Amendement (gewijzigd/nader/vervangend); Gewijzigd amendement Flach/Erkens ter vervanging van nr. 26 over duidelijker regels over overleg met representatieve organisaties - Regels over energiemarkten en energiesystemen (Energiewet)

Dit gewijzigd amendement i is onder nr. 61 toegevoegd aan wetsvoorstel 36378 - Energiewet i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Regels over energiemarkten en energiesystemen (Energiewet); Amendement (gewijzigd/nader/vervangend); Gewijzigd amendement van de leden Flach en Erkens ter vervanging van nr. 26 over duidelijker regels over overleg met representatieve organisaties
Document­datum 23-05-2024
Publicatie­datum 23-05-2024
Nummer KST3637861
Kenmerk 36378, nr. 61
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023-

2024

36 378

Regels over energiemarkten en energiesystemen (Energiewet)

Nr. 61

GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN DE LEDEN FLACH EN ERKENS TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 26

Ontvangen 23 mei 2024

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

Aan artikel 3.43, eerste lid, wordt toegevoegd «, met inachtneming van de redelijke belangen van de aangeslotene».

II

Artikel 3.119 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    In het tweede lid wordt «betrekken» vervangen door «voeren» en wordt na «in ieder geval» ingevoegd «overleg met».
  • 2. 
    Aan het tweede lid wordt toegevoegd «en verwerkt de resultaten hiervan in het voorstel».

III

In artikel 3.120, eerste lid, aanhef, wordt «indien deze» vervangen door «indien de resultaten van het overleg met de representatieve organisaties, bedoeld in artikel 3.119, tweede lid, zijn verwerkt in de methoden of voorwaarden en deze methoden of voorwaarden».

Toelichting

De indieners stellen voor om het wetsvoorstel aan te laten sluiten op de huidige bepalingen met betrekking tot de vaststelling van overdrachts-punten tussen het publieke net en de private aansluitingen.

Zij stellen tevens voor de betrokkenheid van vertegenwoordigers van partijen die diensten leveren of ontvangen in het kader van levering of transport bij de totstandkoming van de methoden en voorwaarden in het kader van het systeembeheer, als bedoeld in artikel 3.118, te versterken en

kst-36378-61 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2024

tenminste op het huidige niveau te handhaven. De indieners hechten aan goed overleg tussen transmissie- en distributiesysteembeheerders enerzijds en aangeslotenen/gebruikers van het systeem anderzijds.

Onderdeel I

Het overdrachtspunt is het fysieke punt «dat de overgang markeert tussen een transmissie- of distributiesysteem en een installatie, een transmissie- of distributiesysteem en een directe lijn, of tussen twee systemen». Het overdrachtspunt bevat in het geval van een elektrische installatie de beveiligingsvoorziening die het publieke net beschermt tegen eventuele problemen in een private installatie of een privaat net. Na het overdrachtspunt is de aangeslotene verantwoordelijk en draagt ook alleen de kosten hiervoor. Het is in het belang van de transmissie- of distributiesysteembeheerder dat het overdrachtspunt goed toegankelijk is en dat er zo nodig ruimte blijft voor nieuwe aansluitingen. Het is in het belang van de aangeslotene dat bij de vaststelling van het overdrachtspunt rekening gehouden wordt met de ontwikkelingsruimte die hij nodig heeft, zoals de plaatsing van een nieuwe transformator. De indieners willen graag recht doen aan de redelijke belangen van beide partijen. De aan artikel 3.43 toegevoegde zinsnede «met inachtneming van de redelijke belangen van de aangeslotene» houdt in dat de netbeheerder een andere locatie van het overdrachtspunt moet bepalen indien de redelijke belangen van de aangeslotene zich verzetten tegen het door de netbeheerder voorgestelde overdrachtspunt.

Op grond van de huidige Elektriciteitswet moeten netbeheerder en aangeslotene in gezamenlijk overleg het overdrachtspunt overeen komen (Netcode elektriciteit). Op grond van de huidige Gaswet bepaalt de aangeslotene in overleg met de netbeheerder waar het overdrachtspunt is (Aansluit- en transportcode gas RNB). Het voorliggende wetsvoorstel legt deze bevoegdheid eenzijdig bij de transmissie- of distributiesysteembeheerder. Gelet op het redelijke belang van de aangeslotene stellen de indieners voor het wetsvoorstel beter aan te laten sluiten op de huidige bepalingen in de netcodes en ervoor te zorgen dat de locatie van het overdrachtspunt na overleg met de aangeslotene en met inachtneming van de redelijke belangen van de aangeslotene vastgesteld wordt.

Onderdelen II en III

In het wetsvoorstel is de positie van partijen die diensten leveren of ontvangen op wetsniveau minder goed verankerd dan in de huidige Elektriciteitswet. In de huidige wet wordt aangegeven dat overleg gevoerd moet worden met representatieve organisaties van partijen op de elektriciteitsmarkt en dat systeembeheerders aan moeten gegeven welke gevolgtrekkingen zij hebben verbonden aan de zienswijzen van deze organisaties. In het wetsvoorstel is het kader geformuleerd als het «betrekken» van deze organisaties «in een transparant en participatief proces», dat in lagere regelgeving nader uitgewerkt zou worden. Ook ontbreekt op wetsniveau de verantwoordingsplicht met betrekking tot de verwerking van de inbreng van deze organisaties. Het is de bedoeling van de indieners om de betrokkenheid van genoemde organisaties tenminste gelijk te houden aan de betrokkenheid die ze hadden onder de huidige Elektriciteitswet. Zij willen dit, gelet op het belang ervan, derhalve op wetsniveau duidelijk vastleggen.

De gezamenlijke systeembeheerders dienen over de voorstellen die zien op de methoden en voorwaarden overleg te voeren met representatieve organisaties. Onder «overleg» dient in dit verband te worden verstaan een serieuze poging van betrokken partijen om tot overeenstemming te komen. De betekenis van dit overleg gaat niet zo ver dat partijen tot overeenstemming moeten komen over de voorstellen met betrekking tot de methoden en voorwaarden, voordat deze voorstellen ter goedkeuring kunnen worden voorgelegd aan de Autoriteit Consument en Markt. Wel dienen in het voorstel de opmerkingen en zienswijzen van de representatieve organisaties te zijn verwerkt, zodat de Autoriteit Consument en Markt daarvan kennis kan nemen. De Autoriteit Consument en Markt dient zijn goedkeuring aan het door de systeembeheerders ingediende voorstel evenwel te onthouden indien de opmerkingen en zienswijzen van representatieve organisaties onvoldoende zijn verwerkt in de voorstellen. In de voorstellen zullen de systeembeheerders dus genoegzaam moeten motiveren waarom zij bepaalde opmerkingen en zienswijzen van representatieve organisaties niet hebben overgenomen in de voorstellen die ter goedkeuring worden ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt. Bij de beoordeling van genoemde voorstellen zal de Autoriteit Consument en Markt hieraan moeten toetsen.

Flach

Erkens

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 378, nr. 61 3


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.