Brief regering; Aanvullende reactie op de gewijzigde motie Kröger c.s. over zo gedetailleerd mogelijk inzicht geven in de reële kosten van en tarifering door warmteleveranciers (ter vervanging van 29023-470) (29023-488) - Voorzienings- en leveringszekerheid energie

Deze brief is onder nr. 493 toegevoegd aan dossier 29023 - Voorzienings- en leveringszekerheid energie.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Voorzienings- en leveringszekerheid energie; Brief regering; Aanvullende reactie op de gewijzigde motie van het lid Kröger c.s. over zo gedetailleerd mogelijk inzicht geven in de reële kosten van en tarifering door warmteleveranciers (t.v.v. 29023-470) (Kamerstuk 29023-488)
Document­datum 27-03-2024
Publicatie­datum 27-03-2024
Nummer KST29023493
Kenmerk 29023, nr. 493
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023-2024

29 023

Voorzienings- en leveringszekerheid energie

Nr. 493    BRIEF VAN DE MINISTER VOOR KLIMAAT EN ENERGIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 27 maart 2024

Naar aanleiding van de brief «reactie op de motie Kröger om dit jaar de methodiek waarop het «niet meer dan anders principe» wordt bepaald aan te passen op een reële en rechtvaardige wijze (Kamerstuk 29 023, nr. 488)», die op 25 maart jl. naar uw Kamer is verzonden, heb ik het verzoek van het lid Kröger ontvangen om aan te geven welk effect de in deze brief genoemde maatregelen zullen hebben op de maximum warmtetarieven. Met deze Kamerbrief wordt aan dit verzoek van het lid Kröger voldaan en het verzoek van het lid Thijssen om binnen twee weken aan te geven hoe motie met Kamerstuk 29 023, nr. 488, voorheen met Kamerstuk 29 023, nr. 470, wordt uitgevoerd.

Het effect op het maximale variabele tarief van het niet meenemen van de, op dit moment voor 2025 voorziene, verhoging van de energiebelasting is een verlaging van € 0,56 excl. BTW per GJ warmte. Daarbij is rekening gehouden met een in de energiebelasting te verwerken inflatiecorrectie van 5%. Uitgaande van het door de Autoriteit Consument en Markt (hierna: ACM) gehanteerde gemiddeld verbruik van 37 GJ per jaar komt dit neer op een verlaging van € 20,72 per jaar. Inclusief 21% BTW is het effect dan € 25,07.

Dit effect is als volgt opgebouwd (bedragen excl. BTW):

  • Op dit moment zijn per 1 januari 2025 twee verhogingen van de energiebelasting voorzien, te weten (1) een verhoging van € 0,01/muit hoofde van ARTIKEL XXVI van de wet fiscale maatregelen klimaatakkoord en een verhoging van € 0,00654/m3 uit hoofde van ARTIKEL XXIX van het Belastingplan 2023. In totaal gaat het dus om een verhoging van € 0,01654/m3.
  • Om het effect op het maximale warmtetarief te bepalen moet genoemde totale verhoging worden geconverteerd naar een bedrag per GJ warmte. Daarvoor wordt allereerst de energetische waarde van aardgas van ad. 0,03571 GJ per m3 gas gecorrigeerd voor het gemiddelde rendement waarmee gas wordt omgezet naar warmte en warm tapwater. Dit gemiddelde rendement bedraagt 0,87. De

kst-29023-493 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2024

gecorrigeerde energetische waarde bedraagt dan 0,03571 x 0,87 = 0,0310677 GJ/m3 gas. 1 GJ staat dus gelijk aan 1/0,0310677 =

32,1.877 m3.

  • Het effect van het niet meenemen van genoemde verhoging van de energiebelasting bedraagt dan exclusief inflatiecorrectie € 0,01654 x 32,1877 = € 0,5324. Inclusief een veronderstelde inflatiecorrectie van 5% is het effect dan € 0,5324 x 1,05 = € 0,56/GJ warmte.

Het effect op het maximumtarief voor vaste kosten van de maatregel dat de ACM in de rekenmethodiek niet langer dient uit te gaan van de kosten van een all-in servicecontract van een cv-ketel, maar van de gemiddelde kosten van verschillende typen onderhoudscontracten voor de cv-ketel, zal leiden tot een verlaging van € 43,92 per jaar. Dit bedrag is gebaseerd op gegevens uit een onderzoek dat de ACM heeft laten uitvoeren door Panteia «Inzicht kosten aanschaf installatie nieuwe CV-combiketel 24 KV»1. Hierin is opgenomen dat de Nederlandse consument gemiddeld jaarlijks een bedrag van € 168,40 voor het onderhoudscontract van een cv-combiketel uitgeeft. Een all-in servicecontract voor het onderhoud van een cv-combiketel kost gemiddeld € 212,32. Het verschil is € 43,92.

In totaal zullen de maatregelen volgens deze berekeningen leiden tot een verlaging van de maximale warmtetarieven van € 68,99 per jaar bij gemiddeld verbruik van 37 GJ ten opzichte van de tarieven die zou worden vastgesteld zonder deze maatregelen. Ik merk hierbij op dat het hier een eerste ambtelijke inschatting betreft die in korte tijd naar beste inzichten is opgesteld. Het is de Autoriteit Consument en Markt die bevoegd is om de rekenmethode op grond van het Warmtebesluit aan te passen en toe te passen.

Tot slot, met betrekking tot het eerste dictum van de motie is TNO gevraagd onderzoek te doen naar het verschil tussen nationale en eindgebruikerskosten. Het is de verwachting dat dit onderzoek na de zomer afgerond is en met uw Kamer gedeeld kan worden.

De Minister voor Klimaat en Energie,

R.A.A. Jetten

1 https://www.acm.nl/system/files/documents/openbare-versie-panteia-eindrapport-inzicht-in-de-kosten-voor-aanschaf-en-installatie-nieuwe-cv-combiketel.pdf

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 29 023, nr. 493 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.