Lijst met EU-voorstellen op het terrein van de commissie Financiën d.d. 25 maart 2024 - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Officiële titel | Lijst met EU-voorstellen op het terrein van de commissie Financiën d.d. 25 maart 2024 |
---|---|
Documentdatum | 25-03-2024 |
Publicatiedatum | 25-03-2024 |
Externe link | origineel bericht |
Commissie FIN
25 maart 2024
Lijst van nieuwe EU-voorstellen
De Europese Commissie heeft in de periode sinds de vorige lijst met EU-voorstellen (die is besproken in de vorige procedurevergadering) de volgende voor deze vaste commissie relevante voorstellen voor Europese wetgeving, besluiten en andere beleidsvormende documenten aan de Tweede Kamer gestuurd1:
-
-Nieuw voorgestelde EU-wetgeving
(Verordeningen, richtlijnen en wetgevende besluiten)
n.v.t.
-
-Nieuwe EU-documenten van niet-wetgevende aard
(Mededelingen, aanbevelingen, actieplannen, consultaties, etc.)
-
-
Titel
VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, DE EUROPESE CENTRALE BANK EN HET EUROPEES COMITÉ VOOR SYSTEEMRISICO’S Gezamenlijk verslag over de ontwikkelingen op de EU-markt voor het verrichten van wettelijke controles van organisaties van openbaar belang van 2019 tot 2021 COM(2024)102 i
Voorstel
Voor kennisgeving aannemen
Noot
In dit verslag worden de ontwikkelingen op de EU-markt voor het verrichten van wettelijke controles van organisaties van openbaar belang (OOB’s) van 2019 tot 2021 beoordeeld (de auditsector). Daarbij gaat het met name om: marktconcentratie, de risico’s van tekortkomingen in de auditkwaliteit en de prestaties van de auditcomités. In het verslag worden zes bevindingen gedaan:
-
-De in het vorige verslag waargenomen daling van het aantal zelfstandige auditors en auditkantoren heeft zich voortgezet.
-
-gemiddeld halen auditkantoren van OOB’s 67 % van hun inkomsten uit niet-auditdiensten. Daaruit blijkt dat de auditkantoren zich niet alleen op de wettelijke controles richten.
-
-de Grote Vier hebben een deel van hun marktaandeel aan de resterende 10KAP hebben verloren, hoewel zij een hoge mate van marktconcentratie behouden
-
-de NBA’s hebben bij hun inspecties nog steeds veel tekortkomingen vastgesteld. Vaak, maar niet altijd, beoordeelden zij het reactievermogen van de auditkantoren om met inspectieresultaten om te gaan als voldoende
-
-In het algemeen hebben de auditcomités de uitvoering van hun toezichttaken sinds de laatste verslagperiode verbeterd.
-
-de gevolgen van de inflatiedruk, de stijgende rentetarieven, de geopolitieke instabiliteit en het toenemende gebruik van instrumenten voor gegevensanalyse en artificiële intelligentie op het gebied van audits kunnen de auditsector de komende jaren voor uitdagingen stellen.
-
-
Titel
VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD over de uitvoering van Richtlijn (EU) 2015/849 i inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of terrorismefinanciering COM(2024)112 i
Voorstel
Desgewenst betrekken bij het Commissiedebat Bestrijding witwassen en terrorismefinanciering
Noot
Dit betreft een verslag van de Europese Commissie over de toepassing van de richtlijn 2015/849 i inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of terrorismefinanciering. De Commissie concludeert dat de afgelopen paar jaar zijn er aanzienlijke verbeteringen tot stand gebracht, met name in de informatie-uitwisseling en de samenwerking tussen AML/CFT-toezichthouders in de financiële sector.
Voor de aanpak van de problemen bij de uitvoering van Richtlijn (EU) 2015/849 i heeft de Commissie in 2021 een AML/CFT-wetgevingspakket voorgesteld. Dit voorstel breidt de taken, bevoegdheden en instrumenten van toezichthouders en financiële-inlichtingeneenheden (FIE’s) uit. Het beoogt ook duidelijke regels te stellen voor alle autoriteiten om doeltreffende samenwerking en de uitwisseling van informatie te waarborgen. Dit alles verschaft de EU, volgens de Commissie, een uitgebreid en geïntegreerd stelsel dat aansluit bij de integratie van de interne markt. Voor een doeltreffend en consistent toezicht zal de AML-autoriteit (AMLA) rechtstreeks toezien op de meest riskante grensoverschrijdende financiële entiteiten, en de nationale toezichthoudende autoriteiten en hun toezichtacties coördineren, ook buiten de financiële sector. De AMLA krijgt ook een FIE-coördinatiefunctie. Aangezien alle recente in de EU gemelde grote witwaszaken een grensoverschrijdende dimensie hadden, is deze benadering erop gericht een nauwere samenwerking en informatie-uitwisseling tussen de FIE’s te waarborgen en te komen tot synergieën tussen toezichthouders en FIE’s.
-
-
Titel
Proposal for a DECISION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on providing macro-financial assistance to the Arab Republic of Egypt COM(2024)461 i
Voorstel
Desgewenst betrekken bij het commissiedebat Eurogroep/Ecofinraad van 3 april 2024
Noot
De Europese Unie ('EU') en Egypte hebben op 17 maart jl. een akkoord gesloten over een ‘Strategic and Comprehensive Partnership’. Dit akkoord richt zich op zes pijlers: politieke betrekkingen; economische stabiliteit; investeringen en handel; migratie; samenwerking op het gebied van veiligheid en rechtshandhaving; demografie en menselijk kapitaal.
Gekoppeld aan deze overeenkomst is een financieel pakket dat bestaat uit EU-steun voor de korte en langere termijn (macro-financiële bijstand, MFB). De Commissie legt met voorliggend besluit bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel neer om een nieuwe MFB van maximaal 4 miljard euro te verstrekken in de vorm van leningen ten gunste van Egypte, als onderdeel van een algemeen MFB-pakket van maximaal 5 miljard euro aan leningen. De uitbetaling zou plaatsvinden in drie tranches, waarbij de vrijgave van elke tranche, inclusief de eerste, gekoppeld wordt aan voortgang bij de uitvoering van zowel het IMF-programma als in verband met een aantal aanvullende beleidsmaatregelen waarover de Commissie overeenstemming zou moeten bereiken met de Egyptische autoriteiten en die moeten worden opgenomen in een Memorandum of Understanding (“MoU”). Het MoU zou in principe hervormingen kunnen omvatten om de rol van de particuliere sector in de economie te bevorderen, hervormingen van het monetair beleid en het wisselkoersbeleid, voortgezette hervormingen van het beheer van de overheidsfinanciën (PFM) en verbeteringen van sociaal beleid.
Macro-financiële bijstand is een vorm van financiële hulp die door de EU wordt verleend aan partnerlanden die met een betalingsbalanscrisis kampen. De EU verstrekt hierbij leningen die worden gefinancierd door leningen die de EU zelf aangaat op de kapitaalmarkt. In dit geval worden de voorzieningen betaald uit het Europese NDICI-programma, voor een totaal van 360 miljoen euro. Eerder heeft de EU al soortgelijke MFB verleend aan Albanië, Bosnië-Herzegovina, Georgië, Jordanië, Kosovo, Moldavië, Montenegro, Noord-Macedonië, Tunesië en Oekraïne. Besluitvorming over MFB vindt plaats via de gewone wetgevingsprocedure, met gekwalificeerde meerderheid in de Raad en medebeslissing van het Europees Parlement.
-
-
Titel
Proposal for a COUNCIL DECISION on providing short-term macro-financial assistance to the Arab Republic of Egypt COM(2024)460 i
Voorstel
Desgewenst betrekken bij het commissiedebat Eurogroep/Ecofinraad van 3 april 2024
Noot
Ook dit betreft een voorstel voor EU Macro-Financiële Bijstand (MFB) aan Egypte, in het kader van bovenstaande overeenkomst. Dit voorstel betreft maximaal 1 miljard euro aan te verstrekken leningen ten gunste van Egypte, als onderdeel van een algemeen MFB-pakket van maximaal 5 miljard euro aan leningen. In tegenstelling tot bovenstaande pakket van 4 miljard euro, is dit pakket specifiek gericht op de korte termijn, gericht op het dekken van de resterende financieringsbehoeften van Egypte in 2024. De uitbetaling zou plaatsvinden in één tranche, gekoppeld aan voortgang bij de uitvoering van zowel het IMF-programma als in relatie tot een aantal beleidsmaatregelen die tussen de Commissie en de Egyptische autoriteiten moeten worden overeengekomen en die in een Memorandum of Understanding worden opgenomen. Ook voor dit programma wordt een voorziening opgenomen, gefinancierd uit het EU NDICI-programma, van in totaal 90 miljoen euro.
1 Voor een overzicht van behandelopties per type EU-voorstel, zie dit overzicht op Plein2 (interne link).
1