Brief regering; Reactie op verzoek commissie over de stand van zaken inzake de implementatie van het fit-for-55-pakket - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 3899 toegevoegd aan dossier 22112 - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie; Brief regering; Reactie op verzoek commissie over de stand van zaken inzake de implementatie van het fit-for-55-pakket |
---|---|
Documentdatum | 23-02-2024 |
Publicatiedatum | 23-02-2024 |
Nummer | KST221123899 |
Kenmerk | 22112, nr. 3899 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2023-
2024
Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR KLIMAAT EN ENERGIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 23 februari 2024
Op 25 januari jl. heeft de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat mij verzocht om uw Kamer te informeren over de stand van zaken inzake de implementatie van het fit-for-55-pakket (uw kenmerk 2024Z01021/2024D02418). Met deze brief en bijgevoegd overzicht geef ik invulling aan dit verzoek.
Het overzicht geeft per fit-for-55-maatregel aan welke implementatieregel-geving daarvoor nodig geacht wordt en wat de stand van zaken daarvan is. Bij al in werking getreden fit-for-55-maatregelen is een indicatie gegeven van het moment waarop aanbieding van een eventueel implementatiewetsvoorstel aan de Kamer wordt voorzien.
De implementatietermijnen van de maatregelen zijn kort. Mede daarom geldt, zoals eerder in het wetgevingsprogramma Klimaat aangegeven, als uitgangspunt voor de implementatie dat het zuivere implementatie betreft. Dat betekent dat geen andere regels worden opgenomen dan voor de implementatie noodzakelijk. Dit betekent dat voor eventuele aanvullende nationale maatregelen een separaat wetgevingsproces gevolgd moet worden.
Tot slot merk ik op dat wetgevingsproducten die nodig zijn voor de implementatie van dit pakket ook worden opgenomen in het reguliere wetgevingsprogramma Klimaat dat twee keer per jaar aan uw Kamer wordt aangeboden: bij de voorjaarsbesluitvorming Klimaat en in het najaar bij de Klimaatnota. Deze wetgeving is daarin herkenbaar als implementatie van het fit-for-55-pakket. Hiermee kan uw Kamer de voortgang volgen.
De Minister voor Klimaat en Energie,
R.A.A. Jetten
kst-22112-3899 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2024
Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 22 112, nr. 3899