer van 2009 de vruchten kunnen plukken van dit voorstel. Het is belangrijk tegemoet te komen aan de verwachtingen van de burger ten aanzien van de EU en concrete resultaten te boeken.
PB L 171 van 29.6.2007, blz. 32.
Artikel 11 van de verordening.
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende roaming op publieke mobiele netwerken binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 2002/21/EG inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten COM(2006) 382 definitief van 12.7.2006.
Cijfer op basis van een gedetailleerde gegevensverzameling door de nationale regelgevende instanties en de Europese Commissie. De gegevens werden door de 27 nri’s meegedeeld per individuele exploitant en vervolgens geaggregeerd via een bottom-upmethode.
http://www.erg.eu.int/documents/docs/index_en.htm.
http://ec.europa.eu/information_society/activities/roaming/docs/study_data_roaming.pdf.
Website: http://ec.europa.eu/information_society/activities/roaming/regulation/consult08/contributions/index_en.htm.
PB L 108 van 24.4.2002, blz. 7.
COM(2008) 153 van 19.3.2008.
Het wholesaletarief voor uitgaande gesprekken zal dalen van 26 cent op 1 juli 2010 tot respectievelijk 23 cent, 20 cent en 17 cent. De maximum Eurotariefprijs voor uitgaande oproepen zal dalen van 43 cent tot respectievelijk 40 cent, 37 cent en 34 cent, terwijl de prijs voor het ontvangen van oproepen zal dalen van 19 cent tot respectievelijk 16 cent, 13 cent en 10 cent.
Het wholesaletarief voor sms-roaming zou vanaf 1 juli 2009 van toepassing zijn en per boodschap tussen twee willekeurige exploitanten gemiddeld 4 cent per boodschap bedragen, een prijs die overeenstemt met de reële wholesalekosten. Vanaf die datum zou de retailprijs voor een roaming sms maximum 11 cent bedragen, zodat tegelijk een correcte winst voor de exploitant en de bescherming van de consument worden gewaarborgd.
--------------------------------------------------