Lijst met EU-voorstellen d.d. 5 februari 2024 op het terrein van de commissie Financiën

1.

Kerngegevens

Officiële titel Lijst met EU-voorstellen d.d. 5 februari 2024 op het terrein van de commissie Financiën
Document­datum 05-02-2024
Publicatie­datum 05-02-2024
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

Commissie FIN

5 februari 2024

Lijst van nieuwe EU-voorstellen

De Europese Commissie heeft in de periode sinds de vorige lijst met EU-voorstellen (die is besproken in de vorige procedurevergadering) de volgende voor deze vaste commissie relevante voorstellen voor Europese wetgeving, besluiten en andere beleidsvormende documenten aan de Tweede Kamer gestuurd1:

  • Nieuw voorgestelde EU-wetgeving

    (Verordeningen, richtlijnen en wetgevende besluiten)

    -N.v.t.

  • Nieuwe EU-documenten van niet-wetgevende aard

    (Mededelingen, aanbevelingen, actieplannen, consultaties, etc.)

  • Titel

    Aanbeveling voor een BESLUIT VAN DE RAAD waarbij de Commissie wordt gemachtigd onderhandelingen te openen over de wijziging van de vijf overeenkomsten inzake de automatische uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen ter verbetering van de internationale naleving van de belastingplicht tussen de Europese Unie en respectievelijk de Zwitserse Bondsstaat, het Vorstendom Liechtenstein, het Vorstendom Andorra, het Vorstendom Monaco en de Republiek San Marino COM(2024)11 i

    Voorstel

    Voor kennisgeving aannemen

    Noot

    De Commissie streeft naar machtiging van de Raad om met vijf derde landen ­-Zwitserland, Liechtenstein, Andorra, Monaco en San Marino­- te onderhandelen over amendering van de huidige bilaterale overeenkomsten over automatische wederzijdse uitwisseling van financiële gegevens ten behoeve van fiscale naleving. Dit vijftal bilaterale akkoorden, van kracht sinds 2016/2017, regelt de automatische gegevensuitwisseling in overeenstemming met de Common Reporting Standard (CRS), een in OESO-verband overeengekomen informatiestandaard. Tussen EU-lidstaten onderling geldt hiervoor richtlijn 2014/107 i/EU (DAC).

    Deze CSR is per multilateraal akkoord op belangrijke punten gewijzigd, zoals uitbreiding van de reikwijdte met elektronische geldproducten (e-money) en digitaal centrale bankgeld (CBCD).

    Implementatie van deze wijzigingen staat voor 1 januari 2026 gepland en heeft reeds geleid tot amendering van de DAC (DAC8). Desgelijks wil de Commissie nu de vijf bilaterale akkoorden actualiseren om deze in overeenstemming te brengen met de nieuwe CSR.

  • Titel

    REPORT FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL on the macroprudential review for credit institutions, the systemic risks relating to Non-Bank Financial Intermediaries (NBFIs) and their interconnectedness with credit institutions, under Article 513 of Regulation (EU) No 575/2013 i of the European Parliament and of the Council of 26 June 2013 on prudential requirements for credit institutions and amending Regulation (EU) No 648/2012 i COM(2024)21 i

    Voorstel

    Voor kennisgeving aannemen

    Noot

    Verordening 575/2013 i betreffende kapitaalsvereisten (CRR) vereist dat de Commissie periodiek toetst of de macroprudentiële regels nog afdoende zijn om financiële systeemrisico’s te ondervangen. Macroprudentieel beleid ziet op bescherming van de financiële stabiliteit op stelselniveau. Dit is noodzakelijk door de onderlinge verwevenheid van individuele financiële instellingen het is daarmee aanvullend op het microprudentieel beleid op entiteitsniveau.

    In het onderhavig rapport geeft de Commissie uitvoering aan voornoemde vereiste en identificeert zij een aantal relevante macroprudentiële focusgebieden. Ook spreekt de Commissie het voornemen uit om een specifieke consultatie te houden teneinde verder inzicht op te doen op gebied van niet-bancaire financiële intermediatie (NBFI). Dit betreft instellingen die niet onder bankentoezicht houden, maar die wel activiteiten ontplooien met bankachtige risico’s en vaak met elkaar, alsook met wel onder toezicht staande banken zijn verweven.

  • Titel

    VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD Verslag over het EU-mechanisme voor financiële ondersteuning op middellange termijn van de betalingsbalansen van de lidstaten uit hoofde van artikel 10 van Verordening (EG) nr. 332/2002 i van de Raad COM(2024)41 i

    Voorstel

    Voor kennisgeving aannemen

    Noot

    Dit verslag van de Commissie aan de Raad handelt over het gebruik van de betalingsbalansfaciliteit (BoP Facility) voor lidstaten die nog niet de euro hebben ingevoerd en (dreigende) betalingsbalansproblemen ondervinden. De betreffende verordening 332/2002 i vereist dat de Raad periodiek onderzoekt of het beginsel, de toepassingsregels en de toepasselijke maxima nog voldoen aan de behoeften waartoe de faciliteit is opgericht. De Raad onderzoekt zulks aan de hand van een verslag van de Commissie en op advies van het Economisch en Financieel Comité.

    In lijn met een eerder advies adviseert de Commissie aan de Raad om te beraadslagen hoe de BoP, op zichzelf een effectief instrument, kan worden verbeterd door rekening te houden met de institutionele en economische ontwikkelingen sinds de vorige revisie in 2009, zoals de oprichting van het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM).

  • Titel

    Voorstel voor een UITVOERINGSBESLUIT VAN DE RAAD waarbij Polen wordt gemachtigd om verlaagde accijnstarieven toe te passen op zware stookolie, aardgas, kolen en cokes die als verwarmingsbrandstof worden gebruikt COM(2024)8 i

    Voorstel

    Voor kennisgeving aannemen

    Noot

    Met dit voorstel aan de Raad, steunt de Commissie een verzoek van Polen tot machtiging onder richtlijn 203/96/EG (richtlijn Energiebelastingen) voor een tijdelijke verlaging gedurende 6 maanden van de accijnstarieven op zware stookolie, aardgas, kolen en cokes die als verwarmingsbrandstof worden gebruikt. Dit betreft een verlenging van eenzelfde eerdere machtiging van gelijke duur die was verlopen. Polen beroept zich hierbij op een ongunstige koers van de zloty op de peildatum, alsook op de sociaaleconomische impact van hoge inflatie.

    De Commissie acht inwilliging van dit uitzonderingsverzoek, mede gelet op de beperkte duur en reikwijdte, gepast en evenredig.

    Voor de machtiging is vereist dat de Raad het commissievoorstel unaniem aanneemt.

  • Titel

    Voorstel voor een UITVOERINGSBESLUIT VAN DE RAAD waarbij Zweden wordt gemachtigd een verlaagd belastingtarief toe te passen op stroom die rechtstreeks wordt geleverd aan schepen die op een ligplaats in een haven zijn afgemeerd COM(2024)18 i

    Voorstel

    Voor kennisgeving aannemen

    Noot

    Met dit voorstel aan de Raad, steunt de Commissie een verzoek van Zweden tot machtiging voor een tijdelijke verlaging onder richtlijn 203/96/EG (richtlijn Energiebelastingen) gedurende drie jaar van de belastingtarieven op stroom die rechtstreeks wordt geleverd aan schepen die op een ligplaats in een haven zijn afgemeerd. Vanaf 2011 heeft Zweden hiertoe doorlopend machtigingen van drie jaar ontvangen.

    Het doel van de maatregel is om aan te moedigen dat deze schepen niet de benzine-aangedreven hulpmotor gebruiken voor de energietoevoer om zo verzuring van de bodem en geluidshinder te voorkomen.

    Voor de machtiging is vereist dat de Raad het commissievoorstel unaniem aanneemt.

  • Titel

    Voorstel voor een UITVOERINGSBESLUIT VAN DE RAAD waarbij Zweden wordt gemachtigd verlaagde accijnstarieven toe te passen op de elektriciteit die wordt verbruikt door huishoudens en bedrijven in de dienstensector in bepaalde gebieden in het noorden van Zweden COM(2024)39 i

    Voorstel

    Voor kennisgeving aannemen

    Noot

    Met dit voorstel aan de Raad, steunt de Commissie een verzoek van Zweden tot machtiging voor een tijdelijke verlaging onder richtlijn 203/96/EG (richtlijn Energiebelastingen) gedurende vier jaar van accijnstarieven van huishoudens en bedrijven in bepaalde noordelijke gebieden in Zweden. Dit strekt tot compensatie van de hoge verwarmingskosten die worden veroorzaakt door de specifieke klimaatomstandigheden aldaar.

    Sinds 2005 past Zweden deze compensatoire belastingmaatregel toe en heeft het hiertoe opeenvolgende machtigingen van de Raad ontvangen.

    Voor de machtiging is vereist dat de Raad het commissievoorstel unaniem aanneemt.

    1 Voor een overzicht van behandelopties per type EU-voorstel, zie dit overzicht op Plein2 (interne link).

    1


 
 
 
 

3.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.